2014-10-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Vilket vänsterpatrask? Är det en enskild flashback-person du syftar på? Jag talar om massmedia, seriösa diskussioner och opinionmätningar, både från vänster, mitten och höger-människor. Det var helt tydligt att SD skulle komma in 2010 och det var helt tydligt att de skulle växa 2014. Ingen seriös observatör har sagt något annat.

Du måste skilja på vad man önskar och vad som troligen kommer ske.

On topic, konsekvenserna för SD gällande JÅ:s utmattningsymptom: det spelar inte så stor roll, om det inte blir långvarigt (år). Möjligen är chansen mindre att regeringen faller om några månader.

Ska vi spekulera vidare tror jag att sjukskrivningen mycket väl kan ha att göra med hans eventuella spelberoende. Eller snarare (betydligt troligare) Louise Erixons spelberoende. Hon är lågutbildad, fått barn tidigt (tidigare än genomsnittet för förstföderskor); hon är ensam mycket (maken reser runt) i en stad hon inte känner till (Sölvesborg); säkerhetsproblem gör att hon sitter hemma i villan mycket, hon har enormt mycket pengar (make med hundratusen i månadslön är ju ett kap för en lågutbildad glesbygdsbo som växt upp utan far). Hon hade det säkert knapert jämfört med sina kamrater under uppväxten. Helt plötsligt har hon fått massvis med pengar att röra sig med, samtidigt som hon sitter hemma och surfar.

Det är detta som JÅ måste reda ut. Det var därför han var så tagen på sängen av hur mycket pengar det var när SR ringde: han visste inte. Men säkert är han utarbetad också.

Detta var väldigt bra analyserat tycker jag, Louises roll har helt glömts bort.
Citera
2014-10-18, 16:11
Medlem
Det är väl inte konstigt att man blir sjuk av alla dessa påhopp han har fått utstå. Man undrar om detta land är en demokrati eller
Citera
2014-10-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
... Alltid dessa SD-experter som vet hur SD kommer agera mer än SD själva.
Ja, du är en av dem också, eller hur, som avvisar mitt påstående och hävdar att SD kommer att göra på annat vis...
Citera
2014-10-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Varför tror du rent konkret att SD inte skulle tjäna på ett nyval?
Jag kan tänka mig flera anledningar till varför ett SD skulle tjäna på ett nyval
Nej du, vid ett nyval (Nu tror jag inte det kommer hända) så kan jag bara se att SD blir större med eller utan Åkesson.

SD skulle kunna tjäna på ett nyval om 51 procent av svenska befolkningen då röstade på SD. Då kunde de bilda en egen regering. Men det kommer inte att hända. Vi kommer i stället att få en repris av de förra valet, med den skillnaden att moderaterna tappar, S ökar och även MP och FI. SD kan öka eller minska någon procent, men det har ingen betydelse.
Citera
2014-10-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är inte förbjudet att ha SDs åsikter i Sverige. SD är ju ett legalt parti. Men det är inte heller förbjudet att ha motsatta åsikter, att tycka illa om SDs politik, att inte vilja samarbeta med SD. Åkessons sjukskrivning kommer inte att ändra på detta. Jag tror inte på den officiella förklaringen på hans sjukskriving. Kanske har han personliga problem eller också pågår det någon smutsig maktstrid inom partiet, eventuellt är sjukskrivningen ett taktiskt drag för att Åkesson ska slippa vara med på omröstningen av regeringens budget. Hur SD än röstar så blir det inte bra. Partiets väljare blir ledsna om SD låter budgeten gå genom och samtidigt kommer SD inte vinna på ett nyval. Hur som helst så förslaget att Flashback skulle skicka julkort till honom helt kasst. Flashback är inte SDs supporterklubb. Borde inte vara det iaf. Alla som vill kan förstås skicka julkort till Åkesson, även om det några månader kvar till jul och Åkesson lovat komma tillbaks redan i november.

Här har vi återigen ett praktexempel på en såkallad "expert" på SD och deras förutsättningar.
Vart du har hållit hus senaste tiden vet jag inte. Men du kommer bli motbevisad på samtliga punkter.
SD kommer gynnas av ett nyval, och SD kommer inte släppa igenom den skadligaste budgeten för Sverige bara för att Jimmie är sjukskriven.
Med risk för att göra dig besviken...
Citera
2014-10-18, 16:33
Medlem
bax88s avatar
Citat:
SD skulle kunna tjäna på ett nyval om 51 procent av svenska befolkningen då röstade på SD. Då kunde de bilda en egen regering. Men det kommer inte att hända. Vi kommer i stället att få en repris av de förra valet, med den skillnaden att moderaterna tappar, S ökar och även MP och FI. SD kan öka eller minska någon procent, men det har ingen betydelse.

Finns inte en chans att S ökar, jag har inte sett eller hört att nån i min närhet som röstade vänster har jublat över dom förslag som den rödgröna sörjan lagt fram. Snarare tycks de vara så att dom undrar vafan har dom gjort, de kanske inte var så dåligt med alliansen ändå.

Så SD ska ju bara köra på, ja fattar inte varför media tror att risken för nyval minskar?
Citera
2014-10-18, 16:35
Medlem
Citat:
Tror du ens själv på det där?
Nästan alla kommer tappa till SD vid ett extraval, framförallt S. MP,V och Fi´s röster kommer fördelas om dom emellan något.
Citera
2014-10-18, 16:41
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Det är inte förbjudet att ha SDs åsikter i Sverige. SD är ju ett legalt parti. Men det är inte heller förbjudet att ha motsatta åsikter, att tycka illa om SDs politik, att inte vilja samarbeta med SD. Åkessons sjukskrivning kommer inte att ändra på detta. Jag tror inte på den officiella förklaringen på hans sjukskriving. Kanske har han personliga problem eller också pågår det någon smutsig maktstrid inom partiet, eventuellt är sjukskrivningen ett taktiskt drag för att Åkesson ska slippa vara med på omröstningen av regeringens budget. Hur SD än röstar så blir det inte bra. Partiets väljare blir ledsna om SD låter budgeten gå genom och samtidigt kommer SD inte vinna på ett nyval. Hur som helst så förslaget att Flashback skulle skicka julkort till honom helt kasst. Flashback är inte SDs supporterklubb. Borde inte vara det iaf. Alla som vill kan förstås skicka julkort till Åkesson, även om det några månader kvar till jul och Åkesson lovat komma tillbaks redan i november.
Har svårt att se fördelen i att bluffa om något sådant. Det är alltid en risk att blotta svaghet och vara frånvarande. Inte minst om det finns maktkamp internt (vilket jag inte har en aning om ifall det gör).

Han har uppenbarligen jobbat hårt. Han sa när spelandet kom upp i media att det var en tankeställare och det låter rimligt. Sen, hur ska man definiera personliga problem? En utmattningsdepression leder ju till att du fungerar sämre både professionellt och privat och kan säkert leda till "personliga problem" i många fall.

Relationer kan bli lidande om du tex är bl grinig och frånvarande hemma så partnern får dra hela lasset - både känslomässigt och praktiskt.

Vissa självmedicinerar/varvar ner med alkohol efter en stressig dag men jag tror det är vanligt med andra sorters verklighetsflykt också såsom överdrivet spelande exempelvis.

Jag misstänker faktiskt att mer än en partiledare kan ha känt vissa utbrändhetssymptom efter valrörelsen - tycker de sett lite slitna ut men TV-sminket hjälper ju till.

Till alla SD-anhängare som klagar på kommentarer från motståndare. Hur skulle det låta om exempelvis Gudrun Schyman sjukskriver sig? Skulle Flashback flöda över av sympati, medmänsklighet och respektfulla kommentarer? Nej, det skulle vara jävligt mycket elakare. Hat, okvädningsord och skadeglädje för hela slanten.
Citera
2014-10-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hofss
Här har vi återigen ett praktexempel på en såkallad "expert" på SD och deras förutsättningar.
Vart du har hållit hus senaste tiden vet jag inte. Men du kommer bli motbevisad på samtliga punkter.
SD kommer gynnas av ett nyval, och SD kommer inte släppa igenom den skadligaste budgeten för Sverige bara för att Jimmie är sjukskriven.
Med risk för att göra dig besviken...

Nej jag är inte medlem i SD och ingen expert på dem. Men eftersom du är det så berätta för mig hur SD tänker kring nyval. Lider partiet av sådant storhetsvansinne att det räknar med 51 procent av rösterna. Eller hoppas SD på en ny alliansregering- i så fall, varför. Inget av allianspartierna vill begränsa invandringen och de vill ens inte ta SD med tång. Om nyvalet leder till samma resultat - förutom att SD får en procent mer- kommer SD sedan fälla en ny rödgrön regering så att vi får nyval igen. Och så vidare, tills folket är apatiskt att de röstar på SD bara för att Sverige måste få en regering....nej.
Citera
2014-10-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Tror inte det påverkar särskilt mycket, kan bli spännande om SD vågar att rösta nej till rödbrunas budget.

Off-topic: Finns det något sätt vi på flashback kan hjälpa JÅ. Såg att någon skrev att vi kunde skicka julkort.

Någon föreslog en insamling. Då tycker jag att ett piano vore en bra present. Åkesson spelar ju piano. Musik är väldigt bra om man är överansträngd och inte orkar göra något mer än att bara ligga på soffan oh lyssna.

Att lyssna på musik är bra men det är ännu bättre att själv utöva musik. Det är bevisat att det är välgörande att sjunga i kör. Att sitta och spela piano utan direkt mål eller mening är säkert också avlastande för hjärnan.

Åkesson har säkert redan ett piano men han kan ju få ett bättre. Eller kanske en flygel?

--

Till er som jobbar nära Åkesson: Går det att underlätta familjens hemarbete? De har fått sitt första barn, som nu är ca 10 månader gammalt. Den första tiden med nattvak och nattamningar är över, men nu är barnet rörligt och behöver ständig passning.

Eftersom pappan har varit oerhört upptagen har mamman fått ta den största smällen. Men även om mannen nu är sjukskriven och kommer att vara hemma mer är han utbränd, så hon kan inte få den hjälp av honom som andra kan i den situationen.

Det är verkligen inte lätt att få sitt första barn och få ta mycket ensamansvar för det, det kan många nyblivna mammor intyga. Kan familjen få avlastning genom att köpa städning och andra RUT-tjänster? Eller känns det obehagligt för dem att ta in RUT-folk i sitt hem eftersom dessa troligen kommer att vara nyfikna och kan tänkas skvallra om deras hemliv? Kan i stället deras partivänner på något sätt gå in och hjälpa till med det praktiska, handla, städa och tvätta?

Hur är det med släktingar? Finns det föräldrar (alltså mormor-farmor-morfar-farfar-syskon) som kan hjälpa till under en tid? Nyblivna mammor är ofta tacksamma för att ha sin egen mamma till hands. I så fall borde SD underlätta för mormor att få tillbringa tid hos de unga. Nackdelen är att inte alla svärsöner uppskattar det lika mycket, det får man ta hänsyn till.

Kanske en tid på ett bra all-inclusive i ett varmt land vore bra?
Citera
2014-10-18, 17:00
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Nej jag är inte medlem i SD och ingen expert på dem. Men eftersom du är det så berätta för mig hur SD tänker kring nyval. Lider partiet av sådant storhetsvansinne att det räknar med 51 procent av rösterna. Eller hoppas SD på en ny alliansregering- i så fall, varför. Inget av allianspartierna vill begränsa invandringen och de vill ens inte ta SD med tång. Om nyvalet leder till samma resultat - förutom att SD får en procent mer- kommer SD sedan fälla en ny rödgrön regering så att vi får nyval igen. Och så vidare, tills folket är apatiskt att de röstar på SD bara för att Sverige måste få en regering....nej.
Ja och det är nog tveksam om något parti är sugna på nyval just nu...

Största Allianspartiet utan ledning, SD utan Åkesson, och mp + s om ändå bildat regering. Tror ingen kan vara säker på att vinna på nyval.
Citera
2014-10-18, 17:01
Bannlyst
Tror Åkesson är direkt nödvändig för partiet Sverigedemokraterna. Nu återstår ju bara ett gäng grisbönder.

Mattias Karlsson får man direkt dåliga vibbar av. Mycket svenskarnas parti-varning över den mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in