Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-10-10, 08:49
Medlem
Ok, grabbar. Jag ber om ursäkt ifl jag förolämpa någon, vi får ta det på en annan tråd.

Ont: är det någon som vet hur långt inne IS är? Hur länge kan YPG stå emot? Hur går det med IS offensiv mot Bagdad? All fokus är på Syrien, fast IS är fortfarande aktiva i Irak.
Citera
2014-10-10, 09:04
Medlem
tigersaid86s avatar
Igår skedde det inga flyganfall i Irak.
Söder om Kirkuk sker IS aktivitet.

Se mitt inlägg på föregående sida.
Citera
2014-10-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86

Irakiska armen har flyganfall väldigt ofta men många förväxlar dom med amerikanska flyg.
Citera
2014-10-10, 09:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86

Vadå inga anfall?
Citat:
WASHINGTON, Oct. 9, 2014
In Iraq, an airstrike south of Sinjar destroyed an ISIL bunker and ammunition cache and a small ISIL unit. Another airstrike, south of Sinjar Mountain, destroyed an ISIL armed vehicle and a small ISIL unit. To conduct these strikes, the U.S. employed attack aircraft deployed to the Centcom area of operations. All aircraft exited the strike areas safely.
http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=123379

Inget runt Kirkuk, men där finns det väl kurder som kan försvara sig eller kan de inte det alls helt plötsligt?
Citera
2014-10-10, 18:35
Medlem
shogun-rs avatar
NATO borde säga. Antingen går ni in i Kobane med marktrupper eller så är ni inte med i NATO längre. Dom har ju för fan soldater och stridsvagnar typ 200 meter från staden.
Citera
2014-10-10, 19:26
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Irakiska armén fortsätter skörda framgångar mot ISIS i Irak. Denna konflikt är viktig för irakiska armén, nu har man chansen och tränas i verkliga strider samtidigt som man skiljer agnarna från vetet. Det är ju ett känt faktum att många i irakiska armén är endast med för att få lön.

Se länk:

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-29573862#sa-ns_mchannel=rss&ns_source=PublicRSS20-sa?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Senast redigerad av Marlo.Stanfield 2014-10-10 kl. 19:44.
Citera
2014-10-10, 19:42
Medlem
SvaMp_s avatar
Situationen är jääkligt komplex nu, alla blir indragna, vad ska mellanöstern tillbaks till efter detta
Citera
2014-10-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Irakiska armén fortsätter skörda framgångar mot ISIS i Irak. Denna konflikt är viktig för irakiska armén, nu har man chansen och tränas i verkliga strider samtidigt som man skiljer agnarna från vetet. Det är ju ett känt faktum att många i irakiska armén är endast med för att få lön.

Tidigare var det många som var med för att få lön men nu när man isis i landet som slaktar allt och alla så är det inte längre lönen som spelar någon roll. Och många av dom är inte ens i armen det finns shia miliser, sunni klaner och folk som helt enkelt kommit pågrund av att ayatohalla sisstani förklarat jihad för alla att försvara Irak mot isis. Det finns gott om folk nådde oerfarna och erfarna och det finna bra vapen och flyg men problemet är att dom här terroristerna gömmer sig bland civila och det är svårt att ta dom utan att ta med massa civila på köpet. Och grejen är den att det finns irakier som gömmer dessa personer och hjälper dom det är därför dom har tagit över städer som Mosul och tikrit då saddams anhängare och al Qaida har hjälpt dom med boende och annat. Många tror att alla i isis kom körandes från Syrien eller Turkiet och bara fuckade upp armen men det är inte sant för att dom flesta var redan i Irak men visst kom det folk senare men det var inte de som krigade i början. Nu gäller det för kurderna, irakierna och syrierna att stänga sina gränser så att inga vapen eller folk kommer in. Tyvär så lät kurderna vapen och folk flöda från Turkiet in till Irak men nu har kurderna lärt sig att turkarna inte är deras vänner.
Citera
2014-10-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Kom igen grabbar, ser ni inte hur löjliga era förolämpningar ser ut? Jag märker hur det här grälet är 150 sidor ifrån att ta slut, håll det i PM istället om det är så viktigt.

Städer nu i konflikt - sen 6 oktober
-Irakiska regeringen försöker återta staden Heet väster om Baghdad.
-Falahat nära väst om Bagdad har fallit i IS händer från den irakiska regeringen
-IS har börjat attackera den kurdiska staden Daquq söder om Kirkuk.
-Al-Dhuluiyah och Balad öst om Samarra nu i konflikt mellan IS och Irak

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Iraqi_insurgency_detailed_map

Jag blir irriterad när snubben försvarar en som ligger bakom allt de här. Han tycker det är häftigt att hans president hjälper terrorister.
Citera
2014-10-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
NATO borde säga. Antingen går ni in i Kobane med marktrupper eller så är ni inte med i NATO längre. Dom har ju för fan soldater och stridsvagnar typ 200 meter från staden.

Grejen är den, Turkiet är förmodligen NATOs viktigaste medlem, dels för att det är nära ryssen och MÖ och dels för att det är NATOs andra största militär.
Citera
2014-10-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Grejen är den, Turkiet är förmodligen NATOs viktigaste medlem, dels för att det är nära ryssen och MÖ och dels för att det är NATOs andra största militär.
Det är NATO:s femte största militär inte andra.
Citera
2014-10-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Du vet, min fiendes fiende är min bästa vän! Även kallat realpolitik.

Ps. Önskar det fanns två parallella trådar här, en för västerlänningar och en för resten. Denna tråd tydliggör SD:s framgångar då det påvisar med all tydlighet att det inte är spännande med multikulti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in