Citat:
Dock ser vi inte några iaf drastiska ökningar i kristallkulan.
Att du leker med din kristallkula i hobbyrummet har jag inga problem med, men problemet med dessa kristallkule-fasoner är ju inte att de inte "räcker" som argument - då hade det varit relevant kuriosa - problemet är att du inte verkar förstå att de är
irrelevanta. För styrning gör det alltså varken från eller till om någon ser en ökning i sin kristallkula eller inte.
Om du behöver en förklaring till detta (också) så blir alltså steg ett att på ett eller annat sätt modellera systemet, oavsett om du gör det ordentligt eller om du gör en diffus modell i huvudet (sistnämnda är generellt det som görs i trådar som denna). Du kommer då landa med ett antal konfidensintervall. Exempelvis kommer ökning av räntan att närma sig toppen av ett (möjligen ensidigt) konfidensintervall. Intressant är nu:
- Systemrespons vid förflyttning inom ditt konfidensintervall (optimering)
- Systemrespons utanför konfidensintervallet (vid toppstyrning gäller framförallt systemets robusthet)
Vad hände med kristallkulan? Den är som bäst på läktaren, för den är irrelevant i sammanhanget. Historik kommer visserligen ligga som underlag för dina konfidensintervall, men för det första handlar det då inte om någon kristallkula och för det andra är systemets optimering undergivet systemets robusthet.
Eftersom du inte förstod det där med "preferenser":
Kristallkulan kan du som sagt leka med i hobbyrummet för dina privata investeringar,
utan att en själ bryr sig om den saken. Det som attackeras här är alltså systemstyrningen - eventuell attack på dig eller lånetorskar är då om något endast indirekt, och som sådan är den dessutom inbillad. Jag har egentligen inget som helst problem med att folk är dumma i huvudet med sin privatekonomi, jag har däremot väldigt stora problem med att ge dem pengar för det. Fick de ta sina egna konsekvenser vore allt frid och fröjd.