2014-10-17, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Hej. Kapitlet vi håller på med nu är "potenser med rationella exponenter" och det är en uppgift som säkert är hur lätt som helst men jag är inte helt hundra på hur jag ska lösa den. Det är två tal i bråk och båda talen har 7 som bas. Det översta talet har 4 som exponent och det andra talet har ingen exponent alls. Man tar ju vanligtvis den första exponenten minus den andra och sen räknar ut.

Så, det borde bli 7 som bas och 4 som exponent. Alltså 7^4 = 2401. Men, i facit står det att 343 är det rätta svaret. Vad är det för fel jag gjort?
7^4 / 7^1 = 7^3 = 343

Eller 7^4 / 7 = 2401 / 7 = 343
Citera
2014-10-17, 17:13
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Setepp
Hej

Hur ska man tänka när man ska rita ytan 3z+x^2+y^2=4 ?

Jag förstår att det blir något som kommer likna en sfär med radien 2 men att den på något sätt kommer att begränsas av just 3z i z-led. Hur ska man resonera?

Ytan är rotationsymmetrisk kring z-axel. Ytan skär xz-planet i parabeln
y = (4-x^2)/3.

Notera att z -> -oo då (x^2 + y^2) -> oo,
så ytan liknar knappast en sfär.

http://www.daviddarling.info/encyclopedia/P/paraboloid.html
Citera
2014-10-17, 18:56
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Tänk på att du kan skriva 7 som 7^1

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
7^4 / 7^1 = 7^3 = 343

Eller 7^4 / 7 = 2401 / 7 = 343
Aha, det hade jag helt missat. Tack för hjälpen!
Citera
2014-10-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzich
Hitta en ekvation av den vinkelräta linjen till vektor a som passerar genom punkt B med positions vektorn b.

1) a=(3i+2j) b=(-i+6j)

2) a=(i-3j+4k) b=5k

Svaret på 1) kan bli r=(-i+6j) + t(2i-3j)

Kan någon förklara varför (3i+2j) blir till (2i-3j)?
Någon?
Citera
2014-10-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ja, alltså, du ska hitta den största mängden som uppfyller de olika kraven i deluppgifterna.

Okej, har lyckats lösa a) och b) men på c) är jag lite osäker. Tänkte såhär: Om (x,y) tillhör R|s då gäller x+y < xy, då y+x < yx, då x=y. Och villkoret fungerar inte om för 0,1,2 men för 3 så största möjliga S borde vara {3,4,5...}. Stämmer det?
Citera
2014-10-18, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej, har lyckats lösa a) och b) men på c) är jag lite osäker. Tänkte såhär: Om (x,y) tillhör R|s då gäller x+y < xy, då y+x < yx, då x=y. Och villkoret fungerar inte om för 0,1,2 men för 3 så största möjliga S borde vara {3,4,5...}. Stämmer det?
Ja, det tycker jag. På c) kan man leta efter en mängd S där inga olika element är relaterade till varann (om några olika element x och y är relaterade kommer också y och x vara relaterade vilket hindrar R|S från att vara antisymmetrisk). S={0,1} är ett exempel på en mängd där R|S är antisymmetrisk.

Citera
2014-10-18, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Hur bestämmer man att just variabelbytet nedan är gynnsamt för att lösa dubbelintegralen?

u=x^2-y^2
v=xy

till dubbelintegralen ∫∫(x^2+y^2)dxdy över D

där D är ett område i första kvadranten som begränsas av kurvorna:
x^2-y^2=1
x^2-y^2=4
xy=1
xy=4
En anledning till att de föreslagna variablerna är lämpade är att området D blir lätt att uttrycka med dem. Integranden passar också bra ihop med Jacobianen.

Här är en lösning till samma uppgift om det kan vara till någon hjälp

(FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd)
Citera
2014-10-18, 11:46
Medlem
Shawn92s avatar
Hej!

Har börjat som mattelärare där jag lär ut Matte 1c bl.a. och har nu glömt bort en del från den tiden! Vill kunna förklara enkelt och snyggt för min elev så han förstår, på uppgift 16-17 skulle det uppskattas ifall någon kan förklara hur man ska gå tillväga!

http://www.ladda-upp.se/bilder/ccorshniidayte/
Citera
2014-10-18, 11:53
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Hej!

Har börjat som mattelärare där jag lär ut Matte 1c bl.a. och har nu glömt bort en del från den tiden! Vill kunna förklara enkelt och snyggt för min elev så han förstår, på uppgift 16-17 skulle det uppskattas ifall någon kan förklara hur man ska gå tillväga!

http://www.ladda-upp.se/bilder/ccorshniidayte/

16.

Titta på första raden, där har vi x och y och z ges av z = x^y. Räkna därför ut den direkt på det viset.

Titta på andra raden, x och z är givna dvs x^y = z vi vill ha y. Logaritmering ger log(x^y) = log(z), men log(x^y) = y*log(x) och ekvationslösning ger y = log(z)/log(x). Räkna ut.

Titta på tredje raden. Vi har y och z, men inte x^y = z, höj upp bägge led i 1/y ger (x^y)^(1/y) = z^(1/y) men (x^y)^(1/y) = x.

17.

a) Horknullaren Arne är i ett fattigt land i Afrika. Han har 29:- att spendera och väljer mellan avsugningar (x) som kostar 5:-/st och samlag (y) som kostar 12:-/st. Därför gäller 5x+12y=29 och x och y tar bara heltalsvärden.

b) 5x + 12y = 29 <=> 12y = 29-5x <=> y = (1/2)(29-5x)
c) 5x + 12y = 29 <=> 5x = 29-12y <=> x = (1/5)(29-12y)
d) Använd Euklides algoritm baklänges och ger e) samtidigt.
Citera
2014-10-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ja, det tycker jag. På c) kan man leta efter en mängd S där inga olika element är relaterade till varann (om några olika element x och y är relaterade kommer också y och x vara relaterade vilket hindrar R|S från att vara antisymmetrisk). S={0,1} är ett exempel på en mängd där R|S är antisymmetrisk.

Okej men 0 och 1 fungerar väl inte då de två inte uppfyller villkoret i R? Sen kan ju en symmetrisk relation även vara antisymmetrisk så det du skriver "om några olika element x och y är relaterade kommer också y och x vara relaterade vilket hindrar R|S från att vara antisymmetrisk" stämmer väl inte? Om man har en relation där allt går till sig självt bara, så blir den automatisk sant att den är symmetrisk, antisymmetrisk och transitiv eftersom det finns inte några element som tar upp de.
Citera
2014-10-18, 12:59
Medlem
TuppenGusavs avatar
Behöver lite feedback på en lösning jag tror jag lyckats lösa.

Använd integralkriteriet för att undersöka om ln(x)/x är divergent eller konvergent. Jag fick fram divergens. Dock så är jag inte hundra på att jag löste den rätt. Kan någon ta fram en lösningsväg?
Citera
2014-10-18, 13:14
Medlem
Hur räknar man ut denna?
Jag kan räkna ut lim x-> oändligheten (x^3)(e^-x) = 0 (eftersom e^x blir nämnaren och e^x växer snabbare än potens funktionen blir den 0.)

Men denna fattar jag inte hur man får fram?
Svaret ska vara -oändligheten
lim x-> - oändligheten (x^3)(e^-x)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in