2014-10-07, 17:11
Medlem
KarlDenMindres avatar
Ju äldre man blir desto mer har man sett och då inser man att det mesta på tv idag bara är upprepningar eller varianter av sånt man sett de senaste 20-30 åren. Det finns helt enkelt inget som överraskar en längre. Internet är ju däremot en outtömlig källa att ösa ur.
Citera
2014-10-09, 13:03
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Nej, det är ganska fjolligt med män som jagar en boll om man analyserar det djupare, men det är lite mysigt att gemensamt som land följa något, skulle nog tyckte det var lika spännande om Zlatan spela cricket.

Men jag tittade på breaking bad, dock laddade jag hem det. Jag tittar inte på tv för att vara unik, jag kan bara inte finna motivationen längre. Jag tittade på tv 5-6 timmar om dagen när jag var yngre.
Så vad är skillnaden mellan att titta på Breaking bad när den sänds, på tvplay eller ladda ner? Du sitter antagligen och tittar på programmet på din tv, eller hur?
Citera
2014-10-09, 14:37
Medlem
Endsiegs avatar
TVn som "sällskaps" sak känns ju väldigt passé. Faktum är att det finns flera anledningar till att inte kolla på "vanlig" tv:

*Det är löjligt dyrt. DigitalTV abonnemang whatever brukar kosta flera hundra i månaden, trots att det främst är skräp som visas (Som regel är det så, smaksak åt sidan). Faktum är att olaglig/otillåtna metoder åt sidan kan man fortfarande få åtkomst till så otroligt mycket mer med vissa billigare tjänster som Netflix, ViaPlay osv.

*Det är reklam hela tiden i vanlig tv. Blir olidligt att titta på. Vet att judiska TV4 fortfarande kör följande setup: film start- reklam 10 minuter - film forts. - reklam 15 minuter - nyheter + väder + sport - reklam 10 minuter- film -o.s.v. Fattar inte hur någon vettig människa kan acceptera detta. Att lägga ned en hel jävla kväll, för att se en medioker film?! Nu är visserligen Tv4 det värsta av exempel men det är i princip det samma i övriga kanaler.

* Levererandet av nyheter är ett skämt. Alltid så åt helvete vinklat med värdelös rapportering osv. Går alltid att hitta 100 gånger bättre på valfri nyhetssida.

Det finns verkligen ingen anledning att titta på TV idag som man gjorde för 20~ år sedan.

Det betyder dock inte att man inte äger en TV, eller ens kollar på film/serie/nyheter. Går utmärkt att konsumera detta om man så behagar, men då oftast via dator. "Men blehhh man ska sitta i soffan å kolla " - Enkelt att lösa idag med smart tv, eller bara koppla in laptop med hmdi.
Citera
2014-10-09, 16:32
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Händer väl att jag kollar om jag är hemma hos någon annan men min egen tv har jag inte pluggat in i uttaget. Främst för att det mesta är skit. De få program man vill se ser jag hellre på datorn där man kan välja själv när man ska kolla på det och med adblock installerat slipper man reklamen också. Tv-serier laddar jag ner från piratbukten så slipper man vänta 1+ år för att de ska komma till Sverige och man slipper få massa dåliga svenska översättningar slängda i nyllet. Filmer laddar jag också ner, helt omöjligt att se en film på reklamkanalerna där det är avbrott hela tiden men det är minst lika jobbigt att se den på svt där man missar om man behöver göra något annat en liten stund. Sen är det ju samma skitfilmer som rullar om och om igen känns det som. Vill jag bara döda tid med något lättsmält har youtube bredare urval.
Citera
2014-10-09, 16:34
Bannlyst
Jag blir lätt uttråkad. Ser hellre på en bra film eller serie ibland på dator, men det är också rätt sällan jag pallar. Kan bero på att jag bara har kanaler som är tråkiga också. hade uppskattat en bra kanal med mycket dokumentärer t.ex.
Citera
2014-10-09, 21:42
Medlem
Tittar inte på TV på grund av två anledningar:
  • För mycket reklam --> Det går inte att njuta av de filmer som visas.
  • Värdelösa dokusåpor, antingen tagna direkt från Amerika eller remakes.

Detta ihop med att allting flyttats över till Internet har resulterat i näst intill inget TV-tittande alls.
Citera
2014-10-09, 23:11
Medlem
Sittkissares avatar
Lite besviken på tråden. Jag trodde jag skulle få läsa om människor som inte tittar på tv-program alls. Men istället är tråden full av folk som kollar på tv-program i form av serier osv. Bara att det är streamat/nedladdat istället.

Skulle vara intressant att läsa om någon som inte kollar på TV alls, dvs inga serier eller knappt filmer heller, och få höra hur dessa tänker och gör på sin fritid efter jobbet istället.

Själv följer jag någa serier men tycker att det är slöseri med tid egentlinge, dock är det ganska soft att glo 40min medans man käkar efter jobbet då och då. Har förövrigt ingen tv-apparat, utan laddar ner på laptopen och ser på min 17tum laptop. Sålde min Full HD-TV, spelkonsoler och allt vad det heter, just för att jag ville nyttja min fritiden mer produktivt. Visst har jag gjort framsteg, men följer fortfarande några serier och ser någon film då och då.

Det skulle alltså vara intressant att höra från någon som inte tittar på TV i någon form alls.
Citera
2014-10-10, 11:03
Medlem
Stormakts avatar
Tittar inte på tv pga all reklam. Får spel på det.

Kollar väl däremot på serier och så. Men då nedladdat/netflix
Citera
2014-10-10, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Det är väl ointressant hur du konsumerar media, via TV eller dator... Antingen är man (jag) "mediatorsk" eller så är man det inte; så ni som säger att ni bara använder datorn har missat målet.

Jo, fast det går faktiskt någon månad för mig mellan gångerna jag följer en serie. Eller mer.
Spelar hellre online, kan vara för att det finns en interaktion som jag inte får i en film eller serie. Jag är helt enkelt otålig.
Citera
2014-10-10, 13:55
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Tittar inte på tv pga all reklam. Får spel på det.

Kollar väl däremot på serier och så. Men då nedladdat/netflix

Samma här faktiskt, det är bättre att tanka ner eller streama det man vill se så slipper man begränsa sig efter några speciella tv tider och se det exakt när man vill.

Reklamen tar ju upp hur mycket tid som helst, en film på en och en halv timme blir ju vanligtvis till två timmar om inte till och med längre.
Citera
2014-10-10, 21:10
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Lite besviken på tråden. Jag trodde jag skulle få läsa om människor som inte tittar på tv-program alls. Men istället är tråden full av folk som kollar på tv-program i form av serier osv. Bara att det är streamat/nedladdat istället.

Skulle vara intressant att läsa om någon som inte kollar på TV alls, dvs inga serier eller knappt filmer heller, och få höra hur dessa tänker och gör på sin fritid efter jobbet istället.

Själv följer jag någa serier men tycker att det är slöseri med tid egentlinge, dock är det ganska soft att glo 40min medans man käkar efter jobbet då och då. Har förövrigt ingen tv-apparat, utan laddar ner på laptopen och ser på min 17tum laptop. Sålde min Full HD-TV, spelkonsoler och allt vad det heter, just för att jag ville nyttja min fritiden mer produktivt. Visst har jag gjort framsteg, men följer fortfarande några serier och ser någon film då och då.

Det skulle alltså vara intressant att höra från någon som inte tittar på TV i någon form alls.

Hejhej, här är jag!

Slängde min tv för 8 år sedan, det enskilt bästa beslut jag tagit i hela mitt liv. I början var det lite jobbigt när folk pratar om tv-program och jag undgick det sociala kittet som tv innebär, detta märks framför allt på arbetsplatser där gårdagens tv och kvällens tv är de två viktigaste lunchsamtalen...

När jag väl kom igång med den "aktivering" som jag ville så jävlar, vad balla grejer jag gör medan mina vänner sitter och kollar på tv. Ja, även om ni sitter och tittar på datorn så tittar ni på tv. Det är inte den fysiska möbeln jag föraktar, det är innehållet och apatin.

Sitta o titta på tv medan man äter? Zen? Jag sitter och äter, inget annat. Jag tillhör dem som kan ta en lunch själv på en uteservering och bara njuta av maten, kanske bläddra i en tidning.

Mitt kärleks- och sexliv blev bättre också, kanske dels för att min sexualiseringsprogrammering återgick till ngt slags normalläge utan artificiella intryck, dels för att vi tillbringade mer tid tillsammans. Alltså, på riktigt tillsammans. Inte att man sitter bredvid varandra och vegeterar till ngt hjärnslött i väntan på att sova, utan att man är ständigt närvarande. på riktigt.

Återfall? Jodå, det händer... Jag kollar på en och annan fotbollsmatch när mitt lag spelar utanför stockholm samt en del politik inför valet, och jag snittar väl på en långfilm varannan vecka ungefär.

Använder f.ö. inte sociala medier heller då folk som börjar nästan oundvikligen utvecklas till narcissistiska idioter, men det är en annan diskussion.

Undrar du ngt annat så fråga, ikväll sitter jag framför datorn och skriver lite skit varvat med fb, kanske inte är ok egentligen...
Citera
2014-10-10, 21:13
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Slängde min tv för 8 år sedan, det enskilt bästa beslut jag tagit i hela mitt liv.

Vad gör du med all tid som blir över? Läser jättetjocka böcker? Motionerar? För djupsinniga konversationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in