2014-10-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Glömt bort? Vi har ju inget minne ifrån kalla kriget alls, och ev hot ifrån ryssland har kännts ganska avlägset och främmande. Likaså upprustning.

Kanske borde skrivit folk födda på 90-talet och senare. Det förändrar inte faktum att de senaste 20 åren är ett rent undantag i den säkerhetspolitiska historien när det gäller Nordeuropa. Kriget är sällan mer än något decennium bort, oavsett hur mysigt och fint som omvärldsläget ter sig. Något som historien visat om och om och om och om igen. Folk är däremot jävligt inskränkta när det gäller sina egna erfarenheter och bedömningen av omvärlden och gör därmed precis samma misstag som många andra i tidigare generationer (i stil med "det är MINA erfarenheter som gäller och jag är minsann inte lika korkad som tidigare generationer").

Det är inte hotet från Ryssland i sig som än idag gör sig gällande utan vad nationer och krigsmakter egentligen handlar om. Varför Sverige är Sverige, varför Danmark är Danmark osv. Olika länder är helt sonika olika och naivitet inom säkerhetspolitiskt agerande kan i slutändan leda till fullständig utrotning av nationen som sådan, även om man tror att scenariot är osannolikt. Det är som försäkringar, brandvarnare och utrymningsövningar i allmänhet, löjligt och onödigt fram till den dagen som det otänkbara händer.
Citera
2014-10-17, 22:19
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Under vattens aktivitet??

Alltså en förmodad ubåt,utgångspunkt st Petersburg?
Eller förbi Danmark,glider förbi Bornholm från murmansk,inte ett dugg troligt,den svenska nojan är ju helt sanslös,man fokuserar nu på att Sovjet är tillbaka och ett hot? När svenskar kommer tillbaka från kriget i Syrien/Irak och är radikaliserade,inpräntat att hata västvärlden och utföra terror,man flyttar ju hela tiden fokus på det reala hotet,en ensam islamist med en hemgjord bomb i tunnelbanan,sedan tar man upp om en gammal händelse att en rysk ubåt gick på grund utanför Karlskrona,men dom har förmodligen säkra källor?Bara invänta ryssen !
Citera
2014-10-17, 22:20
Medlem
Ossans avatar
Är det någon snäll som kan sammanfatta tråden? Rörigt med all icke intressant information. Med vänlig hälsning Maria
Citera
2014-10-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av db3306
Från wikipedia.

Sveriges Konung var fram till 1975 i enlighet med 1809 års regeringsform §14 Högste befälhavare för rikets krigsmakt. Numera är det Regeringen som har motsvarande funktion, dock utan någon särskild benämning enligt ovan. I de allra flesta konstitutionella monarkier, undantaget Japan, Nederländerna och Sverige, är det statschefen allena som formellt sett har det högsta befälet, men i realiteten är det landets regeringschef som har det högsta befälet, exempelvis Storbritanniens premiärminister genom det kungliga prerogativet.

Så kungen kan i princip inte göra ett skvatt om helvetet brakar loss.

Kungen är dock fortfarande statschef oavsett hur man vrider och vänder på saken. Formalia möjligen men så är det.
Citera
2014-10-17, 22:21
Bannlyst
Om det här stämmer, att en ubåt exemeplvis från ryssland drar runt på orienteringsrunda här i skärgården, eller ännu värre, vad blir följderna?
Citera
2014-10-17, 22:22
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Är det någon snäll som kan sammanfatta tråden? Rörigt med all icke intressant information. Med vänlig hälsning Maria

Kära maria.
Känns som om att du kan hitta det du söker på aftonbladet eller expressen.
År det "jobbigt" och "svårt" att läsa här inne ska du nog undvika det.
Citera
2014-10-17, 22:22
Medlem
Att läsa inlägg här gör mig bedrövad,

Detta land är så enormt splittrat, folk sitter och gnäller bakom sina datorer.

Ryssland är inget att leka med och Sveriges försvar existerar knappt, ingen jävel skulle försvara Sverige om det går illa. Då kan ni ta era jevla negerbollar och stoppa upp dem ngnstans och vara den där jobbiga irriterande polaren som man måste ta hand om. Detta land borde skakas om ordentligt så denna naivitet skulle rubbas lite, hur kan man sitta och vara skadeglad, ni pratar om ert eget land.

Skaka hand med Ryssland? varsågod, de skulle hugga av den där handen och servera den till er själva på en tallrik.

Sverige måste stå starkt, och varje individ oavsett påbrå eller bakgrund måste stå vid varandras sida.
Ta av den där blöjan och visa ens en gnutta nationalism och solidaritet.

Som sagt om detta nu är en rysk ubåt det vet man ju inte än såklart...

De flesta män mellan 20-70år i Finland klarar av att plocka upp en AK-47 för att besvara eldgivning och känner till sitt vapenslag och sin befattning. Dags att även Sverige i norden tar sitt nordiska ansvar och ser till att Sverige, Finland och Norge har ett starkt samarbete med god försvarsförmåga.

Små länder måste ha allmän värnplikt för vi är små länder (om man ser till befolkningen) med stora områden, inte för att anfalla men framförallt försvara landets gränser och fungera väl i olika krissituationer. En iphone eller en laptop fungerar inte speciellt bra när man slår ut el och radiomaster.

Hoppas det bara är sälar...

Med vänlig hälsning,

Finsk kustjägare
Citera
2014-10-17, 22:23
Medlem
Ipissonus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Vad säger Finland om detta?

Paljon lunta, mutta ei taskulamppu

Säkerligen tät kommunikation med Svenska FM där man uppdateras kontinuerligt om situationen.
Citera
2014-10-17, 22:26
Medlem
FidelKastrerads avatar
första jag ser när jag klickar mig in på aftonbladet är denna bild med denna text

Här jagar försvaret

vad ser man? en fjantig lite båt med äldre herrar från hemvärnet som ska leta efter ryssar komiskt som fan
Citera
2014-10-17, 22:26
Medlem
Som jag har förstått det så är det på kanholmsfjärden som det hela är aktivt. Det verkar fortfarande pågå aktivitet då det är bland annat helikopter i luften fortfarande.

Ligger väl en mindre militäranläggning vid kanholmsfjärden, som är nedlagd eller iaf helt inaktiv förutom en bil som är där regelbundet.

Har jag missat någon viktig info?
Citera
2014-10-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FidelKastrerad
första jag ser när jag klickar mig in på aftonbladet är denna bild med denna text

Här jagar försvaret

vad ser man? en fjantig lite båt med äldre herrar från hemvärnet som ska leta efter ryssar komiskt som fan

Var är källan till att det är Hv på fotot?
Citera
2014-10-17, 22:31
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Vad säger Finland om detta?

Swedu-pellet, Huri-fucks, ruotsin-fags, gays. Vad ska dem säga? Jag har täta band med Finland och besökte i somras en militäranläggning i Finland, fyfan vad tröttsamt det var att komma hem till det förstörda Sverige sedan. Ingen sammanhållning alls här som i Finland, synd att finnarna ska agera försvar åt svenskar utan ryggrad. Jag undrar, när träder svenskarnas vikinga-gener fram? När får vi se en liten gnutta stolthet här. Aldrig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in