2014-10-08, 21:39
Medlem
bortmedfifittors avatar
Jag jobbar på en rätt så stor, känd bemanningsfirma sen en tid tillbaka, främst med tillsättningar inom lager. Framför allt är det jobb som inte kräver någon större kompetens. Detta innebär att jag får in en drös av ansökningar från långtidsarbetslösa, nyanlända, invandrare generellt och somalier specifikt. Ungdomar som kommer direkt från gymnasiet och WT-folk som kör traktor ute på vischan. En salig blandning med andra ord. Jag jobbar med en del rätt så stora kunder (olika typ av lagerverksamheter bl.a.) runt om i landet och bemannar dessa utefter deras kravprofiler.

Många verkar ha en tveksam inställning till bemanningsbranschen. Några sitter hemma och undrar varför de inte får jobb. Några undrar vad det hänger på att faktiskt få ett jobb i dagens Sverige.

Fråga på!
Citera
2014-10-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag jobbar på en rätt så stor, känd bemanningsfirma sen en tid tillbaka, främst med tillsättningar inom lager. Framför allt är det jobb som inte kräver någon större kompetens. Detta innebär att jag får in en drös av ansökningar från långtidsarbetslösa, nyanlända, invandrare generellt och somalier specifikt. Ungdomar som kommer direkt från gymnasiet och WT-folk som kör traktor ute på vischan. En salig blandning med andra ord. Jag jobbar med en del rätt så stora kunder (olika typ av lagerverksamheter bl.a.) runt om i landet och bemannar dessa utefter deras kravprofiler.

Många verkar ha en tveksam inställning till bemanningsbranschen. Några sitter hemma och undrar varför de inte får jobb. Några undrar vad det hänger på att faktiskt få ett jobb i dagens Sverige.

Fråga på!

Vilken av grupperna du nämner gör mest för att få jobb?
Hur många av dom som söker hos er/dig får jobb?
Händer det att kunder ber specifikt att det inte är invandrare/svenskar?
Citera
2014-10-08, 21:59
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Vad tycker du jag ska äta till lunch imorgon?

Laxpasta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Vilken av grupperna du nämner gör mest för att få jobb?
Hur många av dom som söker hos er/dig får jobb?
Händer det att kunder ber specifikt att det inte är invandrare/svenskar?

Äldre, oavsett nationalitet. Arbetslösa över 40 kämpar på rätt bra.

Ungefär 70% blir tillsatta om dem lyckas genomföra en vettig intervju.

Det händer att kunden pratar om grupperingar på arbetsplatsen (för mycket av en och samma nationalitet, exempelvis somalier) och ber därför att dra ner på dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
bortmedfifittor, söker du offer på Flashback nu alltså? Med tanke på ditt användarnamn så är det jobbdesperata antifeminister du är ute efter, antar jag?

Går bemanningsbranschen dåligt, eftersom du vänder dig hit?

Jag tror att du har missförstått syftet med tråden. Mitt nick har inget med ämnet att göra.
Citera
2014-10-09, 01:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Fråga på!

Fråga 1
Många äldre arbetsökande som främst söker arbete inom enkla okvalificerade yrken upplever sig diskriminerande på grund av sin ålder. Är ålder en relevant faktor som du lägger vikt vid, vid rekrytering, exempelvis genom att kategoriskt undvika de som är 50+?

Fråga 2
Hur upplever du att kvalitén på de ansökningshandlingar du får in är? Min upplevelse från min erfarenhet som arbetsförmedlare är att 9 av 10 inte får ihop en ansökan (CV+ personligt brev) som liknar något.

Fråga 3
Lägger du stor vikt vid om den arbetssökande är kvalificerad för någon form av ekonomiskt stöd som ni kan få om ni anställer personen, exempelvis nystartsjobb? Är du inläst/påläst om vilka summor som olika stöd innebär och ger er som arbetsgivare?
Citera
2014-10-09, 01:54
Medlem
Svarlistas personer som skickar dåliga ansökningar?
Citera
2014-10-09, 21:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Fråga 1
Många äldre arbetsökande som främst söker arbete inom enkla okvalificerade yrken upplever sig diskriminerande på grund av sin ålder. Är ålder en relevant faktor som du lägger vikt vid, vid rekrytering, exempelvis genom att kategoriskt undvika de som är 50+?

Fråga 2
Hur upplever du att kvalitén på de ansökningshandlingar du får in är? Min upplevelse från min erfarenhet som arbetsförmedlare är att 9 av 10 inte får ihop en ansökan (CV+ personligt brev) som liknar något.

Fråga 3
Lägger du stor vikt vid om den arbetssökande är kvalificerad för någon form av ekonomiskt stöd som ni kan få om ni anställer personen, exempelvis nystartsjobb? Är du inläst/påläst om vilka summor som olika stöd innebär och ger er som arbetsgivare?

Ja, det finns kunder som rakt ut säger att dem inte vill att jag skickar några kandidater över 40. Oftast handlar det om avdelningar där väldigt högt tempo krävs och kunden tror inte att äldre klarar av ett sådant tempo. Sekundärt handlar det om att det är mer fördelaktigt för en bemanningsfirma att anställa nystartsjobbare och ungdomar under 26, därför väljer man dessa först. Dem flesta kunder som beställer personal kommer med rätt så specifika ålderskrav, som dock inte alltid behöver utesluta äldre. Beror lite på företaget och vilken tjänst det gäller.

Många CV:n är ett skämt. Det handlar till stor del om vilken typ av människor som söker sig till okvalificerade arbeten. När jag anställer tjänstemän är ansökningar helt annorlunda. Vissa kan skicka ett mejl "hej jag söker jobb, ring mig på ********".

Ja, vi är väldigt insatta. Många av oss har en stark juridiskg grund som gör att vi är både duktiga på avtal och hur vi ska anställa så att det blir så stora vinster som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Svarlistas personer som skickar dåliga ansökningar?

Nej dåliga ansökningar är en sak. Däremot är intervjun en helt annan. Gör man ett dåligt intryck på intervjun så blir det svårt att få igenom ett annat jobb, då allt dokumenteras i vårt interna system. Blir man anställd och gör dåligt ifrån sig på ett uppdrag, som att inte komma i tid till exempel eller strula på annat vis, så kan man räkna med att aldrig få anställning inom den bemanningsföretaget igen.
Citera
2014-10-09, 21:55
Avslutad
Varför kräver ni oftast att man har 50 % sysselsättning?
Citera
2014-10-09, 23:00
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menar
Varför kräver ni oftast att man har 50 % sysselsättning?

Det gör vi inte. Det handlar om avtal. Inom bemanning får man egentligen inte anställa på deltid. Kontraktet måste lova 100% sysselsättning hos oss, såvida man inte har en sysselsättning vid sidan om på 50%, i vilket fall vi kan anställda på deltid.

Så om vi söker någon på deltid, vilken ofta kan ske, så måste den personen ha en något annat för sig på 50%. Annars måste man skriva ett heltidskontrakt, och jobba heltid.
Citera
2014-10-09, 23:33
Medlem
henduriks avatar
Citat:

Fråga på!
Vad är det värsta du har varit med om på en intervju?
Citera
2014-10-09, 23:41
Medlem
provocative77s avatar
Använder ni Lexbase för att sortera bort sökande? Ja, det är mitt stora problem.
Citera
2014-10-09, 23:57
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Vad är det värsta du har varit med om på en intervju?

Det nästvärsta var när en kandidat var brutalt ärlig kring sin sjukskrivning. Väldigt detaljerat och intimt, helt i onödan.

Överlag verkar många tro att man kommit till en terapeut och inte till en arbetsintervju. Sitter och har långa utläggningar om hur dålig ställt de har det, hur dålig arbetsmarknaden är, samt familjesituation och tidigare arbetsplatser och atmosfären där. Många verkar på riktigt komma dit för att snacka i en timme och berätta om allt mellan himmel och jord. Jag får inte betalt per intervju och har heller sällan tid att sitta och lyssna på folk om orelevanta saker. Det är ett tips inför intervjuer, för er som ska gå. Svara konkret och koncist på frågorna som ställs, istället för att sväva ut i resonemang.

Det värsta är att jag titt som tätt träffar på kandidater, långtidsarbetslösa, som är uppenbarligen inte ens är lite intresserade av att få ett jobb, utan går bara till intervjun för att redovisa till sin handläggare på AF. En gick in, bland dem första frågorna var vad lönen var, det märktes under intervjun att han var helt ointresserad av tjänsten i sig. Jag spelade med och sa i slutet att tjänsten är i princip hans om han vill det, han ställde sig då upp och sa att "för 15000 (skattat givetvis) i månan är det inte värt att jobba, när man kan göra vad man vill för 10."

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Använder ni Lexbase för att sortera bort sökande? Ja, det är mitt stora problem.

Nej, det gör vi inte. Däremot tar vi utdrag ur belastningsregistret på våra sökande. Vissa arbetsplatser kräver ett fläckfritt förflutet.
Citera
2014-10-10, 01:32
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Nej, det gör vi inte. Däremot tar vi utdrag ur belastningsregistret på våra sökande. Vissa arbetsplatser kräver ett fläckfritt förflutet.
Hopp. Bara sex års arbetslöshet kvar.
Varför kräver ni utdrag om nu inte tjänsten kräver det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in