Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Det är många städer och folk som fått lida tack vare ISIS. Kurderna har varit skonade då ISIS haft fullt upp med andra fronter. Detta ledde till att man överskattade YPG och dess styrka. Jag är emot allt Erdogan gjort då han är en av frontfigurerna bakom allt elände i Syrien men att kräva att Turkiet skall gå in i Syrien är bara pinsamt.
Som sagt, många andra folk och städer har fått lida, det är bara att kurderna är bäst på att väsnas och kräva hjälp från andra när man är utsatt, då man har många kurder som lever i exil.
Du bygger hela resonemanget på falska uppgifter.
Kurder har inte varit skonade, Det begicks folkmord på yezidier för någon månad sedan! ISIS har just nu fullt upp med Kobane och jag tror inte du kan hitta något annat exempel där gruppen använt lika mycket resurser och manskap för att ta över en stad. Och innan denna händelse så har YPG varit i strid mot IS sedan gruppen gjorde sin entre i Syrien. Numera så är även KRG i strid mot IS så det är alltså hela södra kurdistan som IS är i krig mot. En front som är över 900 Km! Alltså vad fan bablar du om egentligen!?
Att kräva av Turkiet att gå in i Syrien må vara pinsamt, men vem är det som kräver det? YPG har inte krävt det och inte heller PYD. De vars hållning har betydelse har alltså inte krävt det som du menar att de har krävt.
Jornalister har intervjuat kurder som befinner sig på turkiska sidan av Kobane gränsen. Det som de ser framför sig är stridsfälltet där man ytterst tydligt kan tyda IS männen när de rör sig i det öppna landskapet framför dem några hundra meter bort. Bredvid de frustrerade kurderna så står turkiska pansarvangnar och andra militära fordon och tittar på. Vad tror du dessa kurders första tanke är när en jornalist frågar dem vad dem tycker? Är det konstigt att de tycker som de gör när de befinner sig i en situation där deras alternativ är begränsade till noll? Hade inte du velat samma sak om iranier befan sig i exakt samma situation som dessa kurder? Är du känslokall, kan du inte leva dig in i andras situationer eller vad är det frågan?
Men återigen vad dessa individer tycker och tänker har inte betydelse, det är beslutsfattarans tankar och tycke som har betydelse. YPG/PYD har inte krävt att Turkiet ska gå in och rädda dem, det är bara falska uppgifter som sprids av opålässta individer alternativt individer som vill göra narr av kurder. Däremot så har dem yttrat att de gärna skulle vilja se att Turkiets gränspolitik skulle vara något mer rättvis, så att slaktar kameler som IS inte gynnas på bekostnad av den enda sekulära oppositionsgruppen i Syrien.
Många städder/byar och andra folkgrupper har lidit som konsekvens av IS härjningar. Det förnekar ingen, men saken är den att det just nu är Kobane som är utsatt för en fara och det är därför som kurder "väsnas". Sedan så förstår jag heller inte ditt resonemang här, är det något negativt att exil kurder försöker uppmärksamma det som händer i Kobane? Är det bättre för dem att bara vara tyst och tänka, tur att jag inte är drabbad. Det är helt rätt det dem gör och ifall du hade varit en kurd som nu befinner dig i Kobane så hade du inte känt dig ensam. Dem är totalt isolerade och varit effektivt bojkottade av Turkiet under hela inbördeskriget. Nu möter dem en finende som är många fler och bättre beväpnade. Är det någon gång som man ska väsnas så är det just nu!
Jag vet inte, men det verkar som att du saknar empaiförmåga.