Citat:
Sjön som för alltid brinner av svavel där någon typ av syndare (är det falska profeter?) ska pinas i all evighet tycker jag har en del likheter med helvetetskonceptet. Jag vet att det inte finns en del av Bibeln som beskriver helvetet på det sätt typ Dante gestaltade det i Den gudomliga komedin, men att säga att det saknas stöd, what so ever i kristen teologi för ett dödsrike, en mer eller mindre ondskefull härskare som prövar människans godhet och som eventuellt får ta till vara på syndarna vill jag påstå är en aning överdrivet.ja, ett dödsrike ja. det har har en lång tradition. men jag menar ändå att konceptet med en plats där människor genomlider ett evigt straff inte alls har stöd i bibeln. Harmageddon (platsen för "den sista striden") är inte synonymt med helvetet. Inte heller Gehenna som ofta nämns i sammanhanget. Dessa är ursprungligen historiska platser. Vet inte om jag missat något, men jag tror inte att det nånstans står uttryckligen att det finns ett evigt brinnande helvete i bibeln.
Citat:
Som sagt, finns fortfarande "gott" om ortodoxa judar som har illegala bosättningar. Alltså bosättningar som den israeliska armén med jämna mellanrum måste riva, eftersom staten Israel beslutat att vissa områden helt enkelt inte ska kolonialiseras av judar. Att påstå att det inte sker p.g.a. religiös övertygelse, när dom själva enbart hänvisar till religiösa argument är bara löjligt av dig att ignorera. Att du dessutom råkar vara jude och "ha släkt där nere" gör inte att din trovärdighet ökar. Jo, men Israel är ett land som försvarar sitt territorium och det har väldigt lite med torah att göra i dagsläget åtminstone från den israeliska sidan. De israeliska ledarna är judar men även ateister. De skiter i de bibliska profetiorna om Israel, de vill bara behålla sitt land. Jag har själv en stor del av min släkt därnere så jag vet vad det handlar om. Att det sedan finns kristna nötter i U.S.A. är tyvärr ett faktum.
Så fundamentalister finns i alla Abrahamitiska religioner, att muslimer idag är i särklass värst vet alla, några andra öppna dörrar du vill sparka in?
Senast redigerad av Faludjah 2014-10-13 kl. 23:34.
Senast redigerad av Faludjah 2014-10-13 kl. 23:34.