2014-10-09, 21:10
Medlem
Arngrips avatar
Nytt misstänkt fall i Prag:

"A Prague hospital is testing a 56-year-old Czech man with symptoms of the Ebola virus, a hospital spokesman said on Thursday.

The spokesman said the man, who had recently travelled in Liberia, was in isolation at Bulovka hospital in the Czech capital and that tests had been carried out and sent to a laboratory in Berlin. Results should be known on Friday, he said."

http://uk.reuters.com/article/2014/10/09/uk-health-ebola-czech-idUKKCN0HY26V20141009
Citera
2014-10-09, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
De som varit mest utsatta för smitta är de som tagit hand om sina sjuka familjemedlemmar i hemmet och även sjukhuspersonal som varit nära den sjuka som kanske blöder, har diarré och kräks.
Hjälparbetarnas skyddsdräkter måste användas efter stränga regler och där kan det begås misstag, speciellt när dräkten ska tas av. Jag hörde att den får bara bäras i två timmar, längre klarar man inte påfrestningen att ha den på sig i kanske 40 graders värme. Så det måste gå åt en hel del.

För övrigt kan man läsa här att läkare och sjuksköterskor kan nästan på nåder tillåtas att åka och hjälpa till bara de håller sig kvar där om de blir sjuka.
Är det bara jag som har förstått att det viktigaste för att bekämpa smittspridningen är att det finns hjälparbetare på plats.Och att risken för att ta ta hem någon är minimal ur smittskyddssynpunkt.
Särskilt för oss som inte deltar i detta.

Risk för smittspridning måste vara noll, inte nära noll, inte minimal, inte försumbar osv., risken måste vara noll, allt annat är bullshit.
Citera
2014-10-09, 22:05
Medlem
baggebo1s avatar
Polismannen som befarades ha smittats i Texas har inte Ebola:
Citat:
A Frisco man who was being monitored at a Dallas hospital for Ebola symptoms does not have the disease, Texas Health Presbyterian Hospital Dallas said Thursday.

"We have completed testing of the specimen submitted today by Texas Health Presbyterian Hospital Dallas. The result is negative for Ebola," the Texas Department of State Health Services said in a Twitter post.
http://www.wncn.com/story/26747044/texas-hospital-frisco-man-does-not-have-ebola

Även kvinnan i Australien testade negativt:
Citat:
The volunteer nurse who is being monitored inside a Queensland hospital for Ebola has tested negative, a Queensland Health official has confirmed.

Sue Ellen Kovack was tested for the deadly virus on her return from Sierra Leone where she was volunteering with the Red Cross in the fight against Ebola.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2786033/BREAKING-NEWS-Woman-observation-ebola-Queensland-hospital.html
Senast redigerad av baggebo1 2014-10-09 kl. 22:28.
Citera
2014-10-09, 22:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beyas
Har redan börjat, såg nyss på Rapport, inte ett ord om Ebola!
Nu börjar tom jag bli orolig.
Kollade Aftonbladet, Expressen, SvD, SvT. Inget om Ebola bland toppnyheterna trots det ganska sensationella (och potentiellt katastrofala) med britten i Skopje. Dessutom alltså ett fall i Prag och en misstanke i Frankrike. DN har en artikel om Makedonienfallet ganska framskjuten. Annars väldigt tyst.
Citera
2014-10-09, 22:27
Medlem
Hur funkar det med varor? Kommer det något från dessa länder hit och kan viruset överleva på dem? Jag antar att svaret är nej men tänkte ändå fråga.

Alltså jag fattar inte grejen med att man ska vara försiktig och inte trampa någon på tårna. Jag är inte rasist, jag har inget emot svarta eller några andra. Dock är det klart som fan att alla människor ska som kommer från dessa områden ska undersökas, oavsett hudfärg. Sen ska folk ge fan i att åka ner dit såvida de inte är sjukvårdspersonal eller någon annan som är relevant för hela grejen. Jag fattar inte varför någon ens frivilligt åker dit till skiten, jag är från Bosnien och sket nästan i att åka dit efter alla översvämningar av rädsla för banal magsjuka som inte dödar någon.

Flyktingar är ok om de kommer hit pga risken att bli dödad under ett krig, men flyktingar från ebola är inte lika okej. De kan ju vara smittade när de kommer hit!!

Så de där 60-åriga tanterna som åker på safari och hittar sig en ung, svart, kuk ska stanna hemma. Det finns svarta kukar här också. Samma sak med folk som vill besöka släktingar, de får skicka brev.

Sen undrar jag det här med att hälsoundersökning är frivillig när man kommer hit som flykting. Har det ändrats? För min morsa säger att när man kom hit från Juggan på 90-talet var det inte något frivilligt. Alla fick vaccin mot TBC (såvida man inte hade ett vaccinationskort som visade att man redan fått vaccin).

Om det verkligen är sant att den är frivillig så blir jag förbannad.
Citera
2014-10-09, 22:31
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Hur funkar det med varor? Kommer det något från dessa länder hit och kan viruset överleva på dem? Jag antar att svaret är nej men tänkte ändå fråga.
Om jag inte missminner mig, läste jag någonstans att viruset kan komma att överleva på föremål, i torrt tillstånd, i upp till 6 dygn. Ska försöka hitta källa.
Senast redigerad av TrialEnd 2014-10-09 kl. 22:37.
Citera
2014-10-09, 22:39
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Om jag inte missminner mig, läste jag någonstans att viruset kan komma att överleva på föremål, i torrt tillstånd, i upp till 6 dygn. Ska försöka hitta källa.

Här är en källa:

http://edition.cnn.com/2014/10/01/health/ebola-us-reader-questions/
Citera
2014-10-09, 22:42
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Läs denna:http://www.phac-aspc.gc.ca/lab-bio/res/psds-ftss/ebola-eng.php

Citera
2014-10-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Läs denna:http://www.phac-aspc.gc.ca/lab-bio/res/psds-ftss/ebola-eng.php

Shit Får vi hit frukt eller något annat shit från dessa länder?
Citera
2014-10-09, 22:46
Medlem
Är det nån som vet vad Ebola kommer ifrån?
Om det är som HIV som kommer ifrån apan tänkte jag. Har hört 2 olika exemplar men vet inte vilket som stämmer. Att Ebola kommer ifrån fladermöss och att det kommer också ifrån apan..

Jag hoppas verkligen att Ebola inte dyker upp i Sverige. Då kommer jag aldrig kliva utanför dörren
Citera
2014-10-09, 22:47
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Här är en källa:

http://edition.cnn.com/2014/10/01/health/ebola-us-reader-questions/
Tack

Viruset verkar ju trots allt inte vara särskilt ihärdigt i "vanliga" miljöer.

Citat:
In one study by the CDC, the Ebola virus lived on a surface in a perfectly controlled environment for six days. Ebola is a vicious virus inside the human body but is easily destroyed outside of it, experts say. UV light, heat and exposure to oxygen all deactivate the virus over time.
Citera
2014-10-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Är det nån som vet vad Ebola kommer ifrån?
Om det är som HIV som kommer ifrån apan tänkte jag. Har hört 2 olika exemplar men vet inte vilket som stämmer. Att Ebola kommer ifrån fladermöss och att det kommer också ifrån apan..

Jag hoppas verkligen att Ebola inte dyker upp i Sverige. Då kommer jag aldrig kliva utanför dörren

Nej, det vet man inte.

Man TROR så vitt jag vet att det kommer från apor som man helt enkelt jagat och ätit upp, men man vet inte säkert. De har aldrig lyckats hitta något värddjur till Ebola. Alla man försökt (och lyckats) infektera har dött en ond bråd död skulle man väl kunna säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in