2014-10-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nä just det. Jag säger ju det. Som nu. Då utvecklas det åt helvete också. Men du ifrågasätter väl det. Fast jag skiter i vilket.
Din tes uppfattade jag som att folk skulle vilja amortera om räntan steg. Så kan det bli men jag pekade på att folk skuldsatte sig glatt när räntan var 9%. Uppenbarligen är de inte så räntekänsliga som du föreställer dig. Men du verkar ducka för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hög tid då med marknadsräntor om det ändå är så kolugnt och svenskarna verkligen har sådan kontroll över bostadsmarknaden, så d-a feta plånböcker som de tydligen har. Du insinuerar ju det.
Du vill knappast ha marknadsränta. Riksbankens räntestyrning syftar till att pressa upp räntenivån. Mer eller mindre.
2014-10-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Men det där är väl helt och hållet en halmgubbe.
Men då borde du väl kunna förklara var du hittar halmgubben.

Du bör begrunda att diskussionen om att amortera av skulden helt har diskuteras i tråden tidigare. Och då vågade proponenterna fram och argumentera för sin sak.

Skulle det nu vara så att de inte vill göra det, så går det ju att diskutera hur stora lån man då ska få ha amorteringsfritt. Ämnet just nu är bevars amorteringskrav.
Varför tar du inte den diskussionen istf att gorma om halmgubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Däremot är det bra om lånet kan betalas i samband med att villan säljs, eftersom säkerheten för lånet då försvinner. I annat fall står någon där med blancolån, med en helt annan ränta.
Jag skulle dock vilja säga att det är dagsläget. Kreditförlusterna för bostadslån är väldigt små nu för tiden.

Det bankerna får problem med är lån till företag. Framförallt i kristider. Inte för bostäder.
2014-10-09, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
jag pekade på att folk skuldsatte sig glatt när räntan var 9%. Uppenbarligen är de inte så räntekänsliga som du föreställer dig. Men du verkar ducka för det.

För att sätta saker i lite perspektiv så kostade en kvadratmeter i Vasastan runt 14000 kr senast bolåneräntan låg på 9%. Nu ligger snittpriset närmare 80000/m2.

Jag hoppas jag inte är ensam som hellre skulle lånat 1,4MKR till 9% ränta för 100m2 i Vasastan än 8MKR till 2,4% ränta. I så fall blir jag mörkrädd.

Det är rätt uppenbart att folk är mer räntekänsliga idag än de var 1995.

PS! Siffrorna är långt ifrån exakta, men tillräckligt nära för att poängen ska gå fram.
2014-10-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Jag är bara en korkad icke-ekonom, men en marknadsränta hade väl ändå varit om enbart köpare (låntagare) och säljare (långivare/bank) kommit överens om priset. Nu är det ju inte riktigt så det fungerar med en centralbank som bestämmer styrräntan i samhället
Centralbanker har en räntestyrningsmekanism så de kan påverka dagslåneräntan i viss mån.
Erfarenheterna visar dock att långa räntor går Centralbankerna bet på att påverka. Flera försök har gjorts. Eller rättare sagt så finns en påverkan men den är marginell.

Notera att långivarna (bankerna) har upplåningskostnader. Bolåneräntan beror på denna plus bankens omkostnader, den riskbedömning man gör samt andra bankers räntenivå. Det råder konkurrens.

Riksbankens styrränta har inte så mycket med ränta på ett 5-årigt bolån att göra.
2014-10-09, 22:52
Medlem
Citat:
Om det är billigare att låna på andra håll än genom riksbankens nypåhittade pengar måste det väl betyda att riksbanken inte har någon större kontroll över det faktiska ränteläget i samhället?
Vad är det för "nypåhittade pengar" som Riksbanken lånar ut?
2014-10-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Så om du undrar om inlåningsräntan hos Riksbanken någonsin varit lägre än Riksbankens inlåningsränta, så är svaret att jag inte vet på rak arm men att jag inte håller det som troligt.
I USA som har reservkrav och discount window började bankerna göra affärer med varandra under FED Funds när FED ökade på excess reserves rejält. FED var tvungna att införa en inlåningsfacilitet och sätta en ränta på den en bit under FED Funds.

Med stora excess reserves kan man säga att USA hamnade i en situation liknande Sverige. Reservkravet hade ingen verkan längre. Och blev då tvungna att införa en ränte-korridor.

Som jag brukar säga ibland. Riksbankens räntestyrning syftar till att pressa upp räntenivån mer eller mindre. En marknadsränta hade annars legat på approximativt noll för jämnan.

Skuldhatarna förstår inte riktigt vad de ropar efter när de ropar efter fria marknadsräntor. Dom kan nog vara väldigt glada över Riksbankens räntestyrning.
2014-10-09, 23:14
Medlem
Citat:
I morgon höjer RB reporäntan till fyra procent. Vad händer med bankernas bolåneräntor? De kommer inte vara stabila i alla fall
Det skulle hända väldigt mycket och och boräntorna skulle vara ovidkommande i sammanhanget.

All världens bankfordringar skulle växlas till SEK, och placeras på bankkonton. Kronkursen skulle skjuta i höjden. Lite överdrivet med all, förvisso. Ovan på det, om inte RB toksänkt, så skulle mycket carry trade styras om hit och ny sådan skapas.

Så nej det skulle inte inträffa. Och som jag sagt tidigare, rör man på ett ställe så händer det saker på att annat som man kanske inte gillar.
2014-10-09, 23:29
Medlem
Citat:
Grader i helvetet, eller? Att man öser ut pengar för att upprätthålla en konstgjord ränta är ju just min poäng.
Du har missförstått det där. RB lånar inte ut några pengar.
Om en bank skulle ha lånat av RB så finns det inte ett öre mer i samhället att köpa Big Mac för.

"Lån" av RB går till så att en bank säljer en godkänd säkerhet till RB och får en fordran på RB till under 100% av säkerhetens värde. Typiska säkerheter är obligationer av hög rating. (Det råder ett återköpsavtal så banken kan senare återköpa obligationen till det reducerade priset. Och då betala med fordringar på RB).

En fordran på RB har en användning. Det är att reglera mellanhavanden med andra som har konto hos RB. Dvs andra banker. Se det som RB-poletter isf för "pengar". Det är inte allmänt accepterat betalmedel.

Om banken ifråga skulle vilja få loss "pengar", då kan den få loss dessa genom att sälja obligationen på öppna marknaden.

Det som banker har utlånat till bostadsköp är upplånat av allmänheten. RB har inte bidragit med ett öre.
2014-10-09, 23:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
För att sätta saker i lite perspektiv så kostade en kvadratmeter i Vasastan runt 14000 kr senast bolåneräntan låg på 9%. Nu ligger snittpriset närmare 80000/m2.

Jag hoppas jag inte är ensam som hellre skulle lånat 1,4MKR till 9% ränta för 100m2 i Vasastan än 8MKR till 2,4% ränta. I så fall blir jag mörkrädd.

Det är rätt uppenbart att folk är mer räntekänsliga idag än de var 1995.

PS! Siffrorna är långt ifrån exakta, men tillräckligt nära för att poängen ska gå fram.

Du tar inte hänsyn till varken den tidens inflation eller lönenivåer. Det är som att jämföra äpplen och päron med sådana resonemang.
2014-10-10, 00:38
Medlem
Klickar man på budhistorik här så verkar iaf vissa inte så bekymrade över eventuella amorteringskrav.
http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/?objectid=OBJ24884_1366511294&source=hemnet

Men det kan ju vara så att preferenserna eller status anxiety är så stark att man gör eventuella uppoffringar för att få det man vill ha. Även amortering av 2.6 MSEK
2014-10-10, 04:42
Bannlyst
Citat:
Din tes uppfattade jag som att folk skulle vilja amortera om räntan steg. Så kan det bli men jag pekade på att folk skuldsatte sig glatt när räntan var 9%. Uppenbarligen är de inte så räntekänsliga som du föreställer dig. Men du verkar ducka för det.

Du vill knappast ha marknadsränta. Riksbankens räntestyrning syftar till att pressa upp räntenivån. Mer eller mindre.

Vad pratar du för skit? 70-talet? Det klart människor inte var räntekänsliga med dåtidens ränteavdrag. Helvete Gromph, du är verkligen en störande typ.

Och du får tro vad du vill och du är fel ute. Jag vill ha ett slut på krisen den hårda vägen.
2014-10-10, 05:41
Bannlyst
Citat:
Skuldsatte sig glatt när räntan var 9%.

Bra, jag ser att du har fått mothugg. "Skuldsatte sig glatt." Hur glatt då? Hur mycket? Finns ju ett satans klockrent samband mellan räntenivåer och skuldnivåer. Eller gör det inte det, Gromph?

Jesus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in