Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-02, 23:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Som jag säger till ungarna på jobbet. GOOOOOOOOOOOOOOOOOOGLA!

Det där har jag läst för lämnge sedan. Väldigt lite substans. Jag tänkte mig något mer.
Citera
2015-04-02, 23:37
Medlem
I den här kabeln från wikileaks nämns Bengt Medin, sannolik chef för SSI vid tiden för MOP.

https://www.wikileaks.org/plusd/cables/1973STOCKH03822_b.html

Medin beskrivs 1973 som "#2 MAN IN THE SWEDISH DEFENSE STAFF INTELLIGENCE". Någon som vet om det är GBU som åsyftas eller OP2?
Citera
2015-04-02, 23:43
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vet inte någon annan kandidat men Martin Ardbo kanske inte är en så tokig gissning trotsallt och då får jag in min kära boforskoppling med Algernon på köpet också

Anders Glock är väl Martin Ardbo om jag förstått det hela rätt.

"Frånstedt berättar att det finns två grupper av civila i landet som spanar åt IB och SSI. De spanar och kartlägger potentiella landsförrädare. Den andra gruppen vid sidan av Barbrogruppen är uppkallad efter dess chef, och heter Lennart-gruppen. Lennart finns med i mina böcker i fiktiv form med alias Anders Glock. Alltså en person med mycket nära band till både den hemligaste militära underrättelsetjänsten SSI och Näringslivet/Vapenindustrin. Barbro och Glock har alltså ”Go” från både Säpo och Polisen att utföra sin hemliga spaning och kartläggning av Svenska medborgare på uppdrag av militära SSI, och under överinseende av Säpo"

Ska man tro på detta är alltså en av de högsta Boforscheferna ledare för en grupp på samma sätt som Barbro var för sina. Jag vet inte, tycker det är för "high profile" för en av de tyngsta näringslivscheferna att vara denne Lennart...
Citera
2015-04-02, 23:51
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Ska man tro på detta är alltså en av de högsta Boforscheferna ledare för en grupp på samma sätt som Barbro var för sina. Jag vet inte, tycker det är för "high profile" för en av de tyngsta näringslivscheferna att vara denne Lennart...

Jo, det kanske är lite på fel nivå. Lennart som iesho nämner (Jan Rydström) är jag nyfiken på. Sedan vet jag inte var Leon gruppen försvann. Nu pratas det om Barbro och Lennart. Är Lennart samma som Leon. Vad gäller Leon så har vi ju diskuterat ev. inblandning av Åke J Ek
Citera
2015-04-02, 23:53
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Winberg ju en annan Boforshöjdare som passar in.
Han råkade dö i en singelolycka.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Claes-Ulrik_Winberg
Citera
2015-04-03, 00:19
Medlem
brukerinnes avatar
"Jan Rydström, jurist vid C-byrån. Nära vän med Helmuth Ternberg. Vid nedläggningen av C-byrån 1945 "övervintrade" Rydström som chef för en "ekonomisk-industriell analysgrupp" som existerade under olika namn, deribland Östekonomiska byrån." (Bergman 2014: 352).

Flera höga militärer såg Rydström som en kommande chef för T-byrån, og de såg Palm som en tilfällig lösning för att "tilfredsställa vissa personer" och den "politiska sidan". Rydström arbetade vidare, men under jorden, och var påläggskalv efter Palm. Thede Palm skulle dock stanna i arton år. (ibid.374-75).

Under kriget uppstod en militär tradition men namnförvirring, "nogåt som präglar den klandestina innhämtningsverksamheten under resten av 1900-talet. Olika namn används vid olika tilfällen, i olika miljöer - antagligen dels för att kunna spåra eventuella läckor, dels för att kunna försvåra kartläggning av verksamheten. Traditionen att uppkalla innhämtningaorganitioner efter chefers namn hämtade man fråmn tyska Abwehr och SD, som satt detta i system (...), men i Sverige var vi mindre formella - här dog det bra med förnamn." (ibid:371)
Senast redigerad av brukerinne 2015-04-03 kl. 01:08.
Citera
2015-04-03, 01:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
I den här kabeln från wikileaks nämns Bengt Medin, sannolik chef för SSI vid tiden för MOP.

https://www.wikileaks.org/plusd/cables/1973STOCKH03822_b.html

Medin beskrivs 1973 som "#2 MAN IN THE SWEDISH DEFENSE STAFF INTELLIGENCE". Någon som vet om det är GBU som åsyftas eller OP2?

Försvarsstabens Sektion 2 - Underrättelseavdelningen.
Citera
2015-04-03, 01:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
"Jan Rydström, jurist vid C-byrån. Nära vän med Helmuth Ternberg. Vid nedläggningen av C-byrån 1945 "övervintrade" Rydström som chef för en "ekonomisk-industriell analysgrupp" som existerade under olika namn, deribland Östekonomiska byrån." (Bergman 2014: 352).

Flera höga militärer såg Rydström som en kommande chef för T-byrån, og de såg Palm som en tilfällig lösning för att "tilfredsställa vissa personer" och den "politiska sidan". Rydström arbetade vidare, men under jorden, och var påläggskalv efter Palm. Thede Palm skulle dock stanna i arton år. (ibid.374-75).

Under kriget uppstod en militär tradition men namnförvirring, "nogåt som präglar den klandestina innhämtningsverksamheten under resten av 1900-talet. Olika namn används vid olika tilfällen, i olika miljöer - antagligen dels för att kunna spåra eventuella läckor, dels för att kunna försvåra kartläggning av verksamheten. Traditionen att uppkalla innhämtningaorganitioner efter chefers namn hämtade man fråmn tyska Abwehr och SD, som satt detta i system (...), men i Sverige var vi mindre formella - här dog det bra med förnamn." (ibid:371)

Läser man Thede Palm framkommer att han tycker sämre om Jan Rydström än vad som är fallet med Birger Elmer, vilket inte vill säga lite.
Citera
2015-04-03, 01:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Winberg ju en annan Boforshöjdare som passar in.
Han råkade dö i en singelolycka.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Claes-Ulrik_Winberg

Både Martin Ardbo och Claes Ulrik Winberg blir ytterligt osannolika i en komplott mot Olof Palme med tanke på den sistnämndes aktiva deltagande i Bofors största vapenaffär någonsin. Det är från olika källor bekräftat med vilken energi OP försökte få kanonordern till Sverige, och lyckades.

Var det några som griniga efter Haubits77-affären så var det fransmännen som brädades och fick smaka på sin egen beska medicin.
Citera
2015-04-03, 05:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Det som omgav mordet och förmodligen i någon mening ledde fram till mordet är väldigt komplext.
Landförrädarspåret verkar idag kunna leda vidare. Men vad var det som pekade ut Palme som landsförrädare.

Kärnvapenfri zon. Stundande Moskvaresa. Enligt Frånstedt ändrad inriktning på underrättelsearbetet.
Och U-båtarna.

U-båtskränkningarna verkar vara det enda som inte kom utifrån honom själv. Eller....

http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

http://www.jallai.se/2013/01/bevisligen-en-nato-ubat/

https://www.youtube.com/watch?v=v2sIfVw0_KQ

http://www.vk.se/790528/neutralitet-och-krigspsykos

Dessutom boken Nationens intresse av Lars Borgnäs.

Intervjuerna med Weinberger och Speed är entydiga. Det förekom Nato U-båtar i svenskt fostervatten. Där de båda menar att detta gjordes i samförstånd och att den svenska regeringen var informerad. Men frågan är om Palme var informerad.

Om han inte var det så var detta skickligt utfört. Under ledning av ett par marinofficierare. Förslagsvis Stefensson och von Hofsten. Vilket kulminerade med en häftig kritik från marinen mot OP strax före mordet.

Frågan blir då.

Var detta koordinerat med andra operationer i syfte att få Palme att framstå som en landsförrädare. Finns det alltså någon som ligger bakom det mesta. En huvudaktör. Som vi nyss spekulerat om.

Eller är det parallella skeenden där var och en jobbar med sitt och delar målet om Palmes avlägsnande.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-03 kl. 05:40.
Citera
2015-04-03, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett två förslag på tänkbara personer som blir upphämtad av Dahlgren på mopdagen, Martin Ardbo eller Birger Elmer, någon kommer på någon fler tänkbar person som förslag?

Intervjun genom brevinkastet med Dahlgren är ju också mycket suspekt, det känns väldigt svårt att bedöma trovärdigheten av det han säger.

Han anser sig vara vara begränsad av någon person/org med makt över vad han kan säga eller inte säga.
Ville han göra sig märkvärdig, desinformatör eller sanningssägare med begränsad möjlighet???

Frånstedt berättar om Lennart-gruppen och då får man utgå ifrån att när Jallai säger att det står för Ardbo så stämmer det. Frånstedt har givetvis berätttat mer till Jallai på tu man hand än vad han gör i pressen. Så om man inte tror att Lennart kan vara Ardbo så får man fråga sig varför ljuger då Frånstedt för Jallai ? Enda anledningen att vi här öht vet att det existerat en Lennart-grupp är för att Frånstedt berättat det , och om han då även berättar vem det står för varför sitter folk ändå här och gissar ? Tror man inte på det så behöver man inte tro på att det fanns nån sån grupp öht.
Att han leder gruppen kan betyda att det är hos honom som spaningsresultaten hamnar.
Senast redigerad av sulfint 2015-04-03 kl. 06:23.
Citera
2015-04-03, 09:04
Medlem
Citat:

Ni gör misstaget att automatiskt tro att att man kan ta allt från Jallais bok och översätta det som absolut sanning. Jallai Själv har påpekat att allt inte är sant. Det är en Roman med stark verklighetsanknytning!

Det fanns en Barbrogrupp och en Grupp Leon enligt OF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in