[quote=MattiasBeming|50682786]
Citat:
När det kommer till verklig abstraktion så står vetenskapen lika handfallen inför denna region som du står inför vad tomheten egentligen representerar i verkligheten. Vetenskapen kan på sin höjd spekulera och då använda sig av den overkliga regionen av det abstrakta, den s.k. "fantasin". Vad jag avser är dock hela den abstrakta domänen med en grund i hur det verkligen förhåller sig i denna.
Du pratar om tomhet, känner igen det, bl.a buddhistisk och new-age-mixande flummare vilka blandar friskt med alla sina konkurrerande mindmap-sets.. vill gärna in och frottera sig in till de riktigt seriösa arenorna el domänerna, me se du, det ska behörighet till, som passerat avhandlingar där det går att skärskåda religiös eufori i enbart ommöblerad RETORIK, ifrån begreppens förankrade värde : ingen förankring blir inte starkare av att försöka efterlikna eller imitera.
Tomheten om igen, hört talas om pauser? ... om eftertänksamhet.. om framförhållning, dessa tre är viktiga och liksom samlar upp alla de mellansteg av de glapp som alltid finns mellan en konklusion till annan, för forskning går inte utmed en räls... forskning och i synnerhet detta topic brain... har varit genomgående trögflytande, men inte så pass att man inte fått fram oförskämt potenta narkosbladningar, så du... vad säger det?
det säger mig långtifrån allt, vi är ju myror... men... måste säga att när man opererar digitalt i foster,där foster påvisar livshotande avvikelser , men åtgärdar foster medan de ännu inte är livsdugliga men ändå har vitala organ på plats... det går icke över en natt.. det tar inte "några år" - här handlar det om livsmission, om KALL.
När vi pratar om aktiv dödshjälp, ska man kanske förstå skillnaden mellan tomhet och paus, tomhet och rytm... sinus cosinus... vilorytm.. coma... / elektriska urladdningar, fortplantningar ... sekvenser.. det finns "tomhet" där också.. men den kan vara okontrollerbar, den kan skena... den går att jaga ifatt också, inte alltid, men vad som kan tolkas vara tomhet, kan vara feltolkning, varför detta med tolkningar ur religiös metodik, inte alltid gör sig inom fysiologins domän.
om så, att männniskan har sina känslor och gråter över att inte bli förstådd i vårdprocess.. eller svåra förlopp..
klart tomhet alltid är där, när kropp temporärt slås ut, inte många som inte ber om att få dö... deras tomhet.. är tom, men fysiologiskt inte, då man inte kan idka introspektion vid alla lägen, medan känslan av tomhet kan överstiga insikten..... insikt behöver ibland vara strikt objektiv. till punkt o pricka.
inte glida lite utefter tolkning ; finns bl.a HSAN (rätt ordföljd?), finns oxå patienträttigheter, föreningar.. annat topic ju. om man behöver klaga... men det blir ju annan tråd, inte?
, för vi hade väl navigation koordinater i gps, var det inte huv.sakliga topic eller vad som försöker relateras till i tråden här?
osv.
allt är konkret förankrat, tomhet i det psykiska.. anspelar på trötthet, också återfunnet i olika skalor, tyvärr... var du än vänder dig.. måste människan räkna. tyvärr, du behöver sluta at särskilja med den mer ideologiska ivern, att låtsas dig fånga något med religionens hjälp, själen är sedan länge ett varumärke, inte mycket mer... vet inte men jag lever iaf inte på 1800-talet , dock uttrycker du dig ibland i nästan vilja att ha det mer liksom "sakrala" rakt in i neurobiologi, hur går det ihop?
kanske vid livets slutskede-biologiska avrundningsfaser, som sörjare.. som lindrande-psykologi..
men det är inte särskilt adekvat där vital status är vid liv. Och så då psyk. som vi var inne på igår. En helt annan domän det. Helt o helt, ibl i omlott med renodlad medicin, men ändå lätt udda (enl mig) (dvs fortfarande, hur optimerade viss akliniker än säger sig vara, så har de också lite särskild klientel, andra premisser m.m)
Citat:
Och tomheten, som omfattar all form av materia och även innefattar den
Varför inte ist. prata i termer av aktiv passiv materia?
varför tomhet? materia står alltid i relation till vartannat, i reaktion med vartannat, om än du inte kan se aktiviteten alltid, mycket man inte kan varken se el ana, men ändå högaktivt. ingalunda tomt.
men psykiskt? tomt? nej jag fattar inte hur du menar.
kanske för att du inte är vare sig fysiker eller fysiologiskt oreineterad el haft mer ansvarsmässigt med det fysiska att göra?
skulle du, skulle ditt sinne skärpas, jag lovar - att försöka dissa det materiella... kan man göra när man är ideologiskt anfktad, t.ex att behöva hävda sin religiösa position/status.
ett jehovas vittne t.ex.. jisses.. vilka turer de behövt ta sig för sina fucking blodfria operationer, jävla dårar.
Citat:
i form av en inre omfattning ned till materiens minsta beståndsdel, är det "ingenting" vari abstraktioner (ting) kan skapas genom människans gudomliga skaparförmåga.
Myter annars, lek med ordvalörerna.
har noll med adekvat språkhantering att göra, vi hade fokus neurobiologi inte sant?
men ok, ett psyke KAN blockeras av alltför fanatisk upptagning av religion, av mer moderat el villighet att erkänna var den är och att den är i tid o rum, det är olika.. finns psykiskt sjuka ja.
kanske ditt gebit?
eller med smärta i det "inre" det du vill komma åt?
Citat:
Det är i tomheten varje människas mentala och ursprungliga identitet, i begynnelsen av den alldeles egna världsuppfattningen, först skapade begreppen för vad som var upp och vad som var ned eller "himmel" och "jord" som det ursprungligen handlade om.
Vad du beskriver med detta, kan jag ev. tolka som smärta, saknad, sorg.. man kan ha hjärtesmärta.. och ja, det gör givetvis ont, på ett annat sätt. men kan sätta sig i mentala också...
psykosomatik. kronisk melankoli o.dyl (tomhetskänslorna... att inte känna lust, tyna i ego-kärnan, inre motorn sackar..)
Citat:
Tomheten (delbarheten) är vad som gör materien delbar ned till sin minsta beståndsdel (odelbarheten). Därefter har vetenskapen valt att fortsätta söndra istället och tror sig ha hittat mindre beståndsdelar fast det egentligen handlar om bitar av den minsta beståndsdelen.
Förstår inte detta... kan du inte beskriva det i andra ord, ge exempel! dra en fallbeskrivning tack!
Citat:
Det heter ju "söndra och härska"
Psykiatrin, detta. Inte neurobiologi inom fysiologiska ramarna. Stor skillnad det, OBS!!
Det står en kraftig skiljevägg mellan psykiatri och neurologi. Tror du inte mig, jag har jobbat på neruologen i snart 9 år.
Citat:
Tror man att den fysiska hjärnan utgör skaparen i en själv får man heller inget större perspektiv på saker och ting, den egna abstrakta funktionen inkluderad.
Nej, hjärnan i symbios, sa jag ju nu tjugotusen ggr, suck.
inte ensam.. hjärnan är inte en maskin, sannerligen icke. den är så intrikat att mycket återstår.. oroa dig inte.
vi vet något, men det mesta återstår... för den skull ska man söla ner sig och leka janteleken? nej tack.