2012-03-22, 04:43
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piiskas
Vem fan bryr sig om det lilla jävla aset är lycklig elr inte? själv har jag då slaktat minst 25st sånna där äckliga kräk. smack med en pinne sen vare bara slamser kvar hahahah död åt igelkottjävlarna.... jag dödar en för dig med nästa gång jag ser ett sånt litet cp.. peace
Jävlar. Du var cool.
Citera
2012-03-22, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raixes
Jag tror det är ett "krav" att igelkotten ska ha 20kvm fri yta att röra sig på. Det gäller i alla fall för Afrikanska pygme igelkottar.
Det är en sådan jag har tänkt köpa. Min 1:a kan jag inte kvadratmetern på men det är ungefär som ett vanligt litet rum (~8-12meter längd och ~5-7 meter bred i vild gissning).

Räcker detta? Lägenheten är inte formad som en kvadrat heller utan går ungefär som en triangel i form.
Citera
2012-03-22, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Afrikanska pygmeigelkottar springer maraton(nåja några km i vart fall) varje natt så de behöver lite yta.
Får med ett springhjul i köpet, drar detta ner någonting? f.ö ska man låta igelkotten vara utanför buren på natten? (00:00-06:00). jag själv lägger mig runt 12-1 på vardagarna och vaknar inte förrän kanske 7-8 någon gång. Skall man låta igelkotten vara i buren under denna tiden eller ska den få springa runt på golvet varenda natt?
Citera
2012-03-22, 05:43
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piiskas
Vem fan bryr sig om det lilla jävla aset är lycklig elr inte? själv har jag då slaktat minst 25st sånna där äckliga kräk. smack med en pinne sen vare bara slamser kvar hahahah död åt igelkottjävlarna.... jag dödar en för dig med nästa gång jag ser ett sånt litet cp.. peace
Fullt av tuffingar på forumet.
OnT: Jag har ingen egentlig kunskap när det gäller igelkottar som husdjur (visste inte ens att det var möjligt), men jag har dock erfarenhet av att handskas med dem då en igelkottsfamilj bodde under mitt gamla hus. Jag blev aldrig skadad av en, men de bör hanteras med extrem försiktighet och respekt, försvarsmekanismen är inte att leka med, och hur ska du egentligen kunna lita på den? Jag tror det finns bättre anpassade husdjur helt enkelt, dvs. som fortfarande är "udda".
Citera
2012-03-22, 06:39
Medlem
t3x5s avatar
Jag försökte klappa ett par igelkottar när jag var på Gotland, dom fräser och gör massa mystiska ljud för att sen bli en boll som inte alls var så värst mysig. Och hur ska du göra den tam förresten, känner du någon som säljer igelkottsungar?

Näe skaffa dig en rolig nåldyna istället och vänd nålarna åt fel håll så vips har du en hemmagjord igelkott
Citera
2012-03-22, 06:51
Medlem
Bellees avatar
Tycker inte att du ska låsa in den utan hellre få en igelkott tam så att den kan komma hem till dig när den vill men vara ute ibland.. som en katt ungefär. Fast det finns väl risk att den smiter men tror inte att den kommer må så bra av att vara instängd
Citera
2012-03-22, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
klappa som vanligt?? kul scenario:

Akuten: vad har du gjort?
Jag: klappat min igelkott
Akuten: är det värt att riva upp hela händerna för det?
Jag: ameeen,,, det e ju mitt husdjur. föressten ser jag dåligt på mitt ena öga?
Akuten: vad har du gjort?
Jag: pussat min igelkott.

Borde räcka som svar

OnT
TS, om du nu ska ha en igelkott som husdjur så kanske du bör veta att den även är fridlyst och det är förbjudet att ha en.
Citera
2012-03-22, 07:45
Medlem
epost72s avatar
https://www.flashback.org/t1661706

Nog fasen kan man klappa en igelkott medhårs eller kanske snarare medtaggs.
Men det är nog bra att ha handskar på isf.

Fridlysta är de som sagt så det kan ju bli lite problematiskt att köpa en, men vad fan skogen är ju full av igelkottar.
Citera
2012-03-22, 07:45
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3x5
Jag försökte klappa ett par igelkottar när jag var på Gotland, dom fräser och gör massa mystiska ljud för att sen bli en boll som inte alls var så värst mysig. Och hur ska du göra den tam förresten, känner du någon som säljer igelkottsungar?

Näe skaffa dig en rolig nåldyna istället och vänd nålarna åt fel håll så vips har du en hemmagjord igelkott
hahhaha! eller varför inte en spikmatta? o vips har du en kamouflerad igelkott!
Citera
2012-03-22, 08:05
Medlem
kolvass avatar
Jetblack666 (https://www.flashback.org/u270139) har en tam igelkott, det är inte den vanliga svenska igelkotten men visst finns det och visst går det!
Citera
2012-03-22, 08:11
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Jetblack666 (https://www.flashback.org/u270139) har en tam igelkott, det är inte den vanliga svenska igelkotten men visst finns det och visst går det!
meeeh! du hänvisade till hennes privatsida..........
Citera
2012-03-22, 08:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
meeeh! du hänvisade till hennes privatsida..........
Svårt att söka eller?
Kotte tappar taggar! Hjälp! :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in