2014-10-12, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Anmäl hovrätten och tingsrätten till JK då istället för att tjata om saken här där du ändå inte övertygar nån. Det är ju en allvarlig sak om domstolar uppsåtligt bryter mot lagen - det är närmast din medborgerliga plikt att underrätta JK om detta fruktansvärda rättsövergrepp som har begåtts mot stackars Kibba.

Publicera gärna en kopia här - det vore intressant för oss som inte är lika lagkunniga som du att få veta vilken lag/paragraf det står i att "alternativa GM" ska utredas.
Ingen lagparagraf direkt, men en gissningsvis mer lagkunnig än du uttalar sig i Aftonbladet:
Citat:
I stället pekar advokaten ut 20-åringens tränare, som i tingsrätten uppgav att han haft en relation med Vatchareeya.
– Motivet finns, tillfället finns, platsen finns. Ser man till utredningsmaterialet, talar mycket för att Vatchareeya lämnade min klient och gick hem till sin älskare. Men man lämnade det outrett. Därmed kan inte en alternativ gärningsman uteslutas.
Advokaten ville att den alternative GM skulle utredas. Har han fel?
Citera
2014-10-12, 23:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tänker man i dom banorna så kan "jag har gjort något väldigt dumt" få stor betydelse.

De orden ska hon ha uttalat den 30 april, valborgsmässoafton, då hon bad C*nny följa med som sällskap till träningen. Upplevde hon olust i närheten av någon träningskamrat eller kände hon rädsla inför att möta någon på väg till träningslokalen?
Kan inte utläsa att hon ska ha varit rädd för M*cke vid den tidpunkten.

Rent allmänt kan man av vittnesmål och fb-konversationer se att hon var känslomässigt skör de sista veckorna.
Citera
2014-10-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är när en oskyldig har dömts för ett brott som han inte har begått, och det prövas av HD och den domstol som senast dömde honom.

Men i det här fallet nämner advokat Olsson en alternativ GM och HR avfärdar denne på påståenden från åklagaren. Om det finns utrymme för alternativ GM måste åklagaren visa att denne inte kan vara skyldig, för att visa att den åtalade är skyldig.

Vem är den alternative GM som advokaten nämner ?

Eller är det mer allmänt taget ur luften, det kan finnas en alternativ GM så det måste utredas.

I detta fall är en/flera alternativ GM utredda och varken polis, åklagare eller två rättsinstanser anser annorlunda. Det fanns nämligen ingen alternativ GM utan man hade rätt GM i rättssalen som åtalad.
Citera
2014-10-13, 00:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vem är den alternative GM som advokaten nämner ?

Eller är det mer allmänt taget ur luften, det kan finnas en alternativ GM så det måste utredas.

I detta fall är en/flera alternativ GM utredda och varken polis, åklagare eller två rättsinstanser anser annorlunda. Det fanns nämligen ingen alternativ GM utan man hade rätt GM i rättssalen som åtalad.
Läs: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-10-13, 00:32
Medlem
Visst fan är det något otillfredsställande att dom meddelats och att det nu sitter en gubbe och avtjänar straff - men brottet som sådant känns inte helt löst.

Hade jag varit anhörig hade jag nog varit väldigt splittrad över hur det till slut blev...
Citera
2014-10-13, 04:10
Medlem
Citat:
Nej Lagro, det sa inte Selini. Hitta inte på saker. Han sa att i början var inriktningen att man skulle "natta" spaningsobjektet. Du kanske har missat det, men det var inte så lätt att göra det med Kristoffer eftersom han hade väldigt oregelbundna vanor och ofta var ute och åkte bil på nätterna. Uppgiften om kl 04-05 kommer från den 20:e maj.

Om du läser span-PM:en för den första perioden 9-12 maj (den andra perioden är ointressant, det kanske vi kan vara överens om) så ser du att en regelrätt "nattning" har gjorts 2 ggr. Den 9:e maj finns inga span-anteckningar. Den 10:e har ett antal iakttagelser gjorts under dagen. De sista som görs är klockan 23.40 och 23.57 då en man i röd jacka kommer hem till Kristoffer och sedan lämnar honom. Klockan 03.40 på natten ser polisen sen Kristoffer i köket och kort därefter släcker han lampan. Sen tycks man inte ha haft något span på honom under hela lördagen den 11:e, utan uppgifterna om vad han haft för sig bygger på vittnen från airsofttävlingen. Dagens första span-PM kommer 22.30 då polisen ser honom inne på en hamburgerrestaurang. Sen tycks man ha varit vid bostaden, där man ser pappa Jonny anlända kl 24.00 (märklig tid) och sen ser man att Kristoffer släcker ljuset 03.30.

Under söndagen finns ett flertal spaningsanteckningar från olika platser. Klockan 00.25 ser man honom i köket med bar överkropp, det är den sista anteckning från spaning som finns fram till den 21:e maj.

Du må tycka att det var "chockerande" att spaningen upphörde, men det är den uppgift vi har från polisen. Det är helt riktigt att man inte i sig själv måste redovisa alla insatser som pågått. Men man får inte i en rättegång säga att fokus flyttades helt till ett annat spaningsobjekt om detta inte är sant och man får naturligtvis inte låta bli att nämna om det skulle finnas en elektronisk spaning som visar att Kristoffers bil inte en enda gång mellan 9 och 20 maj varit i närheten av FP1 eller FP2 eller värnet där hunden markerade.

Du blandar ihop två saker Lagro. Man kan tycka att elektronisk spaning hade varit en bra åtgärd, men av det kan man inte dra slutsatsen att det förekom elektronisk spaning. I tråden har bl.a. diskuterats att elektronisk spaning tydligen inte används jätteofta av svensk polis, kanske bl.a. därför att det är krångel med att få nödvändiga tillstånd från åklagaren.

Glöm inte heller bort att när man spanade på Kristoffer första gången så var Vatchareeya bara försvunnen. Man visste inte vad som kunde ha hänt. Man misstänkte att ett brott kunde ha begåtts, men det fanns inga säkra indikationer på det. Fortfarande var det fullt rimligt att anta att hon höll sig undan frivilligt, eller att hon hade begått självmord. Det är naturligtvis inte lika lätt att få tillstånd till elektronisk spaning när man inte säkert vet om ett brott är begånget eller inte.

Det bästa argumentet mot att Kristoffer haft en sändare på bilen har vi redan tagit upp flera gånger: När man den 20:e bestämde sig för att återflytta fokus till Kristoffer så tog det nästan 1½ dag innan man fick tag i honom. Trots att man spanade både mot lägenheten, föräldrarnas bostad och sommarstugan. Samt t.o.m. åkte hem hos hans bröder och kollade. Du förstår väl att det knappast skulle ha varit så svårt om man via en GPS hade kunnat kolla var hans bil egentligen befann sig någonstans?
M. Selini säger i förhöret:
"Vi följde objektet då fram till det han släckte lampan och det fick gå en timme och man såg att det var dött, då skulle vi släppa och åka hem och sova vi också. För att återuppta nästa morgon igen."
Det här objektet han nämner är KJ och enligt det uttalande han gör om sina instruktioner är det ingen dygnet runt spaning.
Om det funnits elektronisk spaning som komplement blir det dygnet runt spaning, men du kan inte känna till om sådan funnits.
Det var endast spaning på KJ från 9-12 maj därefter abröts spaningen mot honom, jag kan inte förstå annat utan efter den 12 maj var inte KJ misstänkt längre för VB:s försvinnande.
Det som är förvånande är att KJ ansåg att han hade spaning på sig och tog något extra varv i rondeller m.m. det kanske var någon privat spaning på honom, men han trodde i varje fall på att han var utsatt för spaning och trodde sannolikt att de var dygnet runt spaning, eftersom det gällde ett misstänkt mord.
Nu återupptogs spaningen mot KJ på morgonen den 20 maj, därför måste han ha blivit misstänkt igen, och enligt Selini blir det dygnet runt spaning tills han blir anhållen den 23 maj.
KJ blir anhållen den 23 maj och häktas den 27 då han blir misstänkt för mord också.
Jag har mycket svårt att se vad som kan motivera häktningen.
Kroppsdelarna hittades i Gula huset den 20 maj sent på eftermiddagen, men det finns ingenting som visar att KJ skulle ha placerat dem där.
I KJ:s bil hittades blodspår men det som fanns i skuffen på golvet var som ett knappnålshuvud i storlek och en dropp på en plastpåse och handske, sedan fanns på listen men det var också liten mängd. Det som gjordes med blodspåret var att det kontrollerades om det kom från VB som det också gjorde. Det som inte kontrollerades var om det kom från när hon levde eller var avliden, jag anser det borde gjorts på samma sätt som blodspåret på tejprullen i badrummet på skåpet, som blev helt ointressant därför den blodfläcken kom från VB när hon levde.
Om blodet hade kommit från VB när hon levde hade blodfläcken blivit helt ointressant.
KJ:s bil togs in för kontroll den 25 maj och bilen kontrollerades och undersöktes.
Det som inte undersöktes var om det fanns någon liklukt i bilen.
Den 23 juli tog man in hunden Uno med hundförare för att undersöka om liklukt i tre bilar i polisens garage blandannat KJ:s bil också, med fotografer och TV .
Jag anser att det är enbart polisen som skall göra en sådan undersökning och endast med den bilen som skall undersökas och med två hundar helst, därför det är en viktig undersökning, som också borde ha gjorts när bilen togs in den 25 maj.
Det som kunde konstateras med hunden Unos undersökning av bagageutrymmet är att blodfläcken som fanns i skuffen kom sannolikt från VB när hon levde, eftersom hunden Uno inte markerade blodfläcken som var helt synlig och hundens nos var också i närheten finns det ingen möjlighet att det var likblod med den kompetensen den hunden har.
Senast redigerad av Lagro 2014-10-13 kl. 04:26.
Citera
2014-10-13, 04:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
MB låtsades bara bry sig om VB, de har du helt rätt i!.....

Både AN och MB har aggressiva drag och dödshot har förekommit.

Hoten skedde väl mellan fyra eller sex ögon, inte via sms?

Lyssna bara på förhören med AN och MB så förstår du.. lägg märke till alla detaljer, tvetydigheter, osäkerheter, lögner och tonlägen etc.

MB och VB var KK och VB visste att hennes älskare var gift. MB var tydlig med hur han ville ha relationen men som i de flesta fall fick VB mer känslor för mannen och i det här fallet växte det till en besatthet.

Jaha nu har AN alltså hotat IRL? Mellan 4-6 ögon?
innan var det på PM och i sms men nu har hon alltså gjort det personligen?

AN tecken på aggressivitet? Källa på den tack.
Citera
2014-10-13, 04:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Han skrev " ha ha ha ha ha det bra och plugga hårt haha ha" = ETT jävligt sjukt meddelande

Skrev han det på fb?

Visste han att hon var död då? det verkar så... AN verkade ju också ha vetat med avseende på hennes fullkomligt störda fbinlägg.

Vad är det som är så sjukt med detta meddelande?
Citera
2014-10-13, 06:22
Medlem
Citat:
Han skrev " ha ha ha ha ha det bra och plugga hårt haha ha" = ETT jävligt sjukt meddelande

Skrev han det på fb?

Visste han att hon var död då? det verkar så... AN verkade ju också ha vetat med avseende på hennes fullkomligt störda fbinlägg.

Kan du beskriva vad som är sjukt med meddelandet? Och hur får du det till att han visste att hon var död, styckmördad av Johansson? Visste han det, är det skandal. MB borde ju då ha kontaktat polisen och talat om att KJ bragt VB om livet

Har MB skrämts till tystnad av famljen Johansson, vad har dom för hållhake på honom?
Senast redigerad av satansidiot 2014-10-13 kl. 06:32.
Citera
2014-10-13, 09:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ingen lagparagraf direkt, men en gissningsvis mer lagkunnig än du uttalar sig i Aftonbladet:

Advokaten ville att den alternative GM skulle utredas. Har han fel?

Det är inte jag som ska svara på frågor, utan Zemixon som påstår att "alternativa GM" ska utredas "enligt lag"

Får jag påminna dig om att rättegången i vissa avseenden är ett slags spel och att advokat Olsson var mycket tydlig med efter rättegången att han inte vill rikta någon kritik mot utredningen. Jag ser inget skäl i varför jag ska behöva motivera närmare varför jag delar den uppfattning om huruvida den dömde kan anses skyldig bortom rimligt tvivel som två eniga domstolar har gjort. På något absurt vis kommer detta ständigt i bakgrunden här. Det finns en rättsligt fastslagen uppfattning i skuldfrågan nu att förhålla sig till. Varken jag, ToZon, ZegDeg, Lalajlaj, Pastakrydda eller någon av de övriga som tror att han är skyldig ska egentligen öht behöva försvara vår uppfattning på annat vis än att hänvisa till det som står i domarna.

Sedan senast i våras då hovrättens utslag kom finns det inte längre två alternativa uppfattningar i skuldfrågan som argumenterar på lika villkor. Expertisen har sagt sitt, domen är lagakraftvunnen och således är det rimligt att utgå från i diskussionen att de bedömningar den bygger på är de riktiga, såvida man inte uttryckligan kan motbevisa dem i någon del. Vad av betydelse har någon av er uttryckligen kunnat motbevisa? Inte ett dyft anser jag - det är bara mer eller mindre lösa spekulationer och rangliga teoribyggen i en slags alternativ verklighet. I den verkligheten är det så gott som alltid den mest långsökta och fantasirika förklaringen som är den riktiga och den dömde mördaren (förlåt dråparen) ljuger aldrig. Ja, tjenare!
Citera
2014-10-13, 10:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är inte jag som ska svara på frågor, utan Zemixon som påstår att "alternativa GM" ska utredas "enligt lag"

Får jag påminna dig om att rättegången i vissa avseenden är ett slags spel och att advokat Olsson var mycket tydlig med efter rättegången att han inte vill rikta någon kritik mot utredningen. Jag ser inget skäl i varför jag ska behöva motivera närmare varför jag delar den uppfattning om huruvida den dömde kan anses skyldig bortom rimligt tvivel som två eniga domstolar har gjort. På något absurt vis kommer detta ständigt i bakgrunden här. Det finns en rättsligt fastslagen uppfattning i skuldfrågan nu att förhålla sig till. Varken jag, ToZon, ZegDeg, Lalajlaj, Pastakrydda eller någon av de övriga som tror att han är skyldig ska egentligen öht behöva försvara vår uppfattning på annat vis än att hänvisa till det som står i domarna.

Sedan senast i våras då hovrättens utslag kom finns det inte längre två alternativa uppfattningar i skuldfrågan som argumenterar på lika villkor. Expertisen har sagt sitt, domen är lagakraftvunnen och således är det rimligt att utgå från i diskussionen att de bedömningar den bygger på är de riktiga, såvida man inte uttryckligan kan motbevisa dem i någon del. Vad av betydelse har någon av er uttryckligen kunnat motbevisa? Inte ett dyft anser jag - det är bara mer eller mindre lösa spekulationer och rangliga teoribyggen i en slags alternativ verklighet. I den verkligheten är det så gott som alltid den mest långsökta och fantasirika förklaringen som är den riktiga och den dömde mördaren (förlåt dråparen) ljuger aldrig. Ja, tjenare!
Varför ska inte du svara på frågor? Zemixon hänvisade till lag, och advokat Olsson tydliggjorde lagkravet när han konstaterade att det alternativa spåret inte var utrett. Har han fel?

Att två domstolar dömt lika behöver inte betyda att de har dömt rätt. Två domstolar används för att det är mindre chans att två domstolar dömer fel än att en domstol gör det, på samma sätt som det är mindre chans att slå två sexor med två tärningar än en sexa med en tärning. Men likväl kan man få två sexor med två tärningar.

Bevisning ska ske "bortom allt rimligt tvivel", inte "bortom allt tvivel". Varför det? Jo, för då skulle det bli för svårt att få brottslingar dömda. Men i detta finns en kalkylerad risk. Rättsväsendet är medvetet om att oskyldiga kan komma att dömas, men man är tvungen att lägga in "rimligt" för att rättsväsendet ska kunna agera över huvud taget. Detta fall kan vara ett fall där två domstolar har dömt fel, du kan inte bortse från den möjligheten.

Du skrev igår: "Men med tanke på en del intressanta PM jag fått och den undvikande attityd du har till allt som har med familjens roll i det hela att göra är jag inte förvånad kan vi väl säga". Vad är det för undvikande attityd du menar att jag har? Och, apropos PM som du nämnde, du som kan så många fina ord, finns det något uttryck för "Jag vet något som du inte vet, och inte tänker tala om, haha"?
Senast redigerad av Quarrel 2014-10-13 kl. 10:32.
Citera
2014-10-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
Kan du beskriva vad som är sjukt med meddelandet? Och hur får du det till att han visste att hon var död, styckmördad av Johansson? Visste han det, är det skandal. MB borde ju då ha kontaktat polisen och talat om att KJ bragt VB om livet

Har MB skrämts till tystnad av famljen Johansson, vad har dom för hållhake på honom?

Meddelandet är väl kanske inte direkt sjukt. Men det känns ganska olikt MB. Väldigt uppsluppet och juvenilt. MB brukar ju inte heller vara den som söker kontakt. Han svarar kortfattat och rätt stelt på VBs meddelanden. Om han svarar alls. Här är det istället han som söker kontakt och språkbruket känns konstlat för att vara MB.

Går man igenom deras konversationer så är ju det här sista meddelandet helt klart något som faller ur det tidigare mönstret. I sammanhanget så får det ju en att fundera såklart. Vet han något redan den 6:e?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in