Citat:
Exakt så, och det är ju inte alldeles enkelt att förutsäga gruppernas utveckling.Det finns ett sätt att begripa det här, men då måste man göra en uppfinning:
Vi uppfinner att det finns två sorters SD-anhängare - de som är Hardcore-SD och sedan konstruerar vi en väljargrupp som närmast med förtvivlan (eller någon annan sinnesstämning) signalerar med sin SD-röst, men som inte ens själva och inför frågor påstår sig tycka som SD. "Jag är verkligen inte SD, men jag tycker att jag måste markera mot invandringen" (litet lagom osofistikerat uttryckt)
I ett sådant läge kan man förstå hur röstetalet är en sak, medan OU-rapporteringen blir en helt annan.
Vi uppfinner att det finns två sorters SD-anhängare - de som är Hardcore-SD och sedan konstruerar vi en väljargrupp som närmast med förtvivlan (eller någon annan sinnesstämning) signalerar med sin SD-röst, men som inte ens själva och inför frågor påstår sig tycka som SD. "Jag är verkligen inte SD, men jag tycker att jag måste markera mot invandringen" (litet lagom osofistikerat uttryckt)
I ett sådant läge kan man förstå hur röstetalet är en sak, medan OU-rapporteringen blir en helt annan.
Det kan vara så att hardcore-SD-kärnan växer i proportion till den andra gruppen.
Det kan också vara så att kärnan är mättad och att hela tillväxten sker genom allt lösare, allt ängsligare proteströstare. Glaciär innerst, sedan packad snö som hålls på plats av skare, och ovanpå den hamnar pudersnö som blåser bort vid minsta vindpust.
På grund av den unika situationen med sju partier som vägrar i sten att ens diskutera minskad invandring kan det där lagret av pudersnö bli väldigt djupt, och eftersom det är där mörkertalet finns är det teoretiskt möjligt att OI aldrig hinner ikapp med viktningen. Redan vid implementeringen har den hunnit bli lika inaktuell som Migrationsverkets prognoser är när de släpps. Vem vet, man kanske får en utmärkt viktningsmatris för SD om man använder verkets prognoser...