2010-08-06, 14:20
Medlem
Häj!
Jo det är så att min igelkott har börjat tappa taggar och jag vet inte riktigt vad som är normalt för den att tappa. Den är fortfarande liten så är osäker på om det är bebistaggarna som ryker. Anledningen till att jag blev orolig är att jag första dagen hittade 10 taggar, sedan hittade jag typ 2-3 taggar någon dag efter det, men igår hittade jag hela 102 taggar! Om det bara hade varit några enstaka så hade det inte varit något problem för de kan tappa lite då och då, men så här mycket..? Är Kotte på väg att bli flintis?

Sen vill jag tillägga att igelkotten inte är en vild svensk igelkott, utan en afrikansk pygméigelkott, alltså en tamigelkott. Därav är han inte olaglig att ha som husdjur. Vet att många skulle reagera om jag inte tillägger detta

Tacksam för hjälp!
Citera
2010-08-06, 14:27
Moderator
^Eazs avatar
Googling säger detta:

Citat:
Taggarna är ca 1,5-2,5 cm långa och är till antalet 6 000-7 000 st. Man ska inte bli orolig om man hittar tappade taggar, det är normalt att igelkottar tappar taggar ibland, speciellt yngre djur som skall byta ut sina taggar till nya. Detta skall dock inte förväxlas med ev. sjukdomar där igelkotten kan tappa så mycket taggar att de får kala fläckar.

Så den ska ju byta taggarna vid något tillfälle (hittar ingen information om när det ska ske), men det finns även sjukdomar som gör så att den tappar taggar.
Citera
2010-08-06, 14:29
Medlem
hacks avatar
Den här tråden som jag hittade kanske kan hjälpa lite http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2725808
Citera
2010-08-06, 14:43
Medlem
tack för svaren/länken båda två, har googlat själv också men inte hittat något bra svar direkt.. Han har inga kala fläckar ännu men blev orolig då det plötsligt låg över 100 taggar på golvet en morgon Så det kanske är normalt då han är liten fortfarande, men just att jag inte hade sett skymten av en tagg innan det här gör ju att man blir fundersam..

Någon som själv har en kotte och kan komma med egna erfarenheter?
Citera
2010-08-06, 14:46
Medlem
HectorPis avatar
Hmm FELPOST!

Jag blev så upprörd att jag inte läste klart din post..!

Mod kan ta bort.
Citera
2010-08-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Hmm FELPOST!

bra det
Senast redigerad av jetblack666 2010-08-06 kl. 14:50.
Citera
2010-08-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Häj!
Jo det är så att min igelkott har börjat tappa taggar och jag vet inte riktigt vad som är normalt för den att tappa. Den är fortfarande liten så är osäker på om det är bebistaggarna som ryker. Anledningen till att jag blev orolig är att jag första dagen hittade 10 taggar, sedan hittade jag typ 2-3 taggar någon dag efter det, men igår hittade jag hela 102 taggar! Om det bara hade varit några enstaka så hade det inte varit något problem för de kan tappa lite då och då, men så här mycket..? Är Kotte på väg att bli flintis?

Sen vill jag tillägga att igelkotten inte är en vild svensk igelkott, utan en afrikansk pygméigelkott, alltså en tamigelkott. Därav är han inte olaglig att ha som husdjur. Vet att många skulle reagera om jag inte tillägger detta

Tacksam för hjälp!

Vad kostar en sådan?
Citera
2010-08-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jukkapower
Vad kostar en sådan?

Min kotte gick på 2000 spänn, de brukar ligga på 1500-3000 spänn beroende på deras bakrund inom aveln osv.
Citera
2010-08-07, 15:35
Medlem
pilzans avatar
Kan man ha igelkottar som husdjur
Citera
2010-08-07, 15:58
Medlem
:Ericuss avatar
Lite offtopic, men vilket roligt husdjur. Kan man ha den lös i huset/lägenheten, eller bajsar den överallt då?
Citera
2010-08-07, 17:36
Medlem
ja det går att ha dem som husdjur, men då är det inte den svenska igelkotten som sagt, de ska ha minst 20 kvm att vara lösa på dygnet runt. Visst poopar den lite här och där men det går att potträna dem ganska hyfsat iaf. Speciella personligheter har de iaf! Om det är fler som undrar mer om själva igelkottshållandet, skicka PM så tar vi det så

Nu till topic; Nu har Kotte tappat 50 taggar allt som allt sedan jag skrev första inlägget, så det har minskat lite, men är orolig ändå

Vet någon om några vitaminer eller andra kosttillskott som kan vara bra att ha? Kalk har jag läst om, men det verkar vara delade meningar om det. Det kanske finns att få tag i djuraffärer men de som jobbar där verkar inte ens veta om att man kan ha igelkottar så det känns lönlöst att ens fråga där...
Citera
2012-03-22, 08:22
Medlem
LondonLevis avatar
Hur gosar man med en igelkott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto