Autumn Schreck
Gamera Super Monster (1980)
Utomjordingar planerar att invadera jorden, men först måste de röja universums beskyddare, jättesköldpaddan Gamera, ur vägen. Därför skickar de en hord av hans gamla fiender till jorden.
Gamera Super Monster anses enligt många vara den officiella slutliga filmen i den originella Gamera serien, men jag vet inte riktigt om jag skulle kalla det för det.
Filmen är mest känd för att använda sig utav stock footage från tidigare Gamera filmer. Det var nämligen så att bolaget bakom dessa Gamera filmerna, Daiei gjorde filmen för att ta sig ur en pengakris. Filmen floppade vilket resulterade i att bolaget blev bankrutt 6 månader senare. Vilket märks då det är en lågbudget film.
Där är inte mer än 5 skådespelare med, med en röst som handlar om rymdkvinnor och rymden, medan andra delen som är Gamera är 95% stock footage från tidigare filmer.
Handlingen med människorna har egentligen ingenting med Gamera att göra och är helt absurd att kolla på. Där är ingen riktig handling i den meningen mer än att personerna kollar på fighterna Gamera gör eller så försöker de skydda sig från en ond rymdkvinna som till slut blir god.
Fighterna som sagt är från tidigare filmer, så om du inte sett någon annan Gamera film lär ju filmen ha helt annat perspektiv på dig. Men för mig personligen som sett alla på raken, blir det bara långtråkigt. Och då är fighterna filmens höjdpunkt, så usel är den!
Där är nya scener som involverar Gamera, fast mestadels är det bara en fot vi ser. Aldrig helheten och när Gamera flyger ser det ut som en leksak framför en green screen. Likaså när rymdkvinnorna flyger ser det för jävligt ut.
Det märks att filmen försökte kassa in på superhjälte fasen som pågick under tiden med Superman. Något som kommit tillbaka nu på senare år tack vare Marvel. Där är också för många sexuella skämt du kan få och tänka dig i huvudet under filmens gång, framför allt pedofil referenserna är ganska så höga. Som en av rymdkvinnorna tar barnet till sin bil för att visa var hon sover...
Där är även två scener när Gamera flyger ute i rymden när de klipper in tecknade tåg som flyger ute i rymden. Det är nästan som filmen själv tog droger. Dem återkommer aldrig tillbaka i filmen och vad de ska symbolisera är helt över mitt huvud. Liksom handritade tecknade tåg ute i rymden? WHHAAAATT!!??
Där är även en scen där Gamera välter ner en poster från en Godzilla film. Det bara får mig att önska ännu mer en Godzilla vs. Gamera film, en vacker dag i framtiden... Men det var också förbannat roligt.
Rymdskeppet som attackerar jorden är också 100% rip-off från Star Wars, likaså öppningsscenen och musiken som spelar är ju helt kopierat från första Star Wars öppningsscenen. Scenen är med i trailern som jag länkar nedanför.
Till slut så offrar Gamera sig och dör, så ja i denna filmen så dör Gamera. Men med tanke på att jag inte riktgit ser det som en fortsättnings Gamera film, så är han egentligen inte död och Zigra filmen var det officiella slutet för Gamera i mina ögon.
I sin helhet är detta verkligen ingenting bra. 95% av Gamera scenerna är från tidigare filmer, och handlingen med rymdkvinnorna har ingenting med Gamera att göra egentligen och är som två helt olika filmer som pågår samtidigt. Pojken spelar också piano väldigt ofta och leder ingenvart. Förutom matt filmen gör reklam för Yamaha piano.
Jag kunde rekommenderat filmen för er som bara har tid med en Gamera film, men då är den fan mer värt att se en bra Gamera film som Gyaos, eller mer campy som Viras eller Guiron. Detta vet jag inte var jag ska ranka, men det är troligtvis den Gamera film jag lär se om minst gånger i mitt liv.
Enda omtitten den är värd, är med ett gäng polare och en del bärs, och skratten är igång.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0081675/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=1lz_oZvgJic