2014-10-11, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Är du säker på detta? Tänk efter lite varför ISIS går så hårt fram mot just Kobane. Det finns mörka krafter som vill dra in "Turkiet" i kriget. Erdogan har inte gjort ett rätt sedan konfliktens början och är defacto en usel strateg som alla krigförande parter i Syrien är fullt medvetna om och vill utnyttja till sin fördel. "Turkiska" tanks på syriskt territorium kommer att uppgradera konflikten till 2.0 och ett regionalt kaos utan nåde, vilket givetvis ISIS och sunniaraberna kommer att "vinna" på, sett ur deras synvinkel.

Ett tag trodde jag att du inte var fördömande på en gång men det visade sig att du byter skepnad rätt fort för att få chansen att anklaga Turkiet. Jag kan skriva som du gör så du inte blir ledsen min landslösa kopia, "Turkiet" är du nöjd?

Det är precis vad jag sagt från början att det finns mörka krafter bakom spelet som vill dra in Turkiet i den här konflikten. Redan dag ett så har usa försökt få Turkiet gå in i kriget mot Syrien vid sida med IS, då var IS rebeller alltså den goda men nu helt plötsligt är de den jätteonda som försöker erövra Kobane som ligger väldigt olägligt geografiskt nära Turkiet.
Citera
2014-10-11, 20:44
Medlem
tigersaid86s avatar
4 timmar sedan: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/is-nara-omringa-kobane_4002141.svd

De kurdiska YPG-styrkorna i Kobane lyckades under lördagsmorgonen slå tillbaka ett anfall inne i staden från IS, som försöker ta över den viktiga gränsövergången till Turkiet. Men jihadisterna får kontinuerlig förstärkning av vapen och soldater och kunde fortsätta anfalla Kobane från två håll och stärka sitt grepp om staden, uppger AP.

Vi försvarar staden men vi har bara enkla vapen medan de har tunga vapen.
Ismet Sheikh Hassan

Representanter för de kurdiska styrkorna har efterlyst mer flygbombningar mot IS, men dessa försvåras av att striderna flyttat in till stadens gator.

– Luftangreppen hjälper oss, men Islamiska staten tar in stridsvagnar och artilleri från öster, sade Esmat al-Sheikh, ledare för Kobanes försvarsråd, till The Guardian.

Ledare för de kurdiska styrkorna uppmanar Turkiet att öppna gränsen och släppa över vapenleveranser de lättbeväpnade milismännen, som är i stort behov av ammunition.

– De behöver inte marktrupper, de behöver vapen. Att IS kunde ta sig in i Kobane var för att de har tunga vapen, medan kurderna bara har kalashnikovs, säger svensk-kurden Khoushnaw Tillo, som driver en hjälporganisation för de många flyktingar som tagit sig över gränsen till den turkiska staden Suruc.

Han beskriver situationen för flyktingarna, som efter att ha sovit i parker och moskéer nu fått flytta in i tältläger, som mycket tuff.

– De behöver medicinsk vård, vatten och mat. Det är många små barn och det är kallt på nätterna.

Alltså det här går verkligen inte, det går inte lyckas om dom forsätter bli motarbetade.
Det här är hjältar som har försvarat oskyldiga liv med sina egna liv. Dom har skyddat alla oskyldiga oavset religösa tro och etnicitet.
Citera
2014-10-11, 20:45
Bannlyst
För det första vill jag bara konstatera att denna tråd lika gärna kan slängas i papperskorgen på grund av den låga kvaliteten och kurdinvasionen. Hela det här forumet har blivit riktigt unket.

Man har stängt av alla assyrier och låter dessa unibrow-kurder härja fritt med sin vidriga propaganda.

Är det på riktigt någon som köper deras skitsnack om att de "kristna" stödjer dem?

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Kurderna räddar kristna när resten där nere tittar på
Vad menar du nu? Menar du när de smutsiga kurderna tillika PKK-terroristerna YPG anföll den assyriska styrkan Sutoro häromveckan i syfte att skrämma iväg dem? ypg lyckades dock, såklart inte.

Och då pratar vi om den riktiga Sutoro. Inte kurd-lakej "Syriac Military Council" som består utav 30 luffare som kurderna använder som propagandaverktyg. Ifall ni vill veta mer om dessa luffare kan ni googla på "Dawronoye".

Eller hur de smutsiga råttorna använder sitt proxy Dawronoye för att trakassera assyrier i Gozarto (Västra Assyrien)?

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Nej, exil assyrier drog konspirationsteorier om att kurderna räddar bara för att äga deras mark.
Nej till Kurdistan gapade dessa exiler medans folket och assyriers ledare har klargjort att dom stödjer ett Kurdistan och det är i deras intresse att stödja en kurdisk stat i Irak.

Så du kan tagga med din korta oneliner som inte visar ens en gnutta av hela bilden.
Än en gång låter låter man denna smått autistiska och inavlade kurd härja fritt här. Kurderna
"räddar" ingenting.

Alltså, ni svenskar och andra västerlänningar: Har det aldrig slagit er varför bokstavligt talat alla folkgrupper i hela Mellanösternregionen avskyr kurder? Hade det verkligen varit så att kurder behandlat assyrier gott, varför skulle då assyrier i väst, som kan tala utan rädsla för gestapo-miniatyrerna i "ypg" eller "picmerga", tala illa om dessa? Skulle vi inte ha ett incitament att stödja dem?

Ditt sista påstående är en ren historierevisionism. Samtliga assyriska patriarker, den syrisk ortodoxa, den kaldeiska, och österns assyriska kyrka; alla har ett gemensamt krav: ett internationellt protektorat. Tror du verkligen att någon vill bo bland inavlade kurddjävlar som hedersmördar sina döttrar till vardags?
Senast redigerad av Paretarn 2014-10-11 kl. 21:17.
Citera
2014-10-11, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Ljuga om vad? Att Turkiet och Saudiarabien matat in vapen i Syrien samt att deras jihadister använt turkisk mark som entré till Syrien?

Ljög Biden också om Jabhat al-Nusras invasion i Kasseb för sex månader sedan? Det är ett faktum att Turkiet sett mellan fingrarna på vad som skett de senaste tre åren. Nu får de kritik från USA och andra delar av världen. Trots detta försöker vissa försvara Turkiet genom att hänvisa till flyktingar och långa gränser? Libanon har också en lång gräns till Syrien. Mig veterligen har de tagit emot fler flyktingar än Turkiet (25 % av den egna befolkningen) men trots detta har jihadister inte strömmat in via Libanon. Varför?

Libanons gräns mot Syrien är 300 km.
Turkiets gräns mot Syrien är 700 km.

Libanon rankas som nummer 82 över världens högsta BNP.
Turkiet rankas som nummer 18 över världens högsta BNP.

Libanon har en armé på 59,100 i aktiv tjänst.
Turkiet har en armé på 664,049 i aktiv tjänst.

Siffrorna är tagna från Wikipedia.

Åter till den intressanta frågan. Varför strömmar jihadister inte in från Libanon, men från Turkiet?

Du brukar vara saklig i dina påståenden Zuparn, även om du är på kurdernas sida så vill jag höra från dig vad du tror Erdogan vill få ut av den här konflikten, för jag tror du följer utvecklingen på nära håll och att du har släktingar i Syrien som kanske håller dig uppdaterad från ur sin synvinkel.

Jag försöker lista ut vad Erdogan försöker vinna på det men jag kommer inte fram till ett slut. Sen så tycker jag vi inte säger Turkiet för alla är inte Erdogan. Personligen gillar jag inte han, han vill förbjuda mig dricka Raki när jag är i Istanbul.
Citera
2014-10-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Vilken planet är du ifrån? 200 byar på 3 veckor, en tredjedel av Kobane på några dagar om inte halva redan.

Men facit i hand är YPG han puckelryggen i filmen 300.
1000 YPG utan möjlighet till förstärkningar mot 10000 ISIS...de 300 förlorade också till slut.
Citera
2014-10-11, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
En sak förstår jag inte, varför säger man att kurder inte får ta sig från Turkiet till kobane? Man har knappast kontroll över hela gränslinjen. Kurderna kan dom terrängen väldigt bra med tanke på drogsmugglingen som dom har hållt på med. Tror det handlar om att man helt enkelt är råttor som inte vågar kriga själva och istället vill att pappa Turkiet ska ta smällen..

Det är självklart skitsnack. Fega råttorna till kurder vågar inte göra någonting, så de "kravallar" i Turkiet istället där PKK-kurder och islamistkurder i Huda-Par dödar varandra.

Gränsen är nästan 1000 km stor. PKK-terroristerna har smugglat droger och annat skit i över 30 år. Tror du inte att de kan ta sig över ifall de vill?

Tror du inte att kurderna hade kunnat samla 50 000 man och stormat gränsen, ifall man faktiskt vill?

Varför har inte PKK skickat ner sina terrorister från Qandil?

Faktum är att den turkiska militären öppnade gränsen för kurder som ville ta sig in i Ayn-al-Arab. Dessa fegisar kom dock tillbaka till Turkiet efter en timme.
Citera
2014-10-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Ljuga om vad? Att Turkiet och Saudiarabien matat in vapen i Syrien samt att deras jihadister använt turkisk mark som entré till Syrien?

Ljög Biden också om Jabhat al-Nusras invasion i Kasseb för sex månader sedan? Det är ett faktum att Turkiet sett mellan fingrarna på vad som skett de senaste tre åren. Nu får de kritik från USA och andra delar av världen. Trots detta försöker vissa försvara Turkiet genom att hänvisa till flyktingar och långa gränser? Libanon har också en lång gräns till Syrien. Mig veterligen har de tagit emot fler flyktingar än Turkiet (25 % av den egna befolkningen) men trots detta har jihadister inte strömmat in via Libanon. Varför?

Erdogan har visat sympatier för de som krigar mot assad, det förnekar jag inte. Men att turkiska staten pumpar in vapen kan jag inte hålla med om.
Vart kommer alla dessa skyldigheter om att Turkiet måste gå in i Syrien för att vissa städer eller områden attackeras, det är fortfarande syrisk mark och Turkiet är inte i krig med Syrien.

Menar du att dom har tagit emot fler i procent eller antal?

Hur ska jihadister ta sig till Libanon, simma hela vägen eller? Det finns ett alternativ och det är tyvärr via Turkiet.
Citera
2014-10-11, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Du bygger hela resonemanget på falska uppgifter.

Kurder har inte varit skonade, Det begicks folkmord på yezidier för någon månad sedan!
För det första är inte Yazidier kurder, och för de andra drabbades de enbart av ett folkmord på grund av att picmerga flydde från deras områden och lämnade de i IS händer.

How the U.S.-favored Kurds Abandoned the Yazidis when ISIS Attacked
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/08/17/how-the-u-s-favored-kurds-abandoned-the-yazidis-when-isis-attacked.html

U.S. Yazidis wary of arming Kurdish fighters in northern Iraq
http://www.washingtontimes.com/news/2014/aug/13/us-yazidis-wary-of-arming-kurdish-fighters-in-nort/?page=1
Citera
2014-10-11, 21:03
Medlem
Citat:
Absolut inte rädsla, ville veta om du hade sett från mitt perspektiv. Att det kan få negativa konsekvenser för turkiska medborgare om man hjälper YPG och diverse. Därför anser jag att man vara neutral.
De negativa konsekvenserna som du pratar om skulle i så fall dyka upp om Turkiet vänder ryggen mot sin allierade, dvs daesh, eller hur? Är Turkiet inte allierad med daesh i det fördolda så har de inget att frukta, eller hur? Om daesh är det fiende som Erdogan påstår är så borde denna fiende förintas till vilken pris som helst, eller hur?

Citat:
Ett av YPG's bekymmer var ju att dom inte hade tillräckligt med vapen och ammunition. Risken finns ju att dom tar med sig vapen och ammo, anser du att det är konstigt av Turkiet att inte öppna gränsen isåfall? Risken finns ju att dom vapnena kommer riktas mot Turkiet med tanke på att Turkiet är en fiende också.
Du vet att gränsen skulle kontrolleras ändå även om man låter folk som vill hjälpa till med försvaret av Kobane gå över, elelr hur? Jag tror absolut inte att vapen skulle smugglats över till Kobane om Turkiet lät kurder gå över till staden. För om det fanns vapen så skulle dessa ha använts i samband med oroligheterna, eller hur?

Dina argument öppnar för många frågor, de ger inga svar!

Det här får räcka för mig idag, jag är för full för att skriva idag.
Citera
2014-10-11, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Senaste nytt:

26, 27 (otydligt) "turkiska" soldater med kurdiskt ursprung har gått över gränsen och gått med YPG i Kobane.

Samtidigt visar turkiska kommunister stöd för YPG, vissa har till och med gått med i både YPG och PKK.
Vad hände? Jag trodde att turkarna inte lät råttorna komma över gränsen?
Citera
2014-10-11, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paretarn
Det är självklart skitsnack. Fega råttorna till kurder vågar inte göra någonting, så de "kravallar" i Turkiet istället där PKK-kurder och islamistkurder i Huda-Par dödar varandra.

Gränsen är nästan 1000 km stor. PKK-terroristerna har smugglat droger och annat skit i över 30 år. Tror du inte att de kan ta sig över ifall de vill?

Tror du inte att kurderna hade kunnat samla 50 000 man och stormat gränsen, ifall man faktiskt vill?

Varför har inte PKK skickat ner sina terrorister från Qandil?

Faktum är att den turkiska militären öppnade gränsen för kurder som ville ta sig in i Ayn-al-Arab. Dessa fegisar kom dock tillbaka till Turkiet efter en timme.

Skulle också vilja ha svar på det här, det hade räckt med bara 1000 man för att göra det.
Citera
2014-10-11, 21:37
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paretarn
Tror du inte att kurderna hade kunnat samla 50 000 man och stormat gränsen, ifall man faktiskt vill?.

Ett hundratal bröt faktist gränsen nån vecka sen gick in till Syrien. Det var värsta stohej bland PKKurderna i Twitter bla., finns även nyheter på turkiska som jag kan länka. Det tog de 1 timme att springa tillbaka till turkiska gränsen med svansen mellan benen och be och böna för turkiska gränsvakter att komma in igen. Naturligtvis släpptes de inte över taggtråden, de fick som civiliserade människor åka över till gränspostering och vänta på sin tur att rädda sina välsvarvade PKK rövar undan från ISIS. Det heroiska upptåget slutade med att de fick böta ex antal turkiska lira vid gränsingången...
Senast redigerad av Yasko 2014-10-11 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in