Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Ebola är inte luftburet sägs det, om det hade varit det skulle vi sett en snabbare spridning. Min fråga är, vilken betydelse har solljus och värme i Afrika för att dämpa spridningen. Vad jag har hört så är virus känsligt för värme och solljus. Är risken teoretiskt högre att ebola smittar lättare via luft i t ex. Sverige nu när vi går mot en mörk och kall årstid?
Fast det stämmer bara delvis.
En person satt och upprepade att ett visst filter var bättre än det som tydligen används. Jag frågade då lite spydigt hur det kom sig att man över huvud taget behövde filter om det nu bara spreds via kroppsvätskor
Det som framkom då är att viruset faktiskt ÄR luftburet, men dock i en begränsad grad. Om du befinner dig i rätt vindriktning och en ebolasmittad hostar eller nyser så finns möjligheten att viruset förs över till dig i aresolform (större droppar än de microdroppar som krävs för att det skall kallas luftburet).
Då viruset även finns i svett, något de flesta av oss utsöndrar i någon mån så kan det räcka med att du tar i ett dörrhandtag som en ebolasmittad tagit i en timme tidigare. Det börjar klia i ögat så du kliar dig i ögat... plötsligt har du utsatt dig för en möjlighet att bli ebolasmittad.
Rent krasst kan man ju fråga sig hur det kommer sig att Ebola, om det nu bara smittar via vätskor, kräver en nyvå 4 facilitet, dvs tryckdräckter, specialdörrar, specialdekontaminering, undertryck och det ena med det tredje osv för att över huvud taget få arbeta med. Om det VERKLIGEN bara smittat på samma sätt som HIV så skulle det ju inte vara i närheten av lika farligt som det faktiskt verkar vara.
Lägg till det faktum att viruset verkar mutera rätt friskt. De har tydligen hittat ett par hundra olika varianter av viruset så det kan vara extremt svårt att hitta något motmedel, och om man hittar det så är det inte säkert att det ens fungerar på en person som smittats tidigare i veckan.