Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-10, 21:17
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ett urklipp ur dagens artikel i DN om nobelpriset i medicin...

Det är ju uppenbart att det inom vetenskapen existerar en tro om att hjärnan i den mänskliga kroppen skapar den abstrakta "karta av rummet" det är fråga om i detta fall. Detta menar jag vara en övertro på en fysisk klump innanför pannbenet och de så fantasifullt dragna sambanden mellan vad de lyckats uppmäta i hjärnaktivitet och den fysiska klumpen som "skaparen" av dessa är rent ut sagt löjeväckande. De begår enligt mig det självobjektifierande felslutet "självuteslutning" i sina objektiva och så fantasifulla teorier hur människan och skaparen i henne egentligen fungerar.

Människan har en abstrakt skaparförmåga som antingen är medveten eller omedveten och denna tillhör hennes mentala och gudomliga identitet, enligt mig. Det är med hjälp av denna skaparförmåga som hon själv (medvetet och omedvetet) skapar "kartan av rummet" (medvetenheten i världen) hon själv befinner sig i.

Vad säger du om ämnet? Och har de verkligen löst ett problem?

Dela med dig av dina tankar, om du har några.

mvh
Mattias

Finns ingen skapare eller gud. Varför blandar du in hjärnan ("produkt" av evolutionen) i detta?
Citera
2014-10-10, 21:22
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofaith
Finns ingen skapare eller gud. Varför blandar du in hjärnan ("produkt" av evolutionen) i detta?
För att de du tror på, tror att den skapar dina tankar. Givetvis finns en skapare i dig, liksom det gör detta i mig. Tror du verkligen din kropp skulle fungera utan "mjukvaran"?

mvh
Mattias
Citera
2014-10-10, 21:26
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
För att de du tror på, tror att den skapar dina tankar. Givetvis finns en skapare i dig, liksom det gör detta i mig. Tror du verkligen din kropp skulle fungera utan "mjukvaran"?

mvh
Mattias

Vad bra, då borde det alltså finnas en skapare i allt vi ser, som t.ex. Ebola viruset, Malaria, HIV etc, etc.
Skönt att få det uppklarat.
Citera
2014-10-10, 21:28
Medlem
PierreKirbys avatar
Citat:

mvh
Mattias

Detta är ett påstående. Kan du vara vänlig att lägga fram några som helst bevis för att detta skulle vara sant?
Citera
2014-10-10, 21:42
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreKirby
Detta är ett påstående. Kan du vara vänlig att lägga fram några som helst bevis för att detta skulle vara sant?
Det främsta beviset är nog att du nyss begrep något som varandes ett påstående. Detta innebär att något i dig fattade en del utav en mening och kunde bilda sig begreppet om att denna del var just ett "påstående". Att något i dig kunde urskilja ett ting ur något annat (eller skapa det underliggande begreppet för ordet "påstående" utifrån begripandet av flera andra begrepp) kräver att något i dig skapat en abstraktion för vad ett påstående är. Och en abstraktion är ett begrepp avskalat från alla former och mått.

Detta "något" är skaparen i dig (liksom i mig) - och om du är fullt medveten att du begriper något vara ett påstående när du gör detta är du också fullt medveten om att du är skaparen i dig själv, om du idkar lite självreflektion och försöker begripa vad du själv nyligen har gjort.

Är det bevis nog eller måste jag vidareutveckla det hela åt dig?

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-10-10 kl. 21:53.
Citera
2014-10-10, 21:50
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är inte vetenskapen det är fel på. Den följer den vetenskapliga metoden precis som sig bör. Däremot är det ju du och dina gelikar som hoppar mellan verklighet till fantasi utan att stödja sig på empiri och testbarhet.
Varför hanterar inte vetenskapen gudar, själar och ickemateriell existens? För att man följer bevisen, inte fantasier.
Finns inget enklare än att slå hål på en vetenskaplig teori, ett grundkrav är ju att de är falsifierbara. Grundproblemet är ju att MattiasBeming inte har förstått hur den vetenskapliga metoden fungerar.

Citat:
Om du vill se det som händer i hjärnan som "mjukvara" så visst. Liknelsen är dock ganska vansklig då gränsen mellan hård och mjukvara är högst suddig. Det finns ju till exempel system vars mjukvara är skapad av dem själva. Det hela låter lite som argumentet att "något komplext måste alltid ha en mer komplex skapare", något som är uppenbarligen är falskt.

Det är väl snarare tvärt om, allt tyder ju på att vår hjärna är vad som skapar vårt medvetande och kognitiva funktioner, inga bevis finns på att det skulle finnas något utanför hjärnan. Att vi inte har en aning om hur detta går till är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av PierreKirby
Just bevis verkar inte vara hans starka sida, men jag skulle också vara nyfiken på ett försök.
Citera
2014-10-10, 21:55
Medlem
72mms avatar
Citat:
Det främsta beviset är nog att du nyss begrep något som varandes ett påstående. Detta innebär att något i dig fattade en del utav en mening och kunde bilda sig begreppet om att denna del var just ett "påstående". Att något i dig kunde urskilja ett ting ur något annat (eller skapa det underliggande begreppet för ordet "påstående" utifrån begripandet av flera andra begrepp) kräver att något i dig skapat en abstraktion för vad ett påstående är. Och en abstraktion är ett begrepp avskalat från alla former och mått.

Detta "något" är skaparen i dig (liksom i mig) - och om du är fullt medveten att du begriper något vara ett påstående när du gör detta är du också fullt medveten om att du är skaparen i dig själv, om du idkar lite självreflektion och försöker begripa vad du nyligen har gjort.

Är det bevis nog eller måste jag vidareutveckla det hela åt dig?
Allt det där är långt ifrån bevis av något slag, det är bara mera påståenden.

För att klargöra; är vad du hävdar att något som har abstraktionsförmåga är speciellt på något vis? Att det måste ha en (övernaturlig) skapare? Är det påståendet?
Citera
2014-10-10, 22:03
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
inga bevis finns på att det skulle finnas något utanför hjärnan.
Tangentbordet jag skriver på finns utanför min hjärna, du kan komma hit så får du se själv.

Jag påstår inte heller att skaparen i dig eller mig finns utanför våra hjärnor - utan i det tomrum och den psykiska domän som existerar i den komplexa köttklump som gör att såväl du som jag kan orientera oss i den fysiska dimension du hitintills verkar ha letat bevis i. Det är dags att komma till lite insikter om det mest fundamentala skillnaderna mellan psykisk domän och fysisk dimension skulle jag tro. Har jag fel?

mvh
Mattias
Citera
2014-10-10, 22:03
Medlem
Anon2s avatar
TS, om du nu är så säker på att vårat medvetande inte är en "köttklump", varför skjuter du inte skallen av dig? Du har ingen anledning att inte göra det.
Men okej, en light variant av det är att bli nersövd inför en operation, då kanske polletten trillar ner för dig. Det är som att trycka på en off knapp. Ditt universum upphör att existera. Glöm sömn, sömn känns som att vara yrvaken i jämförelse.

Det där med att troende inte kan tro att medvetandet är skapat av hjärnan påminner mig om det att djur är för dumma för att förstå att det är de själva i spegeln.
Alltså, ni är för dumma för att se erat riktiga jag.
Det passar också bra ihop med det faktum att troende är mindre intelligenta än ateister.

Det är också roligt att TS säger att vetenskap saknar verklighetsförankring.
På vilket sätt har något teoretiskt, som inte går att bevisa, studera, observera, eller ens uppleva som individ mer verklighetsförankring?
Senast redigerad av Anon2 2014-10-10 kl. 22:13.
Citera
2014-10-10, 22:18
Medlem
72mms avatar
Citat:
Jag påstår inte heller att skaparen i dig eller mig finns utanför våra hjärnor - utan i det tomrum och den psykiska domän som existerar i den komplexa köttklump som gör att såväl du som jag kan orientera oss i den fysiska dimension du hitintills verkar ha letat bevis i. Det är dags att komma till lite insikter om det mest fundamentala skillnaderna mellan psykisk domän och fysisk dimension skulle jag tro. Har jag fel?
Finns inga belägg för att något magiskt tomrum eller icke fysikalisk, "psykisk domän" skulle existera. Du får börja med att lägga fram belägg för att något sådant skulle finnas. Du pratar om själar, magi och hokus pokus.
Citera
2014-10-10, 22:21
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
TS, om du nu är så säker på att vårat medvetande inte är en "köttklump", varför skjuter du inte skallen av dig? Du har ingen anledning att inte göra det.
Men okej, en light variant av det är att bli nersövd inför en operation, då kanske polletten trillar ner för dig. Det är som att trycka på en off knapp. Du upphör att existera. Glöm sömn, sömn känns som att vara yrvaken i jämförelse.
Av den enkla anledningen att jag älskar människan, i såväl mig själv som i andra och bryr mig om dom som föds till människor i denna värld med folk som vanställs till oigenkännlighet av vetenskaplig troskap och annat trams.

Du är så korkad att du inte begriper värdet utav att leva livet ens - men polletten du bär på huvudet kanske trillar ned en dag den med om du någonsin kommer att få möjligheten till tron till dig själv du med. Det avgör ju du och bara du allena.

mvh
Mattias
Citera
2014-10-10, 22:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Steg 1: Påstå X så flummigt som möjligt utan att erbjuda ett spår av evidens och säg åt alla som ifrågasätter X att du har bevisat X fastän de inte förstått det och att X ovillkorligen leder till Y, men att man bara kan bevisa Y för sig själv, och att alla forskare försöker undanhålla sanningen från världen

Steg 2: Säg åt alla som inte håller med dig att de har fel och att din pappa är starkast

Steg 3: Profit.
haha , klockren

.. när inte profiten är där.. loggar man in på fb, för att kompensera. lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in