Citat:
Ursprungligen postat av
hendurik
Vad är det värsta du har varit med om på en intervju?
Det nästvärsta var när en kandidat var brutalt ärlig kring sin sjukskrivning. Väldigt detaljerat och intimt, helt i onödan.
Överlag verkar många tro att man kommit till en terapeut och inte till en arbetsintervju. Sitter och har långa utläggningar om hur dålig ställt de har det, hur dålig arbetsmarknaden är, samt familjesituation och tidigare arbetsplatser och atmosfären där. Många verkar på riktigt komma dit för att snacka i en timme och berätta om allt mellan himmel och jord. Jag får inte betalt per intervju och har heller sällan tid att sitta och lyssna på folk om orelevanta saker. Det är ett tips inför intervjuer, för er som ska gå. Svara konkret och koncist på frågorna som ställs, istället för att sväva ut i resonemang.
Det värsta är att jag titt som tätt träffar på kandidater, långtidsarbetslösa, som är uppenbarligen inte ens är lite intresserade av att få ett jobb, utan går bara till intervjun för att redovisa till sin handläggare på AF. En gick in, bland dem första frågorna var vad lönen var, det märktes under intervjun att han var helt ointresserad av tjänsten i sig. Jag spelade med och sa i slutet att tjänsten är i princip hans om han vill det, han ställde sig då upp och sa att "för 15000 (skattat givetvis) i månan är det inte värt att jobba, när man kan göra vad man vill för 10."
Citat:
Ursprungligen postat av
provocative77
Använder ni Lexbase för att sortera bort sökande? Ja, det är mitt stora problem.
Nej, det gör vi inte. Däremot tar vi utdrag ur belastningsregistret på våra sökande. Vissa arbetsplatser kräver ett fläckfritt förflutet.