2014-10-09, 14:59
Medlem
interiorcores avatar
Efter att ha läst den här texten så har jag förståelse för att Yasko är som han är. Det är inte hans fel att hans totalitära regering hjärntvättar honom och påsåvis formar hans tankar om saker och ting. Det är inte hans fel att han tror att varenda kurd är terrorist för det är ju det enda som turkisk media vissar. Om man dag in och dag ut matas med den här felaktiga mediakonstruktionen så blir det till slut sanningen för en.
Citat:
Media Blackout

Turkish media has not surprised anyone yet again. When clashes were unraveling, curfew was being declared in half a dozen cities and number of deaths were climbing amid widespread protests and counter-protester violent attacks, Turkish TV channels were broadcasting entertainment shows, very much in line with the penguin patterns they have been carrying out during times of crises.

If anything was shown, this was portraying all the protests and protesters as “terrorists” that targeted Turkish national unity and sovereignty; yet failed to raise the question why would anyone demanding the intervention of Turkish troops against ISIS, attack Turkish nation. And, second question, how come police always manages to get hold of the people that shout slogans and fail to find the ones that carry out such attacks. Media definitely is being used for fueling the fire against Kobane-solidarity protests, serving as a tool of consent manufacturing. Given the number of internet-literate people who critically gets the news from social media, the media blackout seems to work in favor of the ones who are benefitting from violence on streets of Turkey.
https://theradicaldemocrat.wordpress.com/2014/10/08/6-cities-under-curfew-more-than-dozen-killed-in-turkey/

Gå gärna in på länken och läss hela artikeln. En fenonmenal analys av hela den här grejen Kobane och oroligheterna i Turkiet. Den är ett måste om man ska få en djupare förståelse för vad som händer nu och varför det händer.

Jag tycker det är ett stort problem när utomstående media i väst inte återger en riktigt bild av verkligheten. Det är rent av lögn att påstå att Turkiet inte vill att Kobane faller i IS händer eftersom det har en negativ inverkan på fredsprocessen. Det är även ren lögn att Turkiet bryr sig om fredsprocessen. Sedan 50 dagar sedan då Erdogan blev vald till President så har Turkiet gjort allt för att provocera och irritera sin kurdiska befolkning. Han lovade ett nytt Turkiet och en fredsprocess som skulle ge reslutat och nu har vi undantagstillstånd och turkisk militär som befinner sig in i varenda stad med kurdisk befolkning. Situationen just nu är exakt som den var på 90-talet, alltså extremt dåligt.

Vi får se vad som händer framöver, men det finns en vis risk för att kriget i Syrien flyttas över till Turkiet. Då är det ett de facto krig mellan Turkiet/IS och kurderna. Vid en sådan situation så bör Obama och USA stå fast vid sin slogan degread och destroy IS. Hur fan kan en natomedlem påbörja ett inbördeskrig för att förhindra möjligheten att bekämpa en natofiende? Dem bråkar om ifall man ska motverka IS eller ej. Det här blir bara sjukare och sjukare. Men å andra sidan så är Turkiet ett apland.Mr.
Citat:
Erdogan’s behavior is hardly worthy of a NATO ally. He was so eager to oust Mr. Assad that he enabled ISIS and other militants by allowing fighters, weapons and revenues to flow through Turkey. If Mr. Erdogan refuses to defend Kobani and seriously join the fight against the Islamic State, he will further enable a savage terrorist group and ensure a poisonous long-term instability on his border.

He has also complicated his standing at home. His hesitation in helping the Syrian Kurds has enraged Turkey’s Kurdish minority, which staged protests against the Turkish government on Wednesday that reportedly led to the deaths of 21 people. Mr. Erdogan fears that defending Kobani would strengthen the Syrian Kurds, who have won de facto control of many border areas as they seek autonomy much like their Kurdish brethren in Iraq. But if Kobani falls, Kurdish fury will undoubtedly grow.
http://www.nytimes.com/2014/10/09/opinion/turkeys-refusal-to-fight-isis-hurts-the-kurds.html?smid=tw-share&_r=0
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-09 kl. 15:14.
Citera
2014-10-09, 15:04
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Okej. Det är mycket mer än det jag skriver nu men här är lite saker.

I Mellanöstern råder det maktkamp.
Iran och Turkiet är dom största rivalerna i kampen om makten i Mellanöstern.
Du gick på snacket om kampen mellan shia/sunni, sanningen är att sån kamp finns inte i verklighet, det handlar om pro USA-Israel och anti USA-Israel , men sionist media med hjälp av salafisterna i Saudi försöker få det till en kamp mellan shia/sunni, om en USA-Israel vänlig regering tar makten i Iran kommer allt snack om shia/sunni försvinna på en dag.

Du glömde Egypten som är den största arabiska sunniland, var har du Egypten då?

Irans största fiende i området är Israel, har inte hört någon iranier hotar utrota turkarna.

Skillnaden mellan Egypten och Turkiet är att Erdogan och hans parti är muslimska brödraskapet, turkarna var mycket nöjda med Morsi och ville ha en MB även i Syrien.

Citat:
Iran är största shia landet.
Turkiet är sunni.
IS är sunni.
Bagdad Irak är Irans naglar och är shia styrt.

Syrien är en Iran vän och inte Turk vänlig regim.
Du blandar mellan sunni, MB och slafi.
Turkiet är styrd av MB.
IS är styrd av salafister.
Egypten är styrd av sunni.
Det är inte samma sak .

Citat:
Syrien är en Iran vän och inte Turk vänlig regim.
Syrien har varit turkvänlig sen 1999 ... nu pratar jag om staterna, befolkningen har inga problem med varandra.
Syriens största ekonomiska partner de senaste åren före kriget var Turkiet .

Citat:
Turkiet vill ha sunni som majoritet i Mellanöstern, vill inte ha shia.
Turkiet vill ha MB-styrt Mellanöstern, MB är sionisterna rövslickare och Turkiet som är NATO hora vill öka sionisterna makt i området, att Turkiet accepterat och gör affärer med kurderna i Irak beror helt och hållet på att även Barzani är rövslickare till sionister.....det är ingen hemlighet.
Så fort PYD/YPG byter sida och också börjar slicka sionisternas röv kommer Turkiet och NATO jobba hårt för att ge kurderna självständighet i Syrien.
Citera
2014-10-09, 15:05
Medlem
interiorcores avatar
Den enda länken mellan PYD och PKK är ideologin som båda har gemensamt, enligt Muslim. Ingen har hittils bevisat att påståendet är fel och därför är detta den rådande sanningen just nu. Turkarna vill jätte järna få det till att det är en och samma sak. Till och med turkiska säkerhets styrkor kallar dem för YPG terrorists. Men de har inte utfört terrorattentat och de är inte med i terrorlistan. YPG är helt ointresserad av Turkiet, de skitter fullständigt i vad som händer där och är helt fokuserade på IS och Syrien. Trots allt detta så betraktar Turkiet alla kurdiska individer som befinner sig just nu i Kobane som en säkerhetsrisk. Om någon civil oskyldig person försöker fly från kriget till Turkiet så kommer gränsvakterna ta fingeravtryck på personen och därefter blir hen aresterad.
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-09 kl. 15:25.
Citera
2014-10-09, 15:43
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Du gick på snacket om kampen mellan shia/sunni, sanningen är att sån kamp finns inte i verklighet, det handlar om pro USA-Israel och anti USA-Israel , men sionist media med hjälp av salafisterna i Saudi försöker få det till en kamp mellan shia/sunni, om en USA-Israel vänlig regering tar makten i Iran kommer allt snack om shia/sunni försvinna på en dag.

Du glömde Egypten som är den största arabiska sunniland, var har du Egypten då?

Irans största fiende i området är Israel, har inte hört någon iranier hotar utrota turkarna.

Skillnaden mellan Egypten och Turkiet är att Erdogan och hans parti är muslimska brödraskapet, turkarna var mycket nöjda med Morsi och ville ha en MB även i Syrien.

Du blandar mellan sunni, MB och slafi.
Turkiet är styrd av MB.
IS är styrd av salafister.
Egypten är styrd av sunni.
Det är inte samma sak .

Syrien har varit turkvänlig sen 1999 ... nu pratar jag om staterna, befolkningen har inga problem med varandra.
Syriens största ekonomiska partner de senaste åren före kriget var Turkiet .

Turkiet vill ha MB-styrt Mellanöstern, MB är sionisterna rövslickare och Turkiet som är NATO hora vill öka sionisterna makt i området, att Turkiet accepterat och gör affärer med kurderna i Irak beror helt och hållet på att även Barzani är rövslickare till sionister.....det är ingen hemlighet.
Så fort PYD/YPG byter sida och också börjar slicka sionisternas röv kommer Turkiet och NATO jobba hårt för att ge kurderna självständighet i Syrien.

Kan inte citera rätt nu genom telefonen.

Men, jag pratade om Mellanöstern, Egypten är i Afrika.

Irans största fiende är Israel korrekt men kampen om makten är mellan Iran och Turkiet och inte med Israel.
Citera
2014-10-09, 15:46
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Vad grundar du på att YPG är urusla krigare?
Världens analytiker har benämnt YPG som den med största framgångar mot IS trots sämst beväpnade, dom har gått tillverka egna vapen till och med och stått emot 3 grupper i 3 års tid och även gått in i Irak och räddat minoriteter, kristna, yezidier, assyrier, Turkmener och dessa hjältar lämnar vi åt döden.
Världen får mindre frihetskämpar som kan rädda andra.

Googla YPG success, ypg framgång.

Dom har haft stora framgångar.

I Syrien har YPG tränat upp lokalbefolkningen, kristna, araber, kurder mm för att dom ska kunna skydda sig själva och fortsätta leva sida vid sida.

Nu börjar utfasningen.
Klart de kan ha haft framgångar, men som jag ser det så är Kobane det första riktigt hårda testet för YPG och man har totalhavererat. Det är liksom där jag har min utgångspunkt, allt kan inte skyllas på dåliga vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Vad en och annan kurd säger i ren desperation vid gränsen till Kobane är inte alla kurders hållning i frågan och framförallt inte de med en viktig ställning. BTW texten står det att de vill kriga själva och jornalisten säger att de vill att militären ingripper. Ändå så tar du upp den ena och håller upp den som sanning. Jag orkar inte ha mer snack om en icke-sak och jag bryr mig inte hur överenstämmande din uppfattning är med verkligheten. Om du inte vet vad en aktör tycker och tänker i en fråga och därför snackar dynga så är det inte mitt problem.

Japp och alla är införståda med att din uppfattning inte bygger på fakta/logik utan enbart känslor.

Alltså tänker du överhuvudtaget? Läss det här stycket som du skriver till mig! Du skriver att du tror att det beror på två saker. Den ena finns det belägg för och det är att de är dåligt beväpnade. Det andra finns det inte belägg för och du har heller inte lagt fram något. Ibland undrar jag vad jag gör här inne.

Ja du har rätt, och det har jag skrivit innan. Jag spekulerar bara och har ingen grund för mitt påstående. Problemet är att det har inte du heller.
Citera
2014-10-09, 16:05
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Klart de kan ha haft framgångar, men som jag ser det så är Kobane det första riktigt hårda testet för YPG och man har totalhavererat. Det är liksom där jag har min utgångspunkt, allt kan inte skyllas på dåliga vapen.

Ja du har rätt, och det har jag skrivit innan. Jag spekulerar bara och har ingen grund för mitt påstående. Problemet är att det har inte du heller.

I krig analys så går det och skylla just på dåligt med vapen.

Det är just vapen som är verktyget man använder i krig och nästa är mannar.

Båda avgörande punkterna saknar YPG.

En sångare kan skylla på mikrofonen eller inställningarna i högtalarna att det låter dåligt.

Att skylla på saker går om Dvs om det ligger till så verkligen och om det är ett avgörande verktyg och det gör det för YPG.

YPG och IS är på olika plan utrustnings mässigt.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-10-09 kl. 16:11.
Citera
2014-10-09, 16:47
Medlem
Yaskos avatar
Väldigt motstridiga uppgifter om Ayn-Al Arab/Kobani just nu.

Första är att YPG har kontroll över staden.

Andra är att ISIS har tagit över ytterligare tre områden i stan just nu inklusive en sjukhus, skola och en bazaar, enligt Faris Ebu Ahmed som är befälhavare för Rakkas revolutionerna nånting. Börjar bli trött på alla olika grupper.

En tredje rapportering är att gränsposteringen vid Turkiska Mursitkale som kontrolleras av YPG och där humaniter hjälp har kommit in och där flyktingar har flytt till Turkiet är under ISIS attack och snart kan falla i deras händer.
Citera
2014-10-09, 16:56
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Väldigt motstridiga uppgifter om Ayn-Al Arab/Kobani just nu.

Första är att YPG har kontroll över staden.

Andra är att ISIS har tagit över ytterligare tre områden i stan just nu inklusive en sjukhus, skola och en bazaar, enligt Faris Ebu Ahmed som är befälhavare för Rakkas revolutionerna nånting. Börjar bli trött på alla olika grupper.

En tredje rapportering är att gränsposteringen vid Turkiska Mursitkale som kontrolleras av YPG och där humaniter hjälp har kommit in och där flyktingar har flytt till Turkiet är under ISIS attack och snart kan falla i deras händer.

Har också hört och läst att YPG har kontroll över centrala delen även att IS har tagit 1/3 del av staden.
Citera
2014-10-09, 17:04
Medlem
interiorcores avatar
Det kommer postiva budskap från YPG håll. Om amerikanska flyggstödet håller samma nivå som nu så kommer dem klara det.
Citat:
@jenanmoussa · för 1 timme sedan

RT @sommervillebbc CENTCOM: 5 airstrikes south #Kobane today. Kurdish militia control "most" of city &are "holding out" against IS. @akhbar

Citat:
@mutludc · för 37 minuter sedan

. U r right @PhilBlackCNN Jus talkd to #Kobane Defense Mnstr Ismet whosaid same. If US airstrikes contine like this they will hold #Kobani
Citera
2014-10-09, 17:12
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Kobane kommer att falla, tyvärr så är det ingen snack om den saken. Frågan är dock vad som blir nästa steg efter det? Gränsen mot Turkiet kommer då kontrolleras nästan till fullo av ISIS, detta kommer öka ISIS makt.

Tyvärr är det USA, Qatar, Turkiet, Saudiarabien etc. som får ta på sig ansvaret för allt det som sker, det är på deras händer kurdiskt, sunnitiskt, shiitiskt, kristet blod hittas.

Assad sa från hela början att detta är ett krig mellan Syrien och extremister, världen vägrade lyssna och valde istället och lägga sin tilltro hos ett gäng opportunister (FSA) som såg sin chans och störta makten för att sedan ta den till sig själv. Sanningen har alltid varit att FSA är en helt värdelös part i denna konflikt, det har alltid varit ett krig mot sunnitiska extremister som inte vill något annat än att döda alawiten Assad.

Nu visade det sig att Assad hade rätt medan Obama och hans undersåtar får äta upp sitt eget bajs nu. ISIS kommer att vara kvar i flera år till, konflikten är i sitt spädbarnsstadie, bedra inte er själva med att tro att dessa flyganfall skall ha någon betydelse alls, snarare så ansluter sig fler än någonsin till ISIS nu, kanske lika bra det, så man kan samla alla dessa terrorister med dödsönskan och avsluta deras lidande en gång för alla.
Citera
2014-10-09, 17:32
Medlem
Xeliouss avatar
Turkiet har nu gått ut och sagt att de inte vågar ge sig in i Syrien ensamma, de vill ha någon att hålla i handen tydligen. Självklart är det inte den enda orsaken, de vill helt enkelt göra annat roligare som att stödja ISIS och mosa kurderna istället eller ännu bättre, bara stå och se på när ISIS försöker sig på etnisk rensning och låta de som kan kriga (USA) försöka hjälpa kurderna. Sen när turken sett Kobane falla så anfaller de närmare Aleppo eller utefter Syriens kust för att annektera områden, där de förut stödde anfallet FSA gjorde, Latakia var det väl.

Citat:
Ursprungligen postat av yasko

ISIS har anfallit gränsposteringen från den turkiska sidan kan man anta? Turkarna kan inte ens hålla rent runt sin egen gräns?
Senast redigerad av Xelious 2014-10-09 kl. 17:34.
Citera
2014-10-09, 17:32
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Det blir bara värre och värre för varje inlägg, du borde ha gjort en tactical retreat från början. https://en.wikipedia.org/wiki/Withdrawal_%28military%29

Du skriver att jag har rätt samtidigt som du skriver att jag inte har grund för mitt påstående. Är du tvungen att ge två diametralt olika budskap på en och samma gång? Om jag har rätt så innebär det att mitt påstående var korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in