Citat:
Ursprungligen postat av
tarek90
Nej det är skillnaden mellan Muslimer och Kristna, vi muslimer dyrkar endast Allah medans Profeten Mohammed är hans tjänare och sändebud!
Kristna hävdar också att dom är monoteister. Och det gör muslimer också. Men stämmer det?
Böner som läses upp av bedjande sunniter/shiiter:
All dyrkan, alla välsignade ord, alla böner och alla rena ord
tillkommer Gud. Frid vare med dig, o Profet, och Guds nåd och
välsignelser. Må frid vara över oss och över Guds rättskaffens
tjänare. Jag vittnar om att det inte finns något som är värt att dyrka
utom Gud och jag vittnar om att Muhammad är Guds Sändebud.
Är ovanstående, som inte återfinns i Koranen, förenligt med Koranens påbud?
Låt oss börja med "trosbekännelsen":
Det finns ingen Gud utom Gud och Muhammed är hans sändebud"
Den första delen fram till "och", återfinns i Koranen på 29-30 ställen. Men den andra delen är en innovation. Följande har Gud att säga om den sunnitiska/shiitiska trosbekännelsen:
[63:1] NÄR HYCKLARNA kommer till dig säger de: "Vi vittnar att du är Guds Sändebud!" Men Gud vet att du är Hans Sändebud, och Gud vittnar att hycklarna ljuger
Vidare läses detta upp under bönen:
Gud! Välsigna Muhammad och välsigna Muhammads familj,
såsom Du välsignade Abraham och Abrahams familj, Du är i
sanning lovprisad, fylld av lysande härlighet. Gud! Ge Din Nåd
till Muhammad, och ge Din Nåd till Muhammads familj, såsom
Du gav Din Nåd till Abraham och Abrahams familj, Du är i
sanning lovprisad, fylld av lysande härlighet.
29:45] LÄS VAD som har uppenbarats för dig av denna Skrift och förrätta bönen. Bönen avhåller [den bedjande] från skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft.
Men först och störst är åkallandet av Guds namn. Och Gud vet vad ni gör.
Varken Muhammed, Abraham eller deras familjer nämns i samband med bönen.
Och varför sänder man enbart välsignelser till Muhammed och Abraham när följande går att läsa i Koranen:
[2:136] Säg: "Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre;
vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja."
Samma sak upprepas i verserna 2:285, 3:84 och 4:152.
[35:14] Om ni ber till dem hör de inte er bön, och om de hörde den skulle de inte svara er. Och på Uppståndelsens dag skall de förneka att de haft något samröre med er. Och ingen kan låta dig veta [sanningen] så som En som är underrättad om allt.
Nu kanske du säger att du inte ber till Muhammed och inte ens för, utan enbart ber Gud att välsigna Muhammed. Men påbjuder Gud oss att välsigna döda människor?
[35:40] Säg: "Har ni tänkt över [vad de är] dessa medhjälpare som ni [sätter vid Guds sida och] tillber i Hans ställe? Visa mig vad de har skapat på jorden. Eller har de kanske deltagit i himlarnas [skapelse]?" E
ller [menar de att] Vi har gett dem en Skrift som innehåller bevis som de stöder sig på? Nej, de orättfärdiga invaggar bara varandra i falska förhoppningar.
[4:103]
Och minns Gud efter bönens slut - när ni står upp, när ni sitter och när ni lägger er till vila. Och när ni åter är i trygghet, förrätta då bönen [på föreskrivet sätt]. Bönen är alla troendes plikt, knuten till bestämda tider.
Det står inget om att jag ska minnas Muhammed, Abraham eller deras familjer under bönen, utan endast Gud.
[20:14] Jag är Gud. Ingen gudom finns utom Jag. Dyrka Mig därför och förrätta bönen för att minnas Mig!
Varför följer du inte Koranen och minns ENDAST Gud såsom Han påbjuder i versen ovan?
[72:18] All dyrkan tillkommer Gud; anropa därför ingen vid sidan av Honom!
[72:20] Säg: "Jag anropar ingen annan än min Herre och jag sätter ingen vid Hans sida."
Jämföra ovanstående med sunniternas/shiiternas "trosbekännelse" (en innovation 80 år efter Muhammeds död)
"Det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är Guds profet."
Var i Koranen står det att muslimer ska går runt svarta stenen i Kaba? Var står det att en muslim som pussar Kaba får sina synders förlåtelse? Är denna ritual förenlig med följande verser:
[1:5] Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp.
Hur kan en sten som jag tar på eller pussar på ta bort mina synder?
[10:106] Och anropa inte i Guds ställe dem som varken kan gagna eller skada dig; om du gjorde detta skulle du bli en av dem som begår svår orätt mot sig själva.
Varför kladda på Kaba och pussa den ? Varför besöka Muhammeds grav under pilgrimsfärden? Varför nämns inte ritualen överhuvudtaget i Koranen? Kolla in dessa verser oxå: 22:73, 18:52, 28:88, 7:194-197, 6:56, 16:120, 22:78, 66:6, 5:3, 26:69-74, 40:66, 46:5, 2:149-150.
[17:110] Säg: "Anropa Gud eller anropa den Nåderike! Med vilket namn ni än anropar Honom [är Han En och Densamme] - fullkomlighetens sköna namn är Hans. Höj inte rösten [när du ber] och sänk den inte heller [till en viskning] utan gå en medelväg.
Än en gång nämns varken Muhammed, Abraham, eller deras familj i samband med bönen. Förresten, varför viskar 99% av muslimerna när dom ber trots versen ovan om att INTE viska under bön?