2012-06-04, 21:23
Medlem
strykn1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Ta inte vilda djur. Kottar kan du skaffa lagligt och så slipper du ohyra osv osv.

Jag har inte råd att köpa en "laglig" kotte. Sen har jag alltid velat ha en svensk kotte som husdjur.
Så fort jag ser en av de små komma fram under altanen så kommer jag adoptera den.

Jag kommer alltså att göra det, men jag vill gärna ha konkreta råd om hur jag ska få den frisk och utan ohyra.

Citera
2012-06-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strykn1n
Jag har inte råd att köpa en "laglig" kotte. Sen har jag alltid velat ha en svensk kotte som husdjur.
Så fort jag ser en av de små komma fram under altanen så kommer jag adoptera den.

Jag kommer alltså att göra det, men jag vill gärna ha konkreta råd om hur jag ska få den frisk och utan ohyra.

De är väl dels fridlysta sen får man inte ta in vilda djur och såvida du inte tänker låsa in dig och inte visa upp ditt nya husdjur för någon så kommer någon att ringa och anmäla ditt olagliga innehav av kotte! Låt bli!
Citera
2012-06-05, 00:08
Medlem
Citat:

Då ska du inte ha nån kotte alls. Veterinärskostnader tar också dina slantar och pengar lär du behöva med en vild kotte. Du behöver ta den till vetten för att bli kvitt ohyran. Vetten å sin sida kommer visa ajabaja-fingret åt dig som har snott den vilda kotten från naturen och således blir du av med den, i värsta fall med smaskiga böter och lite annat roligt som extra påföljd. Och DET ger din plånbok dödsstöten.
Citera
2012-06-05, 14:58
Medlem
strykn1ns avatar
Jag kommer skaffa mig en kotte. Det är redan bestämt och jag ville bara veta hur jag ska gå till väga för att ta hand om den bäst.
Citera
2012-06-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
klappa som vanligt?? kul scenario:

Akuten: vad har du gjort?
Jag: klappat min igelkott
Akuten: är det värt att riva upp hela händerna för det?
Jag: ameeen,,, det e ju mitt husdjur. föressten ser jag dåligt på mitt ena öga?
Akuten: vad har du gjort?
Jag: pussat min igelkott.

Hahaha det scenariot var ganska kul
Citera
2012-06-06, 12:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag kommer skaffa mig en kotte. Det är redan bestämt och jag ville bara veta hur jag ska gå till väga för att ta hand om den bäst.
Du tar "hand om den" bäst genom att utfodra den utomhus med lite mjukmat för katt och låta den vara ifred.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2014-10-13, 18:21
Medlem
Aviarts avatar
BUmpar denna istället för att göra en ny tråd.

Äre fler som har kottar? Har en Albinokotte, Afrikansk pygme. Jävligt chill snubbe men äre någon som har lite tips på vad man kan hitta på med sin kotte? Aktiviteter och liknande.
Citera
2014-10-13, 18:55
Medlem
Passade en egyptisk kotte ett tag. Den fick bo i ett helt rum.
Fördelar: kul och intressant figur, söt
Nackdelar: bajs som kletade fast i golvet ( =svårstädat), den kunde bitas helt plötsligt, luktade inte gott i rummet, den kändes inte tam och brydde sig inte om människor, nattaktiv.
Citera
2014-10-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
BUmpar denna istället för att göra en ny tråd.

Äre fler som har kottar? Har en Albinokotte, Afrikansk pygme. Jävligt chill snubbe men äre någon som har lite tips på vad man kan hitta på med sin kotte? Aktiviteter och liknande.
Bygg banor med massa mysiga krypin till den. Gör gärna lite "berg och dal-bana" av det hela så han får jobba lite i terräng typ (inte för mycket bara, de är ju inte så atletiska av sig). Under varma dagar på sommaren kan du ta ut kotten på gräsmattan så den får gå på (bevakad) upptäcktsfärd.

Min kotte har dock gått bort tidigare i år, men han uppskattade ovanstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Molndalforever
Passade en egyptisk kotte ett tag. Den fick bo i ett helt rum.
Fördelar: kul och intressant figur, söt
Nackdelar: bajs som kletade fast i golvet ( =svårstädat), den kunde bitas helt plötsligt, luktade inte gott i rummet, den kändes inte tam och brydde sig inte om människor, nattaktiv.
Är de tränade till att använda toalådor så underlättar det betydligt. Och blir det bajs som kletat sig fast och torkat på golvet så går det enkelt bort om man blötlägger i en minut innan man torkar upp det. Annars blir det oftast rätt fasta korvar som inte klibbar för mycket. Att det inte luktade gott i rummet beror antagligen på att den har gjort någon liten olycka nånstans och den inte blivit bortstädad i tid. Kottar luktar ingenting annars... Och tamheten går att träna till sig hos de flesta kottar genom att vänja den vid människokontakt och hantering dagligen.
Senast redigerad av jetblack666 2014-10-14 kl. 14:54.
Citera
2014-10-15, 10:32
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Bygg banor med massa mysiga krypin till den. Gör gärna lite "berg och dal-bana" av det hela så han får jobba lite i terräng typ (inte för mycket bara, de är ju inte så atletiska av sig). Under varma dagar på sommaren kan du ta ut kotten på gräsmattan så den får gå på (bevakad) upptäcktsfärd.

Min kotte har dock gått bort tidigare i år, men han uppskattade ovanstående.

Har ordnat till honom så han kan kuta runt, med en massa ställen han kan mysa in sig i Han har hela huset i övrigt att knalla runt i så under nätterna lever han jävel haha.

Beklagar =/
Citera
2014-10-16, 07:46
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Svårt att söka eller?
Kotte tappar taggar! Hjälp! :/
Om ingen annan påpekat det innan, är det absolut förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap om man inte har tillstånd.

Igelkottar är väl söta om man avlusar dem.

Men varför ?
Citera
2014-10-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om ingen annan påpekat det innan, är det absolut förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap om man inte har tillstånd.

Igelkottar är väl söta om man avlusar dem.

Men varför ?
Har du lässvårigheter? Det är inte vilda djur vi pratar om. Således är det ok och ingen avlusning behövs heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in