2014-10-18, 13:12
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Du tror inte Försvarsmakten har koll på sina egna ubåtar?

Förlåt, jag var kanske otydlig.

En okänd farkost satte igång det hela. Om den tror jag ingenting. Men någon härinne sa att de sett en ubåt helt öppet igår, det är den jag pratar om. Jag antar att personen som skrev inlägget INTE var personen som satte igång hela rabaldret. Och jag funderar alltså över om det var så att militären allaredan startat span, och att det var en sådan som blev sedd.
Citera
2014-10-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToiSto
Så informationen som finns nu är att en privatperson har rapporterat ”främmande undervattensverksamhet” och en hög med folk är ute o grejar med olika försvarsfordon.
Letar efter bättre info men verkar inte finnas.

Det hade gett mer tyngd om två privatpersoner rapporterat samma sak. Ubåt eller ingen ubåt spelar ingen roll. Många tjänar på lite ubåtshype. Media framförallt. Men även försvarsindustrin, försvaret själv, USA, kanske Finland samt Natoförespråkare vädrar nog lite morgonluft. Statsministern själv är nog trött på budget och minoritetsregerandet och kanske ser detta som en chans till enande.
Citera
2014-10-18, 13:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrMesserschmitt
En privatperson har på fyllan eventuellt sett lite krusningar på vattnet och du dras slutsatsen att Ryssland håller på att invadera oss, det känns som du är en smula överspänd.

Ha ha det är korsförhör. Och en person som sannolikt inte är vem som helst som sett något mycket påtagligt typ mött en grodman i vattenbrynet eller upp på land på Skarpö. Under de åren det var vanligt förekommande, många såg väldigt mycket aktiviteter.

De som bär ideologiska glasögon som filtrerar det man inte vill se, trodde jag var borta efter Sovjets fall.
Citera
2014-10-18, 13:14
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Då källan verkar vara en person som sett något så är jag ganska övertygad om att försvaret efter detta fått någon form av kontakt, vilket sedan orsakade detta pådrag.

Ett pådrag av denna storlek komplett med presskonferenser skulle nog inte ske enbart pga en persons påstådda upplevelse. Jag tror att man kan antaga att försvarsmakten fått ytterligare "bevis" på något sattyg. Troligtvis handlar det om sonarkontakt som ej kan förklaras.

Många undrar om vi ens har fartyg som kan jaga ubåtar. Minfartygen är ganska väl lämpade till att söka efter ubåtar men dom nya korvetterna är dom som verkligen är mästare på ubåtsjakt. Dom har både skrovfast sonar och släpsonar. Och en mängd andra sensorer samt 2 olika UAV. Även dom 2 äldre korvetterna kan jaga ubåtar/undervattenfarkoster.

Det största problemet är bristen på ubåtsjaktshelikoptrar som kan överraska en ubåt med sin nedsänkbara sonar. En ubåt kan enkelt följa sökande skepp och förhålla sig till dom, men den kan inte lika enkelt följa en jagande helikopter som sänker ner sin sonar här och där.

Runt 2018 är det tänkt att vi skall få dom fem st Hkp 14 som skall finnas i ubåtsjaktsversion. Fram tills dess är vi nakna då vi skrotade dom ubåtsjaktshelikoptrar vi hade 2008.

Men sedan finns det viss info som verkar antyda att Hkp 15 kan ha viss förmåga. Den kan inte fälla sjunkbomber eller torpeder men väl hydrofonbojar och kanske även nedsänkbar sonar? Hkp 15 är den lätta helikopter som kan landa på Visby-korvetterna.
Citera
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Tror det var innan insattsen startade , var vid 15.00 den sågs.

Då kanske jag har helt fel. Å andra sidan kan mindre insatser ha startat innan, utan att vi faktiskt vet detta. Samt att detta kan ha varit en svensk ubåt på standarduppdrag, utan minsta samband med vad som hände senare. Jag säger inte att det VAR så, bara att det är en möjlighet...
Citera
Medlem
Jackie Moons avatar
Ska tydligen vara förflyttningsövningar som försvaret jobbar med...sedan att det ska finnas 25.000 stående soldater i Sverige mot Finland som har tydligen har 240.000 stående soldater och är med i Nato heja heja Sverige
Citera
2014-10-18, 13:16
Medlem
mcheatons avatar
Om det nu är en ubåt där nere, kan den röra på sig utan att den upptäcks?
Citera
2014-10-18, 13:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Ubåten som enligt uppgift härinne setts av privatpersoner, helt öppet på ytan - skulle den kunna vara svensk? Teoretiskt sett borde det väl kunna vara en ubåt som varit med i spanet efter den okända utländska farkosten?

Bara för att de är privatpersoner just nu betyder inte att de inte känner igen de svenska ubåtarna.
Finns tusentals personer med sådana kunskaper.
Citera
2014-10-18, 13:18
Medlem
Jag tror det är så jävla illa att allt grundar sig på en "observation" från privatperson. Man får hoppas att FM tog tillfället i akt när man ändå hade styrkor samlade att öva lite.

"Hej jag är ryss, jag tänkte spionera lite så jag lägger mig i ytläge i den mest trafikerade leden", så jävla dumt om man tror på det på allvar.
Citera
2014-10-18, 13:20
Avslutad
En enkel fråga. Kommer uppgiften endast från en privatperson?! Verkar en aning överspänt. Hur vet man att källan är trovärdig? Kan ju vara vilken idiot som helst som startat detta pådrag. Är det rimligt med att en person drar igång detta? Det borde finnas flera oberoende källor innan denna enorma operation "leta efter främmande föremål" sätts igång.

Jag antar att det är en person högre upp i samhällshierarkin som har "larmat", tror knappast Pelle i skärgården har hört av sig och blir tagen på så stort allvar.

Edit: Det osar katt här ...
Citera
2014-10-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag tror det är så jävla illa att allt grundar sig på en "observation" från privatperson. Man får hoppas att FM tog tillfället i akt när man ändå hade styrkor samlade att öva lite.

"Hej jag är ryss, jag tänkte spionera lite så jag lägger mig i ytläge i den mest trafikerade leden", så jävla dumt om man tror på det på allvar.
Om det är en privatperson som sett en ubåt kan det vara något som gått fel och dom helt enkelt varit tvungna att gå upp en stund.
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
En enkel fråga. Kommer uppgiften endast från en privatperson?! Verkar en aning överspänt. Hur vet man att källan är trovärdig? Kan ju vara vilken idiot som helst som startat detta pådrag. Är det rimligt med att en person drar igång detta? Det borde finnas flera oberoende källor innan denna enorma operation "leta efter främmande föremål" sätts igång.

Jag antar att det är en person högre upp i samhällshierarkin som har "larmat", tror knappast Pelle i skärgården har hört av sig och blir tagen på så stort allvar.
Det är väl ingen som sitter på flashback och skriver som vet exakt vad som drog igång denna karusellen. Tror det blivit en tidnings/flashbacksanning att det var en privatperson som sett något. Kan lika gärna vara någon åt det militära hållet som sett, information från någon annanstans. Ingen här vet utan folk spekulerar bara.
Citera
2014-10-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcheaton
Om det nu är en ubåt där nere, kan den röra på sig utan att den upptäcks?

Fråga amerikanerna hur lätt det är att hitta en ubåt

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?94929-HMS-Gotland-defeats-U-S-Navy-in-Excercises
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in