2014-10-18, 09:38
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är det ens bevisat att det ens fanns undervattensfordon med larvband? Låter som ett oerhört ineffektivt sätt att ta sig fram.

även jag har hört liknande historier. En nära väns far som jobbat inom försvaret i 30 år har själv bevittnat undervattensfordon med larvband. Detta var i Blekinges skärgård.
Citera
2014-10-18, 09:47
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
även jag har hört liknande historier. En nära väns far som jobbat inom försvaret i 30 år har själv bevittnat undervattensfordon med larvband. Detta var i Blekinges skärgård.
Jag tvivlar fortfarande på det efter 30år. Dels för att fordonet blir väldigt stort och komplicerat jämfört med en mini-ubåt, samt det låter förmodligen mer, svårigheter att ta sig fram genom dålig botten som större delen av östersjön har, är enormt långsamma (2-3knop max), samt kräver ett ytfartyg för att förflytta sig längre sträckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Mällsten har väl inte varit parament bemannad sedan 90 talet. Det är så vi slänger mer pengar på bistånd och ge asyl till värdelösa människor ifrån 3:e världen ha en bra Krigsmakt.
Nja, dock har Mällsten vart bemannat under stora perioder under åren. Mycket av utrustningen som man hade förr kan man idag fjärrstyra.
Citera
2014-10-18, 09:50
Medlem
Oddballs avatar
Så var det dags igen. Dryga 50-talet inlägg raderade och ett stort antal varningar utdelade.

Är folk verkligen så här tröga på forumet?! Babblar om all möjlig skit som inte har med topic att göra.

Låser tråden ett tag igen.

Oddball
Moderator
Citera
2014-10-18, 10:45
Bannlyst
Känns lite som att om man inte hittat ubåten än så lär man aldrig göra det. Den har väl stuckit sen längesen eller?
Citera
2014-10-18, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
Det skulle krävas tiotals miljarder för att få en beredskap värd namnet. Helt otroligt hur blinda svenska politiker har varit, alla med någon som helst historisk allmänbildning har kunnat förutspå detta sedan länge.
Men det är ju vi som röst fram dom
Citera
2014-10-18, 10:56
Medlem
Och alla pro-ryska liberalister på detta forum tycker naturligtvis det är helt OK att Ivan gör på detta vis?

Till skillnad från Ryssland, bygger NATO upp ett försvar, NATO kommer aldrig vilja attackera Ryssland på samma sätt som Ryssland gör med Ukraina.

Over and Out
Citera
2014-10-18, 11:02
Medlem
Ubåtar med larvband har funnits i våra vatten. De har varit svenska. Marinen testade
konceptet redan på 40-talet.
Citera
2014-10-18, 11:05
Medlem
Jag tycker personligen det är lite underligt att folk per automatik utgår ifrån att det är Ryssland. Visst, det är ganska sannolikt, men att utgå ifrån att det är det utan någon form av bevis är ganska farligt.

Det är väl lite som att folk gapade om onda muslimer på Utöya.
Citera
2014-10-18, 11:08
Medlem
Detta är stor humor.

Kan nån berätta vad man faktiskt gör, jag tänker mig att det finns 1-2 fartyg max som har någon typ av sonar. Kan någon berätta vad alla andra gör inkl. helikoptrar?

I.o.m att jag finansierar ett sånt här pådrag så kräver jag se bevisen. Det minsta jag vill ha är ett foto där man kan urskilja något vettigt. Visar det sig att det är någon gammal militär som "har sett något" (vilket jag misstänker) då hoppas jag på en återbetalning.
Citera
2014-10-18, 11:10
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Och alla pro-ryska liberalister på detta forum tycker naturligtvis det är helt OK att Ivan gör på detta vis?

Till skillnad från Ryssland, bygger NATO upp ett försvar, NATO kommer aldrig vilja attackera Ryssland på samma sätt som Ryssland gör med Ukraina.

Over and Out

Med risk för att gå OT; när såg du senast en liberal stödja Ryssland?
Citera
2014-10-18, 11:12
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag tvivlar fortfarande på det efter 30år. Dels för att fordonet blir väldigt stort och komplicerat jämfört med en mini-ubåt, samt det låter förmodligen mer, svårigheter att ta sig fram genom dålig botten som större delen av östersjön har, är enormt långsamma (2-3knop max), samt kräver ett ytfartyg för att förflytta sig längre sträckor.

Nja, dock har Mällsten vart bemannat under stora perioder under åren. Mycket av utrustningen som man hade förr kan man idag fjärrstyra.

Tyvärr stämmer detta då det är bland det bättre sätten art förflytta dig längst botten för att slippa skuggor som farkosten avger på sonar... Ekot från farkosten försvinner lätt bland ytsikten i vattnet vid olika djup samt salthalter... Att hitta en ubåt i skärgården är inte att bara slänga ner en mikrofon och leta... Det är betydligt mer komplex än så... Allt hamnar tyvärr på stenåldersvis där man får jämföra bilder med äldre bilder för att få sig en översikt... Ligger sedan ubåten stilla med total tystnad är det j*vligt svår att hitta... Nästintill att nån dykare måste få upp den i näsan innan den avslöjad... Dom sonder som finns i skärgården känner av vattentryck, rörelser mm... Har en sond upptäckt något så vet man till 100% att det är en farkost under ytan... Men ljud rör sig helt annorlunda i vattnet än på land...
Citera
2014-10-18, 11:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Känns lite som att om man inte hittat ubåten än så lär man aldrig göra det. Den har väl stuckit sen längesen eller?

Om de vill visa upp sig en fredag förmiddag så kanske avsikten var just att vi skulle sätta in resurserna till helgen och göra oss utmattade. Samtidigt som de själva bara pös i väg i natt. De gjorde vad de skulle i vecka då skärgården var tämligen öde ingen uppmärksammad vad som pågick.

Var enda fritidsbåt som är kvar i sjön ska väl ut i skärgården nu i helgen och privatspana. Då är det inte lätt att springa kring på öarna iförd grodmansdräkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in