2014-10-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Muslimer drack rätt så rejält även under Muhammeds tid. Det enda han konkret förbjöd var fylleskap under bön. Nån av de här långrandiga korantolkarna kanske kan förklara när islam bestämde att all alkohol skulle vara förbjuden?

Oavsett vilket så lär det vara just fyllheten som man förbjöd. Inte att dricka en folköl till lunch.

Dessutom dricks det rätt friskt bland muslimer än idag. Både bland t.ex. iranier och turkar. Även kurder vet jag. Skulle vara kul att höra de här korantolkarnas åsikt om det. Är de som dricker alkohol otrogna muslimer?

Det är iaf en myt att alla muslimer är nykterister. En myt som fundamentalistiska muslimer vill att vi ska tro, men det är deras önsketänkande.

Du har rätt.

2:219 They ask you about intoxicants and gambling. Say, "In them is great harm, and a benefit for people; but their harm is greater than their benefit." They ask you how much are they to give, say, "The excess." Thus, God clarifies for you the signs that you may think.

4:43 O you who acknowledge, do not come near the contact prayer while you are drunk, until you know what you are saying./../

5:90 O you who acknowledge, intoxicants, and gambling, and altars, and arrows of chance are tools of affliction used by the devil. You shall avoid him so that you may be successful.

5:91 The devil only wants to cause strife between you through alcohol and gambling, and to repel you away from remembering God and from the contact prayer. Will you be deterred?

12:36 With him in the prison entered two young men. One of them said, "I dreamt that I was pressing wine," and the other said, "I dreamt that I was carrying bread on top of my head, and that the birds were eating from it." "Tell us what this means, for we see that you are of the good doers."

47:15 The example of Paradise; that the righteous have been promised with rivers of pure water, rivers of milk whose taste does not change, rivers of intoxicants that are delicious for the drinkers, and rivers of strained honey. For them in it are all kinds of fruits, and forgiveness from their Lord. Compare it to that of those who abide in the fire, and are given to drink boiling water that cuts up their intestines.

Pradis och helvete är allegorier i Koranen. Versen ovan är den enda versen där berusningsmedel används i ett positivt sammanhang. Notera att versen handlar om paradiset dvs livet efter det jordiska.

I Koranen föreskrivs inga straff för personliga synder/självskadebeteende utan endast när man skadar någon annan. Människosläktet har i alla tider och i alla delar av världen gillat berusningsmedel. Gud säger; Ge 17 i det, men trots Koranens klara ståndpunkt i frågan har muslimska präster hittat på bestraffning för dom som dricker alkohol (något som Gud förbjuder).

16:67 From the fruits of the palm trees and the grapes you make wine as well as a good provision. In that is a sign for a people who reason.

Av versen ovan framgår att det är upp till oss att dra nytta av Guds välsignelser eller skada oss själva och våra medmänniskor genom att missbruka dom. Genom att jämföra alkoholdrycker med fruktjuice lämnar Gud valet åt oss. Fruktjuice e nyttigt men låter vi den jäsa ett tag så omvandlas det till ett skadligt ämne. Vid intag kan vi skada kroppen, tappa omdömet och såra våra nära och kära eller prygla frugan eller köra ihjäl en unge.
Citera
2014-10-14, 20:48
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Kan du svara på en mer relevant fråga: Hur kunde Jesus vara muslim (eller tillämpa de morallagar som föreskrivs i koranen) om han drack vin?

Din fråga är helt irrelevant och det tror jag att du själv förstår egentligen.
(Frågan om vinet och uppenbarelsetältet hänger samman med en massa andra regler kring tältet och templet, det hänger inte samman med att vin är dåligt, något du kommer att förstå om du läser GT i sin helhet.)
Jag tror inte att Jesus drack vin eller att någon annan profet gjorde det. I bibeln står det att Noa drack sig full och visade lite av sig själv för sina barn så att de skrattade. Hur kan bibeln säga något sådant om den rättfärdige Noa? Nej, Guds profeter hånas inte på det viset i Koranen.

Tror du verkligen att Jesus drack alkohol och att han uppmanade sin anhängare göra detsamma? Ser du inte hur alkoholen förstör vårt samhälle och vår värld? Hur många dör pga alkohol? Hur många hem förstörs pga alkohol? Skulle Jesus uppmuntra till ondska? Nej, jag tror inte det.

"...och håll er borta från allt slags ont." 1 Thessalonikerbrevet 5:22
Senast redigerad av Ismail 2014-10-14 kl. 21:01.
Citera
2014-10-14, 21:07
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag tror inte att Jesus drack vin eller att någon annan profet gjorde det. I bibeln står det att Noa drack sig full och visade lite av sig själv för sina barn så att de skrattade. Hur kan bibeln säga så om den rättfärdige Noa? Nej, Guds profeter hånas inte på det viset i Koranen.

Tror du verkligen att Jesus drack alkohol och att han uppmanade sin anhängare göra detsamma? Ser du inte hur alkoholen förstör vårt samhälle och vår värld? Hur många dör pga alkohol? Hur många hem förstörs pga alkohol? Skulle Jesus uppmuntra till ondska? Nej, jag tror inte det.

"...och håll er borta från allt slags ont." 1 Thessalonikerbrevet 5:22

Trådstarten handlar alltså om att Jesus är muslim. Detta bevisas genom att visa på en massor av likheter mellan judiska renhetslagar, kristen etik och påbud som existerar i koranen. Detta bevisar självklart inte att Jesus var muslim, snarare bevisar det att koranen bygger på judisk-kristet tankestoff. Så trådstarten i sig själv är helt meningslös.

Sen kom frågan om alkohol upp. Man kan se en tydligt skillnad mellan det bibliska budskapet och muslimsk inställning till alkohol. I Bibeln framhålls det att alkohol kan ha negativa konsekvenser och man varnas för att dricka sig berusad. Samtidigt står det om och om igen i GT om hur Gud ger oss vin och i evangelierna berättas det dels om hur Jesus drack vin och om hur han gjorde vatten till vin.

Vad är då ditt bevis för att Jesus faktiskt var muslim, att han följde koranens påbud i denna fråga? Att du tror att Jesus inte drack vin? Tycker du att det är ett bra argument? Det är inte så att du lite grann förutsätter det du vill bevisa?
Citera
2014-10-14, 21:10
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Jag tror inte att Jesus...

Och jag uppmanar dig återigen att besvara min fråga om varför Koranen ger en helt felaktig bild av innehållet i kristen tro? Varför verkar det som att författaren till Koranen har missuppfattat vad kristen tro är snarare än att han vill korrigera den lära de kristna hade? Varför adresseras inte de centrala delarna av det bibliska budskapet?
Citera
2014-10-14, 21:11
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
I Gamla Testamentet står det att Aron och hans söner förbjöds från att dricka vin eller starka drycker när de gick in i uppenbarelsetältet:

"För att ni inte skall dö får varken du själv eller dina söner dricka vin eller starka drycker när ni skall gå in i uppenbarelsetältet. Detta skall vara en evig stadga för er från släkte till släkte. 3 Mosebok 10:9
En fråga: Varför förbjöds Aron och hans söner från att dricka vin i uppenbarelsetältet?

Den där regeln finns kvar än i dag inom ortodox judendom. Men den gäller bara ha kohanim (prästerskapet.) Alltså de manliga ättlingarna till Aharon. Men ha kohanim får dricka i vanliga fall och det får även andra judar. Ha kohanim får däremot inte vara berusade när de säger birkat kohanim alltså den "prästliga välsignelsen."
Senast redigerad av Himmler! 2014-10-14 kl. 21:18.
Citera
2014-10-14, 21:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tror inte att Jesus drack vin eller att någon annan profet gjorde det.

Är det inte konstigt att bibeln påstår det då? Men en muslim år 2014 vet såklart mer om vad jesus gjorde än NT:s författare som levde runt jesu tid?

Man kan ju tycka att en nykterist-jesus borde poängtera detta så tydligt för sin omgivning så att detta kom med i de efterföljande skrifterna?

Citat:
I bibeln står det att Noa drack sig full och visade lite av sig själv för sina barn så att de skrattade.

Nej, det står det inte.

Citat:
Tror du verkligen att Jesus drack alkohol

Som typ alla andra på den tiden: Självklart.

Citat:
och att han uppmanade sin anhängare göra detsamma?

Varför inte?

Citat:
Ser du inte hur alkoholen förstör vårt samhälle och vår värld?

Alkohol är ett tveeggat svärd. Personligen har jag inga som helst problem med att hantera det, och kan inte beskriva det på annat sätt än att det förgyller MIN värld. Att säga att det bara förstör är helt enkelt ett jävligt platt och fånigt påstående.

Hur som helst, vad har dagens alkoholproblem för koppling till huruvida jesus drack eller ej?

Citat:
Hur många dör pga alkohol?

Hur många dör av sjukdomar? Vem, om inte gud, bär ansvar för dem?

Citat:
Hur många hem förstörs pga alkohol?

Hur många hem förstörs av naturkatastrofer? Vem, om inte gud, bär ansvar för dem?

Citat:
Skulle Jesus uppmuntra till ondska? Nej, jag tror inte det.

Varför skulle ALL alkoholkonsumption vara av ondska bara för VISS konsumption kan vara det?
Citera
2014-10-14, 21:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varför verkar det som att författaren till Koranen har missuppfattat vad kristen tro är snarare än att han vill korrigera den lära de kristna hade? Varför adresseras inte de centrala delarna av det bibliska budskapet?

Faktiskt en mycket intressant frågeställning som jag inte tänkt på förrut. När jag tänker på saken så tycker man faktiskt att det borde ha skett i betydligt större utsträckning. Han borde väl ända haft ganska goda möjligheter till insyn i kristendomen från såväl människor som texter?

Får klura lite på det här. En spontan förklaring som dyker upp i mitt huvud är att muhammed endast hade "lokala" ambitioner med sin tro. Att den inte alls var ett budskap till hela mänskligheten, utan mer specifikt till hans folk.
Citera
2014-10-14, 21:54
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Trådstarten handlar alltså om att Jesus är muslim. Detta bevisas genom att visa på en massor av likheter mellan judiska renhetslagar, kristen etik och påbud som existerar i koranen. Detta bevisar självklart inte att Jesus var muslim, snarare bevisar det att koranen bygger på judisk-kristet tankestoff. Så trådstarten i sig själv är helt meningslös.

Sen kom frågan om alkohol upp. Man kan se en tydligt skillnad mellan det bibliska budskapet och muslimsk inställning till alkohol. I Bibeln framhålls det att alkohol kan ha negativa konsekvenser och man varnas för att dricka sig berusad. Samtidigt står det om och om igen i GT om hur Gud ger oss vin och i evangelierna berättas det dels om hur Jesus drack vin och om hur han gjorde vatten till vin.

Vad är då ditt bevis för att Jesus faktiskt var muslim, att han följde koranens påbud i denna fråga? Att du tror att Jesus inte drack vin? Tycker du att det är ett bra argument? Det är inte så att du lite grann förutsätter det du vill bevisa?
Bibeln säger att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden, korrekt? Det är svårt att tro att man kan hälla alkohol i Guds tempel utan att orena det. Alkohol förstör blodkärl och hjärnceller. Långvarig konsumtion av alkohol kan orsaka skrumplever, cancer, och kan leda till alkoholism. Att undvika det helt, är både bra för individen och samhället. Det hade Jesus nog skrivit under på.
Senast redigerad av Ismail 2014-10-14 kl. 22:41.
Citera
2014-10-14, 21:59
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Bibeln säger att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden, korrekt? Det är svårt att tro att man kan hälla alkohol i Guds tempel utan att orena den. Alkohol förstör blodkärl och hjärnceller. Långvarig konsumtion av alkohol kan orsaka skrumplever, cancer, och kan leda till alkoholism. Att undvika det helt, är både bra för individen och samhället. Det hade Jesus nog skrivit under.

Han skulle säkert skriva under på att alkoholism är farligt och destruktivt, men han skulle knappast skriva under på att förbjuda det helt. Han och hans lärjungar drack vin och hans religion förbjöd inte alkohol.
Citera
2014-10-14, 22:18
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Faktiskt en mycket intressant frågeställning som jag inte tänkt på förrut. När jag tänker på saken så tycker man faktiskt att det borde ha skett i betydligt större utsträckning. Han borde väl ända haft ganska goda möjligheter till insyn i kristendomen från såväl människor som texter?

Får klura lite på det här. En spontan förklaring som dyker upp i mitt huvud är att muhammed endast hade "lokala" ambitioner med sin tro. Att den inte alls var ett budskap till hela mänskligheten, utan mer specifikt till hans folk.

Min poäng är att Muhammad blir väldigt synlig när man ser på koranens bild av kristendom. På bekostnad av den gud som anses ha författat koranen. Det är märkligt att en allvetande Gud bekräftar bibeln men inte verkar känna till dess innehåll.
Citera
2014-10-14, 22:21
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Bibeln säger att den troendes kropp är ett tempel för den helige Anden, korrekt? Det är svårt att tro att man kan hälla alkohol i Guds tempel utan att orena den. Alkohol förstör blodkärl och hjärnceller. Långvarig konsumtion av alkohol kan orsaka skrumplever, cancer, och kan leda till alkoholism. Att undvika det helt, är både bra för individen och samhället. Det hade Jesus nog skrivit under på.

Du säger att Jesus "nog" hade skrivit under på det. Men nu har vi ju källor som visar tydligt på att man hade en annan inställning inom kristendomen! Varför ska vi sitta här och diskutera vad Jesus "nog" skrivit under på? Bibeln visar att Jesus inte hade ett muslimskt förhållningssätt till alkohol. Tittar vi på det historiskt så är det en idé som dyker upp först i koranen. Här finns alltså en påvisad skillnad.

Inser du inte att du antar det du försöker bevisa. "Jesus kan inte ha druckit alkohol för Jesus var muslim och beviset för att Jesus var muslim är bland annat att han inte drack alkohol". Kom in i matchen och säg något av substans!
Citera
2014-10-14, 22:30
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Du säger att Jesus "nog" hade skrivit under på det. Men nu har vi ju källor som visar tydligt på att man hade en annan inställning inom kristendomen! Varför ska vi sitta här och diskutera vad Jesus "nog" skrivit under på? Bibeln visar att Jesus inte hade ett muslimskt förhållningssätt till alkohol. Tittar vi på det historiskt så är det en idé som dyker upp först i koranen. Här finns alltså en påvisad skillnad.

Inser du inte att du antar det du försöker bevisa. "Jesus kan inte ha druckit alkohol för Jesus var muslim och beviset för att Jesus var muslim är bland annat att han inte drack alkohol". Kom in i matchen och säg något av substans!

Det är i och för sig felaktigt att säga "att man hade en annan inställning inom kristendomen." Jesus var inte kristen han var jude. Kristendomen kom först långt senare, men sakfrågan är ändå korrekt. Judendomen har inget förbud mot alkohol varken i dagsläget eller för 2000 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in