2014-10-15, 22:55
  #9181
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Förstår inte riktigt den negativa synen här på flashback om att jobba i Norge. Det finns säkert hundratals hemsidor om jobb i Norge, tidningar skriver positivt om hur tusentals svenskar åker dit och arbetar varje år, arbetsförmedlingen och jobb coacher uppmanar till att man ska göra det för att få rejäl erfarenhet. I princip alla säger att det är hur lätt som helst att bara åka till Norge och arbeta och tjäna pengar bara man är trevlig och kan tänka lite själv.

Hur kommer det sig att det är en så negativ syn här på flashback?
Personligen har jag väldigt bra erfarenhet av arbetsmarknaden i Norge. Däremot landet i övrigt fick mig mer och mer pissoff över det hela. Enligt min mening är det just bara arbetsmarknaden som är bättre där än i Sverige. Men det är o andra sidan inte en obetydlig sak heller.
Citera
2014-10-16, 00:35
  #9182
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Förstår inte riktigt den negativa synen här på flashback om att jobba i Norge. Det finns säkert hundratals hemsidor om jobb i Norge, tidningar skriver positivt om hur tusentals svenskar åker dit och arbetar varje år, arbetsförmedlingen och jobb coacher uppmanar till att man ska göra det för att få rejäl erfarenhet. I princip alla säger att det är hur lätt som helst att bara åka till Norge och arbeta och tjäna pengar bara man är trevlig och kan tänka lite själv.

Hur kommer det sig att det är en så negativ syn här på flashback?


Det roliga är att det hade säkert funkat hemma också. När svenskar kommer hit tar man några cv och går ut på stan och vips har man ett jobb. Klart du man kan få ett deltidsjobb då på ett cafe eller om du går in på rätt lager. Det visar ju bara att man är villig att jobba.


Det jag menar är. Man kan inte tro att bara för man tagit sig över gränsen är det guld och gröna skogar (mest berg). Är man lite aktiv så kan man klara det.


Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
För att folk här vill känna att dom är speciella för att dom "lyckats" dra till Norge och landat ett extremt attraktivt jobb som truckförare med 189 kronor i timmen.

Mina enda råd till folk som ska dra hit och inte har allt fixat redan genom polare/kontakter.

Ha ett startkapital för det kostar en hel del att etablera sig. Deposition, hyra, busskort, vitvaror osv
Satsa på kollektiv till en början.

Enda chansen att arbetsgivaren fixar boende är om du är sjukt attraktiv på arbetsmarknaden eller om stället ligger jävligt off, typ fiskefabrik på någon öjävel i nordnorge.


Och du måste fixa jobbet själv. Funkar inte att sitta på krogen i Oslo och inte fatta varför du inte får något jobb.

+1

Men det jag skrev tidigare om truckförare. Jag tror den efterfrågan kommer minska drastiskt. Hör många på stan som inte får förlängt, kanske får gå ner i tid eller bara 2-3veckors förlängning. Det är ju rätt dyrt land så kan man inte ha den där lönen på 189:- timmen och jobba heltid vetefan om det är så lönsamt.
Citera
2014-10-16, 00:55
  #9183
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Personligen har jag väldigt bra erfarenhet av arbetsmarknaden i Norge. Däremot landet i övrigt fick mig mer och mer pissoff över det hela. Enligt min mening är det just bara arbetsmarknaden som är bättre där än i Sverige. Men det är o andra sidan inte en obetydlig sak heller.

Man måste dock komma ihåg att arbetslösheten är ganska hög i Norge numera jämfört med för några år sen och det är inte alls lika lätt att få jobb om man inte har rätt kvalifikationer eller kontakter.

Jag har för övrigt fler bekanta som är arbetslösa i Norge än i Sverige just nu..
Citera
2014-10-16, 01:03
  #9184
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste dock komma ihåg att arbetslösheten är ganska hög i Norge numera jämfört med för några år sen och det är inte alls lika lätt att få jobb om man inte har rätt kvalifikationer eller kontakter.

Jag har för övrigt fler bekanta som är arbetslösa i Norge än i Sverige just nu..

Mm... Har du säkert... White trash bekanta utan driv. 1,6 % arbetslöshet medan Sverige har... runt 25. medräknat fas 3 och annat hokus pokus. I alla fall vad gäller ungdomsarbetslösheten.
Citera
2014-10-16, 07:00
  #9185
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Förstår inte riktigt den negativa synen här på flashback om att jobba i Norge. Det finns säkert hundratals hemsidor om jobb i Norge, tidningar skriver positivt om hur tusentals svenskar åker dit och arbetar varje år, arbetsförmedlingen och jobb coacher uppmanar till att man ska göra det för att få rejäl erfarenhet. I princip alla säger att det är hur lätt som helst att bara åka till Norge och arbeta och tjäna pengar bara man är trevlig och kan tänka lite själv.

Hur kommer det sig att det är en så negativ syn här på flashback?

Jag har ingen negativ syn på det, sa bara att den bilden svenskar fått om svenskar är svenskarnas syn och inga andras. En rätt känd bild om svenskarnas arbetssätt är kafferaster och att man är två på ett jobb där det behövs en. Tycker bara det är komiskt när man hör i Sverige hur ryktet om svenskar är och när man är i Norge hör nåt annat
Jag har bra erfarenheter av att jobba i Norge så det är bara satsa, finns inga nackdelar med det.
Citera
2014-10-16, 13:28
  #9186
Medlem
Lägger ni ner lite tid på att söka jobb och skriva ett ordentligt CV/Personligt brev så tror jag utan tvekan att ni får jobb. Är ni inte socialt efterblivna så gå och presentera er för företaget och ta med CV, så länge ni får 150-160kr+ så ligger ni på en helt ok lön för outbildade/lagerjobb.

Tänk på att inte vara dumma i huvudet och våga stå på er, jag har en bekant som jobbar inom snabbmat, hennes kollegor får 150kr/h medan hon får 112svenska kronor i timmen eftersom hon är anställd som "konsult" genom ett svenskt företag och får därför svensk lön. Skaffa ert första jobb, ner på knä och ta allt, efter det kan ni fortsätta söka vidare och först då ställer ni krav på arbetstid/lön etc.

Nöj er aldrig, fortsätt söka efter ni fått jobb, men såvida ni inte sitter på ett par 100k eller inte bryr er om att bruka besparingar, ta första bästa jobb och sök därefter vidare.

(Jävligt konstigt skrivet men jag bryr mig inte, ni fattar poängen )
Citera
2014-10-16, 17:43
  #9187
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Men det jag skrev tidigare om truckförare. Jag tror den efterfrågan kommer minska drastiskt. Hör många på stan som inte får förlängt, kanske får gå ner i tid eller bara 2-3veckors förlängning. Det är ju rätt dyrt land så kan man inte ha den där lönen på 189:- timmen och jobba heltid vetefan om det är så lönsamt.

Jag är fast anställd som plockare i Tromsö på lager (dagligvaruhandel) där jag plockar matvaror. De vikarier som är hos får förlängt som du säger men det är för att man inte vet behovet av vikarier kort sagt. Du kan inte skriva kontrakt med en vikarie om det inte finns efterfrågan, inte sant?

Vet en person på mitt jobb, en vikarie, han fick kontrakt över ett år men det var också för att han var "the one". Han gjorde sitt jobb riktigt bra, plockade bra och staplade bra. Varför ska man då inte förlänga kontraktet för sen sån person? Det är som med allt, man behåller gärna de bättre.

Jag tror han syftade på mig med 189:-/timlön. Har tjänat 342.000 till senaste lönen i September som motsvarar 253:-/timlön. Lagerarbetare är för den delen inget attraktivt jobb, vem har sagt det? Jag trivs, har bra lön, fantastiska arbetskollegor och en bra arbetsmiljö, varför klaga?
Citera
2014-10-16, 18:37
  #9188
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
J

Jag tror han syftade på mig med 189:-/timlön. Har tjänat 342.000 till senaste lönen i September som motsvarar 253:-/timlön. Lagerarbetare är för den delen inget attraktivt jobb, vem har sagt det? Jag trivs, har bra lön, fantastiska arbetskollegor och en bra arbetsmiljö, varför klaga?

Antar att det är med plockbonus/övertid inräknat? Hade själv nästan samma lön när jag jobbade i Tromsö inom lager, lyckades samla på mig ca 180k på fyra månader (semesterersättning inräknat). Saknar jobbet men inte boendet
Citera
2014-10-16, 19:14
  #9189
Medlem
FysikElskarNs avatar
Någon här som har erfarenhet av kontorsjobb i Norge? Var över och jobbade ett par år på lager för några år sedan och börjar bli klar med min utbildning i Sverige och är lite sugen på att flytta tillbaks. Dock är det många av jobben som kräver engelska och norska i tal och skrift. När jag sökte lagerjobb sist var det många annonser som krävde norska även om det i praktiken gick lika bra med svenska när man väl var ute på golvet. Undrar om det är annorlunda för kontorsjobbare? För vissa jobb kan jag tänka mig att man verkligen måste behärska norska, exempelvis om man ska svara kunder skriftligen, men jag undrar om det är nån som jobbar med nåt annat ekonomirelaterat jobb som klarar sig med att skriva svenska i arbetet?
Citera
2014-10-16, 20:12
  #9190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FysikElskarN
Någon här som har erfarenhet av kontorsjobb i Norge? Var över och jobbade ett par år på lager för några år sedan och börjar bli klar med min utbildning i Sverige och är lite sugen på att flytta tillbaks. Dock är det många av jobben som kräver engelska och norska i tal och skrift. När jag sökte lagerjobb sist var det många annonser som krävde norska även om det i praktiken gick lika bra med svenska när man väl var ute på golvet. Undrar om det är annorlunda för kontorsjobbare? För vissa jobb kan jag tänka mig att man verkligen måste behärska norska, exempelvis om man ska svara kunder skriftligen, men jag undrar om det är nån som jobbar med nåt annat ekonomirelaterat jobb som klarar sig med att skriva svenska i arbetet?

Jag jobbar på ett kontorsjobb på en av de större finanskoncernerna. Jag kunde absolut inte skriva på norska när jag började jobba där. Får fortfarande höra att det blir lite svorsk ibland. I telefonkontakt med kunder eller internt så pratar jag bara svenska. Kan byta ut några ord ibland om den jag pratar med inte förstår. Men har aldrig upplevt den muntliga kommunikationen som ett problem.

Om det är något viktigt som ska skrivas så vet jag oftast någon kolla så allt ser ok ut innan jag skickar det. Vet att jag fick frågan om norska på intervjun och sa bara att jag lär mig fort. Så var det inte något mer med det.
Citera
2014-10-16, 21:07
  #9191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Inte min erfarenhet.

Har sett många fall där man häpnar men men först till kvarn är det som gäller tydligen blandad med lite tur.Svenskarna är dock de mest privilegierade av alla här..förutom de vackra damerna från Ryssland/Ukraina som de lite mognare Norskarna gärna sponsrar och stadgar sig medDe är deras Svenska Thailändskor för de lite finare folket i Norge.
__________________
Senast redigerad av sydneystockholm 2014-10-16 kl. 21:09.
Citera
2014-10-16, 21:18
  #9192
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag är fast anställd som plockare i Tromsö på lager (dagligvaruhandel) där jag plockar matvaror. De vikarier som är hos får förlängt som du säger men det är för att man inte vet behovet av vikarier kort sagt. Du kan inte skriva kontrakt med en vikarie om det inte finns efterfrågan, inte sant?

Vet en person på mitt jobb, en vikarie, han fick kontrakt över ett år men det var också för att han var "the one". Han gjorde sitt jobb riktigt bra, plockade bra och staplade bra. Varför ska man då inte förlänga kontraktet för sen sån person? Det är som med allt, man behåller gärna de bättre.

Jag tror han syftade på mig med 189:-/timlön. Har tjänat 342.000 till senaste lönen i September som motsvarar 253:-/timlön. Lagerarbetare är för den delen inget attraktivt jobb, vem har sagt det? Jag trivs, har bra lön, fantastiska arbetskollegor och en bra arbetsmiljö, varför klaga?

Nej jag menade inte din lön.
Men tack för infon, då vet jag att jag inte ska vara missnöjd med min timlön som ligger en bra bit över din.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in