2014-10-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
ja, ett dödsrike ja. det har har en lång tradition. men jag menar ändå att konceptet med en plats där människor genomlider ett evigt straff inte alls har stöd i bibeln. Harmageddon (platsen för "den sista striden") är inte synonymt med helvetet. Inte heller Gehenna som ofta nämns i sammanhanget. Dessa är ursprungligen historiska platser. Vet inte om jag missat något, men jag tror inte att det nånstans står uttryckligen att det finns ett evigt brinnande helvete i bibeln.
Sjön som för alltid brinner av svavel där någon typ av syndare (är det falska profeter?) ska pinas i all evighet tycker jag har en del likheter med helvetetskonceptet. Jag vet att det inte finns en del av Bibeln som beskriver helvetet på det sätt typ Dante gestaltade det i Den gudomliga komedin, men att säga att det saknas stöd, what so ever i kristen teologi för ett dödsrike, en mer eller mindre ondskefull härskare som prövar människans godhet och som eventuellt får ta till vara på syndarna vill jag påstå är en aning överdrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Jo, men Israel är ett land som försvarar sitt territorium och det har väldigt lite med torah att göra i dagsläget åtminstone från den israeliska sidan. De israeliska ledarna är judar men även ateister. De skiter i de bibliska profetiorna om Israel, de vill bara behålla sitt land. Jag har själv en stor del av min släkt därnere så jag vet vad det handlar om. Att det sedan finns kristna nötter i U.S.A. är tyvärr ett faktum.
Som sagt, finns fortfarande "gott" om ortodoxa judar som har illegala bosättningar. Alltså bosättningar som den israeliska armén med jämna mellanrum måste riva, eftersom staten Israel beslutat att vissa områden helt enkelt inte ska kolonialiseras av judar. Att påstå att det inte sker p.g.a. religiös övertygelse, när dom själva enbart hänvisar till religiösa argument är bara löjligt av dig att ignorera. Att du dessutom råkar vara jude och "ha släkt där nere" gör inte att din trovärdighet ökar.

Så fundamentalister finns i alla Abrahamitiska religioner, att muslimer idag är i särklass värst vet alla, några andra öppna dörrar du vill sparka in?
Senast redigerad av Faludjah 2014-10-13 kl. 23:34.
Citera
2014-10-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det står inte alkoholiserad det står dricker!!
Det är inte förbjudet att dricka alkohol enligt kristendomen, utan i bibeln talas det t.o.m. gott om vin "Så frambringas föda ur jorden, och vin som gör människan glad" Ps 104:14-15

Sedan står det i bibeln att Jesus till skillnad från Johannes döparen, drack alkohol:
"Johannes döparen har kommit, och han äter inte bröd och dricker inte vin, och då säger ni: ’Han är besatt.’ Människosonen har kommit, och han både äter och dricker, och då säger ni: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare." Luk 7:33-34

Det som står i bibeln är att man skall inte missbruka alkohol:
"Berusa er inte med vin, där börjar lastbarheten, utan låt er uppfyllas av ande" Ef 5:18

Det står på flera ställen och det står också just "missbruka" "berusa" osv. Ex. i (Rom 13:13), (1 Tim 3:3) och (Tit 1:7) osv.

Detta för att inte skada sig själv och skada andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag tror inte att Jesus drack alkohol, eftersom han förbjöd ju alkohol enligt Bibeln. (Jag tror att det var Paulus som tillät det). Sen tror jag inte att Jesus omvandlade vatten till alkohol. Kan ju vara en alkoholfri dryck som han gav till sina närmaste, om nu berättelsen stämmer.
Enligt bibeln omvandlade Jesus vatten till vin (joh 2:1-11) och vin är alkohol dvs. jäst saft annars skulle det bara stå "saft". Vinet hade alkohol även på den tiden: "De har druckit sig fulla av sött vin..." (Apg 2:13)

joh 2:1-11:
Senast redigerad av ciamara 2014-10-14 kl. 00:36.
Citera
2014-10-14, 08:10
Medlem
tarek90s avatar
Gud sa*de: ”Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt.” Och det blev så. Gud kalla*de det torra landet jord, och vatten massan kalla de han hav. Och Gud såg att det var gott. Gud sade: ”Jorden skall ge grönska: fröbäran de örter och olika arter av fruktträd med frö i sin frukt skall växa på jorden.” Och det blev så. Jorden fram bringade grönska: olika arter av fröbärande örter och olika ar*ter av träd med frö i sin frukt. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den tredje dagen.

Gud sa*de: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.” Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över da*gen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.

Det här är skapelsen enligt bibeln vilket gör mycket svårt för människor att tro på.

Jag har en fråga hur kommer det sig att fruktträd, örter mm ska leva utan sol när solen kom efter att jorden har grönskat?
Vad händer om solen skulle slockna nu tror nu att fruktträden överlever?
Citera
2014-10-14, 08:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det finns motsägelsefulla uppgifter i Bukhari. Bra att veta det.

Och även i Muslim?

Citat:
Om jag mins rätt så finns det en hadith i Bukhari (eller någon annan hadithbok) som säger något om att Aisha och hennes familj var en av de första som konverterade till Islam.

Som du kanske vet, fick Muhammed sina första uppenbarelser vid fyrtio års ålder och han var i Mecka i tretton år, och sedan emigrerade han till Medina. Andra året efter emigration gifte han sig med Aisha.

Antag att hon var 7 år(eller mindre) när hon konverterade till islam, hon blir 7+13 +2 = 22 år när hon gifte sig.

Som jag trodde, du har alltså inte en enda hadith som uttryckligen säger att hon var 20+. Det enda sättet du kan få det till 20+ är om man går bakvägen genom att stöta och blöta hadithernas förvirrade tidsangivelser.

Var tror du att haditherna fått uppgifterna 6-9 år ifrån om det så uppenbart inte ens var nära de siffrorna?

Det kan vara på sin plats att berätta jag personligen skiter fullständigt i hur gammal hon var, islam är en tokreligion oavsett denna lilla detalj. Men det är intressant att ingen tycks vara överrens om åldern.

Citat:
Ja, det verkar som att du gjorde det när du skrev följande:

Är du dum i huvudet?????? Jag ställde en fråga till någon som faktiskt trodde att hon var 6-9 år...
Citera
2014-10-14, 09:27
Medlem
Baiuls avatar
Citat:

jag säger inte att kristendomen är påhittat det jag vill säga att folket ändrade det och att det finns ingen original bibel!

Folket ändrade? Folk på den tiden kunde varken läsa eller skriva, till och med juderabbiner säger att Gamla Testamentet skrevs av 72 präster i Egypten. Nya Testamentet skrevs tre sekler efter att Jesus gick bort och det var inte någon demokratisk sammankomst som plitade ner det han hade att säga utan var ett Romerskt påhitt där man la till alla gamla hedniska traditioner, symboler och ritualer för att det lättare skulle tilltala befolkningen som Rom från en dag till en annan (fr.o.m. Konstantin) hade bestämt skulle ösas på dem. Där ploppade jul upp förresten; tidigare hade man firat midvinter men nu gjorde man exakt samma sak bara det att man hävdade att det var p.g.a. att Jesus föddes. Och påsk likaså, som på engelska heter easter vilket kommer från Ishtar - Isis - "I am Isis of a thousand faces. I come out of a beautiful egg." Därför äter man ägg i påsk. Har noll och ingenting med Jesus budskap att göra utan är direktimporterat från mystikreligionen som har sina rötter i Babylon - samma håla som krystade ut hatet själv: Talmud.

Citat:
Vi muslimer följer Jesus lära mycket mer än kristna gör, och jag respekterar kristna varför förnekar ni sanningen bara?

Det gör ni så helvete heller. Vem försöker du lura förutom dig själv? Ni muslimer visar noll respekt för vilket samhälle ni än blir importerade till och från dag 1 försöker ni ändra på varenda lag under solen vare sig det är Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige, eller USA det handlar om för att passa er egen "fredliga" tro där man ska stena ihjäl folk, skrika sig hes om man inte får som man vill och bedriva terror mot de som inte tror på det ni gör.
Citera
2014-10-14, 10:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiul
Nya Testamentet skrevs tre sekler efter att Jesus gick bort

Nej, det gjorde det inte. Förmodligen har du blandat ihop det med antingen bibelns kanonisering eller äldsta kompletta bibeln, som båda är från runt år 350.
Citera
2014-10-14, 12:11
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och även i Muslim?
Ja, det finns motsägelser även i Sahih Muslim.

Citat:
Som jag trodde, du har alltså inte en enda hadith som uttryckligen säger att hon var 20+. Det enda sättet du kan få det till 20+ är om man går bakvägen genom att stöta och blöta hadithernas förvirrade tidsangivelser.
Vad menar du med förvirrade tidsangivelser?

1. År 610 fick Muhammed sina första uppenbarelser i staden Mecka, [1].

2. Aisha var en av de första som konverterade till Islam, [2].

3. År 622 emigrerade Muhammed till staden Medina, [3].

4. År 623 gifte sig Aisha med Muhammed, [4].

Hur gammal var Aisha när hon konverterade till Islam? Även om vi säger att hon var 3-5 år när hon konverterade så kan hon aldrig vara sex år när hon gifte sig med Muhammed.

Citat:
Var tror du att haditherna fått uppgifterna 6-9 år ifrån om det så uppenbart inte ens var nära de siffrorna?

Det kan vara på sin plats att berätta jag personligen skiter fullständigt i hur gammal hon var, islam är en tokreligion oavsett denna lilla detalj. Men det är intressant att ingen tycks vara överrens om åldern.
Haditherna skrevs ner flera decennier efter Muhammeds bortgång, så risk för felaktigheter kan ha smugit sig in, antingen medvetet eller omedvetet. Det är bra att du vet det nu.
Citera
2014-10-14, 12:12
Bannlyst
Då är väl alla judar egentligen.
Citera
2014-10-14, 13:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad menar du med förvirrade tidsangivelser?

Ja, vad fan tror du? Precis det du nämner själv. Att hadithernas direkta påståenden om hennes ålder inte stämmer överrens med andra datum som anges i haditherna.

Du verkar ha oerhört svårt att förstå vad jag pratar om och var jag står. Uttrycker jag mig slarvigt, eller vad är det frågan om?

Återigen, JAG struntar fullständigt i hur gammal hon var och att haditherna själva inte kan komma överrens. Men nu förhöll det sig på så vis att jag pratade med någon som faktiskt trodde hon var 6-9 år men att man var tvungen att ta barn med tvång för att vara pedofil. Att du ens då lägger dig i är märkligt, eftersom du INTE tror att hon var 6-9 år. För att inte tala om att du angriper MIG och påstår att jag pratar om detta som "absolut sanning" fastän jag inte ens uttalat mig om saken. Är det nån du ska skriva till så är det väl isf TS? Jag har alltså INGEN ANING om hur gammal hon var, och JAG BRYR MIG INTE om hur gammal hon var. Som ateist förvånar det mig inte det minsta att religiösa texter sig emot sig själva. Det förvånar mig isf mer att du, som är religiös, också inser det....så brukar nämligen inte alltid vara fallet.

Börjar det klarna?

Citat:
Haditherna skrevs ner flera decennier efter Muhammeds bortgång, så risk för felaktigheter kan ha smugit sig in, antingen medvetet eller omedvetet. Det är bra att du vet det nu.

Du tror inte jag visste om det innan? Du inser väl förhoppningsvis att jag är ateist, och att det vore ganska orimligt om jag trodde att haditherna är felfria?
Citera
2014-10-14, 14:01
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
[b] Är det nån du ska skriva till så är det väl isf TS? Jag har alltså INGEN ANING om hur gammal hon var, och JAG BRYR MIG INTE om hur gammal hon var. Som ateist förvånar det mig inte det minsta att religiösa texter sig emot sig själva. Det förvånar mig isf mer att du, som är religiös, också inser det....så brukar nämligen inte alltid vara fallet.
Ja du har helt rätt, jag borde nog skriva till TS och inte till dig, jag ber hemskt om ursäkt för detta.

@Tarek90

Det finns motstridiga uppgifter kring Aishas ålder i haditherna, och vi muslimer har inte rätt att säga att hon var 6 år när hon gifte sig. Bra att du vet det nu, Tarek90.
Citera
2014-10-14, 14:56
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det finns många verser i Bibeln som fördömer alkohol. Några exempel nedan:

Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)

Skillnad på att dricka och dricka kanske. Alkohol har den intressanta egenskapen att den tar kol på oönskade organismer, därför kan det vara bra att välja vin ist f skitigt vatten. Att supa är en annan sak.

Citat:
Ve dig som iskänker vin åt din nästa och blandar ditt gift däri och berusar honom, för att få skåda hans blygd! Habackuk 2:15

Verkar onekligen vara en gammal sedvänja hos en del att spetsa drinkar. That's it.

Citat:
Om Jesus drack alkohol så innebär det att han bröt mot Bibeln, eller har jag fel?

Kan du inte visa att bibeln skrevs innan Jesus fanns så har du nog fel ja.
Citera
2014-10-14, 15:55
Medlem
Citat:
Att underkasta sig Guds vilja betyder att man följer Guds regler nedskrivna i Koranen. Finns det en regel i Koranen som Jesus bröt mot?

Vilka irrläror har Muhammed kommit med? Är det en irrlära att säga att Jesus inte var en Gud? Varför skulle det vara en irrlära om Bibeln själv medger att Jesus inte var Gud?

för att kunna svara på vilken regel i koranen jesus bröt i mot måste man ha läst eller veta en massa om reglerna i koranen, få människor tror tror på boken, alltså inte intresserad av att läsa muhammeds krigs bok.

jesus såg människan, det gjorde inte muhammed, han såg kvinnor som kön, att få barn med, att ha framför allt sex med.

så behandlade inte jesus kvinnorna, han såg de som människor.

det gjorde inte muhammed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in