2014-10-10, 21:54
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det är verkligen inte irans avsikt att skrämmas..Där begår du ett stort misstag.
USA är redan skrämd, inte p.g.a. irans uppvisningar men av informationen från sina egna underrättelsetjänster. Deras politiska ageranden är ett tydligt tecken på att fallet Iran inte varit lika lätt efter 35år.
Du kan ju besvära dig själv och läsa igenom dokumenten som publicerats av deras strategiska centraler.

Tvärtom, som jag tidigare skrev kör man med skådespelare ett tag. Driver med er lite..
Tror du verkligen att det finns läckor i IRGC? Du kan då besvära dig med att lyssna på äldre CIA personal som varit på plats.
Mig veterligen har Robert Baer haft klargörande kommentarer kring den iranska underrättelsetjänstens skicklighet att röja undan spåren efter sig.Men hur ser hierarkin ut inom IRGC?Läcka måste ju finnas någonstans.
Citera
2014-10-10, 21:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Historiskt kan du inte ge något konkret exempel på en läcka från den organisationen.

Det är självklart så att det är knivigt att göra så länge den iranska regimen styr i Iran. Man kan också för min del gärna tro att det är en organisation med hundratusentals medlemmar utan något som helst läckage, det jag påpekar är att det är både historielöst och naivt att göra det.

Det går helt enkelt inte att hålla en så stor organisation läckagefri. Nazityskland klarade det inte, inte heller Sovjetunionen, inte Storbritannien, inte USA, inte Kina, inte Japan, inte Saddams Irak, inte Khaddafis Libyen, ingen.

Att sitta och påstå att en religiös milis skulle vara bättre än några av tidernas främsta underrättelse/paramilitära organ, är bara jävligt löjligt.
Citera
2014-10-10, 22:33
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är självklart så att det är knivigt att göra så länge den iranska regimen styr i Iran. Man kan också för min del gärna tro att det är en organisation med hundratusentals medlemmar utan något som helst läckage, det jag påpekar är att det är både historielöst och naivt att göra det.

Det går helt enkelt inte att hålla en så stor organisation läckagefri. Nazityskland klarade det inte, inte heller Sovjetunionen, inte Storbritannien, inte USA, inte Kina, inte Japan, inte Saddams Irak, inte Khaddafis Libyen, ingen.

Att sitta och påstå att en religiös milis skulle vara bättre än några av tidernas främsta underrättelse/paramilitära organ, är bara jävligt löjligt.
Shia-muhammedanismen grundades på hemlighetsmakerier inom tolv-sekterna.Nazismen eller kommunismen saknar en sådan historia.Iran kallar sin underrättelsetjänst för Mahdis "okända" soldater.En vän till mig som bor i Iran berättade en gång att man väljer ut föräldrarlösa barn från särskilda orter.Vet dock inte om det verkligen går till på det sättet eller om det bara är en myt.
Citera
2014-10-11, 15:03
Medlem
Citat:

Citat:
Mig veterligen har Robert Baer haft klargörande kommentarer kring den iranska underrättelsetjänstens skicklighet att röja undan spåren efter sig.Men hur ser hierarkin ut inom IRGC?Läcka måste ju finnas någonstans.
De läckor som finns är skapade av IRGC själv. De vilseleder sina fiender och den hierarkiska strukturen är inte personifierad. Personer är inte viktiga i den organisationen. Det kan vara så att deras högre uppsatta generaler saknar information som en städare har tillgång till.

Personalen som arbetar för IRGC kontrolleras genom militären, underrättelsetjänsten och andra organ. Detsamma gäller militären som kontrolleras av IRGC. Att ens nå organisationen på det sättet som många tror är så långsökt och så svårt att SABAN-center i USA skrotar förslaget i sin rapport.

Citat:
Mahdis "okända" soldater.En vän till mig som bor i Iran berättade en gång att man väljer ut föräldrarlösa barn från särskilda orter.Vet dock inte om det verkligen går till på det sättet eller om det bara är en myt.

Din vän har snackat skit.
För att arbeta för den iranska underrättelsetjänsten måste man först studera vid en speciell högskola. För att kunna komma med i urvalen måste du vara frisk i huvudet och i kroppen, bevisa att du 300 år tillbaka har iranska förfäder, du får inte ha någon i släkten som är gift med andra nationers medborgare. Du får heller inte ha någon i släkten som har medverkat i aktioner mot den islamiska republiken. Du får inte vara äldre än 23 år gammal. Du betalar ingenting för utbildningen men om du hoppar av så blir du betalningsskyldig.
Du får heller inte vara verksam vid någon annan statlig organisation eller myndighet,varken IRGC, polisen eller militären.
Citera
2014-10-11, 16:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
De läckor som finns är skapade av IRGC själv. De vilseleder sina fiender och den hierarkiska strukturen är inte personifierad. Personer är inte viktiga i den organisationen. Det kan vara så att deras högre uppsatta generaler saknar information som en städare har tillgång till.

Personalen som arbetar för IRGC kontrolleras genom militären, underrättelsetjänsten och andra organ. Detsamma gäller militären som kontrolleras av IRGC. Att ens nå organisationen på det sättet som många tror är så långsökt och så svårt att SABAN-center i USA skrotar förslaget i sin rapport.

Japp. IRGC, den enda organisation genom historien i den storleksklassen som aldrig haft en enda underrättelseläcka. Helt klart är det så IR5! Än mer imponerande är det ju med tanke på att IRGC inte ens är en underrättelseorganisation eller säkerhetstjänst.

Mycket trovärdigt.
Citera
2014-10-11, 17:17
Medlem
Citat:
Japp. IRGC, den enda organisation genom historien i den storleksklassen som aldrig haft en enda underrättelseläcka. Helt klart är det så IR5! Än mer imponerande är det ju med tanke på att IRGC inte ens är en underrättelseorganisation eller säkerhetstjänst.

Mycket trovärdigt.

Det är ett misstag många begår. Dessutom många iranier som är bosatta utomlands.

IRGC är ett undantag i irans lagstiftning. IRGC har uppdraget att bevara revolutionens värderingar i systemet. På samma sätt som SÄPO skyddar grundlagarna och demokratin i Sverige.

Det är nästan som ett annat land. Det som Literal nämner om Imam al Mahdis (aj) okända soldater hör till IRGC:s underrättelsetjänst och inte statens underrättelsetjänst.

Alltså, Iran har 2 underrättelsetjänster och en annan avdelning för inrikes angelägenheter.
Citera
2014-10-11, 18:29
Medlem
Literals avatar
Citat:
Japp. IRGC, den enda organisation genom historien i den storleksklassen som aldrig haft en enda underrättelseläcka.
Kan bara konstatera att det inte var IR5s påstående.
Värt att notera att IR5 varken är Joghd, Literal *jag*,
IR10 eller IRx.

Jag lyckades bara inte hitta något om IRGC-läckor på nätet.Det var allt!
Citera
2014-10-11, 19:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Kan bara konstatera att det inte var IR5s påstående.
Värt att notera att IR5 varken är Joghd, Literal *jag*,
IR10 eller IRx.

Jag lyckades bara inte hitta något om IRGC-läckor på nätet.Det var allt!

Jo, det var precis det IR5 skrev. Han skrev att de ENDA läckor som förekommit från IRGC är sådana som IRGC själva skapat.

Om detta vore sant, vilket det naturligtvis inte är, så vore det så sensationellt, så monumentalt, så genomotroligt, att det skulle få varenda underrättelsekupp sedan år 1500 att blekna i jämförelse.

Du skrev det inte, det är helt riktigt.
Citera
2014-10-11, 19:39
Medlem
Literals avatar
Citat:
Jo, det var precis det IR5 skrev. Han skrev att de ENDA läckor som förekommit från IRGC är sådana som IRGC själva skapat.

Om detta vore sant, vilket det naturligtvis inte är, så vore det så sensationellt, så monumentalt, så genomotroligt, att det skulle få varenda underrättelsekupp sedan år 1500 att blekna i jämförelse.

Du skrev det inte, det är helt riktigt.
IR5 skrev att organisationen själva skapar läckorna för att på så vis kontrollera fiendens reaktioner,han skrev ingenting om att läckor aldrig förekommit.Jag förstår dock inte vad han menar eller vilka läckor som åsyftas i sammanhanget.
Citera
2014-10-11, 23:26
Medlem
Citat:
IR5 skrev att organisationen själva skapar läckorna för att på så vis kontrollera fiendens reaktioner,han skrev ingenting om att läckor aldrig förekommit.Jag förstår dock inte vad han menar eller vilka läckor som åsyftas i sammanhanget.

Vad jag menar är att IRGC har flera gånger tagit sig in på den amerikanska sidan och även infiltrerat alla kanaler mot den islamiska republiken. Detta har skett genom falska läckor. Ett exempel var någon vid namn Madhi som inte alls var någon speciell inom IRGC. Man skickade ut honom för att USA och Israel skulle nappa och så blev det. Man gjorde tom dokumentärer om gubben
https://www.youtube.com/watch?v=FYCsRGg0ock
Madhi är också beviset för skitsnacket och propagandan mot Iran.

som senare reste till Iran med information..
https://www.youtube.com/watch?v=Ytzt_UbuWa8

USA är verkligen desperata efter att få tag på någon i djupet av IRGC. Senare skickade USA en skojare till Iran, en oäkting som var född utomlands och hade dialekt. Amir Hekmati som var en rutinerad amerikansk agent och även en amerikansk militär.

https://www.youtube.com/watch?v=jYVDPNarv3U
Oäktingen brände information för att kunna ta sig in.. Han åkte till Tehran och kontaktade underrättelsetjänsten och erbjöd massa info. Han arresterades..

Och CNN försöker visa honom som en oskyldigt barn..
https://www.youtube.com/watch?v=gPACuPLusRU
Citera
2014-10-12, 08:41
Medlem
Literals avatar
Citat:
Vad jag menar är att IRGC har flera gånger tagit sig in på den amerikanska sidan och även infiltrerat alla kanaler mot den islamiska republiken. Detta har skett genom falska läckor. Ett exempel var någon vid namn Madhi som inte alls var någon speciell inom IRGC. Man skickade ut honom för att USA och Israel skulle nappa och så blev det. Man gjorde tom dokumentärer om gubben
https://www.youtube.com/watch?v=FYCsRGg0ock
Madhi är också beviset för skitsnacket och propagandan mot Iran.

som senare reste till Iran med information..
https://www.youtube.com/watch?v=Ytzt_UbuWa8

USA är verkligen desperata efter att få tag på någon i djupet av IRGC. Senare skickade USA en skojare till Iran, en oäkting som var född utomlands och hade dialekt. Amir Hekmati som var en rutinerad amerikansk agent och även en amerikansk militär.

https://www.youtube.com/watch?v=jYVDPNarv3U
Oäktingen brände information för att kunna ta sig in.. Han åkte till Tehran och kontaktade underrättelsetjänsten och erbjöd massa info. Han arresterades..

Och CNN försöker visa honom som en oskyldigt barn..
https://www.youtube.com/watch?v=gPACuPLusRU
Det är väldigt skrämmande!
Det var tydligen ett stort bakslag för oppositionen utomlands.Men jag undrar vad slags information det egentligen handlar om.Du påstår att IRGC har en separat underrättelsetjänst.Vilka är deras uppgifter utöver det som sköts av ordinarie underrättelsetjänsten?
Citera
2014-10-12, 09:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Jo.

Han skrev, ordagrant, "de läckor som finns är skapade av IRGC själv". Det är alltså alla läckor det är fråga om, då man naturligtvis inte kan räkna med läckor som inte existerar.

Alltså skrev IR5 just precis det jag påstått hela tiden, nämligen att läckor som inte är skapade av IRGC för sina egna syften inte existerar. Och således är vi tillbaka till början igen. Jag citerar mig själv, för enkelhetens skull: "Om detta vore sant, vilket det naturligtvis inte är, så vore det så sensationellt, så monumentalt, så genomotroligt, att det skulle få varenda underrättelsekupp sedan år 1500 att blekna i jämförelse."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in