Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Synnerligen konstigt att någon skulle välja att bli beroende. Känner du någon som valt det? Hur tänkte dom då?
Berätta!
(Eller är det inte rätt puckat att påstå att någon valt själv ifall dom inte själva upplever att dom valt?)
anonym.hedonist slog huvudet på spiken och förstod precis vad jag menade. Jag anser helt enkelt att om man vet att det är beroendeframkallande att röka crack men ändå gör det sju dagar i veckan, då har man valt att bli beroende.
Med sann och fullgod information istället för skräckpropaganda så vinner man mycket. Om man därtill legaliserar bruket av lättare narkotika så som cannabis och så kallade magic mushrooms så gör man det dessutom betydligt mycket svårare för unga att skaffa tyngre droger eftersom man då inte behöver beblanda sig med människor som skiter i om det är hasch eller heroin dom säljer, bara pengarna kommer in.
Just cannabis tror jag inte heller går att stoppa eftersom det i stora delar av världen trots allt är helt och hållet accepterat och i praktiken inte sett som något folkhälsoproblem. Jag vill dessutom minnas att varaktigt bruk av tyngre narkotika är förhållandevis ovanligt på platser där inställningen till cannabis är mer realistisk.