2014-10-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Nej jag menar absolut inte att Turkiet är rädda för IS, jag undrade vad IS skulle göra ifall man ger kurderna stöd, kurderna hotar med att stöka till i Turkiet tex.
Jag förstår inte vad du menar! Hotar kurder för att stöka i Turkiet om stöd ges till Kobane? Varför skulle de göra det? Vem bryr sig om vad daesh gör?

Citat:
Kurderna bölar ju om att Turkiet stängt gränsen till Ayn el arab och vill att man öppnar för att YPG o diverse ska få vapen ammunition och stöd.
Det enda de ville var att gå över till Kobane.

Citat:
Fortfarande, vem som helst kan påstå vad som helst. Man kan inte bara sätta en etikett för att någon skribent eller liknande skriver en grej.
Det är för många som skriver liknande artiklar och de har källor.
Citera
2014-10-11, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Alla i det här kriget plundrar dom döda på vapen, fordon och ammunition så gott det går.

Ok, när typ YPG frigör IS så tar man vara på deras vapen och amo och vise versa? Men säg att man tar 10 IS det är inte så mycket amo en person kan ha på sig, en väst man har på sig har plats för ca 5 mag och en mag har ca 30 amo beror på vapen. Det är ca 300 amo på 10 IS. Det förbrukar man lätt på några minuter om inte sekunder tom.

Jag försöker samla rätt bra med info från oberoende källor på nu har det varit väldigt tyst i media om framgångarna för båda sidorna. Nästan så att man behöver en person på plats för att inte bli allt för desorienterad i det här.
Citera
2014-10-11, 20:03
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Nu får det för fan räcka med att anklaga Turkiet för att dem ligger bakom IS. Mer än tio sidor handlar bara ifall Turkiet har ett finger eller inte i spelet men än så länge har ingen någon som helst konkret källa på det heller förutom att Biden sade det och som han fick be om ursäkt. Att be om ursäkt är att man tar tillbaka ett påstående, vissa här diskuterar tom att en ursäkt inte är skäl till att förneka sanningen, är det så så står man på sig för det man sagt och inte backar som Biden gjorde. Har Turkiet ett finger i det så kommer det upp förr eller senare, vi lägger det bakom oss eller så startar man en tråd om det, svårare än så kan det väl inte vara?

Nej, Biden tog tillbaka uttalandet för att förhindra en diplomatisk kris. Inte för att han fått fel information eller är allmänt okunnig om konflikten i Syrien. Han, om någon har stenkoll på vad som sker där nere och i synnerhet vad de egna allierade haft för sig under krigets tre år. Det är USA:s vicepresident och en tänkt presidentkandidat i det kommande valet.

Det Biden uttalade sig om har redan påpekats under en lång tid.
Senast redigerad av ZuparN 2014-10-11 kl. 20:06.
Citera
2014-10-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Jag förstår inte vad du menar! Hotar kurder för att stöka i Turkiet om stöd ges till Kobane? Varför skulle de göra det? Vem bryr sig om vad daesh gör?

Det enda de ville var att gå över till Kobane.

Det är för många som skriver liknande artiklar och de har källor.

Kurderna ställer ju till med oro och bråk för att Turkiet inte ger stöd åt kobane, om du inte har missat det. Vad skulle IS kunna ställa till med i/mot Turkiet ifall Turkiet valde att ge aktiv stöd åt att försvara kobane?

Du tror väl inte att dom kommer gå över tomhänta? Vitsen att gå över är ju för att bidra med eldkraft. Om du förstår det så undrar jag om det finns en risk att dom vapnena kommer riktas mot Turkiet?
Citera
2014-10-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nej, Biden tog tillbaka uttalandet för att förhindra en diplomatisk kris. Inte för att han fått fel information eller är allmänt okunnig om konflikten i Syrien. Han, om någon har stenkoll på vad som sker där nere och i synnerhet vad de egna allierade haft för sig under krigets tre år. Det är USA:s vicepresident och en tänkt presidentkandidat i det kommande valet.

Biden kan likväl ljuga för att sätta press på Turkiet så att dom agerar och offrar turkiska soldaters liv istället för amerikanska, USA vill att någon annan ska ta smällen helt enkelt
Citera
2014-10-11, 20:22
Medlem
Citat:
Kurderna ställer ju till med oro och bråk för att Turkiet inte ger stöd åt kobane, om du inte har missat det. Vad skulle IS kunna ställa till med i/mot Turkiet ifall Turkiet valde att ge aktiv stöd åt att försvara kobane?
Ok, nu förstår jag dig bättre! Alltså menar du definitivt att Turkiet är rädda för daesh. För daesh, om nu Turkiet inte ger stöd till dem, är en fiende som ändå måste förintas, eller hur? Alltså "Vad skulle daesh göra om man stödde Kobane?" är ingenting annat än en fråga som ställs av rädsla.

Citat:
Du tror väl inte att dom kommer gå över tomhänta? Vitsen att gå över är ju för att bidra med eldkraft. Om du förstår det så undrar jag om det finns en risk att dom vapnena kommer riktas mot Turkiet?
Vet ej om de skulle gå med vapen, men var i Turkiet ska de få tag i de vapnen i så fall? För jag trodde verkligen att de skulle gå ditt tomhänta och vapen i form av ak 47 skulle YPG förse med.
Citera
2014-10-11, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Okej!

Då är det bekräftat att Turkiet ligger bakom det. Då tycker jag att man startar en tråd om detta och inte mer diskuterar i den här tråden. För det finns mycket mer man kan diskutera om fallet och inte bara Turkiets delaktighet.
Citera
2014-10-11, 20:26
Medlem
tigersaid86s avatar
In Syria, four airstrikes north of Kobani struck an ISIL fighting position, damaged an ISIL command and control facility, destroyed an ISIL staging building and struck two small ISIL units. Two airstrikes south of Kobani destroyed three ISIL trucks. To conduct these strikes, the U.S. employed bomber and fighter aircraft deployed to the U.S. Central Command area of operations. All aircraft exited the strike areas safely.
Citera
2014-10-11, 20:29
Bannlyst
Citat:
Biden kan likväl ljuga för att sätta press på Turkiet så att dom agerar och offrar turkiska soldaters liv istället för amerikanska, USA vill att någon annan ska ta smällen helt enkelt

Jag har lärt mig genom åren hur tillförlitliga usas uttalanden har varit sen deras uppkomst. Man ljög aldrig om Iraks kärnvapen, man ljög aldrig om skäl till att anfalla Afghanistan, listan kan göras väldigt lång men det här får räcka för att förstå usas pålitlighet om deras ord. Säger usa något så är det alltid sant, storebror ljuger aldrig.
Citera
2014-10-11, 20:35
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Ljuga om vad? Att Turkiet och Saudiarabien matat in vapen i Syrien samt att deras jihadister använt turkisk mark som entré till Syrien?

Ljög Biden också om Jabhat al-Nusras invasion i Kasseb för sex månader sedan? Det är ett faktum att Turkiet sett mellan fingrarna på vad som skett de senaste tre åren. Nu får de kritik från USA och andra delar av världen. Trots detta försöker vissa försvara Turkiet genom att hänvisa till flyktingar och långa gränser? Libanon har också en lång gräns till Syrien. Mig veterligen har de tagit emot fler flyktingar än Turkiet (25 % av den egna befolkningen) men trots detta har jihadister inte strömmat in via Libanon. Varför?

Libanons gräns mot Syrien är 300 km.
Turkiets gräns mot Syrien är 700 km.

Libanon rankas som nummer 82 över världens högsta BNP.
Turkiet rankas som nummer 18 över världens högsta BNP.

Libanon har en armé på 59,100 i aktiv tjänst.
Turkiet har en armé på 664,049 i aktiv tjänst, (världens sjätte största).

Siffrorna är tagna från Wikipedia.

Åter till den intressanta frågan. Varför strömmar jihadister inte in från Libanon, men från Turkiet?

Min tes är att Turkiet haft och har kapaciteten att täta sina gränser samt se till att illegal vapen- och människosmuggling vid gränsen minskar kraftigt.
Senast redigerad av ZuparN 2014-10-11 kl. 20:46.
Citera
2014-10-11, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Bra fråga! Vad vill de egentligen?
Hade vi haft med civiliserade länder att göra så skulle regeringarna i "Turkiet", Syrien, Irak och Iran frågat sina medborgare vad de vill istället för att förtrycka dem. Det mest civiliserade är att "Turkiet", Syrien, Irak och Iran frågar kurderna vad de vill i en demokratisk folkomröstning om självstyre så får du svar på din fråga.

Vilka är "vi"? Du var ju en blågul svensk för något inlägg sen? Skäms inte över din identitet, det är inte ditt fel vad du föds till.
Citera
2014-10-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Ok, nu förstår jag dig bättre! Alltså menar du definitivt att Turkiet är rädda för daesh. För daesh, om nu Turkiet inte ger stöd till dem, är en fiende som ändå måste förintas, eller hur? Alltså "Vad skulle daesh göra om man stödde Kobane?" är ingenting annat än en fråga som ställs av rädsla.

Vet ej om de skulle gå med vapen, men var i Turkiet ska de få tag i de vapnen i så fall? För jag trodde verkligen att de skulle gå ditt tomhänta och vapen i form av ak 47 skulle YPG förse med.

Absolut inte rädsla, ville veta om du hade sett från mitt perspektiv. Att det kan få negativa konsekvenser för turkiska medborgare om man hjälper YPG och diverse. Därför anser jag att man vara neutral.

Ett av YPG's bekymmer var ju att dom inte hade tillräckligt med vapen och ammunition. Risken finns ju att dom tar med sig vapen och ammo, anser du att det är konstigt av Turkiet att inte öppna gränsen isåfall? Risken finns ju att dom vapnena kommer riktas mot Turkiet med tanke på att Turkiet är en fiende också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in