2014-10-11, 19:29
Medlem
milanista22s avatar
Abadi, Chief of the General Staff of Iran;Turkey blockading all aids to trapped Kurdish people of #Kobane to fight against #ISIS
Citera
2014-10-11, 19:32
Bannlyst
Nu får det för fan räcka med att anklaga Turkiet för att dem ligger bakom IS. Mer än tio sidor handlar bara ifall Turkiet har ett finger eller inte i spelet men än så länge har ingen någon som helst konkret källa på det heller förutom att Biden sade det och som han fick be om ursäkt. Att be om ursäkt är att man tar tillbaka ett påstående, vissa här diskuterar tom att en ursäkt inte är skäl till att förneka sanningen, är det så så står man på sig för det man sagt och inte backar som Biden gjorde. Har Turkiet ett finger i det så kommer det upp förr eller senare, vi lägger det bakom oss eller så startar man en tråd om det, svårare än så kan det väl inte vara?

Allt fokus ligger på Kobane som det gjort det senaste tiden, hur är det med resten av Syrien då, tex Aleppo och Rojava, är inte så insatt i Syriens geografi men jag antar att resten av Syrien inte har det bättre än Kobane?

Striderna har pågått nästan 1 månad i Kobane väldigt hårda strider. Vid den här tidpunkten så borde YPGs amo lida mot sitt slut? Jag har sett många videon från YPGs sida och dem spar verkligen inte på krutet så någonstans ifrån så får de in det ändå? PKK som var och stödde YPG har nu retirerat och är på väg tillbaka till Turkiet för att eventuellt föra ett krig mot Turkiet. Vilken väg tar de då isf, kan inte kurderna som vill till undsättning få vägbeskrivning av PKK?
Citera
2014-10-11, 19:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Turkiet tog rollen som puckelryggen.
Förråde allt och alla och hjälpte terroristerna IS.

Skyll snarare på YPG-ledningens dumhet och inkompetens när det gäller diplomati. Smart att göra alla till sin fiende och sen anklaga grupper höger och vänster för att "förråda". Hade de haft lite intelektuell kapacitet så hade fattat att man måste ha åtminstone några allierade. Nu blir det bye, bye Mellanösterns Nordkorea..Shit who am i kidding, till och med Nordkorea har Kina som bundsförvant....
Senast redigerad av Yasko 2014-10-11 kl. 19:34.
Citera
2014-10-11, 19:36
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Striderna har pågått nästan 1 månad i Kobane väldigt hårda strider. Vid den här tidpunkten så borde YPGs amo lida mot sitt slut? Jag har sett många videon från YPGs sida och dem spar verkligen inte på krutet så någonstans ifrån så får de in det ändå? PKK som var och stödde YPG har nu retirerat och är på väg tillbaka till Turkiet för att eventuellt föra ett krig mot Turkiet. Vilken väg tar de då isf, kan inte kurderna som vill till undsättning få vägbeskrivning av PKK?

Nu när ISIS märkt att PKK är värdelösa på konventionell krig så vänder de sig kanske till Qandil för fler lättköpta segrar?
Citera
2014-10-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Detta är en utrikespolitisk katastrof för Turkiet. Det är något som bör medges oavsett vilka grupper man sympatiserar med.

Enda anledningen till att detta sker måste vara att Turkiets ledning länge har stött just IS. Vad just nu Obama tänker om sin Nato allierade Turkiet vore intressant. För Obama kan väl inte vara förd bakom ljuset fortfarande ... eller?

Det skulle ju innebära att Turkiet och USA helt plötsligt står på varsin sida i denna grymma mö konflikt
Citera
2014-10-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Vad tror du IS reaktion hade
Varit mot Turkiet isåfall?
Så du menar att Turkiet är rädda för daesh?

Citat:
Kan man garantera att de vapen som kommer via Turkiet inte kommer användas EMOT Turkiet?
Vilka vapen?

Citat:
Edit: vad får dig att tro att Turkiet har behov av att bevisa att man inte stödjer IS? Är det någon som kommit med
Något underlag som visar att Turkiet stödjer IS?
Turkiet misstänks stöda daesh men de gör ingenting för att bevisa att så inte är fallet. I den här artikeln står det att turkiet har köpt olja värd 800 milj. dollar av daesh:http://www.al-monitor.com/pulse/business/2014/06/turkey-syria-isis-selling-smuggled-oil.html?utm_source=Al-Monitor+Newsletter+%5BEnglish%5D&utm_campaign=8db3 943fde-January_9_20141_8_2014&utm_medium=email&utm_term=0 _28264b27a0-8db3943fde-93111661# Det finns många liknande nyheter om du säker efter dem i Google. Ingen rök utan eld!
Citera
2014-10-11, 19:44
Medlem
Senaste nytt:

26, 27 (otydligt) "turkiska" soldater med kurdiskt ursprung har gått över gränsen och gått med YPG i Kobane.

Samtidigt visar turkiska kommunister stöd för YPG, vissa har till och med gått med i både YPG och PKK.
Citera
2014-10-11, 19:44
Medlem
Citat:
Är biden så pass dum så att han inte visste att Turkiet skulle reagera?

Klart han visste att Kerdogan skulle reagera; Biden är tusen gånger smartare än den gemene, turkiska, Atatürkdyrkande fotbollsanhängaren. Hans anklagelser bär ett politiskt meddelande. När Joe Biden, USA:s näst mäktigaste person (sett till politiker, vi kan bortse alla Wall Street-judar & Co) anklagar Turkiet, specifikt Kerdogan, för att ha direkt stött den barbariska terrorism som frodats i Syrien, sänder han ett meddelande. Det han sänder är "sluta Kerdogan, vi alla vet vad du gör, spela inte dum. Vi vill inte att du gör så".

Resterande läsare (alla turkar, bortse gärna), få inte uppfattningen att jag ser USA som oskyldiga, de är minst lika skyldiga som Turkiet.

Citat:
Det tror jag knappast, han ville sätta en boll i rullning och han lyckades delvis om man ser på din reaktion. Ett billigt trick att provocera fram en aktion från Turkiet för att motbevisa. Men det fungerade inte. Ingen har fortfarande kommit med bevis som visar att Turkiet stödjer IS.

Det är ett roligt sammanträffande att:
1) IS-människor ses på turkiska gator, en väldigt ovanlig syn på andra platser. Vi talar om skäggiga apor med ISIS t-shirts.
2) Mer eller mindre alla islamo-terrorister har vid ett tidigare skede befunnit sig i Turkiet.
3) Terroristerna tackar personligen Turkiet för deras stöd i kampen mot al-Assad. Utan Turkiet hade de inte haft så stora framgångar som de har. De har fått sjukhusvård, vapen och annat stöd.

Sedan har vi faktumen att Erdogan är oerhört passiv i kampen mot dessa terrorister, samt att hans ageranden faktiskt hade gynnat Turkiet om det inte vore för utländsk press på honom. Få bort al-Assad och förminska den kurdiska självständighetskampen på köpet.

Förresten, jag är inte säker om jag kommer orka vara repetitiv gällande argumenten för Turkiets stöd av terror i Syrien, så du får hemskt gärna börja förstå nu så jag slipper upprepa mig i framtiden. Capish?
Citera
2014-10-11, 19:46
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Nu får det för fan räcka med att anklaga Turkiet för att dem ligger bakom IS. Mer än tio sidor handlar bara ifall Turkiet har ett finger eller inte i spelet men än så länge har ingen någon som helst konkret källa på det heller förutom att Biden sade det och som han fick be om ursäkt. Att be om ursäkt är att man tar tillbaka ett påstående, vissa här diskuterar tom att en ursäkt inte är skäl till att förneka sanningen, är det så så står man på sig för det man sagt och inte backar som Biden gjorde. Har Turkiet ett finger i det så kommer det upp förr eller senare, vi lägger det bakom oss eller så startar man en tråd om det, svårare än så kan det väl inte vara?

Allt fokus ligger på Kobane som det gjort det senaste tiden, hur är det med resten av Syrien då, tex Aleppo och Rojava, är inte så insatt i Syriens geografi men jag antar att resten av Syrien inte har det bättre än Kobane?

Alla i det här kriget plundrar dom döda på vapen, fordon och ammunition så gott det går.
Citera
2014-10-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Så du menar att Turkiet är rädda för daesh?

Vilka vapen?

Turkiet misstänks stöda daesh men de gör ingenting för att bevisa att så inte är fallet. I den här artikeln står det att turkiet har köpt olja värd 800 milj. dollar av daesh:http://www.al-monitor.com/pulse/business/2014/06/turkey-syria-isis-selling-smuggled-oil.html?utm_source=Al-Monitor+Newsletter+%5BEnglish%5D&utm_campaign=8db3 943fde-January_9_20141_8_2014&utm_medium=email&utm_term=0 _28264b27a0-8db3943fde-93111661# Det finns många liknande nyheter om du säker efter dem i Google. Ingen rök utan eld!

Nej jag menar absolut inte att Turkiet är rädda för IS, jag undrade vad IS skulle göra ifall man ger kurderna stöd, kurderna hotar med att stöka till i Turkiet tex.

Kurderna bölar ju om att Turkiet stängt gränsen till Ayn el arab och vill att man öppnar för att YPG o diverse ska få vapen ammunition och stöd.

Fortfarande, vem som helst kan påstå vad som helst. Man kan inte bara sätta en etikett för att någon skribent eller liknande skriver en grej.
Citera
2014-10-11, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Senaste nytt:

26, 27 (otydligt) "turkiska" soldater med kurdiskt ursprung har gått över gränsen och gått med YPG i Kobane.

Samtidigt visar turkiska kommunister stöd för YPG, vissa har till och med gått med i både YPG och PKK.

Vad menar du med citationstecken? Skriv rakt ut och tala inte ur skägget. Menar du att tjänstgörande kurder i turkiska militären har gått över gränsen och hjälper Kobane?

Det här är ett påstående som behöver backas upp av minst en neutral källa!
Citera
2014-10-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyw
Klart han visste att Kerdogan skulle reagera; Biden är tusen gånger smartare än den gemene, turkiska, Atatürkdyrkande fotbollsanhängaren. Hans anklagelser bär ett politiskt meddelande. När Joe Biden, USA:s näst mäktigaste person (sett till politiker, vi kan bortse alla Wall Street-judar & Co) anklagar Turkiet, specifikt Kerdogan, för att ha direkt stött den barbariska terrorism som frodats i Syrien, sänder han ett meddelande. Det han sänder är "sluta Kerdogan, vi alla vet vad du gör, spela inte dum. Vi vill inte att du gör så".

Resterande läsare (alla turkar, bortse gärna), få inte uppfattningen att jag ser USA som oskyldiga, de är minst lika skyldiga som Turkiet.

Det är ett roligt sammanträffande att:
1) IS-människor ses på turkiska gator, en väldigt ovanlig syn på andra platser. Vi talar om skäggiga apor med ISIS t-shirts.
2) Mer eller mindre alla islamo-terrorister har vid ett tidigare skede befunnit sig i Turkiet.
3) Terroristerna tackar personligen Turkiet för deras stöd i kampen mot al-Assad. Utan Turkiet hade de inte haft så stora framgångar som de har. De har fått sjukhusvård, vapen och annat stöd.

Sedan har vi faktumen att Erdogan är oerhört passiv i kampen mot dessa terrorister, samt att hans ageranden faktiskt hade gynnat Turkiet om det inte vore för utländsk press på honom. Få bort al-Assad och förminska den kurdiska självständighetskampen på köpet.

Förresten, jag är inte säker om jag kommer orka vara repetitiv gällande argumenten för Turkiets stöd av terror i Syrien, så du får hemskt gärna börja förstå nu så jag slipper upprepa mig i framtiden. Capish?

1 - is människor syns i andra europeiska länder också.

2- det kan mycket väl stämma med tanke på att det finns två
Vägar till Mellanöstern från Europa, den ena via Ryssland den andre via Turkiet , vilken väg är mest logisk att dom tar?

3- vart tackar dom personligen?

Varför skulle Turkiet ha varit mer aktiv ? om man hade velat vara i aktiv krig då hade man krigat emot assad när Syrien sköt ner två turkiska jaktplan.

Jag är inget erdogan fan,
Men du visar klart och tydligt att du inte vet något om honom när du kallar honom för Atatürk-dyrkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in