2014-10-17, 20:43
Medlem
sanchoos avatar
Fan vad läskigt att dyka nu på kvällen efter en "undervattenverksamhet"...
Citera
2014-10-17, 20:44
Medlem
Någon som funderat på varför Ryssland systematiskt ska in i vår skärgård gång på gång? Vad finns det där att hämta som är av intresse för Ryssland, förutom fin natur? Jag börjar nästan misstänka att det blivit som ett baskerprov för den ryska U-båtsflottan att för att få ut sin examen så måste man in i den svenska skärgården och göra ett par varv. Vad tror ni är orsaken?
Citera
2014-10-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen. Det är som din text här. du har inte begripit att ryssen spanat på övningen som pågått i veckan.

Dessutom övar du inte ubåtspersonal genom att glo på bilder från en satelit.

Om det nu var övning (öva vad?) känns det lite lättare att sätta sig i valfri Aquador och titta. Finns inget att titta på, därav skickar de inte ubåt, mycket enkelt.

Känner du till Stockholm Skärgård?, om så borde du veta att det mesta som funnits är nedmonterat. Ofta när man ligger vid något gammalt skyddsområde så kommer det en gammling och säger "du vet att det är militärt område va?", om de kommer så kostar det xxx pengar i böter....O.S.V". Har aldrig blivit påpassad en enda gång. Varför då skicka en ubåt, för att MÖP ska kunna runka lite.
Citera
2014-10-17, 20:45
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Eller att som jag tror att hela skiten är fabricerad som på 80 talet. Finns inte ett land som är intresserad av svensk skärgård under ytan.

Mycket troligt. Försvaret behöver mer pengar...
Citera
2014-10-17, 20:48
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BULD
Någon som funderat på varför Ryssland systematiskt ska in i vår skärgård gång på gång? Vad finns det där att hämta som är av intresse för Ryssland, förutom fin natur? Jag börjar nästan misstänka att det blivit som ett baskerprov för den ryska U-båtsflottan att för att få ut sin examen så måste man in i den svenska skärgården och göra ett par varv. Vad tror ni är orsaken?

Kartlägga inför en eventuell invasion samt testa svenska försvarets förmåga.
Citera
2014-10-17, 20:48
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Det skulle krävas tiotals miljarder för att få en beredskap värd namnet. Helt otroligt hur blinda svenska politiker har varit, alla med någon som helst historisk allmänbildning har kunnat förutspå detta sedan länge.
Citera
2014-10-17, 20:49
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Eller att som jag tror att hela skiten är fabricerad som på 80 talet. Finns inte ett land som är intresserad av svensk skärgård under ytan.

Tvärtom är nog de flesta länder intresserade.

Men för att spinna vidare på din kommentar:
http://www.youtube.com/watch?v=94TNy3SjEA0

Intressant tycker jag.
Citera
2014-10-17, 20:52
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BULD
Ryska flottan "mår bra" av att utsättas för såna här riskmoment emellanåt.
En flotta som ständigt ligger i hamnen och häckar är värdelös när det väl kommer till kritan.
Citera
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Är det något sammanträffande man kan koppla till det här så tror jag det är Obamas samtal till Löfvén.

19 september 1982 vinner Palme och sossarna valet.
1–13 oktober 1982 ”ubåtsjakten i Hårsfjärden”.

14 september 2014 vinner Löfvén och sossarna valet.
17 oktober 2014 blir det ubåtsjakt igen.

Även hösten 1976 när vi fick ny regering jagades det ubåt.

Vad vill du ha sagt med detta?
Att ryssarna är oroliga för sossarnas förkärlek till usa? Att sossarna vill bygga upp / riva ner försvaret?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Är det något sammanträffande man kan koppla till det här så tror jag det är Obamas samtal till Löfvén.

19 september 1982 vinner Palme och sossarna valet.
1–13 oktober 1982 ”ubåtsjakten i Hårsfjärden”.

14 september 2014 vinner Löfvén och sossarna valet.
17 oktober 2014 blir det ubåtsjakt igen.

Även hösten 1976 när vi fick ny regering jagades det ubåt.
Ja, vill Ryssland anfalla så gör dem väl det på direkten. Känns mer troligt med kränkningar från någon allierad stat som vill att Sverige ska rusta upp sitt försvar.
Citera
2014-10-17, 20:53
Medlem
Det är märkligt att FM anordnar presskonferens när ett enkelt pressmeddelande hade räckt i nuläget.

FM angav som skäl att de ville klargöra för allmänheten att det var en pågående operation, varför gick de inte ut med var det var isåfall?

Märkligt beteende.
Citera
2014-10-17, 20:53
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea

Oändligt mycket mer pengar är en nödvändighet för att kunna återuppbygga ett försvar värt namnet, och vad som huvudsakligen behövs är politiker som värnar om Sveriges säkerhet istället för massinvandring och bortkastat genuspladder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in