2012-03-22, 03:31
Medlem
Hej jag funderar på att köpa mig en igelkott som husdjur men jag vet inte om jag är "rätt" person att ha husdjur, bor för närvarande i en liten 1:a med nästan kök och toalett i samma rum. Därav kan jag inte välja hund eller orm som jag haft planer på sedan tidigare ålder. Sen umgås jag bokstavligt aldrig med några vänner hemma hos mig så den lär inte se särskilt många ansikten då jag endast går ut med mina vänner. Jag har inget förhållande heller och dessa 3 problem gör mig osäker på ifall igelkotten kommer vara lycklig?
Citera
2012-03-22, 03:47
Medlem
ylletrasas avatar
hur klappar och gosar man med en igelkott??
Citera
2012-03-22, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
hur klappar och gosar man med en igelkott??
Som vanligt antar jag? Är den tam så gömmer den sig väl inte
Citera
2012-03-22, 03:58
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowgonemad
Som vanligt antar jag? Är den tam så gömmer den sig väl inte
klappa som vanligt?? kul scenario:

Akuten: vad har du gjort?
Jag: klappat min igelkott
Akuten: är det värt att riva upp hela händerna för det?
Jag: ameeen,,, det e ju mitt husdjur. föressten ser jag dåligt på mitt ena öga?
Jag: pussat min igelkott.
Citera
2012-03-22, 03:58
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Igelkottar är fina djur! Så länge den har mat och vatten så tror jag att den är helt nöjd med sin livssituation.

Här hittade jag lite erfarenheter: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=596902
Citera
2012-03-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
klappa som vanligt?? kul scenario:

Jag: klappat min igelkott
Akuten: är det värt att riva upp hela händerna för det?
Jag: ameeen,,, det e ju mitt husdjur. föressten ser jag dåligt på mitt ena öga?
Jag: pussat min igelkott.
De flesta husdjur är ju "farliga" om de inte är tama..? Hundar, katter osv osv. ALLA.

Vad jag tror efter att ha tittat på ett par videos om hur man tar hand om dom och hur andra tar hand om dom så är dom ingen kattunge utan något mitt imellan av orm och hund/katt. dvs man kan ha den i närheten utan att behöva oroa sig för att anfallas (finns tama ormar också men även dessa anfaller då de ingår i deras instinkter som jag fick reda på för något år sen när jag var inne på att skaffa orm fast flyttade till en liten lägenhet så det blev inget med det )
Citera
2012-03-22, 04:10
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
De flesta husdjur är ju "farliga" om de inte är tama..? Hundar, katter osv osv. ALLA.

( )

jopp. helt riktigt. men de flesta har INTE massa taggar, o är så otacksamma att pussa, som igelkottar. ett pälsklätt djur kan man pussa o gosa med. inte en igelkott. som tack får man en jädra tagg i sig?
Citera
2012-03-22, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarmspreckarelof
Igelkottar är fina djur! Så länge den har mat och vatten så tror jag att den är helt nöjd med sin livssituation.

Här hittade jag lite erfarenheter: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=596902
Tackar för sidan, fanns en del jag hade missat om som var väldigt bra hehe. För övrigt kan du någonting om hur man tar hand om dom? Sett en del videos vad folk ger dom som mat vilket är insekter och massa och torrfoder till katter? Kan man skippa insekterna eftersom jag inte vet någon insekts affär i närheten eller innehåller de något viktigt igelkotten behöver få i sig?
Citera
2012-03-22, 04:16
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Haha vad kan jag säga, det är någonting speciellt med mig och udda husdjur
hahhaha! aaaa måste det vara. men vem vet? det kanske e en tjusning att äga en igelkott?
det enda jag "vet" är att man inte ska ge dom mjölk. dom tycker om kött! o sen ska man helst ha en massa lövbäddar åt dom.
tjaaa o som lördagsgodis, kan du ju alltid springa ut o gräva upp mask. det e nog mums mums för dom små stickiga krabaterna.
Citera
2012-03-22, 04:19
Medlem
Jag tror det är ett "krav" att igelkotten ska ha 20kvm fri yta att röra sig på. Det gäller i alla fall för Afrikanska pygme igelkottar.
Citera
2012-03-22, 04:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Afrikanska pygmeigelkottar springer maraton(nåja några km i vart fall) varje natt så de behöver lite yta.
Citera
2012-03-22, 04:26
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Citat:
Tackar för sidan, fanns en del jag hade missat om som var väldigt bra hehe. För övrigt kan du någonting om hur man tar hand om dom? Sett en del videos vad folk ger dom som mat vilket är insekter och massa och torrfoder till katter? Kan man skippa insekterna eftersom jag inte vet någon insekts affär i närheten eller innehåller de något viktigt igelkotten behöver få i sig?

Tyvärr har jag inga personliga erfarenheter om hur man handskas med igelkottar i hemmet. Jag tyckte bara att ämnet verkade intressant och började googla lite.

Men insekter som mat säljs väl på vilken djuraffär som helst? Om affären har ödlor så brukar de iaf sälja syrsor. Maggot kan du köpa på någon fiskeaffär. Annars är det väl bara att ge sig ut i rabatten och leta daggmask
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in