2014-10-18, 04:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Stort tack för utförlig beskrivning! Verkar inte så avancerat ändå. Och billigt. Köpte kycklingskrället för 29:- och rotsaker är ju billigt.
Beroende på resultat kanske det tom hamnar i denna tråden: (FB) Bilder på dina maträtter v.2

Känns som att gamla hederliga redskap som tex lergrytor försvinner mer och mer. Kostar nog inte mer än en 20-50:- på loppis. Min fick jag gratis från en som skulle slänga bort den. Hoppas bara på att den är hel dock.
Mycket som försvinner.
Hur många tex saftmajor har inte försvunnit?
Varje höst brukade morsan koka upp saft för hela året.
Vet inte någon som kokar egen saft längre.
Citera
2014-10-18, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Mycket som försvinner.

En del av problemet är ju att många matintresserade bor trångt i lägenheter. Jag har fan ingen möjlighet att förvara sånt där, annars skulle jag lätt gjort det.
Citera
2014-10-18, 13:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Mycket som försvinner.
Min mor hade inte ens en saftmaja.
Här var det 10 literskastrull, plåthink och silduk som gällde.
Sedan så rårörde hon även all blåbärssaft och sylt, och även en del annat.
Sedan så steg priserna på socker medan priserna på färdig saft och sylt sjönk, och så befinner vi oss där vi är idag. Min mor kämpade läge emot, och jag kommer ihåg shoppingresorna vi gjorde till Norge som barn, för att inhandla bla socker, smör och ost som var snorbilligt där och hade blivit svindyrt här.
Citera
2014-10-18, 15:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Sedan så steg priserna på socker medan priserna på färdig saft och sylt sjönk, och så befinner vi oss där vi är idag. Min mor kämpade läge emot, och jag kommer ihåg shoppingresorna vi gjorde till Norge som barn, för att inhandla bla socker, smör och ost som var snorbilligt där och hade blivit svindyrt här.
Jo då, vår bil var tvärfylld med socker med när vi var över till Norge ibland.

Mina föräldrar älskade att plocka bär så det vart en hel del kokande och socker gick det åt i massor. Åt nog inte en köpt sylt eller marmelad under hela min uppväxt tror jag. När jag köpte min första burk sylt själv trodde jag det var något fel på den lol. Smakade skit. Sedan hittade jag "Den Gamle fabrik" och ordningen vart återställd.
Citera
2014-10-18, 15:59
Medlem
Citat:

Rårörd svartvinbärssaft tycker jag spöar kokt så in i bomben. Håller så klart inte alls lika bra men är mycket bättre i smaken
Citera
2014-10-18, 16:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
En del av problemet är ju att många matintresserade bor trångt i lägenheter. Jag har fan ingen möjlighet att förvara sånt där, annars skulle jag lätt gjort det.
Så är det säkert.

Våran maja står i garaget och det är inte många gånger den åkt fram kan jag ärligt säga.
Blir i pastagrytan det kokas om det är några större mängder idag.
Saft blir det aldrig, sylt och marmelad blir det ibland.

Så jäkla gott med en god hemlagad apelsinmarmelad till frukosten att det finns inte.
Och en smarrig fikonmarmelad till Stiltonosten till kvällen...
Ja, livet kunde lätt vara sämre...
Citera
2014-10-18, 16:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jo då, vår bil var tvärfylld med socker med när vi var över till Norge ibland.

Mina föräldrar älskade att plocka bär så det vart en hel del kokande och socker gick det åt i massor. Åt nog inte en köpt sylt eller marmelad under hela min uppväxt tror jag. När jag köpte min första burk sylt själv trodde jag det var något fel på den lol. Smakade skit. Sedan hittade jag "Den Gamle fabrik" och ordningen vart återställd.
Jag köper nu för tiden ekologisk ditto från olika märken som alla har det gemensamt att de ofta endast innehåller bär/frukt, socker och vatten, samt i några fall citronsyra. Bla Kung Markatta, Bjärred, men även Änglamark och ICA-Eko har en del del produkter i toppklass. Ofta har de dessutom drive på dessa varor så ibland kan en burk eko-sylt eller en flaska eko-saft kosta mindre än giftvarianterna. Förstår inte varför folk inte läser innehållsförteckningarna.
Citera
2014-10-18, 16:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Rårörd svartvinbärssaft tycker jag spöar kokt så in i bomben. Håller så klart inte alls lika bra men är mycket bättre i smaken
Morsan gjorde en rödvinbärssaft som man kunde dricka ihjäl sig av.
Så jäkla god att det var otroligt.
Så syrlig och läskande, fyllde tillbringare med is och bara bälgde i mig lol.
Som tur var hade vi mängder med vinbärsbuskar .
Citera
2014-10-18, 16:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag köper nu för tiden ekologisk ditto från olika märken som alla har det gemensamt att de ofta endast innehåller bär/frukt, socker och vatten, samt i några fall citronsyra. Bla Kung Markatta, Bjärred, men även Änglamark och ICA-Eko har en del del produkter i toppklass. Ofta har de dessutom drive på dessa varor så ibland kan en burk eko-sylt eller en flaska eko-saft kosta mindre än giftvarianterna. Förstår inte varför folk inte läser innehållsförteckningarna.
Några speciella produkter du har i minnet som du kan rekommendera?
Citera
2014-10-18, 17:17
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Några speciella produkter du har i minnet som du kan rekommendera?
I princip alla märken av tex ekologiska rårörda lingon innehåller endast lingon-socker-vatten. Jag är speciellt förtjust i Björnekullas för jag tycker deras är lite mer geleiga jämfört med de andra jag testat. Ica's Ekologiska rårörda är mer som hemkokt lingonsylt, men är jättebillig och fyller sin plats i kylskåpet.
I princip allt märkt med Änglamark och med Kung Markatta tycker jag håller ypperlig kvalité. Änglamark är den mer prisvärda av de båda dock.

När det gäller saft, så är jag ingen storkonsument, men jag har alltid en eller ett par flaskor hemma till när småmonstren kommer på besök och då är det oftast Tillman's http://www.grangardemusteri.se/index.html Deras övriga sylt och gelé-produkter är även bra. med extra plus för enbart svenska råvaror.
Citera
2014-10-18, 18:30
Medlem
Citat:
Morsan gjorde en rödvinbärssaft som man kunde dricka ihjäl sig av.
Så jäkla god att det var otroligt.
Så syrlig och läskande, fyllde tillbringare med is och bara bälgde i mig lol.
Som tur var hade vi mängder med vinbärsbuskar .

Ja det är otroligt gott det med. Jag måste plantera mer vinbär i stugan alltså. Och eventuellt skjuta koltrastar :-)
Citera
2014-10-18, 22:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
I princip alla märken av tex ekologiska rårörda lingon innehåller endast lingon-socker-vatten. Jag är speciellt förtjust i Björnekullas för jag tycker deras är lite mer geleiga jämfört med de andra jag testat. Ica's Ekologiska rårörda är mer som hemkokt lingonsylt, men är jättebillig och fyller sin plats i kylskåpet.
I princip allt märkt med Änglamark och med Kung Markatta tycker jag håller ypperlig kvalité. Änglamark är den mer prisvärda av de båda dock.

När det gäller saft, så är jag ingen storkonsument, men jag har alltid en eller ett par flaskor hemma till när småmonstren kommer på besök och då är det oftast Tillman's http://www.grangardemusteri.se/index.html Deras övriga sylt och gelé-produkter är även bra. med extra plus för enbart svenska råvaror.
Ska ta och testa några av de förslagen.
Börjar bli lite lat med åren ser du och att slippa springa och plocka bär i skogen skulle vara lite av en välsignelse när ryggen värker. Kan sätta mig på cykeln i stället för träningens skull och ta med mig matvraket ut på en runda. I skogen får fjanten bara för sig att jaga rådjur och annan skit lol. Brukar komma tillbaka flämtande efter en tio minuter och vägrar röra på sig mera "förns" det är dags att fara hem eller att det vankas fika .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in