2014-10-08, 20:50
Medlem
Här går det undan!
Fick taxileget igår, och idag fick jag en styrning 31 Oktober, nattpass 17:30-04:00.
Ska åka med vid några tillfällen först, för att lära mig taxametern och övrigt.
Jag lär ju ha hur många frågor som helst att ställa...

Ser med spänning fram emot mitt första pass!
Jag minns hur det var med nytt CE-kort och första turen ensam i ett 25,25 meters ekipage.
Citera
2014-10-08, 21:06
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLambert
Lite OT, men nu har jag fått mitt taxileg!
Citat:
Ursprungligen postat av LordLambert
Här går det undan!
Fick taxileget igår, och idag fick jag en styrning 31 Oktober, nattpass 17:30-04:00.
Ska åka med vid några tillfällen först, för att lära mig taxametern och övrigt.
Jag lär ju ha hur många frågor som helst att ställa...

Ser med spänning fram emot mitt första pass!
Jag minns hur det var med nytt CE-kort och första turen ensam i ett 25,25 meters ekipage.
Lycka till! Det behövs en del nytt friskt blod i taxibranschen.

Intressant att följa dina rapporter från augusti till idag på vägen mot att legitimationen nyss blev klar.
Citera
2014-10-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Lycka till! Det behövs en del nytt friskt blod i taxibranschen.

Intressant att följa dina rapporter från augusti till idag på vägen mot att legitimationen nyss blev klar.
Ja det gick ganska snabbt från tanke till handling, men sån är jag..
Får jag för mig något, är jag målmedveten och ser till att det händer.
Citera
2014-10-08, 23:03
Medlem
Taxikritiks avatar
Maxtaxa?

Gällande taxibranschens brister – föreslagna åtgärder för att förbättra situationen för både resenärer och förare:

Vänsterpartiet (Emma Wallrup med partikollegor) lämnade i förrgår 6 oktober in en motion, som Taxi Idag skrivit om: V vill återinföra maxtaxa för taxiresor.

Man välkomnade tidigare transportstyrelsens förslag* (dess proposition) i februari i år (V-länk) – och så nu – med ett undantag:
V bedömer att förslaget om att bindande prisuppgift ska lämnas före färd är otillräcklig.

* Den som har trafiktillstånd och som tillämpar ett högre jämförpris än 500 kronor för färden måste lämna prisuppgift till resenären innan resan börjar. Andra åtgärder som [togs] upp [var] att polisen ska ha rätt att konfiskera en taxibils registreringsskylt om taxameterutrustningen inte uppfyller föreskrivna krav samt konfiskera taxiförarlegitimationen om denna är ogiltig på grund av att den inte har förnyats eller annan legitimation har lämnats ut.

I V:s motion:
Citat:
Under perioden 2010-2013 hade Transportstyrelsen 127 ärenden som rörde klagomål från taxikunder som ansett sig betalat ett för högt pris. Samtliga ärenden rörde Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Citat:
Maxtaxa är den effektivaste metoden och bör återinföras
Citat:
Regeringen bör återkomma med förslag om införande av maxtaxa för taxiresor. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen till känna.
Vad säger ni taxiförare om detta?
Ser ni maxtaxa för taxiresor som en bra idé, ett befogat förslag?

Citera
2014-10-08, 23:12
Medlem
hemliga.agentens avatar
127 ärenden på cirka 1095 dagar... Känns som att problemet inte är så stort, men visst, jag har svårt att tänka mig att någon har några vettiga argument emot en maxtaxa på t.ex. 500 kr i jämförpris (1 mil/15 min). Det enda som raderas där är äkta taxislusk/skojare.

Sen finns ju det säkerligen ett mörkertal på folk som vart förbannade på överpris men bara knutit näven i fickan.
Citera
2014-10-09, 00:20
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
127 ärenden på cirka 1095 dagar... Känns som att problemet inte är så stort, men visst, jag har svårt att tänka mig att någon har några vettiga argument emot en maxtaxa på t.ex. 500 kr i jämförpris (1 mil/15 min). Det enda som raderas där är äkta taxislusk/skojare.

Sen finns ju det säkerligen ett mörkertal på folk som vart förbannade på överpris men bara knutit näven i fickan.

500 är alldeles för mycket. Borde ligga runt 350 kr.
Citera
2014-10-09, 11:25
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
500 är alldeles för mycket. Borde ligga runt 350 kr.

Förtydligande: jag skrev 500 kr enbart utifrån det faktum att det är den summan som V vill återinföra maxtaxan på.

350 vettifan, olika städer har ju olika utbud/efterfrågan, vissa är väldigt nära 350, kan tänka mig att det finns städer som kräver lite över det. Så en liten justering till 400 och det hela kan inte drabba annat än idioter man vill få bort från branschen. Win-win.
Citera
2014-10-09, 21:08
Medlem
Kom att tänka på en sak. Nu när a-kassan höjs till 80% av 25.000kr, tror ni det kommer påverka taxibranschen i form av att det blir svårare att finna folk, då a-kassan är högre än taxilönen?

Känner ett par stycken som har andra jobb där de tjänar ganska bra 8-10 mån per år, resten kör de taxi - bara för att få in kulorna. Jag tror inte att de vill komma tillbaka
Citera
2014-10-10, 02:10
Medlem
Taxikritiks avatar
Taxi behöver ingen blinkers!
Citat:
Här får jag lära mig att en Taxi från 020 inte behöver använda blinker när de skall svänga!
4-minutersvideo från torsdagen 9 oktober (via en MrNizzehulth på Youtube).

Här ser ni en taxislusk på riktigt. In action.

Blinker - vad fan är det för något?! Vid ca 1 min in i videon:
Citat:
– Ingen av dina blinker verkar fungera.

Vad sa du?

– Ingen av dina blinkers fungerar.

Vilken?

– Blinker. Man svänger så blinkar man.

Håll käften då!

– Ska jag hålla käften?

Ja, håll käften.

– Ha, grabben.

Ja, håll käften, säger jag, annars .. jag kommer ..

– Varför ska jag hålla käften?

– [Och så vidare]

Sedan vid 2.43 i videon finns bild på 020-chauffören där han rusat ut – och var en hårsman från att slå telefonen ur handen på föraren. Kraftigt aggressiv.
Sedan ut igen (han vände i sin bil) där han vid 03.16 sliter upp dörren och börjar dividera med föraren (som påtalade att han slog honom), för att så slå igen dörren 03.53.

En del tycker kanske att jag tagit i i kritiken i mina inlägg på Flashback angående Fågelviksgruppens (alltför) många usla, oprofessionella, galna (rötägg till) förare bolaget har.

Ni (utgår från att det är mest chaffisar som läser och skriver på den här tråden) skulle bara veta vad ni har för kollegor, om ni nu inte visste det.

Var och varannan gång man åker med 020 eller Taxi Kurir blir det precis sådan håll käften .. annars ...-retorik – i allehanda varianter, som han i videon uppvisar.

Sådana förare hör alltså till vardagen (inom SLL). Och de kör gamla, sjuka, folk med funktionsnedsättningar. Bedrövligt är vad det är.

Ni som jobbar för 020: Vad säger ni om er taxikollega i videon?
Citera
2014-10-10, 03:12
Medlem
Dan88s avatar
Här är videon taxikritik pratar om: https://www.youtube.com/watch?v=OORZ8pQ6nJA

Man får vad man röstar på...
Citera
2014-10-10, 03:24
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Taxi behöver ingen blinkers!4-minutersvideo från torsdagen 9 oktober (via en MrNizzehulth på Youtube).

Här ser ni en taxislusk på riktigt. In action.

Blinker - vad fan är det för något?! Vid ca 1 min in i videon:

Sedan vid 2.43 i videon finns bild på 020-chauffören där han rusat ut – och var en hårsman från att slå telefonen ur handen på föraren. Kraftigt aggressiv.
Sedan ut igen (han vände i sin bil) där han vid 03.16 sliter upp dörren och börjar dividera med föraren (som påtalade att han slog honom), för att så slå igen dörren 03.53.

En del tycker kanske att jag tagit i i kritiken i mina inlägg på Flashback angående Fågelviksgruppens (alltför) många usla, oprofessionella, galna (rötägg till) förare bolaget har.

Ni (utgår från att det är mest chaffisar som läser och skriver på den här tråden) skulle bara veta vad ni har för kollegor, om ni nu inte visste det.

Var och varannan gång man åker med 020 eller Taxi Kurir blir det precis sådan håll käften .. annars ...-retorik – i allehanda varianter, som han i videon uppvisar.

Sådana förare hör alltså till vardagen (inom SLL). Och de kör gamla, sjuka, folk med funktionsnedsättningar. Bedrövligt är vad det är.

Ni som jobbar för 020: Vad säger ni om er taxikollega i videon?

Skickade videon till 020s kundservice... får se om jag får nåt svar
Citera
2014-10-10, 14:32
Medlem
Dan88s avatar
"Hej,

Tack för ditt mail.

Vi har redan varit i kontakt med denna chaufför och vidtagit lämpliga åtgärder.

Vänliga hälsningar / Best regards

Leyla Lundberg

Marknad / Marketing"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in