2014-10-13, 21:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Du kanske glömde att allt gatljus var släkt den 4'e maj i kommunerna Luleå och Boden, det har framgått tidigt i tråden. Man stänger ner gatbelysning fr.o.m. 1 maj.

Du svarade inte på frågan hur offret gått sträckningen KJ's lgh till Sävast via Lejonbacksvägen/cyckelbanan, vilken väg vid ankomst sävast till en bostad som du åsyftar.

Beskriv detta så kan tråden bedöma sannolikheten i ditt påstående som du upprepat ett flertal gånger, nämligen att offret gått till sävast.

TR och HR tror inte på någon fotvandring och avfärdar detta så och då vore det intressant när du bevisar att de har fel.

Sen tror jag knappast du är "ovän" med bloggaren, du hänvisar dit med jämna mellanrum och dess förträfflighet samt analyser.
Bloggaren har gjort en karta: https://cdn3.cdnme.se/4397225/7-3/lejonbacksvagen_53e293989606ee77b3c76198.jpg där gul linje beskriver en gångväg från KJ:s bostad till platsen för iakttagelsen. Därifrån kan man gå österut på Lejonbacksvägen, fortsätta söderut på Torpgärdsleden och vika av på gångvägen. Enligt min åsikt trevligare gångväg än Sävastvägen som är en landsväg med maxfart 70, inga gångbanor och knappast någon fartövervakning eller nykterhetskontroll. Jag har gått på den vägen. Hur hon kunde ha gått nere i Sävast vet jag inte, men jag ser på kartan att det finns vägar där. Där har vi ett rimligt alternativ till åklagarens påstående.

Jag är inte vän med kungen, inte heller ovän. Varför skulle mitt förhållande till bloggaren vara annorlunda bara för att jag hänvisar till bloggen?
Citera
2014-10-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen hade laglig möjlighet att utreda alternativet, vilket jag påpekade tre inlägg upp: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Att kalla in AN var meningslöst. De hade haft tillräckligt lång tid för att snacka ihop sig om vartenda steg de tog på kvällen, eller glömma alltihop. Det kommer inte att gå att avgöra om de har bra minne, dåligt minne eller snackat ihop sig. Kalla inte Lagro och Zemixon mina vänner.
Suck, förstår du inte eller vill du inte förstå? Polisen hade inte laglig rätt att utreda MB ytterligare och det var det mitt påstående gällde.
Hade polisen möjlighet att göra ytterligare utredningar? Absolut, de kunde ha kallat in 200 000 frivilliga och letat försvunna föremål. De kunde ha krupit runt på knä över hela Boden och samlat hårstrån i hopp om att hitta något tillhörigt VB. Polisen hade utan problem kunnat åstadkomma en utredning på 100 000 sidor. Me om man tror att det är det "rätta sättet" att bedriva polisarbete så lever man nog i en fantasivärld, för vart går gränsen då? Vem skall betala? Och kanske viktigaste frågan, blir det ens bättre? Du missar även en väsentlig del i processen, KJ satt häktad. Skulle åklagaren be om ytterligare tre månaders utredningstid för att de skulle knacka dörr och fråga alla kvinnliga personer mellan 15-45 år och med mörkt eller asiatiskt utseende om de gått på Lejonbacksvägen vid aktuell tidpunkt?
Jag beklagar men du har ett fullständigt feltänk. Vittnet kunde inte med säkerhet identifiera VB och rent juridiskt kan det då vara precis vem som helst som gick där oavsett antal asiater i Boden vid tidpunkten eller omfattning av dörrknackning eller efterlysningar i media. Det finns inget som helst stöd för s.k. negativa identifieringar, det måste ha varit VB för vi hittar ingen annan..? Om du tänker till lite ytterligare, och slår ihop tankarna med Lagro och Zemixon, så kanske ni tillsammans kommer på att även om det hade varit fullständigt utrett att det var VB som gick på vägen så ger det inte KJ något som helst alibi. Han har mördat VB oavsett om han överfallit henne i sin lägenhet eller plockat upp henne efter Lejonbacksvägen.
Citera
2014-10-13, 22:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Suck, förstår du inte eller vill du inte förstå? Polisen hade inte laglig rätt att utreda MB ytterligare och det var det mitt påstående gällde.
Hade polisen möjlighet att göra ytterligare utredningar? Absolut, de kunde ha kallat in 200 000 frivilliga och letat försvunna föremål. De kunde ha krupit runt på knä över hela Boden och samlat hårstrån i hopp om att hitta något tillhörigt VB. Polisen hade utan problem kunnat åstadkomma en utredning på 100 000 sidor. Me om man tror att det är det "rätta sättet" att bedriva polisarbete så lever man nog i en fantasivärld, för vart går gränsen då? Vem skall betala? Och kanske viktigaste frågan, blir det ens bättre? Du missar även en väsentlig del i processen, KJ satt häktad. Skulle åklagaren be om ytterligare tre månaders utredningstid för att de skulle knacka dörr och fråga alla kvinnliga personer mellan 15-45 år och med mörkt eller asiatiskt utseende om de gått på Lejonbacksvägen vid aktuell tidpunkt?
Jag beklagar men du har ett fullständigt feltänk. Vittnet kunde inte med säkerhet identifiera VB och rent juridiskt kan det då vara precis vem som helst som gick där oavsett antal asiater i Boden vid tidpunkten eller omfattning av dörrknackning eller efterlysningar i media. Det finns inget som helst stöd för s.k. negativa identifieringar, det måste ha varit VB för vi hittar ingen annan..? Om du tänker till lite ytterligare, och slår ihop tankarna med Lagro och Zemixon, så kanske ni tillsammans kommer på att även om det hade varit fullständigt utrett att det var VB som gick på vägen så ger det inte KJ något som helst alibi. Han har mördat VB oavsett om han överfallit henne i sin lägenhet eller plockat upp henne efter Lejonbacksvägen.
Om polisen inte klarade av att utreda och avföra rimliga alternativ så kan jag bara citera Diesen:
Citat:
För att temat ska falla krävs inte fullt stöd för alternativet eller ens att detta är mer troligt än åklagarens gärningspåstående - för friande dom i ett brottmål räcker det att en alternativ hypotes kan vinna något, konkret och rimligt, stöd genom fakta i målet. Vad man jämför är således inte sannolikheten för temat i förhållande till sannolikheten för det friande alternativet, utan om det finns någon substantiellt stöd för det senare. I så fall duger åklagartemat inte som rättslig förklaring till det inträffade, vilket betyder att talan ska ogillas.
(egen fetstil)

Tyvärr, polisens utredningsresurser räcker inte alltid till. Det är bättre ätt fria än att fälla.
Senast redigerad av Quarrel 2014-10-13 kl. 22:27.
Citera
2014-10-13, 22:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Meddelandet är väl kanske inte direkt sjukt. Men det känns ganska olikt MB. Väldigt uppsluppet och juvenilt. MB brukar ju inte heller vara den som söker kontakt. Han svarar kortfattat och rätt stelt på VBs meddelanden. Om han svarar alls. Här är det istället han som söker kontakt och språkbruket känns konstlat för att vara MB.

Går man igenom deras konversationer så är ju det här sista meddelandet helt klart något som faller ur det tidigare mönstret. I sammanhanget så får det ju en att fundera såklart. Vet han något redan den 6:e?
Ja, den 6 maj vet han att VB inte skickat något sms till honom på ett bra tag: den 4 maj kl. 18:40 avsändes VB:s sista sms, och i bakhuvudet hade han den 6 maj att hon kan ha behövt hjälp med något. 16:12:50 denna dag skickade MB därför ett sms till VB - som han ej erhöll något svar på. Mot den bakgrunden framstår hans fb-meddelande som följdriktigt.
Citera
2014-10-13, 22:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, den 6 maj vet han att VB inte skickat något sms till honom på ett bra tag: den 4 maj kl. 18:40 avsändes VB:s sista sms, och i bakhuvudet hade han den 6 maj att hon kan ha behövt hjälp med något. 16:12:50 denna dag skickade MB därför ett sms till VB - som han ej erhöll något svar på. Mot den bakgrunden framstår hans fb-meddelande som följdriktigt.
Och den 8:e fick han veta att VB var försvunnen och förhördes av polis två gånger, utan att säga ett ord om att han saknade henne redan den 6:e.
Citera
2014-10-13, 22:47
Medlem
Citat:
Hovrätten ansåg att det inte var VB på Lejonbacksvägen på mycket vaga grunder,
Som att vittnet var oförmögen att peka ut VB på fotografi.
Som att vittnet beskrev VB som "liten", när hon är medellång.
Som att det andra vittnet i samma bil inte har sett någonting alls.
etc ...etc..(gäääsp)

Citat:
Bloggen har tydligt visat att det osannolikt var någon annan som sågs på Lejonbacksvägen.
Bloggen har inte visat på det eller något annat av värde i något sammanhang. Den är insinuant skriven, lågandes av harm och omvandlar ogenerat nekande iakttagelser till något positivt.
Saken är utredd. Rätt person sitter. Kristoffer Johansson är styckmördaren.
Citera
2014-10-13, 22:57
Medlem
Citat:
Om polisen inte klarade av att utreda och avföra rimliga alternativ så kan jag bara citera Diesen:

(egen fetstil)

Tyvärr, polisens utredningsresurser räcker inte alltid till. Det är bättre ätt fria än att fälla.
Äntligen har du ju närmat dig pudelns kärna. Det är inte polisens jobb att så tvivel. Det är inte åklagarens jobb att så tvivel. Det är advokatens och KJ har faktiskt haft Sveriges erkänt bästa. Hovrätten har helt enkelt inte sett något rimligt alternativ och har avfört KJ:s klumpiga försök att skylla på MB eller någon anonym planterare. Fundera på varför Olsson inte kallat till presskonferens och vrålat ut sin upprördhet över denna rättsröta som medfört att den oskyldige margarinmannen KJ dömdes
Citera
2014-10-13, 22:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Som att vittnet var oförmögen att peka ut VB på fotografi.
Som att vittnet beskrev VB som "liten", när hon är medellång.
Som att det andra vittnet i samma bil inte har sett någonting alls.
etc ...etc..(gäääsp)
Det är fortfarande rimligt att VB gick Lejonbacksvägen och vidare till Sävast, ett rimligt alternativ till vad åklagaren påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Bloggen har inte visat på det eller något annat av värde i något sammanhang. Den är insinuant skriven, lågandes av harm och omvandlar ogenerat nekande iakttagelser till något positivt.
Saken är utredd. Rätt person sitter. Kristoffer Johansson är styckmördaren.
Har du någon saklig kritik mot bloggen? Kan du peka på vad som är fel i den?
Citera
2014-10-13, 22:58
Medlem
Citat:
Bloggaren har gjort en karta: https://cdn3.cdnme.se/4397225/7-3/lejonbacksvagen_53e293989606ee77b3c76198.jpg där gul linje beskriver en gångväg från KJ:s bostad till platsen för iakttagelsen. Därifrån kan man gå österut på Lejonbacksvägen, fortsätta söderut på Torpgärdsleden och vika av på gångvägen. Enligt min åsikt trevligare gångväg än Sävastvägen som är en landsväg med maxfart 70, inga gångbanor och knappast någon fartövervakning eller nykterhetskontroll. Jag har gått på den vägen. Hur hon kunde ha gått nere i Sävast vet jag inte, men jag ser på kartan att det finns vägar där. Där har vi ett rimligt alternativ till åklagarens påstående.

Jag är inte vän med kungen, inte heller ovän. Varför skulle mitt förhållande till bloggaren vara annorlunda bara för att jag hänvisar till bloggen?

Det är inte något rimligt alternativ av flera orsaker och den absolut viktigaste är hennes mobil.

Hon skulle aldrig starta en fotvandring från bodsvedjan till sävast utan en fungerande mobil, en mobil som var ett med henne 24/7. Att bege sig in på okända promenadvägar och inte ha sin mobbe i trim är högst osannolikt och dessutom vanskligt. Det är en promenad på ca 45-55 minuter i kvällningen och var inte heller klädd för den kylande fotvandringen.

Hennes mobil har aldrig i friskt tillstånd lämnat besökslägenheten i bodsvedjan och hon har inte lämnat densamma utan sin mobil. Sen finns det inte en enda iakttagelse om någon som ens kan likna offret efter någon väg i sävastområdet trots att det i pressen skrevs mycket om att hon söktes i friluftsområdet mellan sävast och bodsvedjan.

Droppa nu din sävast fotvandring och inse att den har ingen som helst bärighet i verkligheten utan bara i din och dina gelikars fantasi.
Citera
2014-10-13, 23:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Äntligen har du ju närmat dig pudelns kärna. Det är inte polisens jobb att så tvivel. Det är inte åklagarens jobb att så tvivel. Det är advokatens och KJ har faktiskt haft Sveriges erkänt bästa. Hovrätten har helt enkelt inte sett något rimligt alternativ och har avfört KJ:s klumpiga försök att skylla på MB eller någon anonym planterare. Fundera på varför Olsson inte kallat till presskonferens och vrålat ut sin upprördhet över denna rättsröta som medfört att den oskyldige margarinmannen KJ dömdes
Advokat Olsson slogs ur underläge och hade mot sig en åklagare som hade svårt att hålla sig till sanningen.

Det gjorde jag några inlägg tillbaka. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Lyft blicken lite, och läs gärna alla inlägg.
Citera
2014-10-13, 23:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och den 8:e fick han veta att VB var försvunnen och förhördes av polis två gånger, utan att säga ett ord om att han saknade henne redan den 6:e.
Han hördes i ett för honom något delikat ärende.
Citera
2014-10-13, 23:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är inte något rimligt alternativ av flera orsaker och den absolut viktigaste är hennes mobil.

Hon skulle aldrig starta en fotvandring från bodsvedjan till sävast utan en fungerande mobil, en mobil som var ett med henne 24/7. Att bege sig in på okända promenadvägar och inte ha sin mobbe i trim är högst osannolikt och dessutom vanskligt. Det är en promenad på ca 45-55 minuter i kvällningen och var inte heller klädd för den kylande fotvandringen.

Hennes mobil har aldrig i friskt tillstånd lämnat besökslägenheten i bodsvedjan och hon har inte lämnat densamma utan sin mobil. Sen finns det inte en enda iakttagelse om någon som ens kan likna offret efter någon väg i sävastområdet trots att det i pressen skrevs mycket om att hon söktes i friluftsområdet mellan sävast och bodsvedjan.

Droppa nu din sävast fotvandring och inse att den har ingen som helst bärighet i verkligheten utan bara i din och dina gelikars fantasi.
Belägg för att hon inte hade mobilen med sig?

Hon var klädd i tröja, jacka och långbyxor, och promenerade. Hon frös knappast.

Ingen såg henne komma till Bodsvedjan heller. Betyder det att hon inte var där? Du glömmer att det var ishockey på TV, folk hade annat att stirra på än ut genom fönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in