2014-10-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Gav mig i kasst med att förklara, men sista paragrafen var liksom droppen. Likt någon här innan vill jag gärna veta om det ligger någon diagnos bakom som man ska ha förståelse för.
Vad håller du på med liksom? Hur kan du tro att du ska komma undan med att låtsas som att det är någon annan som gör det du själv precis gjorde? Det är ju helt sjukt. Som om du fattar att du är snett ute och försöker byta plats med den du debatterar med utan att någon ska märka något.
Om du läser något som du anser har en faktamässig/logisk/matematisk brist, så har du två alternativ:
a) Peka på bristen, alternativt förklara hur det ligger till
b) Gorma på med personangrepp och tillskriv vederbörande någon mental eller förståndsmässig defekt.

Att b) finns ovan kan alla se. Men finns det något spår av a)?

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Angående att du ideligen tror att allt som inte är övertydligt är brus så förutsätter jag att man förstår väldigt grundläggande saker och kan lägga ihop väldigt grundläggande pussel, ja. Du förutsätter själv exempelvis att folk kan svenska. Om du inte fattar att sparare och investerare ger pengar till eventuella bolånetorskar i sverige så har du viktigare sker att ta itu med än att skriva på flashback. Eventuell diskussion rör hur mycket eller på vilket sätt, inte huruvida påståendet stämmer.
1) Om du nu menar att det fetmarkerade sker så får du väl visa hur det sker då.
2) Och efter 1) så kan du ju få berätta varför du öht tar upp det. Det framgår inte det minsta.

Det fetmarkerade var det enda som gick att urskilja som någon fråga/påstående som har med tråden att göra. I övrigt verkar det mest vara förvirrat yrande av något slag.
2014-10-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Själv kliar jag mig i huvudet över det här. Det låter ju som om utlåningen till bostäder är hur säkert som helst.
Var har du fått det ifrån?

Obligationer med bostäder som säkerhet löper med högre än riskfri ränta. Däremot anses tydligen risken inte vara speciellt stor, av de som köper obligationerna.

Citat:
Påstår Gromph att svenskarnas lån till bostäder möjliggörs av deras inlåning???
Bankers utlåning till allmänheten är ungefär lika stor som inlåning från allmänheten.
Vill du hävda att det inte stämmer?

(Jag brukar få förklara det ett antal ggr per år. Har inte du läst det tidigare).
2014-10-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Måste erkänna att jag fick fundera lite här. Min erfarenhet är att banker sydeuropa gärna lånar ut pengar om man samtidigt placerar pengar hos dem. Att ett lån på 100k€ är väldigt enkelt att få igenom om man samtidigt sätter in 10k€ på ett räntekonto hos dem. Vad är strategin bakom det? Min tanke tidigare var att de på så vis enkelt täckte kapitaltäckningskravet men det är ju inget aktieägartillskott jag kommer med och de 10k€ jag sätter in är ju inte vinst för banken heller.
För att öka sin utlåning måste banker öka på sitt primärkapital (då och då). Främst med vinst som övergår i ny räkning, eller nyemissioner. Förlagslån är också en möjlighet om man inte slagit i taket där.

Svenska banker gör också nyemissioner lite då och då. Och då den effektiva kapitaltäckningen för bostadslån är ganska så låg, kan de öka på sin utlåning ganska mycket på en nyemission.

(Vilket land ligger de sydeuropeiska bankerna i? Kan vara så att dom har/hade en annan lagstiftning där).
2014-10-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Halmgubben består i att när ett amorteringskrav ned till 50% diskuterats, så drar du upp amorteringskrav till 100%
Det är inte så att tråden finns för att diskutera bankföreningens senaste påfund. Tråden är gammal och har diskuterat det mesta som har med rubriken att göra. Om och om igen.

Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Att då som person som verkar vara mot amorteringskrav kräva att folk ska argumentera för att de där sista procenten av lånet ska betalas är typisk halmgubbe.
Det är inte ont om de som vill se amortering till skuldfrihet om man säger så. (Skulle tro att majoriteten som skriver här inte vill se amorteringsfria lån).

Vi behöver bara backa tillbaka lite så hittar vi signaturen public_enemy som vill ha amortering ned till 0. Jag tvivlar starkt på att public_enemy har någon acceptans för amorteringsfria lån. Har inte sett något som helst spår av det.

Det du skriver ovan om halmgubbe är något mystiskt. Ska du nu skälla public_enemy för att ägna sig åt halmgubbar när hin argumenterar för skuldfrihet. Det är som om du inte visste vad halmgubbar är.
2014-10-10, 23:51
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
För att öka sin utlåning måste banker öka på sitt primärkapital (då och då). Främst med vinst som övergår i ny räkning, eller nyemissioner. Förlagslån är också en möjlighet om man inte slagit i taket där.

Svenska banker gör också nyemissioner lite då och då. Och då den effektiva kapitaltäckningen för bostadslån är ganska så låg, kan de öka på sin utlåning ganska mycket på en nyemission.

(Vilket land ligger de sydeuropeiska bankerna i? Kan vara så att dom har/hade en annan lagstiftning där).

Ja vinst (accumulerad) och nyemission ökar ju det egna kapitalet. De banker jag har den här erfarenheten av finns i Spanien och är också spanska banker. Det rör sig om de två senaste åren och rent spontant känns det som att det borde vara ganska snarlika regler för alla banker inom EU men så kanske det inte alls är.
2014-10-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ja vinst (accumulerad) och nyemission ökar ju det egna kapitalet. De banker jag har den här erfarenheten av finns i Spanien och är också spanska banker. Det rör sig om de två senaste åren och rent spontant känns det som att det borde vara ganska snarlika regler för alla banker inom EU men så kanske det inte alls är.
Alltså, när du sätter in pengar så låter de dem ju inte ligga direkt, utan de används. Däremot används de inte till att säkra ytterligare utlåning. Det är möjligt att banken medger lån enklare mot en större insättning för att du visar att du har pengar, eller att insättningen är en slags försäkring mot default (vad var det som gällde, ett visst antal års låsning t ex?), eller helt enkelt att de premierar folk som hjälper dem.
2014-10-11, 09:50
Bannlyst
Vadå "var har du fått det ifrån"? Jag försöker bara lista ut hur DU tänker när du skriver saker och ting och det vete fåglarna hur du gör det, alltså tänker.

Citat:
Bankers utlåning till allmänheten är ungefär lika stor som inlåning från allmänheten. Vill du hävda att det inte stämmer? (Jag brukar få förklara det ett antal ggr per år. Har inte du läst det tidigare).

Jag tror inte på det. Vad du hävdar är iallafall inget jag accepterar som sant. Det är mer förtroendeingivande med källhänvisningar som bygger under det där, än vad du påstår.
2014-10-11, 10:01
Bannlyst
Citat:
90-talet skrev jag. Varför klarar du inte av att läsa innantill. Det är klart att du upplever mig som besvärlig. Jag pekar ju på att verkligheten inte överensstämmer med dina vanföreställningar.

Var skrev du "90-talet" din nedlåtande fan? Nu har jag letat i tio minuter och inte hittat någonting. Om du vill, sida i tråden?
2014-10-11, 10:10
Bannlyst
Citat:
Låt oss då ta ett konkret exempel. En kollega som ca 94 hade en skuld på sitt hus som hade minskat i relation till marknadsvärde jämfört med när han köpte huset, beslöt att låna upp till ursprungsnivån och köpa en segelbåt. Skuldminskningen kan ha varit både via amortering och värdestegring på huset. Således gjorde han precis tvärtemot dina föreställningar och ökade på skuldnivån till den ursprungliga och konsumerade för det nya lånet.

Detta är ju inget annat än irrelevant svammel på det riktiga påståendet att räntenivåer påverkar skuldnivåer. Blir det billigare att låna pengar så tenderar viljan att låna större belopp att öka. Blir det dyrare att låna pengar så tenderar viljan att låna större belopp att minska.
2014-10-11, 10:58
Medlem
Citat:
Vadå "var har du fått det ifrån"? Jag försöker bara lista ut hur DU tänker när du skriver saker och ting och det vete fåglarna hur du gör det, alltså tänker.
Om du påstår saker och är svarslös när man frågar "var har du fått det ifrån", då är det din egen eventuella tankeverksamhet du bör se över. Och inte bekymra dig så mycket om andras. Vad du skriver här är att du påstår i blindo och har ingen grund för vad du häver ur dig.

Citat:
Var skrev du "90-talet" din nedlåtande fan? Nu har jag letat i tio minuter och inte hittat någonting. Om du vill, sida i tråden?
Du har alltså ingen koll på vad som skrivits i diskussionen. Och klarar inte ens att följa ordväxlingen tillbaka. Då är nog det mer angelägna för dig att bringa någon slags ordning i ditt eget hjärnkontor. Snarare än att bekymra dig över andras.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige? Mittenstycket citerade du i. Och jag refererade tillbaka i det och då kom du med följande briljanta svar:
Citat:
Vad pratar du för skit? 70-talet?
Och när du uttrycker dig så illa så vill jag inte se att du kommer och lipar över att du får en knäpp på näsan.

Citat:
Jag tror inte på det. Vad du hävdar är iallafall inget jag accepterar som sant. Det är mer förtroendeingivande med källhänvisningar som bygger under det där, än vad du påstår.
Det är just det som är skillnaden här. Du ägnar dig år tro, och jag ägnar mig åt fakta.
Källhänvisning fick du. Det var årsredovisning för valfri bank. Är du ovan med balansräkningar så väljer du en liten sparbank.

Men eftersom du inte verkar klara så mycket så hjälper jag dig lite. (Visa lite tacksamhet för det).
Den första jag hittar med google är:
http://www.bergslagenssparbank.se/download/18.ee3fb6d14300e770a91be5/1389361870882/%C3%85rsrapport+2010.pdf
På sid 5 hittar du balansräkningen. Summa skulder och avsättningar 2010 är 3003 MSEK och av den summan utgör inlåning från allmänheten 2988 MSEK. 14 MSEK har de lånat upp på annat håll. Och då kan du begrunda hur 14 förhåller sig till 2988. Om det ena är signifikant större än det andra och så.

När utlåning till allmänheten ökar så ökar inlåning från allmänheten lika mycket i samma ögonblick. Det skapas två ömsesidiga fordringar.
2014-10-11, 12:34
Medlem
Intressant läsning om ämnet, skrivet av Lars EO Svensson, en av Sveriges främsta nationalekonomer. "Han är en av världens mest citerade nationalekonomer i vetenskapliga tidskrifter. Databasen IDEAS rankade honom i juni 2009 på plats 22 i världen, vilket placerade honom långt före någon annan svensk nationalekonom."

http://ekonomistas.se/2014/10/06/varfor-betona-skuldkvoten-nar-det-finns-battre-matt-pa-risker-med-skuldsattningen/
2014-10-11, 13:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatjuju
Intressant läsning om ämnet, skrivet av Lars EO Svensson, en av Sveriges främsta nationalekonomer. "Han är en av världens mest citerade nationalekonomer i vetenskapliga tidskrifter. Databasen IDEAS rankade honom i juni 2009 på plats 22 i världen, vilket placerade honom långt före någon annan svensk nationalekonom."

http://ekonomistas.se/2014/10/06/varfor-betona-skuldkvoten-nar-det-finns-battre-matt-pa-risker-med-skuldsattningen/
Artikeln var ganska "duh", däremot följer han upp (sitt resonemang) i kommentatorsfältet. Så rekommenderar att inte klicka ner när ni läst sista meningen.

På motsatt sida har trollcornu varit i farten:
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/bostadsbubbla-trendar-hart-pa-google.html

Och även med samma humor noterat något man kan stöta på även i denna tråd:
Citat:
Sedan inslaget, där jag inte säger att bostadbubblan ska spricka just nu, har jag blivit kontaktad via mail och sociala medier av rätt många individer som upplyser mig om hur fel jag har. Jag har lärt mig många nya ord och kombinationer av ord jag inte visste var möjliga. Det slängs fram alla möjliga sorters argument, t ex att lägenhetspriserna i Stockholm är lägre än i New York och därför ska priserna upp i Stockholm.
Citat:
För Stockholm och New York är tydligen likvärdiga internationella metropoler och Berlin tas aldrig upp som jämförelse i dessa ... fina mail och meddelanden jag får, för tydligen är Stockholm finare än Berlin. Nybyggda lägenheter i centralaste Berlin ("Mitte" - inom 1 km från Alexanderplatz) kostar mindre än en sunkig inrökt lägenhet med 70-talsstandard i centrala Stockholm, och då är det inte klubbmedlemskap i bostadsrättsföreningar, utan ägarlägenheter. Att sedan Stockholm är en fisig byhåla i Europas bakvatten, långt bort från allt, i ett land utan några som helst internationella eller historiska kopplingar till världen likt en riktig världsmetropol, och knappast kan jämföras med vare sig Berlin, Rom, Paris, London, New York mfl är en annan fråga. Varför inte ta i lite och jämföra med priserna i Monte Carlo?

Senast redigerad av Trillske 2014-10-11 kl. 14:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in