2014-10-07, 15:31
  #1045
Medlem
Minipaxs avatar
Jag tycker att det är intressant hur länder är så förbannat måna om att flyga hem sina ebolasjuka medborgare.
Varför då?
De är väl förfan medvetna om riskerna de tar genom att flyga till platser där ebola härjar runt, det är ingen som tvingar dig att åka dit.
Bara för att du lider av någon slags "måste-hjälpa-alla-människor-på-jorden" syndrom innebär inte att vi, övriga, som har förståndet i behåll skulle vara så jättepigga på av att välkomna dig och din variga slemkropp åter.

Skit ner dig säger jag och sätter punkt med en jättearg smiley för att visa hur sur jag är
Citera
2014-10-07, 15:32
  #1046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Jag har stor respekt för människor som åker ner och hjälper till, det behövs. Mitt problem är med människor som drar på sig smitta och ska hem till sitt hemland igen. Man åker ner och är osjälvisk och genom att sätta sig själv i fara räddar man andra. Sedan när man själv blir smittad blir man självisk igen. Som jag förstod det hade 16 norska hjälparbetare blivit smittade, 10 dött. En har valt att komma hem. Dom andra förstod säkert vilken risk det skulle utgöra för landet om dom kom hem smittade.

Helt rätt, med tillägg att man är egoistisk när man åker ner också, man åker ju trots allt för att nära sitt eget ego över hur barmhärtig man är. T.ex. finns det religiösa motiv för vissa som hjälper till, de tror sig ha ett uppdrag från Gud.
Citera
2014-10-07, 15:51
  #1047
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Det behövs tvärtom mer sjukvårdpersonal och resurser från andra länder till de drabbade länderna i Afrika som behöver all hjälp de kan få. Att det finns folk som ställer upp ska de ha all heder för och inte hån.
Att de som har oturen att bli smittade under sitt arbete där får komma till sitt hemland och få vård är inget som kan föra med sig någon risk för dig.

Hur kan du garantera det? Inte ens Tegnell verkar säker på sin sak. Verkar kunna, svårt att tro, minska risken till nära noll, kan tänkas, skulle kunna hända, omöjligt att svara på, borde vara, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chatt-med-anders-tegnell-om-ebola_3988505.svd

Tycker du att Tegnell verkar säker på sin sak, det tycker inte jag. Noll förtroende för den pandemrixstinkande vilseledaren.
Citera
2014-10-07, 15:57
  #1048
Moderator
OYs avatar
Mer än 50 personer under observation i Spanien rapporterar El Pais. Ett land som tillämpar samma strategi som Sverige. Om våra tio högriskvårdplatser inte räcker till utgår jag ifrån att Tegnell delar säng med behövande.

http://elpais.com/elpais/inenglish.html
Citera
2014-10-07, 15:58
  #1049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan du garantera det? Inte ens Tegnell verkar säker på sin sak. Verkar kunna, svårt att tro, minska risken till nära noll, kan tänkas, skulle kunna hända, omöjligt att svara på, borde vara, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chatt-med-anders-tegnell-om-ebola_3988505.svd

Tycker du att Tegnell verkar säker på sin sak, det tycker inte jag. Noll förtroende för den pandemrixstinkande vilseledaren.
Tack för länken. Han säger emot sig en del och verkar vilja svara "rätt".
1:
Citat:
Isa:När man plockar hem en smittad person, som hon i Norge.. Finns det inte risker? Vad gör man för att minimera dem egentligen?
Anders Tegnell:Hej,
Vårdar man patienten enligt de rutiner vi har i Sverige riskerar man ingen spridning till omgivningen.
2:
Citat:
GK:Hur skiljer sig vårdutinerna i Spanien från de i Sverige? Kan inte samma sak hända här?
Anders Tegnell: Hej
Jo ren teoretiskt kan det förstås det men vi avvaktar den spanska utredningen för att få veta om något möjligen ska ändras

JÄVLA TOMTE
Citera
2014-10-07, 16:08
  #1050
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Tack för länken. Han säger emot sig en del och verkar vilja svara "rätt".
1:

2:


JÄVLA TOMTE

Är det så att vi har samma plan och utrustning som i Spanien blir jag mörkrädd. För det är väl inte så att alla våra vårdavdelningar har säkerhetsnivå 4?

Citat;
Hospital workers said that while regulations establish the need for Level 4 protective equipment, which includes a completely impermeable hazmat-style suit and a respirator, healthcare workers who treated the missionaries Miguel Pajares and Manuel García Viejo only had Level 2 protective garments.


http://elpais.com/elpais/2014/10/07/inenglish/1412673226_056868.html
__________________
Senast redigerad av OY 2014-10-07 kl. 16:19.
Citera
2014-10-07, 16:13
  #1051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det så att vi har samma plan och utrustning som i Spanien blir jag mörkrädd. För det är väl inte så att alla våra vårdavdelningar har säkerhetsnivå 4?

Citat;
Hospital workers said that while regulations establish the need for Level 4 protective equipment, which includes a completely impermeable hazmat-style suit and a respirator, healthcare workers who treated the missionaries Miguel Pajares and Manuel García Viejo only had Level 2 protective garments.


http://elpais.com/elpais/2014/10/07/inenglish/1412673226_056868.html
Gör saken ännu värre att dom vet att dom inte hade tillräckligt bra skydd men likförbannat ska dom ut efteråt bland civila. Var det så viktigt för dessa personerna att gå in hos patienten att dom tog på sig "meh"utrustning istället för att vänta så borde dom också satts i karantän efteråt.

Detta kommer gå över, någon gång. Frågan är hur många människor som fått sätta livet till, både här och runtom i världen.
Citera
2014-10-07, 16:17
  #1052
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Gör saken ännu värre att dom vet att dom inte hade tillräckligt bra skydd men likförbannat ska dom ut efteråt bland civila. Var det så viktigt för dessa personerna att gå in hos patienten att dom tog på sig "meh"utrustning istället för att vänta så borde dom också satts i karantän efteråt.

Detta kommer gå över, någon gång. Frågan är hur många människor som fått sätta livet till, både här och runtom i världen.

Avfall ifrån isoleringsrummen kastades i samma sopnedkast som övriga sopor. Kan inte vara kul att vara sopåkare i Madrid. Hur många sopgubben har varit i kontakt med kan man bara spekulera i, haha.

Nej mina vänner, säkerheten inom EU är troligen inte den som vi har fått tutat i oss.
Citera
2014-10-07, 16:23
  #1053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Den norske kvinnen som er smittet av ebola, får den siste dosen av medisinen ZMapp som er tilgjengelig i verden. Oslo Universitetssykehus har importert tre ulike typer ebolamedisin som ankommer Norge tirsdag.

Link:
http://nrk.no/norge/smittet-kvinne-far-siste-medisin-1.11972126

Termen "Oslo Universitetssykehus" omfatter 3 stk store sykehus i Oslo, hvorav det største er Ullevål sykehus, dit kvinnen nå kjøres. Se for øvrig fotografier av transporten i linken (2 stk ambulanser og politieskorte - ambulanse nr.2 var back-up ambulanse i tilfelle noe skulle skje).

Ambulansepersonalet var kledd i vernedrakter tilsvarende de vi har sett på fotografier fra Vest-Afrika:

Link:
http://nrk.no/norge/ambulansen-har-ankommet-ulleval-1.11972245

Vi kan nog vara säkra på att den amerikanska militären har ett stort lager
Citera
2014-10-07, 16:41
  #1054
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi kan nog vara säkra på att den amerikanska militären har ett stort lager
Interessant kommentar / antagelse / observasjon.
Tror jeg deler Maallgans kommentar - Obama sender neppe inntil 3.000 US-soldater for å bygge feltsykehus i de verst rammede områdene uten at troppene har med seg noe som helst medisin av type ZMapp som har vist seg virksom.

En egen observasjon er at kommentarfeltene er stort stengt i de største norske media vedr Ebola-artikler. F eks stengt på norske VG (tenk AB) og norske NRK (tenk SVT). De største norske mediaene er fylt opp med "beroligende" råd fra medisinske spesialister og helsepoltikere. Ad disse rådene: Etter å ha lest "musikken" i et avsnitt eller to, vet du hva som står på de neste 2-3 sidene. (Alt under kontroll, norske helsevesen er det beste i verden, Ebola smitter ikke så lett osv.)

På tråden her har OY 2 sider ovenfor klippet inn fra Leger Uten Grensers hjemmeside om Ebola. Der fremgår det at Ebola kan smitte som dråpesmitte ved hosting/nysing. Dette må sies å være en troverdig kilde, og i alle fall for meg ble det lettere å forstå den sterke spredningen etter å ha lest OYs sitat.

Men i norske media står det intet om dråpesmitte via hosting/nysing.
Tvert imot: Smitter bare ved kroppskontakt bla bla bla.
Ingen grunn til engstelse bla bla bla.

OYs sitat fra Leger Uten Grenser - hentet fra post # 1034:

"Ebola smittar från människa till människa genom infekterade kroppsvätskor som saliv och blod men också via nysningar och hosta."

http://www.lakareutangranser.se/ebola-0
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2014-10-07 kl. 16:45.
Citera
2014-10-07, 17:07
  #1055
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tycker du att Tegnell verkar säker på sin sak, det tycker inte jag. Noll förtroende för den pandemrixstinkande vilseledaren.

Det finns många fler experter än Tegnell att lyssna på i så fall men alla har väl ungefär samma uppfattning.

WHO har för rätt länge sedan utlyst ett nationellt nödläge, FN har haft möte om ebola och världens ledare har haft krismöten, men bara ord räcker inte. Ebola sprids snabbare och snabbare med flera nya fall i timmen.
Vad som krävs är insatser från alla länder, eftersom de afrikanska länderna inte klarar det här själva. Att då som en del påstår här att läkare och annan personal åker dit för att spela goda är ganska magstarkt.

Sjukdomen måste stoppas där den befinner sig för allas skull. Ju fler som ställer upp, ju bättre.

Och det är bråttom.
Citera
2014-10-07, 17:15
  #1056
Medlem
Mens åtte helsearbeidere i fullt smittevernsutstyr[] håndterer den ebola-smittede legen utenfor Infeksjonspost A på Ullevål Sykehus, står en helt ubeskyttet person et par meter unna begivenhetene.

- Det ser ikke ut som alle har en hel kroppsbeskyttelse, og selv om dette sikkert er helt riktig etter loven, men man kan stille spørsmål ved om dette er det lureste man kan gjøre, sier Klein.

http://www.dagbladet.no/2014/10/07/nyheter/ebola/sykdom/epidemi/helse/35629721/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in