2014-10-15, 17:10
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Listan avser soloq och där är Katarina lätt godtier.

Edit: Att lägga Orianna i sista tieren måste vara ett skämt. Syndra borde ligga i godtier för övrigt, tycker jag.

Men som vanligt handlar "tierlists" endast om personliga preferenser.
Haha, jojo, listan avser soloq men Katarina i soloq har lite problem om man möter personer som faktiskt kan spela emot Katarina och som inte låter henne snowbolla så hårt, självklart är det så med dom flesta champs men Orianna & Syndra är nog lite mera safe i soloq än katarina tycker jag, tycker man måste köra duoq med antingen morgana eller någon CC-heavy junglare så man hinner få av en merpart utav sin ulti utan att man blir CC, men det är ju vad jag tycker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kombination
Sen har väl alltid Janna haft en av de högsta win rates i soloQ om jag inte missminner mig...
Hon har HAFT, ja, nu har flera börjat spela med henne och då sjunker winraten, tyvärr. Finns en hel del personer som inte kan lira Janna för fem öre och som pickar henne "bara för att" just nu, men så är det med alla champs antar jag.
Citera
2014-10-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Haha, jojo, listan avser soloq men Katarina i soloq har lite problem om man möter personer som faktiskt kan spela emot Katarina och som inte låter henne snowbolla så hårt, självklart är det så med dom flesta champs men Orianna & Syndra är nog lite mera safe i soloq än katarina tycker jag, tycker man måste köra duoq med antingen morgana eller någon CC-heavy junglare så man hinner få av en merpart utav sin ulti utan att man blir CC, men det är ju vad jag tycker.
Mja, att stänga ner katarina låter bra i teorin men koordnationen finns inte alltid i soloq. Det blir lätt lite kaotiskt och i såna situationer är katarina stark. Kolla t.ex. Pobelter som har ett par konton i top 10 NA Challenger som spelar en hel del katarina. Hon är som gjord för soloq tycker jag.

Edit: Han verkade inte spela mycket kata, mer att jag såg det den gången jag kollade stream.
Senast redigerad av revamp 2014-10-15 kl. 21:48.
Citera
2014-10-15, 22:26
Medlem
irkens avatar
Citat:
Mja, att stänga ner katarina låter bra i teorin men koordnationen finns inte alltid i soloq. Det blir lätt lite kaotiskt och i såna situationer är katarina stark. Kolla t.ex. Pobelter som har ett par konton i top 10 NA Challenger som spelar en hel del katarina. Hon är som gjord för soloq tycker jag.

Edit: Han verkade inte spela mycket kata, mer att jag såg det den gången jag kollade stream.
Jo, självfallet är det så! Men det är ju då både elon & hur duktig man är på Katarina spelar väldigt stor roll och det är ju det jag - personligen - tycker att hon inte blir godtier i soloq, jag kan ju fatta om du är jättebra på katarina att hon är godtier då, men för en vanlig person som kanske spelar midlane 5-10 gånger per vecka är hon meh.
Man måste ju verkligen veta vem man ska gå in på och när rätt tillfälle är, annars är det ju rätt kört. Dock så kan jag tänka mig att det är mycket, mycket enklare att spela Katarina i Silver än i till exempel Plat om man knappt spelar henne då i Plat kommer man försöka spara lite mera CC till henne.

Beror också på det laget man spelar med - såklart, vissa matcher går det ju tyvärr inte på grund utav diverse anledningar.
Citera
2014-10-15, 22:34
Medlem
Ni hörde det först här

Om dom inte tweekar Azir så kommer han bli ett vanligt pick i mid snart, han gör alldeles för mycket skada.
Citera
2014-10-15, 23:26
Medlem
Khorneflakess avatar
Tydligen så är den där listan främst inriktad på Gold och nedåt, sedan kan man diskutera huruvida listan skulle se likadan ut i plat/diamond/challenger/master
Citera
2014-10-16, 12:24
Medlem
Den bästa champenär den du kan hantera bäst. Så är det bara.
Citera
2014-10-16, 12:30
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khorneflakes
Tydligen så är den där listan främst inriktad på Gold och nedåt, sedan kan man diskutera huruvida listan skulle se likadan ut i plat/diamond/challenger/master
Jamen dåså, då stämmer det ju in lite bättre tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Paprikan123
Den bästa champenär den du kan hantera bäst. Så är det bara.
Jo, så är det väl men om jag har spelat cirka 300 matcher och ska fokusera på att klättra med en gubbe och bli bra på denna så kan man ju kolla på en tier list och då just den här tier-listen rätt dålig för dem ändamålen.
Citera
2014-10-16, 13:10
Medlem
Khorneflakess avatar
Men om vi utforskar tier-frågan lite mer, vad är en universellt godkänd tier-list för solo Q? Om vi lämnar allt filosofiskt tjafs om att "den bästa champen är din champ", "det finns ingen tier; bara skills" och dylikt, vilken tier tycker ni passar bäst in på läget idag?

Jag vill främst veta tiers för att jag vill ha reda på vilka som kommer bli FOTM (ni förstår inte hur mycket jag ogillar FOTMs) och, nu får ni inte belasta mig för det, även anpassa mig själv efter tiers då jag hellre spelar med en riktigt stark champ i nuläget än försöker bli pr0haxx med en champ som jag tycker om men som kanske inte riktigt passar in i metan osv. Tänk Urgot. Kul kille men ganska värdelös generellt i dagens meta.
Citera
2014-10-16, 13:27
Medlem
irkens avatar
Spelar du midlane så är ju rent generellt godkänad champions både i bronze & Challenger typ (Även om dem nu är lite svåra för bronzies men & Utan inbördes ordning..); Ahri, Fizz, Katarina, Orianna, Zed, Ryze (Ja, jag tycker Ryze mid är OK i Soloq), Azir (Kan nog bli riktigt, riktigt bra om dem fixar lite flera buggar), Jayce .. Typ. Rätt så många, men jag tycker alla dom här är Godtier/Tier 1.

Inom AD carries är det lite lättare just nu då jag tycker att; Corki, Lucian, Cait & Twitch är bäst.
Jag fokuserar alltså på AD carries som vinner late & som är starka midgame, spela late-game champions är väldigt dåligt (Tycker jag) för man måste förlita sig på laget för att faktiskt ta sig till lategame.
Citera
2014-10-16, 14:35
Medlem
Citat:
Jo, självfallet är det så! Men det är ju då både elon & hur duktig man är på Katarina spelar väldigt stor roll och det är ju det jag - personligen - tycker att hon inte blir godtier i soloq, jag kan ju fatta om du är jättebra på katarina att hon är godtier då, men för en vanlig person som kanske spelar midlane 5-10 gånger per vecka är hon meh.
Man måste ju verkligen veta vem man ska gå in på och när rätt tillfälle är, annars är det ju rätt kört. Dock så kan jag tänka mig att det är mycket, mycket enklare att spela Katarina i Silver än i till exempel Plat om man knappt spelar henne då i Plat kommer man försöka spara lite mera CC till henne.

Beror också på det laget man spelar med - såklart, vissa matcher går det ju tyvärr inte på grund utav diverse anledningar.
Hon funkar utmärkt i plat också. Att veta vilken CC som är uppe är hyfsat basic vilken gubbe man än spelar. Krävs ingen gudalik katarina-spelare för det, även om det är viktigare för henne. Jag förstår ditt argument men det är lite som att säga att Shaco är värdelös för att man bara kan warda djupt/pinkwarda ut honom, och får han inga kills så blir han hyfsat värdelös. Kanon i teorin - men soloq funkar helt enkelt inte så.
Citat:
Spelar du midlane så är ju rent generellt godkänad champions både i bronze & Challenger typ (Även om dem nu är lite svåra för bronzies men & Utan inbördes ordning..); Ahri, Fizz, Katarina, Orianna, Zed, Ryze (Ja, jag tycker Ryze mid är OK i Soloq), Azir (Kan nog bli riktigt, riktigt bra om dem fixar lite flera buggar), Jayce .. Typ. Rätt så många, men jag tycker alla dom här är Godtier/Tier 1.

Inom AD carries är det lite lättare just nu då jag tycker att; Corki, Lucian, Cait & Twitch är bäst.
Jag fokuserar alltså på AD carries som vinner late & som är starka midgame, spela late-game champions är väldigt dåligt (Tycker jag) för man måste förlita sig på laget för att faktiskt ta sig till lategame.
Syndra då? Lite OP för tillfället.
Citera
2014-10-16, 15:07
Medlem
irkens avatar
Citat:
Hon funkar utmärkt i plat också. Att veta vilken CC som är uppe är hyfsat basic vilken gubbe man än spelar. Krävs ingen gudalik katarina-spelare för det, även om det är viktigare för henne. Jag förstår ditt argument men det är lite som att säga att Shaco är värdelös för att man bara kan warda djupt/pinkwarda ut honom, och får han inga kills så blir han hyfsat värdelös. Kanon i teorin - men soloq funkar helt enkelt inte så.
Jo, det är ganska basic men grejen är ju att det är väldigt mycket större skillnad på att spela Katarina och vänta med att gå in än till exempel Orianna, som Orianna kan du egentligen bara spela som vanligt ungefär, medans som Katarina så måste du vänta till exakt rätt tillfälle. Självklart så funkar det inte att CC'a henne i 100% utav alla matcher, men åtminstonde i 60-70% utav matcherna och det är tycker jag mer än nog för att inte göra henne till ett Soloq monster. Då kan jag hellre spela till exempel Syndra och vara lite mera safe när jag gör min kombo.

Tycker Shaco exemplet är lite annorlunda, visserligen dör shaco utav en CC, men det är mycket enklare att baita en CC när man inte ser shaco & ser katarina än mid än vad det är när katarina är miss.

Citat:
Syndra då? Lite OP för tillfället.
Jag satt och tänkte på henne under hela inlägget jag skrev och självklart är hon också en utav dem bättre midsen just nu, bra kombo, hög skillcap, inte så "all-in" aktig också vidare.
Citera
2014-10-16, 16:20
Medlem
h4xors avatar
Jag har inte spelat på länge så jag undrar vad bör man ha för runor nu som adc? Är lifesteal fortfarande bra? Jag har 20 runsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in