2014-10-17, 15:55
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Med "kapad" inkluderar jag även att den skulle kunna kapats av en pilot eller besättningsmedlem.
Fullt möjligt, men jag håller inte med om att man kan dra slutsatsen att det är det troligaste.

Problemet är att det inte finns några riktigt bra eller logiska förklaringar till vad som skett.
Att autopiloten slagits på är svårt att förklara, men inte omöjligt.

Det som i mina ögon kastade helt nytt ljus över det hela, var informationen att SATCOM:en vid första handskakningen kl 18:25 även skickat en log-on request. Något som tyder på att left AC-bus varit strömlös en tid. Det i sin tur är ytterst anmärkningsvärt och tyder på att flygplanets system till stora delar varit strömlösa fram till denna punkt - kanske nästan HELT strömlöst.

Har flygplanet varit strömlöst från det att det försvann från sekundärradarn 17:22, fram till dess att strömmen åtminstone delvis kom tillbaka 18:25 och flygplanet hamnade på en sydlig kurs på autopilot?
Det skulle isåfall kunna förklara varför både ACARS och transpondern upphörde att fungera.

Det finns inga piloter idag som inte väl känner till Swissair Flight 111.
Svår rök- och värmeutveckling gjorde att de inte ens kunde vistas i cockpit under senare delen av flygningen.

Elektrisk brand är en pilots värsta mardröm. Om man inte lyckas isolera och hejda förloppet, vad gör man då?
Antagligen stänger av allt som går att stänga av!

Kan Litiumjonbatterierna i lastrummet haft något med saken att göra ändå?

Vi har alltså ungefär en timma som flygplanet varit strömlöst och under tiden gjort ett antal irrationella kursändringar (och eventuellt höjdändringar).

Kanske har en kapning skett och slagsmål förekommit. Eller så har besättningen kämpat förtvivlat i ett rökfyllt flygplan och en cockpit som kanske inte gått att vistas i. Kanske har det vinglat omkring i lufthavet utan att någon ens suttit vid kontrollerna.

Runt 18:25 upphör vinglandet, strömmen slås på och en autopilot aktiveras. Förmodligen i "Heading Hold" + "Altitude Hold". Det ser också ut att vara den sista aktiva handlingen. Det sista livstecknet från någon ombord.

Vad hände? Fick den som famlade in i röken i den delvis söndersmälta cockpiten genast lämna igen, efter att ha slagit på strömmen och autopiloten?
Syrgasen på flight deck är inte portabel. Maskerna som kan fällas från taket i kabinen ger bara syre i 12 minuter. Utöver det finns ett fåtal portabla syrgasflaskor i kabinen, men även dessa har bara en begränsad mängd. Har de sista i kabinen kvävts eller förgiftats strax efter detta?

Jag påstår inte att det gått till så eller att det är det troligaste scenariot. Det finns alldeles för få fakta på bordet för att kunna dra den slutsatsen.
Däremot menar jag att det är en plausibel förklaring så god som någon.

Kan man tänka sig att rökutveckling fått piloterna att stänga ner en massa elektriska system och sedan startat upp det man ansett nödvändigt?
Jag tänker att om antingen en brand eller elektriskt fel gjort stora delar av planet strömlöst, så lär väl inte det laga sig själv på ett sådant sätt att inte transpondern och ACARS går igång igen?

Vet att det spekulerats kring att planet befunnit sig i ett läge där man radiomässigt tappat kontakten med inmarsat, men det känns lite väl spektakulärt.
Men visst, det har ju varit ett flertal incidenter där man tappat kontrollen över planet så det är ju inte otänkbart.

Vad som får mig att anse kapningsalternativet som långsökt är att nästan uteslutande de gånger det blivit bråk i samband med kapningar så har planet kraschat kort därefter.
Här har det flugits många timmar och många nm i vad som framstår som ett pilotlöst skick.
Hade det stått ett berg i vägen så misstänker jag att det tagit slut där!
Citera
2014-10-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Njae, jag håller inte riktigt med om det. Visst en T7a är en otroligt stark
konstruktion och den klarade kraschen i SFO mycket bra.

Dock så är flygplan byggda för att motstå de krafter som det utsätts för i luften.
D.v.s att flygplanets kabin har ett högre tryck än den omgivande miljön+
belastningarna på vingarna.

I det här fallet så är det en helt annan typ av påfrestning.
Vattentrycket på 5000m djup är c:a 500ggr högre än vid vattenytan.
Flygplan är bygd i aluminium eller kompositmaterial. Det är väldigt osannolikt att
ett flygplan skulle klara av att sjunka till 5000m djup och fortfarande vara intakt
när det når botten, just på grund av det extrema vattentrycket.

Det är ytterst få undervattensfarkoster som klarar av det och de är
specialbyggda för ändamålet.
Fast ingen vill väl mena att planet sjunkit till botten med tät kabin fylld med luft? Under sådana omständigheter flyter planet. Om det sjunkit intakt (dvs relativt intakt) så har det tagit in vatten och då spelar trycket mindre roll.
Citera
2014-10-17, 16:59
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Kan man tänka sig att rökutveckling fått piloterna att stänga ner en massa elektriska system och sedan startat upp det man ansett nödvändigt?
Jag tänker att om antingen en brand eller elektriskt fel gjort stora delar av planet strömlöst, så lär väl inte det laga sig själv på ett sådant sätt att inte transpondern och ACARS går igång igen?
Ja, min tankegång i posten ovan var att piloterna avsiktligt gjort planet strömlöst i ett desperat försök att stoppa vad de trodde var en elbrand.

Man försöker förstås i första hand isolera källan, men om inget hjälper och röken bara tilltar? Ska man brinna upp eller chansa på att stänga av rubbet i förhoppning om att elbranden bakom panelerna avtar?
Sedan vill man förstås landa så fort som möjligt.

Hur var vädret i området vid tillfället? Mulet eller mestadels molnfritt?

Å andra sidan finns det förstås lägen där piloterna inte kunnat vistats i cockpit.
Jag nämnde SW111 tidigare. När man bärgade vrakdelarna fann man att plasten i overhead panel hade smält och runnit rakt igenom styrmannens stol.
Citera
2014-10-17, 19:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, min tankegång i posten ovan var att piloterna avsiktligt gjort planet strömlöst i ett desperat försök att stoppa vad de trodde var en elbrand.

Är det inte lite osannolikt att man 17:19 har en rutinmässig kommunikation med ATC och att man 17:22 gör planet strömlöst i ett desperat försök att stoppa en brand? 3 minuter?

Och för att knyta an till SW111så ser det händelseförloppet ut enligt:
Citat:
22:10 the flight crew detected an odor in the cockpit
Four minutes later, the odor returned and now smoke was visible
22:14, the flight crew made a "Pan-pan"
22:20, Löw informed ATC Halifax that he needed to dump fuel.
22:24:45, Löw informed ATC Halifax that "Swissair 111 heavy is declaring emergency"
The aircraft struck the ocean at 22:31

Dvs dryga 20 minuter från att besättningen märker att något är fel tills planet kraschar.
Och dessutom gott om kommunikation mellan plan och ATC.

Visst, 3 min från rutin till desperation är inte helt uteslutet (bara nästan) men det känns inte som det mest sannolika scenariot.

Jag tvivlar starkt på att en kabelbrand kan ha ett sådant hastigt händelseförlopp som 3 minuter.
Vi pratar varma ledningar, smält plast och lite rök.
Citera
2014-10-17, 20:02
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Är det inte lite osannolikt att man 17:19 har en rutinmässig kommunikation med ATC och att man 17:22 gör planet strömlöst i ett desperat försök att stoppa en brand? 3 minuter?

Och för att knyta an till SW111så ser det händelseförloppet ut enligt:

Dvs dryga 20 minuter från att besättningen märker att något är fel tills planet kraschar.
Och dessutom gott om kommunikation mellan plan och ATC.

Visst, 3 min från rutin till desperation är inte helt uteslutet (bara nästan) men det känns inte som det mest sannolika scenariot.

Jag tvivlar starkt på att en kabelbrand kan ha ett sådant hastigt händelseförlopp som 3 minuter.

Jag känner mig övertygad om att ifall det var någon form av tekniska problem så fanns det tecken på detta redan vid handoff.

Underskatta inte kabelbränder! En kraftig rökutveckling och det är inte lätt att flyga när man inget ser längre!
Det kan givetvis bli en fullskalig brand också men redan vid intensiv rökutveckling så är problemet förödande stort!
Citera
2014-10-17, 20:40
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Fast ingen vill väl mena att planet sjunkit till botten med tät kabin fylld med luft? Under sådana omständigheter flyter planet. Om det sjunkit intakt (dvs relativt intakt) så har det tagit in vatten och då spelar trycket mindre roll.

Det har du väldigt rätt i
Citera
2014-10-17, 21:09
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Den hela kan ju ha börjat med att bussen/bussarna som komradion ligger på kortslöts. Alltså att betydande delar av elsystemet slogs ut inledningsvis.

Det finns en tumregel som säger "aviate, navigate, communicate".
Tvärtom vad många tror, är inte det första man tänker på att genast ropa "mayday" på radion om man får problem. Såvida inte man befinner sig i tättrafikerat luftrum och flygledningen omedelbart behöver veta att man inte kan följa den klarering man fått.

I första hand flyger man flygplanet och försöker lösa de mest akuta problemen. Därefter ser man till att ha koll på vart man flyger (navigera). Först därefter pratar man i radio.
De på marken kan ändå inte hjälpa en.

Men jag håller med om att det är ett långsökt scenario, om än fullt möjligt. Precis om övriga teorier som lanserats.
Hoppas vi någon gång kommer få klarhet...
Citera
2014-10-17, 21:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Dock så är flygplan byggda för att motstå de krafter som det utsätts för i luften.

Flygplan är bygd i aluminium eller kompositmaterial. Det är väldigt osannolikt att
ett flygplan skulle klara av att sjunka till 5000m djup och fortfarande vara intakt

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att vattentrycket inte gör någonting alls för det mesta av planets struktur. Endast utrymmen som är täta påverkas av omgivande tryck. Tar man en hel (tät) konservburk fylld med luft, tynger ner den så den sjunker i vatten så skrynklas den snart ihop. Gör man samma sak med en öppnad eller på annat sätt otät konservburk så kan man sänka ner den till botten av Marianergraven utan att den ändrar form.
Citera
2014-10-17, 23:30
Medlem
Citat:
Den hela kan ju ha börjat med att bussen/bussarna som komradion ligger på kortslöts. Alltså att betydande delar av elsystemet slogs ut inledningsvis.

Det finns en tumregel som säger "aviate, navigate, communicate".
Tvärtom vad många tror, är inte det första man tänker på att genast ropa "mayday" på radion om man får problem. Såvida inte man befinner sig i tättrafikerat luftrum och flygledningen omedelbart behöver veta att man inte kan följa den klarering man fått.

I första hand flyger man flygplanet och försöker lösa de mest akuta problemen. Därefter ser man till att ha koll på vart man flyger (navigera). Först därefter pratar man i radio.
De på marken kan ändå inte hjälpa en.

Men jag håller med om att det är ett långsökt scenario, om än fullt möjligt. Precis om övriga teorier som lanserats.
Hoppas vi någon gång kommer få klarhet...
Jo, men hade de inte ändra flygrutt då. Om man får en brand, så går man väl mot närmaste landningsbana? Inte flyga flera timmar bort från där man startade.
Finns det bara en radio ombord? Det är lite dåligt.
Citera
2014-10-18, 00:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att vattentrycket inte gör någonting alls för det mesta av planets struktur. Endast utrymmen som är täta påverkas av omgivande tryck. Tar man en hel (tät) konservburk fylld med luft, tynger ner den så den sjunker i vatten så skrynklas den snart ihop. Gör man samma sak med en öppnad eller på annat sätt otät konservburk så kan man sänka ner den till botten av Marianergraven utan att den ändrar form.

Exakt, skunkjobb :-)

Vi talar naturligtvis inte om att den går till botten utan en buckla, utan att den inte bryts av i en massa delar. Vi kan inte jämföra flygplanet med en undervattensfarkost som ska hålla en atmosfärs tryck ombord. Om flygplanet är tätt och fyllt med luft sjunker det inte. Nu är inte flygplanet helt tätt oavsett om det landat oskadat, utan det finns tex utflödesventiler för kabinluft.
När den blitt tillräckligt vattenfylld, oavsett om den( orimligen ) landat helt oskadad på ytan eller slagit ned halvhårt kommer den börja sjunka. Eftersom kabinen är byggd för att tåla högre tryck inne än ute tål tex rutor med infästningar inte speciellt mycket från fel håll utan går sönder/ trycks in. Redan på 20m råder 2 bars tryck och där lär det skapas hål som släpper in vatten. Vattentrycket är högst på den delen av kabinen som åker före mot botten så initiala hålet uppstår där. Innesluten luft beger sig uppåt i kabinen och är det mycket kvar kommer lufttrycket bli högre än vattentrycket i den delen av kabinen som är uppåt och ytterligare en ruta eller motsv. går sönder, där pyser nästan all resterande luft ut och maskinen är därmed tryckutjämnad redan på kanske 30-50 meters djup. Att trycket sedan ökar hundra gånger påverkar inte kabinen som helhet. Alla utrymmen i flygplanet står i förbindelse antingen med tryckkabinen för att vara trycksatt eller omgivande luft för att 'följa med i tryckförändringar under flygning'.

Slutkontentan blir att flygplanet kan sjunka relativt oskadat mot botten, eller i alla fall behöver det inte skadas mer än landningen gjorde (de flesta verkar hålla med om att en flawless landning inte är rimlig på det hav vi talar om).

Jag var dykare/dykinstr. i min 'förra karriär' och har bland annat bärgat flygplan ur hav och har mao en viss kunskap om hur flygmaskiner brukar/kan sönderdelas när de havererar i vatten. Ett exempel är att flygplanets större komponenter tenderar att 'explodera' av lufttrycket vid kraftigare haverier. Den del av en vinge eller kropp motsv. som först tar i vattnet går sönder och vatten strömmar in med stor hastighet varvid luften inte har någonstans att ta vägen, trycket blir för stort och luften spränger delen i fråga. Om MH370 flugit utan någon vid spakarna ned i vattnet kan man anta att det blivit enligt ovan med väldigt stora skador och många mindre delar.

Asianas krasch visar att 777 är mycket stadig, däremot är hårdjord bana bland det mjukaste man kan haverera mot( vi talar inte vinkelrätt ned, utan med en sned vinkel mot). I och med att den hårda banan inte får grepp om flygplanet blir det inte tvärstopp utan maskinen kan glida längs banan när den vertikala komposanten av rörelsen upphört. Åkermark är värre, men vatten värst.
Jämför med Ethiopian 961 som var kapad och försökte nödlanda i havet, liknande hastigheter och förhållanden men 767:an blev väldigt hårt åtgången.
Citera
2014-10-18, 00:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Röken från bränd isolering är kraftig och outhärdlig. Lite rök är inte rätt sätt att beskriva det.

Jag har haft en brand/rökutveckling ombord från uppvärmningssystemet av en frontruta. Upphörde av sig själv efter cirka 15 sekunder men känslan av hur kraftig den var är att man kanske kunnat stå ut max en minut. Det går hålla andan längre än så men stickandet i ögonen hade man inte tålt så där värst länge.

Man kan tycka att det borde ha kommit ett nödmeddelande men om de var mitt i ett frekvensbyte, vilket låter sannolikt pga när det hände är det mycket möjligt att det blev fel i ett försök att nödsända. Dessutom gäller prioriteten aviate, navigate, communicate, så man nödsänder när man har tid.
Citera
2014-10-18, 09:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Röken från bränd isolering är kraftig och outhärdlig. Lite rök är inte rätt sätt att beskriva det.

Jag har haft en brand/rökutveckling ombord från uppvärmningssystemet av en frontruta. Upphörde av sig själv efter cirka 15 sekunder men känslan av hur kraftig den var är att man kanske kunnat stå ut max en minut. Det går hålla andan längre än så men stickandet i ögonen hade man inte tålt så där värst länge.

Man kan tycka att det borde ha kommit ett nödmeddelande men om de var mitt i ett frekvensbyte, vilket låter sannolikt pga när det hände är det mycket möjligt att det blev fel i ett försök att nödsända. Dessutom gäller prioriteten aviate, navigate, communicate, så man nödsänder när man har tid.

I sammanhanget ska man komma ihåg att planet flögs aktivt i minst en timme efter transpondern stängdes av. Ett flertal kurs- och höjdändringar gjordes av någon som satt bakom spakarna. Vilket tyder på att dels var en eventuell brand inte explosionsartad och dels fans det gott om tid för att prata med ATC.

Dessutom är ett flertal av kursändringarna helt ologiska för ett plan med brand ombord.
Varför en kursändring mot nordväst efter man passerat Malaysia? Och varför väljer man senare att sätta heading 180?
Senast redigerad av madtop 2014-10-18 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in