2014-10-18, 21:50
  #1993
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du svarar inte på min fråga: Varför gör de det, tror du?

Dessa bilister följer inte den allmänna trafikrytmen som betyder att 95% kör något över skyltad hastighet, andra bilister blir irriterade över deras långsamma beteende och polisen uppmärksammar naturligtvis dessa tröga bilister som kör sakta eftersom dom utmärker sig jämfört med övriga 95%.

Därför väcker dom polisens nyfikenhet och dom blir stoppade för fordons och förarkontroll.
Citera
2014-10-18, 21:51
  #1994
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag förklarade fenomenet ifråga i ett inlägg ovan.

Det skulle kunna vara sant, men om de ska plocka sådana som kör 30 där det är 30 blir det ju lite märkligt. Menar de då att man måste köra snabbare än hastighetsgränsen. Det resonemanget håller inte.

Överdrivet försiktig framfart brukar tyda på att någon skärper sig extra. Det i sin tur kan innebära att föraren har något att dölja.

30 på 60-väg kan tyda på något likaså 10 på 30-väg, men inte 30 på 30-väg.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dessa bilister följer inte den allmänna trafikrytmen som betyder att 95% kör något över skyltad hastighet, andra bilister blir irriterade över deras långsamma beteende och polisen uppmärksammar naturligtvis dessa tröga bilister som kör sakta eftersom dom utmärker sig jämfört med övriga 95%.

Därför väcker dom polisens nyfikenhet och dom blir stoppade för fordons och förarkontroll.

Skitsnack.

Läs ovan. Om de kör 10 kan jag förstå det, men att Polisen skulle plocka den som kör 30 på 30-väg för alla andra kör 50 är bara fantasier.
Citera
2014-10-18, 22:17
  #1995
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan



Skitsnack.

Du pratar som om allt vore i teorin, i verkligheten ser allt lite annorlunda ut.
Den som utmärker sig blir också föremål för polisens nyfikenhet.
I denna diskussion blir den som kör för sakta intressant ur polisens synvinkel, inte majoriteten som kör lite för fort.
Citera
2014-10-18, 22:21
  #1996
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om de kör 10 kan jag förstå det, men att Polisen skulle plocka den som kör 30 på 30-väg för alla andra kör 50 är bara fantasier.

Jag syftar här på dom som kör i 35 km/h på 40-väg.

Detta gäller i Malmö och det är mina egna erfarenheter, jag kör så oerhört mycket i den staden så mina erfarenheter kan betecknas som statistiskt säkerställda.
Citera
2014-10-18, 22:43
  #1997
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du pratar som om allt vore i teorin, i verkligheten ser allt lite annorlunda ut.
Den som utmärker sig blir också föremål för polisens nyfikenhet.
I denna diskussion blir den som kör för sakta intressant ur polisens synvinkel, inte majoriteten som kör lite för fort.

Naturligtvis, men inte den som kör ytterst lite under stipulerad högsta tillåtna hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag syftar här på dom som kör i 35 km/h på 40-väg.

Detta gäller i Malmö och det är mina egna erfarenheter, jag kör så oerhört mycket i den staden så mina erfarenheter kan betecknas som statistiskt säkerställda.


Jag tror inte att du har den kontrollen att du kan avgöra farten och att du befinner dig städse närvarande.

Hur många plockar de per dag då och vilka reflektioner tror du att de gör när de summerar sina dagar?
Citera
2014-10-18, 23:55
  #1998
Medlem
störde mig på en bil som låg och tröck mig i baken och dessutom TUTADE fanskapet. jag låg 70km/h på en 70 väg och jag hade massor av bilar framför mig i samma hastighet, vad förväntade han sig? att alla skulle kasta sig åt sidan ner i diket?

en av mina kollegor irriterade mig som bor rätt nära mig. han körde säkert nära 100km/h på en 30 väg för att slippa vänta bakom bussen och riskerad många liv då man inte ser om det var läge att köra om där. för att göra saken värre så är den en skola där där hans egna barn går...smart kille
Citera
2014-10-19, 01:29
  #1999
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max.paine
en av mina kollegor irriterade mig som bor rätt nära mig. han körde säkert nära 100km/h på en 30 väg för att slippa vänta bakom bussen och riskerad många liv då man inte ser om det var läge att köra om där. för att göra saken värre så är den en skola där där hans egna barn går...smart kille


Vågar du inte konfronterar honom om det?
Citera
2014-10-19, 09:21
  #2000
Medlem
Hubbe11s avatar
Varför bli irriterad på någon som håller hastigheten själv försöker jag alltid ligga så nära rätt hastighet som möjligt. Blir ofta omkörd men jag anser inta att jag gör fel. Det måste utan tvekan vara de som gör dumma omkörningar och inte orkar följa de lagar och regler som är gjorda för att rädda liv. Är yrkeschafför och ser så mycke märkliga saker i traffiken. Att polisen skulle stoppa någon som ligger i 25 på 30-väg har jag svårt att tro, ligger de i 10 så är läget annorlunda.
Citera
2014-10-19, 12:52
  #2001
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Varför bli irriterad på någon som håller hastigheten själv försöker jag alltid ligga så nära rätt hastighet som möjligt. Blir ofta omkörd men jag anser inta att jag gör fel. Det måste utan tvekan vara de som gör dumma omkörningar och inte orkar följa de lagar och regler som är gjorda för att rädda liv. Är yrkeschafför och ser så mycke märkliga saker i traffiken. Att polisen skulle stoppa någon som ligger i 25 på 30-väg har jag svårt att tro, ligger de i 10 så är läget annorlunda.


Det är väl klart att du inte gör fel om du håller hastigheten. Det har dock uppstått en omedveten uppfattning hos ganska många att man ska köra minst det som står på skylten, fast det i realiteten är tvärtom.
Citera
2014-10-19, 13:19
  #2002
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hade span på den bilen???
Utan att vara otrevlig nu, men dina svar är inte verklighetsförankrade.
Dom stoppar konstant bilar som kör sakta och är långsamma i sina reaktioner, som kör extremt defensivt etc.
Nja. Jag vill nog hålla med Herrgickhan i hans teorier.
Att de konsekvent stoppar de som kör sakta håller inte om man tänker ett steg längre. Polisen vet att alla människor är ögontjänare även om skalan är rikligt graderade.
Alla vi som kör en aning för fort har någon gång sett fenomenet, laglig hastighet vid kamera. Är det skyltat 90 o man ligger bakom någon som häller 90 så är det mer vanligt att den laglydige släpper av på gasen o passerar kameran i 80.
Jag har även upplevt fenomenet när folk jag åkt med fått en polisbil i häcken. De sänker omedvetet hastigheten även om de redan innan körde lagligt.
Tydligast i ögontjäneriet är när polisen ligger i sina vanliga 80 på 90-väg. Då samlar de ihop en lång kö bakom sig. Hur kommer det sig att dessa personer först kommer ifatt men inte om? Finns inget förbud att köra om polisbilar men ytterst få gör det.
Dessa fenomen tror jag att polisen känner till då jag inte tror att en idiot klarar att genomgå deras utbildning.
En annan sak jag tror att polisen är medvetna om är att ingen hastighetsmätare visar helt rätt samt att felmarginalen skiljer mellan olika bilar.
Om någon ligger i 35 på 40-sträcka så kan deras mätare mkt väl visa 40. Likaså så får du INTE köra fortare än 40 vilket gör att du bör ligga straxt under om du inte ska maniskt kontrollera hastigheten på mätaren. En ökning på 5km/h sker ganska fort om man slappnar av en aning på högerfoten.

Jag har svårt att köpa dina teorier.
__________________
Senast redigerad av provocative77 2014-10-19 kl. 13:23.
Citera
2014-10-19, 14:45
  #2003
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att du inte gör fel om du håller hastigheten. Det har dock uppstått en omedveten uppfattning hos ganska många att man ska köra minst det som står på skylten, fast det i realiteten är tvärtom.

Man kör på en 15m bred väg på slätten i Skåne, Västergötland eller Närke. Ingenting skymmer sikten. Trafiken är gles. Ändå är det 70 som hastighetsgräns. Hur ska någon få respekt för något som så uppenbart är helt omotiverat?
Citera
2014-10-19, 14:55
  #2004
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man kör på en 15m bred väg på slätten i Skåne, Västergötland eller Närke. Ingenting skymmer sikten. Trafiken är gles. Ändå är det 70 som hastighetsgräns. Hur ska någon få respekt för något som så uppenbart är helt omotiverat?

Håller fullständigt med.
Man tappar förtroende, de som bestämmer verkar inte bry sig vad folk tycker utan kör enligt sin egen moral.
Jag har tom slutat respektera rödljus i en del fall, fartkameror skiter jag fullständigt i.

Det är förövrigt det jag retar mig mest på i trafiken, moralkärringarna (som kan vara av båda könen).
__________________
Senast redigerad av Malingin 2014-10-19 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in