Ett ämne, en fråga kanske i första hand till er taxiförare – vad säger ni om följande:
GPS med högt hörbar vägledare – på arabiska
Ett par av mina bekanta/vänner, framför allt två personer som åker Taxi Kurir rätt ofta i Stockholms län, vittnar om att det ökar (eller är det ett relativt nytt fenomen?) att taxiförare tar hjälp av och har på GPS med arabisk guide - där alltså ljudet är på högt så att det hörs ljudligt högt i hela bilen. Jag har själv inte varit med om det ännu.
Det senaste jag hörde var om en resa häromdagen i Stockholmsområdet där min bekant berättade om att det var rena rama GPS-böneutropet på arabiska (som dito upplevde det i alla fall) i en Taxi Kurir-bil. Det var en ny chaufför som således använde GPS-guide som gick ut genom högtalare i bilen på samma volym som om radion skulle vara på högt s.a.s.
Hur vanligt är detta?
Vad är er erfarenhet, oavsett om ni är arabisktalande eller har taxibekanta som behöver vägledning på arabiska?
Hur accepterat/acceptabelt är det med en hög arabisk GPS-guide under taxiresan?
Inget att snacka om? Kunden får "rätta sig i taxiledet"?
Känsliga frågor måhända - samtidigt likaväl för vad man subjektivt kan anse som inom ramen för relevant service man själv är i behov av/efterfrågar/förväntar sig under en taxiresa:
— Ska man behöva stå ut med detta (om man inte vill) i, låt oss säga, 1–2 timmar, om nu resan tar så lång tid?
— Vilka möjligheter har man att påverka/påtala detta för chauffören i fråga – så att inte dito går igång som om helvetet brakats lös, att densamm* börjar reagera som om h*ns religion kränks o.s.v.?
— Är detta helt enkelt dagens Nya Verklighet man har att leva med (vad man än anser om densamma)?
Att notera: I det här fallet berättas alltså om GPS-guide, ljudlig, på arabiska. Det skulle lika gärna kunna gälla indiska, spanska, ryska, finska eller samiska etcetera. Arabiska är det enda jag hört om vid sidan av svenska eller engelska.