2014-10-09, 18:37
  #1153
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisponny
Givetvis är detta en grej som media gillar. Att skapa masshysteri och oro. Det är så man säljer tidningar. Bara för några år sen var det fågelinfluensan.
Fast i det här fallet är ju budskapet nästan raka motsatsen till alla tidigare vaccinpropagandahysterier. Här har media hela tiden försökt spela ner hotet, utmålat smittorisken som minimal, propagerat för att inget ska göras för att hindra människor från området att ta sig till väst etc etc.
Citat:
Däremot funderade jag lite på dom signaler som ges till oss. Experterna vill utmåla en bild att ebola bara sprids genom kroppskontakt och via blodet. Samtidigt ser vi bilder på tv, när hjälparbetarna bär dubbla skyddsdräkter och blir duschade efter arbetsdagen, liknade om dom skulle arbetat med världens giftigaste ämne, plutonium.

Det ger åtminstone mig lite dubbla budskap...
Exakt. Man försöker tona ner faran.
Citera
2014-10-09, 18:53
  #1154
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godisponny
Givetvis är detta en grej som media gillar. Att skapa masshysteri och oro. Det är så man säljer tidningar. Bara för några år sen var det fågelinfluensan.

Däremot funderade jag lite på dom signaler som ges till oss. Experterna vill utmåla en bild att ebola bara sprids genom kroppskontakt och via blodet. Samtidigt ser vi bilder på tv, när hjälparbetarna bär dubbla skyddsdräkter och blir duschade efter arbetsdagen, liknade om dom skulle arbetat med världens giftigaste ämne, plutonium.

Det ger åtminstone mig lite dubbla budskap...

De som varit mest utsatta för smitta är de som tagit hand om sina sjuka familjemedlemmar i hemmet och även sjukhuspersonal som varit nära den sjuka som kanske blöder, har diarré och kräks.
Hjälparbetarnas skyddsdräkter måste användas efter stränga regler och där kan det begås misstag, speciellt när dräkten ska tas av. Jag hörde att den får bara bäras i två timmar, längre klarar man inte påfrestningen att ha den på sig i kanske 40 graders värme. Så det måste gå åt en hel del.

För övrigt kan man läsa här att läkare och sjuksköterskor kan nästan på nåder tillåtas att åka och hjälpa till bara de håller sig kvar där om de blir sjuka.
Är det bara jag som har förstått att det viktigaste för att bekämpa smittspridningen är att det finns hjälparbetare på plats.Och att risken för att ta ta hem någon är minimal ur smittskyddssynpunkt.
Särskilt för oss som inte deltar i detta.
Citera
2014-10-09, 19:12
  #1155
Medlem
baggebo1s avatar
Enligt nya uppgifter har en brittisk medborgare dött och en annan uppvisat symptom på Ebola i Skopje, Makedonien:
Citat:
A British man has died in Macedonia of suspected Ebola, Macedonian officials have said.

A second Briton had also shown symptoms of the virus, the official, who spoke on condition of anonymity, told Reuters.

The Foreign Office said they were investigating both reports.

The man died at the clinic of Infectious Disease in Skopje. The doctors, according to the symptoms exhibited when the patient was admitted, believe he had Ebola, Macedonian station Alfa TV reported.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/ebola/11152489/Ebola-crisis-British-man-dies-of-disease-in-Macedonia.html
Citera
2014-10-09, 19:16
  #1156
Bannlyst
Det är väl så att inom vissa kulturer, vårdar man själv inom familjen sjuka släktingar och tar hand om de döda fram till begravningen. Det är i sanning en vacker sak! Döden har för många av oss västerlänningar blivit något man delegerar de praktiska detaljerna för någon annan att utföra.

Tyvärr kolliderar de afrikanska sederna lite med de västerländska smittskyddsreglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
De som varit mest utsatta för smitta är de som tagit hand om sina sjuka familjemedlemmar i hemmet och även sjukhuspersonal som varit nära den sjuka som kanske blöder, har diarré och kräks.
Hjälparbetarnas skyddsdräkter måste användas efter stränga regler och där kan det begås misstag, speciellt när dräkten ska tas av. Jag hörde att den får bara bäras i två timmar, längre klarar man inte påfrestningen att ha den på sig i kanske 40 graders värme. Så det måste gå åt en hel del.

För övrigt kan man läsa här att läkare och sjuksköterskor kan nästan på nåder tillåtas att åka och hjälpa till bara de håller sig kvar där om de blir sjuka.
Är det bara jag som har förstått att det viktigaste för att bekämpa smittspridningen är att det finns hjälparbetare på plats.Och att risken för att ta ta hem någon är minimal ur smittskyddssynpunkt.
Särskilt för oss som inte deltar i detta.
__________________
Senast redigerad av godisponny 2014-10-09 kl. 19:22.
Citera
2014-10-09, 19:40
  #1157
Medlem
60 personer i karantän i myndighetsbyggnad i Paris där 4 personer från Guinea uppvisat symptom på ebola

http://www.rtl.fr/actu/societe-faits-divers/les-locaux-de-la-ddass-a-cergy-pontoise-boucles-un-cas-d-ebola-suspecte-7774748627
Citera
2014-10-09, 19:52
  #1158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
60 personer i karantän i myndighetsbyggnad i Paris där 4 personer från Guinea uppvisat symptom på ebola

http://www.rtl.fr/actu/societe-faits-divers/les-locaux-de-la-ddass-a-cergy-pontoise-boucles-un-cas-d-ebola-suspecte-7774748627
Har politiker drabbats? Tja, då lär vi få se på åtgärder i alla fall.

Värt att nämna är också att DDASS tycks inte vara vilken myndighet som helst. Det är Frankrikes myndighet för hälsa, medicin och sanitära frågor.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-10-09 kl. 19:57.
Citera
2014-10-09, 20:07
  #1159
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
60 personer i karantän i myndighetsbyggnad i Paris där 4 personer från Guinea uppvisat symptom på ebola

http://www.rtl.fr/actu/societe-faits-divers/les-locaux-de-la-ddass-a-cergy-pontoise-boucles-un-cas-d-ebola-suspecte-7774748627

Verkar ha varit falskt alarm enligt dessa nya uppgifter:

"However later in the evening Nevache confirmed that the "suspicion was over" and the people were allowed to leave.

Le Parisien newspaper reported that the alarm was raised when one of four people "of African origin" who had recently visited Gunea fell ill in the building and two others showed flu-like symptoms."

http://www.thelocal.fr/20141009/ebola-paris-france
Citera
2014-10-09, 20:15
  #1160
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Verkar ha varit falskt alarm enligt dessa nya uppgifter:

"However later in the evening Nevache confirmed that the "suspicion was over" and the people were allowed to leave.

Le Parisien newspaper reported that the alarm was raised when one of four people "of African origin" who had recently visited Gunea fell ill in the building and two others showed flu-like symptoms."

http://www.thelocal.fr/20141009/ebola-paris-france
Jag tror helt ärligt att politiker och media i väst kommer att börja tysta ner Ebolafall för att "inte sprida panik". Det skulle gå i linje med hur de har hanterat situationen hittills. Därmed inte sagt att just det här fallet i Frankrike verkligen var ett Ebolafall.
Citera
2014-10-09, 20:28
  #1161
Medlem
Arngrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror helt ärligt att politiker och media i väst kommer att börja tysta ner Ebolafall för att "inte sprida panik". Det skulle gå i linje med hur de har hanterat situationen hittills. Därmed inte sagt att just det här fallet i Frankrike verkligen var ett Ebolafall.

Det tror jag också! Mycket kommer att tystas ned - och kanske redan görs...

Här kan man läsa mer om britten om dog i Skopje (och att ännu en britt har fått diagnosen) samt att de nu även ska införa "screening" på Heathrow och Gatwick:

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/ebola-british-national-dies-of-deadly-virus-in-macedonia-9785759.html
Citera
2014-10-09, 20:28
  #1162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror helt ärligt att politiker och media i väst kommer att börja tysta ner Ebolafall för att "inte sprida panik". Det skulle gå i linje med hur de har hanterat situationen hittills. Därmed inte sagt att just det här fallet i Frankrike verkligen var ett Ebolafall.

Har redan börjat, såg nyss på Rapport, inte ett ord om Ebola!
Nu börjar tom jag bli orolig.
Citera
2014-10-09, 20:47
  #1163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Enligt nya uppgifter har en brittisk medborgare dött och en annan uppvisat symptom på Ebola i Skopje, Makedonien:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/ebola/11152489/Ebola-crisis-British-man-dies-of-disease-in-Macedonia.html


Jag tror det är falskt alarm. Makedoner brukar inte åka till Afrika (typ de fattigaste juggelandet) och vem från Afrika kommer till Makedonien? Känns ju väldigt otippat, men man vet aldrig.


EDIT: Missade posten ovan som skrev om ebolafallet i Makedonien så bortse från mitt inlägg.
Citera
2014-10-09, 20:52
  #1164
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tur att man sett alla säsonger av the Walking dead.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in