2014-10-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Nja, titeln "guds son" kan vara en felöversättning. Läs mer här.

Det grekiska ordet "pais" kan antingen översättas till "son" eller "tjänare." Det senare alternativet är det som verkar vara förenligt med resten av Bibelns verser. Läs tex här:

Matthew 12:18: "Behold my servant, whom I have chosen."

och här:

Acts 3:13(RSV): "The God of Abraham, and of Isaac,.... hath glorified his servant Jesus."

felöversättning... när hela koranen är FEL och inte ens Guds ord.

om du kallar på jesus Guds son, svarar Gud, om du skriker ut ALLAH akbar, svarar INTE Gud.

muhammed är ju ingen profet.
Citera
2014-10-14, 16:01
Medlem
Citat:
Alla böcker kan ju tolkas på olika sätt, även Koranen. Det IS eller andra extremister gör är att de tolkar Koranen hur de vill, efter sin egna lustar. De tillämpar verser som var avsedda för kuffar även på muslimer och icke-muslimer.

Jag håller med dig att det inte är lätt att förstå Koranen. Samtidigt har ju Koranen sagt till vem man skall vända sig till när man inte förstår Koranen. Mycket i Koranen har redan förklarats av profeten själv under hans tid, men efter hans bortgång, när kaliferna tog makten, fick inga hadither skrivas ner och många hadither förstördes. Man kan ju undra varför profetens ord inte fick skrivas ner förrän efter flera hundra år efter Hijra? Kan det vara en konspiration mot Islam kanske?

alla böcker tolkas på olika sätt, det har du rätt i. att kvinnor är skitiga eller om de kommer till Gud, är åxå en tolkningsfråga.

när muslimer är rena på mellan knäveckan och naveln, är kvinnor skitiga. det är en tolkningsfråga.

kom med Jesus är en profet i stället för allt dravvel som du kommer med.

vad står det om jesus i koranen ?
Citera
2014-10-14, 16:02
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Jesus drack alkohol, eftersom han förbjöd ju alkohol enligt Bibeln. (Jag tror att det var Paulus som tillät det). Sen tror jag inte att Jesus omvandlade vatten till alkohol. Kan ju vara en alkoholfri dryck som han gav till sina närmaste, om nu berättelsen stämmer.

Enligt Bibeln var Jesus första mirakel att han omvandlade vatten till vin, men Koranen säger att Jesus första mirakel var att han talade i vaggan för att rättfärdiga sin mor. Detaljerna kan du se i denna korta film, om du har intresse.

jesus drack alkohol, det står i GT att det är OK med vin, läs själv !

" han förbjöd ju alkohol enligt bibeln " var står det att det är förbjudet ?
Citera
2014-10-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Gud sa*de: ”Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt.” Och det blev så. Gud kalla*de det torra landet jord, och vatten massan kalla de han hav. Och Gud såg att det var gott. Gud sade: ”Jorden skall ge grönska: fröbäran de örter och olika arter av fruktträd med frö i sin frukt skall växa på jorden.” Och det blev så. Jorden fram bringade grönska: olika arter av fröbärande örter och olika ar*ter av träd med frö i sin frukt. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den tredje dagen.

Gud sa*de: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.” Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över da*gen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.

Det här är skapelsen enligt bibeln vilket gör mycket svårt för människor att tro på.

Jag har en fråga hur kommer det sig att fruktträd, örter mm ska leva utan sol när solen kom efter att jorden har grönskat?
Vad händer om solen skulle slockna nu tror nu att fruktträden överlever?

jag har en annan fråga, hur kan kvinnor vara skitiga i koranen, det är svårt att tro på.

hur kan man omskära pojkar och sen anse att det är korkat, och sen ta tillbaka det som muhammed gjorde, vad han sexfixerad ?

varför gifte sig muhammed med så många kvinnor, behövde han så mycket sex ?

det är rätt mycket svårt att tro på hela koranen om man läser den.
Citera
2014-10-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Sjön som för alltid brinner av svavel där någon typ av syndare (är det falska profeter?) ska pinas i all evighet tycker jag har en del likheter med helvetetskonceptet. Jag vet att det inte finns en del av Bibeln som beskriver helvetet på det sätt typ Dante gestaltade det i Den gudomliga komedin, men att säga att det saknas stöd, what so ever i kristen teologi för ett dödsrike, en mer eller mindre ondskefull härskare som prövar människans godhet och som eventuellt får ta till vara på syndarna vill jag påstå är en aning överdrivet.

Så fundamentalister finns i alla Abrahamitiska religioner, att muslimer idag är i särklass värst vet alla, några andra öppna dörrar du vill sparka in?

sjön som brinner av svavel, det är inte lätt för muhammed att befinna sig där...

men i koranen brinner folk i helvetet i evighet och grillas och stekas, som muhammed hotade med om man inte tror på muhammed och koranen, så han var väl rädd att Gud skulle sända han till sjön av svavel.
Citera
2014-10-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ja, det finns motsägelser även i Sahih Muslim.

Vad menar du med förvirrade tidsangivelser?

1. År 610 fick Muhammed sina första uppenbarelser i staden Mecka, [1].

2. Aisha var en av de första som konverterade till Islam, [2].

3. År 622 emigrerade Muhammed till staden Medina, [3].

4. År 623 gifte sig Aisha med Muhammed, [4].

Hur gammal var Aisha när hon konverterade till Islam? Även om vi säger att hon var 3-5 år när hon konverterade så kan hon aldrig vara sex år när hon gifte sig med Muhammed.

Haditherna skrevs ner flera decennier efter Muhammeds bortgång, så risk för felaktigheter kan ha smugit sig in, antingen medvetet eller omedvetet. Det är bra att du vet det nu.

varför kan hon inte vara 6 år när hon gifter sig med muhammed och har sex med honom ?

tror jag att hon var.

tråden handlar för övrigt om Jesus och hur vida han är en profet eller inte.

inte om vad du tror på om Aisha, och om muhammed gillade småbarn, att han gillade att ha sex med de.
Citera
2014-10-14, 16:19
Medlem
Hela tråden verkar handla om Bibeln och Jesus i Bibeln.

Om tolkningar om Aisha och muhammed var i sänghalmen och rullade runt.

Hela tråden handlar om Jesus och vad han sa och gjorde och alla hävisar till Bibeln.

Men ingen muslim vågar ens skriva ut de suror som finns om Jesus i koran, man undrar om han finns där överhuvudtaget.

Ingen muslim vågar plocka fram koran suror om jesus och styrka med att han är en profet eller muslim....

I stället plockar TS ut från Bibeln..

finns jesus i koranen ? dags för bevis! KÄLLA.
Citera
2014-10-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Hela tråden verkar handla om Bibeln och Jesus i Bibeln.

Om tolkningar om Aisha och muhammed var i sänghalmen och rullade runt.

Hela tråden handlar om Jesus och vad han sa och gjorde och alla hävisar till Bibeln.

Men ingen muslim vågar ens skriva ut de suror som finns om Jesus i koran, man undrar om han finns där överhuvudtaget.

Ingen muslim vågar plocka fram koran suror om jesus och styrka med att han är en profet eller muslim....

I stället plockar TS ut från Bibeln..

finns jesus i koranen ? dags för bevis! KÄLLA.
Enligt denna man, nämns Mohammed bara på 6 ställen i koranen medan Jesus nämns på 25 ställen.
Jesus är en större profet än Mohammed enligt koranen menar den här mannen, då Jesus gjorde mirakler och fortfarande lever och kommer komma tillbaka medan Mohammed inte gjorde några mirakler och kommer inte komma tillbaka. Enligt koranen är Jesus "Word of God" och enligt koranen skapade Gud allting "through the word". Alltså är Jesus skaparen, dvs. Gud precis som bibeln säger: "begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud". Därför borde muslimerna bli kristna. I kapitel 1 vers 94 i koranen står det även om du tvekar på koranen, gå och läs bibeln eller fråga dom som läser den eftersom sanningen redan står där mm. Väldigt intressanta tankar han kommer med https://www.youtube.com/watch?v=HblEreC3F8I
Senast redigerad av ciamara 2014-10-14 kl. 17:33.
Citera
2014-10-14, 17:31
Medlem
....
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-10-14 kl. 17:39.
Citera
2014-10-14, 17:38
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
alla böcker tolkas på olika sätt, det har du rätt i. att kvinnor är skitiga eller om de kommer till Gud, är åxå en tolkningsfråga.

när muslimer är rena på mellan knäveckan och naveln, är kvinnor skitiga. det är en tolkningsfråga.

kom med Jesus är en profet i stället för allt dravvel som du kommer med.

vad står det om jesus i koranen ?
Att han var ett sände bud utan någon far!!
Citera
2014-10-14, 17:38
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
jesus drack alkohol, det står i GT att det är OK med vin, läs själv !

" han förbjöd ju alkohol enligt bibeln " var står det att det är förbjudet ?

Läs tidigare inläggen
Citera
2014-10-14, 17:40
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
....
Feltolkning och för det andra är vi muslimer mer kristna än ni själva det kan jag argumenter jag följer jesus mycket mer än du gör det lovar jag!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in