2014-10-10, 19:43
  #89725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Stämjärn är inneslutet enligt mig. Ett stämjärn är försvunnet ifrån lägenheten, eller ?
Mordvapen nr 1. Och händer runt halsen därefter ?

stämjärn ger inte en rundad sårbild. VBs sår var halvmåneformade. Typ D eller C inte I som ett stämjärn eller stämkniv.
Citera
2014-10-10, 19:49
  #89726
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Var väl en sms konversation om jag inte minns fel. Något om att hon tvättade sin nedblodade dräkt tydligen. Och vart inlåst kanske. I vilket fall som helst så lät det som en lögn. Man får inte gå ifrån ett träningspass skadad, utan att meddela tränaren. Och ingen träningskamrat eller tränare har sagt att dom sett VB blöda något alls på träningen. MB har inte heller haft privata träningspass med VB på klubben, det får dom inte ha. VB var rätt duktig på att ljuga
"Och vart inlåst kanske", vad menar du? Och hur kan det här gått till? Sid 1000-1001:
Citat:
FL l: Har hon någon gång blivit inlåst i träningslokalen?
MB: Ja vid ett tillfälle jag tror det var i början av januari 2013. Hon ringde mig och jag åkte dit och släppte ut henne och körde hem henne.
Citera
2014-10-10, 20:08
  #89727
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
/.../ Det är fastslaget, inte minst genom bloggen, att det fanns tid för sex efter messandet, kl 18:40 - strax före 20:00.
Det faktum 1 att VB:s mobil avsänder ett sms till MB 18:40 - men att MB, när han 19:30 befinner sig på restaurangen, känner sig föranlåten att sms:a VB i förebyggande syfte (för att inte riskera att behöva störas under middagen) - talar med styrka mot det i tråden framförda scenariot att MB och VB bestämt träff senare under kvällen. Anledningen är faktum 2 att VB varken besvarar MB:s sms 19:30, eller skickar i väg något annat sms. VB:s sms:ande upphör tvärt 18:40 - och man får ingen kontakt med henne förrän hennes ben 16 dgr senare hittas inne i det ödehus KJ varit så angelägen om att "genomsöka". - Följande faktum 3 bör också finnas med i ett tänkbart händelseförlopp:
20:32 VB:s påslagna mobil byter nät från 3G till 2G, för att 6 min senare byta nät från 2G till 3G.

Vi kan därför inte utesluta ett scenario där KJ oskadliggör VB någon gång efter sms:et 18:40 (alt. efter hennes larmsamtal 17:09 eftersom man ej bör utesluta möjligheten att KJ sms:at MB), stoppar på sig hennes mobil (men lämnar sin egen hemma), för att sedan så småningom transportera henne till en plats där hon inte kommer att hittas i första taget. Efter att detta är gjort får han bråttom hem igen och kan då ha passerat ett område som får VB:s mobil att byta nät. Det faktum 4 att en granne vid 21-22-tiden ser en skäggig mansperson hastigt stänga KJ:s sovrumsfönster och dra för gardinerna, kan ha varit tidpunkten då KJ anlänt hem och börjat undanröja spår i sin lägenhet. Han bör i detta läge ha funderat på vad han skulle göra; hur han skulle lägga upp sitt alibi. Det förtjänar tilläggas att VB:s magsäcksinnehåll tyder på att hon avlidit tidigt under kvällen, men flera osäkerhetsfaktorer finns också, t.ex frågan om hur länge hon kan ha varit vid liv och om hon under denna tid fått ytterligare mat och dryck efter det glas med Oboy hennes mor sett henne tillreda när hon kom hem från sin reklamutdelning och satte sig vid datorn för att skriva sin arbetsrapport.
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2014-10-10 kl. 20:19.
Citera
2014-10-10, 20:34
  #89728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Var väl en sms konversation om jag inte minns fel. Något om att hon tvättade sin nedblodade dräkt tydligen. Och vart inlåst kanske. I vilket fall som helst så lät det som en lögn. Man får inte gå ifrån ett träningspass skadad, utan att meddela tränaren. Och ingen träningskamrat eller tränare har sagt att dom sett VB blöda något alls på träningen. MB har inte heller haft privata träningspass med VB på klubben, det får dom inte ha. VB var rätt duktig på att ljuga

Du fick det här för att du ville visa att hon inte hade blött näsblod. Det hade hon.
Jag håller med dig om hennes vårdslöshet med sanningen.
Citera
2014-10-10, 20:55
  #89729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Tänkte på järnbalken som går i taket på gula huset. Vafan tänkte du på ?
Har du varit där ?

Styckning medels syner placerade på järnbalken i taket på Gula Huset.
Du har tappat bort dina hästar va?
Citera
2014-10-10, 20:58
  #89730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Tänkte på järnbalken som går i taket på gula huset. Vafan tänkte du på ?
Har du varit där ?

Jo jag har varit där. Finns ingen järnbalk i taket där. Det är ett trähus. Träbalkar. Men bra försök. (egentligen inte. Bättre att erkänna sin okunskap. alt. dyslexi.)
Citera
2014-10-10, 22:09
  #89731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sannolikt inte, hans förklaring till lögnen är trovärdig.

Källa på det?
Sunt förnuft?
Citera
2014-10-10, 23:30
  #89732
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
stämjärn ger inte en rundad sårbild. VBs sår var halvmåneformade. Typ D eller C inte I som ett stämjärn eller stämkniv.

...och framförallt var såren dessutom koniska. Åsikten att det ändå är ett stämjärn, eftersom det saknas ett enligt det trovärdiga vittnet AB, delas av åklagaren trots polisens expertutlåtande.

Citat:
– Nja. Inte med det antalet hugg. Skadorna kommer ej från en vanlig kniv, snarare ett u- eller skålformat blad. Man kan tänka sig ett stämjärn men detta är både spetsigt och u-format. Vi har tittat på olika föremål. Det finns ett verktyg som heter märlspik, som används när man binder ihop rep. Den formen stämmer bra överens med skadorna, även om jag inte vet hur pass eggvass en sån märlspik är, sade Lindblom.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-10-10 kl. 23:33.
Citera
2014-10-10, 23:50
  #89733
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det faktum 1 att VB:s mobil avsänder ett sms till MB 18:40 - men att MB, när han 19:30 befinner sig på restaurangen, känner sig föranlåten att sms:a VB i förebyggande syfte (för att inte riskera att behöva störas under middagen) - talar med styrka mot det i tråden framförda scenariot att MB och VB bestämt träff senare under kvällen. Anledningen är faktum 2 att VB varken besvarar MB:s sms 19:30, eller skickar i väg något annat sms. VB:s sms:ande upphör tvärt 18:40 - och man får ingen kontakt med henne förrän hennes ben 16 dgr senare hittas inne i det ödehus KJ varit så angelägen om att "genomsöka". - Följande faktum 3 bör också finnas med i ett tänkbart händelseförlopp:
20:32 VB:s påslagna mobil byter nät från 3G till 2G, för att 6 min senare byta nät från 2G till 3G.

Vi kan därför inte utesluta ett scenario där KJ oskadliggör VB någon gång efter sms:et 18:40 (alt. efter hennes larmsamtal 17:09 eftersom man ej bör utesluta möjligheten att KJ sms:at MB), stoppar på sig hennes mobil (men lämnar sin egen hemma), för att sedan så småningom transportera henne till en plats där hon inte kommer att hittas i första taget. Efter att detta är gjort får han bråttom hem igen och kan då ha passerat ett område som får VB:s mobil att byta nät. Det faktum 4 att en granne vid 21-22-tiden ser en skäggig mansperson hastigt stänga KJ:s sovrumsfönster och dra för gardinerna, kan ha varit tidpunkten då KJ anlänt hem och börjat undanröja spår i sin lägenhet. Han bör i detta läge ha funderat på vad han skulle göra; hur han skulle lägga upp sitt alibi. Det förtjänar tilläggas att VB:s magsäcksinnehåll tyder på att hon avlidit tidigt under kvällen, men flera osäkerhetsfaktorer finns också, t.ex frågan om hur länge hon kan ha varit vid liv och om hon under denna tid fått ytterligare mat och dryck efter det glas med Oboy hennes mor sett henne tillreda när hon kom hem från sin reklamutdelning och satte sig vid datorn för att skriva sin arbetsrapport.
Sid 994:
Citat:
[MB] uppger att när de går till restaurangen vid 18.30-19.00 så svarar han "jag jobbar" till Ploy. Efter detta så hörde inte [MB] av Ploy under hela kvällen.
VB:s sista SMS går 18:40, och MB:s nästa går 19:31, så det måste vara det han menar. Varför skriver han "jag jobbar" för att inte bli störd 51 minuter efter VB:s SMS? Hon stör ju inte längre?
Citera
2014-10-11, 10:49
  #89734
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sid 994:

VB:s sista SMS går 18:40, och MB:s nästa går 19:31, så det måste vara det han menar. Varför skriver han "jag jobbar" för att inte bli störd 51 minuter efter VB:s SMS? Hon stör ju inte längre?
Av den enkla anledningen att MB inte såg sms:et förrän 51 minuter efter det skickades. Själv svarar jag inte alltid omedelbart när jag får sms. Beror helt på vad jag håller på med. Detta är tämligen ointressant Qurarrel. Hur ser den fantastiska bloggen på det här?
Citera
2014-10-11, 11:19
  #89735
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Av den enkla anledningen att MB inte såg sms:et förrän 51 minuter efter det skickades. Själv svarar jag inte alltid omedelbart när jag får sms. Beror helt på vad jag håller på med. Detta är tämligen ointressant Qurarrel. Hur ser den fantastiska bloggen på det här?
Men han såg ju att SMS:et han svarade på var 51 min gammalt, så han visste att det inte var en svärm SMS han svarade på. Han kunde i andra situationer ignorera tiotals SMS i följd, varför var han tvungen att svara mitt under bröllopsmiddagen?
Citera
2014-10-11, 12:23
  #89736
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sid 994:

VB:s sista SMS går 18:40, och MB:s nästa går 19:31, så det måste vara det han menar. Varför skriver han "jag jobbar" för att inte bli störd 51 minuter efter VB:s SMS? Hon stör ju inte längre?

Därför han hade på känn att VB skulle börja spamma 100tals sms, efter att han inte svarat på ett tag. Hade själv skrivit jag jobbar eller nått liknande, för att inte bli störd. Ser inte det konstiga i det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in