Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Hade span på den bilen???
Utan att vara otrevlig nu, men dina svar är inte verklighetsförankrade.
Dom stoppar konstant bilar som kör sakta och är långsamma i sina reaktioner, som kör extremt defensivt etc.
Nja. Jag vill nog hålla med Herrgickhan i hans teorier.
Att de konsekvent stoppar de som kör sakta håller inte om man tänker ett steg längre. Polisen vet att alla människor är ögontjänare även om skalan är rikligt graderade.
Alla vi som kör en aning för fort har någon gång sett fenomenet, laglig hastighet vid kamera. Är det skyltat 90 o man ligger bakom någon som häller 90 så är det mer vanligt att den laglydige släpper av på gasen o passerar kameran i 80.
Jag har även upplevt fenomenet när folk jag åkt med fått en polisbil i häcken. De sänker omedvetet hastigheten även om de redan innan körde lagligt.
Tydligast i ögontjäneriet är när polisen ligger i sina vanliga 80 på 90-väg. Då samlar de ihop en lång kö bakom sig. Hur kommer det sig att dessa personer först kommer ifatt men inte om? Finns inget förbud att köra om polisbilar men ytterst få gör det.
Dessa fenomen tror jag att polisen känner till då jag inte tror att en idiot klarar att genomgå deras utbildning.
En annan sak jag tror att polisen är medvetna om är att ingen hastighetsmätare visar helt rätt samt att felmarginalen skiljer mellan olika bilar.
Om någon ligger i 35 på 40-sträcka så kan deras mätare mkt väl visa 40. Likaså så får du INTE köra fortare än 40 vilket gör att du bör ligga straxt under om du inte ska maniskt kontrollera hastigheten på mätaren. En ökning på 5km/h sker ganska fort om man slappnar av en aning på högerfoten.
Jag har svårt att köpa dina teorier.