2014-10-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Markförband har satts in förut när det varit ubåtsoperationer dels för att påvisa försvarsaktivitet från land, ren styrkedemonstration men det är rimligen också aktuellt att söka av så ingen grodmän gått i land.
Säkert är det bra övningstillfälle också där hemvärnet kan kallas in och i och med det ge det hela lite bredare folklig förankring.
Slutligen kan även spaning från land med simpel kikare fungera, säkert ljusförstärkarutrustning nattetid också som komplement till alla drop-sensorer m.m. som marinen förfogar över.

Låter mycket trovärdigt. Ett ypperligt tillfälle för övning om inte annars absolut!
Citera
2014-10-17, 19:11
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anartri
Det hela är väldigt märkligt. Varför Skulke ryssen vilja provocera fram en opinion som stödjer ett medlemskap i NATO? Vad Skulke ryssen ha att vinna på detta? Hur troligt är det att dom skulle börja annektera delar av Sverige? Inte så troligt. Jag ser det här som ren och skär propaganda, samt att det ställer den nya och svaga regeringen i en mkt besvärlig sits. Hur ska regeringen hantera en majoritet som stödjer NATO? Det är fan borgarna som ligger bakom det här för att sänka sossarna! Ingen som kan luska fram om Carl Bildt har en ubåt i sin ägo?

Du ska akta dig för att antaga att Ryssland är ett rationellt land med en ledare kapabel till logiskt tänkande.

Rysslands officiella hållning är att dom inte vill se Sverige i NATO. Men deras attityd och deras uppträdande kan närmast beskrivas som hysteriskt pro-Nato då Nato vaknat från sin sömn och allt fler länder tackar gudarna att dom joinade Nato. Och det har väl aldrig funnits så många pro-nato i Sverige innan som nu, allt pga ryssen.
Citera
2014-10-17, 19:12
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluten86
Såg att där fanns ett plan..med "no callsignal" ett saab 340a men vad det innebär har jag noll koll på.

Edit

SAAB 340 används fortlöpande i det svenska försvaret och den japanska kustbevakningen (JCG) har fyra Search and Rescue (SAR)-flygplan.

Det är ett plan utrustat med avancerat radar, planet i kombination med det Ericssonbyggda radarsystemet används av flera länder.
http://www.airforce-technology.com/contractors/computers/systecon/systecon4.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Hemvärnet är inte längre några gubbar som dricker pilsner i nån buske.
Cyklade förbi hemvärnets stridsskola i våras, det lät fan som de sköt med kanoner inne i skogen.
De snubbar jag mötte var inga kulmagade tältrunkare. Såg mera ut som Hamilton än MA numminen.

Är själv med i HV insats, kan bekräfta det du säger. Vi tränar oftare och hårdare, medelåldern är 25, många med utlandstjänst som är med i HV för träningens skull. Finns dessutom en bred allmän kunskap och erfarenhet som kan saknas de evt stridande värnpliktiga.
Citera
Medlem
Uhm den där Saaben som flög mot Visby försvann för mig :/
Citera
2014-10-17, 19:13
Medlem
äsch , det lär väl vara nåt allvarligt , det verkar många inkallade , så jag tror lite mer än att nån sett 1 enda möjlig ubåt , det känns som det har fö kännts som det är nåt sånt i flera dagar nu , kanske dax att leta reda på rätt ställe att ta vägen till när det drar igång , tänk om de redan är flera på land , tex dax att vara observant på främlingar ..eller verkar det främlingsfientligt .. stora kramen
Citera
2014-10-17, 19:15
Medlem
BenHornes avatar
Antagligen bara ytterligare en menlös provokation utan någon konsekvens förutom krigsrubriker på aftonbladet. Let's not start sucking each others dicks just yet.
Citera
Medlem
Jag länkar till vad jag skrev i en liknande tråd i Inrikes.

Inlägg 23 om Birka Cruises
(FB) Försvarslarm i Stockholms skärgård

Om någon vet vad min mor bevittnade så hoppas jag på svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anartri
Det hela är väldigt märkligt. Varför Skulke ryssen vilja provocera fram en opinion som stödjer ett medlemskap i NATO? Vad Skulke ryssen ha att vinna på detta? Hur troligt är det att dom skulle börja annektera delar av Sverige? Inte så troligt. Jag ser det här som ren och skär propaganda, samt att det ställer den nya och svaga regeringen i en mkt besvärlig sits. Hur ska regeringen hantera en majoritet som stödjer NATO? Det är fan borgarna som ligger bakom det här för att sänka sossarna! Ingen som kan luska fram om Carl Bildt har en ubåt i sin ägo?

Alltid härligt med folk som tänker lite själva!

Precis som under 80-talets ubåtskränkningar är det med största sannolikhet en PRO-NATO Psyops, styrd från Langley (CIA). Visst KAN det vara ryssar men sannolikheten är liten för det. Vad har dom att vinna på detta? Lämpliga delar av svenska marinledningen är såklart inblandade på ett landsförrädiskt sätt, precis som då det begav sig på 80-talet.
Citera
2014-10-17, 19:17
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det kanske är en Skrotnisse-typ som testkör sin hembyggda undervattensbåt?
https://www.youtube.com/watch?v=-6z0pd1mcZU
På tal om skrotnisse, har vi möjligtvis någon sån här kapten kvar i det militära som kan skydda oss eller är dom alla borta?
Citera
2014-10-17, 19:19
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Alltid härligt med folk som tänker lite själva!

Precis som under 80-talets ubåtskränkningar är det med största sannolikhet en PRO-NATO Psyops, styrd från Langley (CIA). Visst KAN det vara ryssar men sannolikheten är liten för det. Vad har dom att vinna på detta? Lämpliga delar av svenska marinledningen är såklart inblandade på ett landsförrädiskt sätt, precis som då det begav sig på 80-talet.

Så det var en amerikansk ubåt som gick på grund i Sveriges viktigaste marinbas 1981? Varför stod då sovjetiska flottan utanför gränsen och begärde tillbaka sin ubåt?
Citera
2014-10-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Jag länkar till vad jag skrev i en liknande tråd i Inrikes.

Inlägg 23 om Birka Cruises
(FB) Försvarslarm i Stockholms skärgård

Om någon vet vad min mor bevittnade så hoppas jag på svar.

enligt vad jag förstår så har man ganska länge använt de stora färjorna som mobila övningsplattformar.
se Jallai, t.ex

eller så var det några som behövde fylla på pilsnerförrådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in