2014-10-09, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om låntagarna inte upplever räntan som besvärande, varför skall dom då amortera..

Nä just det. Jag säger ju det. Som nu. Då utvecklas det åt helvete också. Men du ifrågasätter väl det. Fast jag skiter i vilket.

Hög tid då med marknadsräntor om det ändå är så kolugnt och svenskarna verkligen har sådan kontroll över bostadsmarknaden, så d-a feta plånböcker som de tydligen har. Du insinuerar ju det.
2014-10-09, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nä just det. Jag säger ju det. Som nu. Då utvecklas det åt helvete också. Men du ifrågasätter väl det. Fast jag skiter i vilket.

Hög tid då med marknadsräntor om det ändå är så kolugnt och svenskarna verkligen har sådan kontroll över bostadsmarknaden, så d-a feta plånböcker som de tydligen har. Du insinuerar ju det.

Det är bara det att vi redan har marknadsräntor....
2014-10-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Låt oss säga att någon köper en villa för 5 MSEK. Lånar en del.

Varför ska nu denna amortera av hela lånet, innan villan säljs?

Finns det något tungt skäl?
Eller är skälen mest tyckande?

Men det där är väl helt och hållet en halmgubbe.

Däremot är det bra om lånet kan betalas i samband med att villan säljs, eftersom säkerheten för lånet då försvinner. I annat fall står någon där med blancolån, med en helt annan ränta.
2014-10-09, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är bara det att vi redan har marknadsräntor....

Ja jo självklart. Nej vi har inte marknadsräntor. Vi skulle närma oss marknadsräntor om riksbanken inte längre hade någon som helst rätt att låna in någonting från bankerna. Vi skulle också närma oss marknadsräntor om insättningsskyddet på 100,000 euro slopades helt.
2014-10-09, 10:15
Bannlyst
Ta bort ränteavdraget också så djävlar ska du få se på påverkan på marknadsräntorna nedåt, eftersom det fattiga svenska folket skulle få stora problem med sin ekonomi vid sidan av räntorna. Fattar du inte att marknadsräntor alltid är underliggande men så regleras de till något helt annat? De räntor du ser är inga marknadsräntor.
2014-10-09, 10:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ta bort ränteavdraget också så djävlar ska du få se på påverkan på marknadsräntorna nedåt, eftersom det fattiga svenska folket skulle få stora problem med sin ekonomi vid sidan av räntorna. Fattar du inte att marknadsräntor alltid är underliggande men så regleras de till något helt annat? De räntor du ser är inga marknadsräntor.

Så vad bestämmer "marknadsräntorna" menar du?
2014-10-09, 11:43
Bannlyst
Citat:
Så vad bestämmer "marknadsräntorna" menar du?

Du tänker själv "tillgång och efterfrågan" men fattar tydligen inte vad jag menar med underliggande eller så djävlas du bara. Men du har ju gjort dig känd här som anhängare av en massa inblandning i ekonomin av andra än de som köpslår. Jag kan inte nå fram trots att det jag skriver inte borde vara svårt att förstå.
2014-10-09, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du tänker själv "tillgång och efterfrågan" men fattar tydligen inte vad jag menar med underliggande eller så djävlas du bara. Men du har ju gjort dig känd här som anhängare av en massa inblandning i ekonomin av andra än de som köpslår. Jag kan inte nå fram trots att det jag skriver inte borde vara svårt att förstå.

Nej jag fattar inte alls eftersom vi redan har marknadsräntor. Riksbanken följer övriga ekonomin i vår omvärld och sätter räntorna efter det.

Vi kan inte avvika allt för mycket från vår övriga omvärld om vi inte vill förstöra vår ekonomi.

Du får gärna berätta hur du räknar fram den "riktiga" marknadsräntan.
2014-10-09, 13:47
Medlem
Smulhamsterns avatar
Jag är bara en korkad icke-ekonom, men en marknadsränta hade väl ändå varit om enbart köpare (låntagare) och säljare (långivare/bank) kommit överens om priset. Nu är det ju inte riktigt så det fungerar med en centralbank som bestämmer styrräntan i samhället.

Priskontroll på andra varor är alltid ett big no no bland de flesta ekonomer, men med räntan verkar inte dessa regler gälla. Att priskontroll inte fungerar på exempelvis potatis och bröd är lätt att förstå, för där uppstår brist eller överflöd direkt, om priset är inkorrekt (vilket det ju alltid är om man centralt bestämmer det). Med räntan är ju dock effekten lite mer svårbedömd och oövergriplig eftersom fiatpengar inte går att få brist på, då man bara väljer att öka mängden för att tillgång skall möta efterfrågan till det pris/den ränta man bestämt sig för.
2014-10-09, 14:04
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Jag är bara en korkad icke-ekonom, men en marknadsränta hade väl ändå varit om enbart köpare (låntagare) och säljare (långivare/bank) kommit överens om priset. Nu är det ju inte riktigt så det fungerar med en centralbank som bestämmer styrräntan i samhället.

Priskontroll på andra varor är alltid ett big no no bland de flesta ekonomer, men med räntan verkar inte dessa regler gälla. Att priskontroll inte fungerar på exempelvis potatis och bröd är lätt att förstå, för där uppstår brist eller överflöd direkt, om priset är inkorrekt (vilket det ju alltid är om man centralt bestämmer det). Med räntan är ju dock effekten lite mer svårbedömd och oövergriplig eftersom fiatpengar inte går att få brist på, då man bara väljer att öka mängden för att tillgång skall möta efterfrågan till det pris/den ränta man bestämt sig för.

Det är banken och låntagaren som bestämmer räntan. Riksbankens styrränta dikterar inte låneräntorna. Riksbanken berättar bara vad de är villiga att långa ut likvider för. Oftast är riksbankens räntor högre än alternativa upplåningskanaler på marknaden, så att låna av Riksbanken (genom att ge ut så kallade repor) är inget man gärna gör under längre tid. Det är ett missförstånd att svenska bolånekunder lånat av Riksbanken med sin egen bank som mellanhand. I själva verket är svenska bostadslån till största del finansierade med bostadsobligationer. Banken försöker sedan kontrollera sin risk med diverse ränteswappar.
2014-10-09, 14:08
Bannlyst
Citat:
Vi kan inte avvika allt för mycket från vår övriga omvärld om vi inte vill förstöra vår ekonomi. Du får gärna berätta hur du räknar fram den "riktiga" marknadsräntan.

Varför skulle jag lägga ned någon tid på det? Lär sedan av Smulhamstern. Sedan är det inte mitt gäng som är ekonomi-marodörer utan ditt. Fria marknader hade inte slutat med sju år lång finanskris, än så länge utan slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern

Priskontroll på andra varor är alltid ett big no no bland de flesta ekonomer, men med räntan verkar inte dessa regler gälla...

Just precis. Men du låter snarare att vara en bildad ekonom.
2014-10-09, 14:10
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Varför skulle jag lägga ned någon tid på det? Lär sedan av Smulhamstern. Sedan är det inte mitt gäng som är ekonomi-marodörer utan ditt. Fria marknader hade inte slutat med sju år lång finanskris, än så länge utan slut.

Jag är också nyfiken på hur du räknar fram marknadsränta. Du får gärna dela med dig. Sen undrar jag om du har några bra exempel på (enligt dig) fria marknader och hur den ekonomiska utvecklingen sett ut i dessa ekonomier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in