• 1
  • 2
2014-10-08, 19:17
Medlem
Finns det någon mer här som tycker att människan är fantastisk, och att det är hur fantastiskt som helst att vi finns här på planeten?

Jag menar det finns kanske inget annat än det här, och vi människor har kommit hit och får uppleva och saker varje dag. Det är en på millionen att vi existerar (eller billionen).

Vi skall vara glada att vi existerar och att vi finns här och får delta i livet. Vilka fler tycker så?
Citera
2014-10-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Finns det någon mer här som tycker att människan är fantastisk, och att det är hur fantastiskt som helst att vi finns här på planeten?

Jag menar det finns kanske inget annat än det här, och vi människor har kommit hit och får uppleva och saker varje dag. Det är en på millionen att vi existerar (eller billionen).

Vi skall vara glada att vi existerar och att vi finns här och får delta i livet. Vilka fler tycker så?

Visst är det fantastiskt, att vi förstör både för oss själva, miljön och andra djur.
Citera
2014-10-08, 20:01
Medlem
bannaintekalasfilms avatar
Finns både bra och dåliga sidor, tror inte barnen i Afrika tycker att livet är fantastiskt.
Citera
2014-10-08, 20:08
Medlem
Du kan också fundera på hur liten sannolikheten är för att varje enskild människa existerar. Tänk om en av dina förfäder hade dött i en olycka, då kanske du inte hade existerat nu. Ja, detta gäller ju alla dina förfäder, hade bara en av dem råkat ut för något litet så hade du inte existerat. Det måste alltså vara så att för att du ska existera just nu så måste allting ha skett precis som det har gjort. Vad är sannolikheten att allt sedan tidens begynnelse ska ske på exakt ett specifikt sätt? I princip noll! Ändå existerar vi...
Citera
2014-10-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bannaintekalasfilm
Finns både bra och dåliga sidor, tror inte barnen i Afrika tycker att livet är fantastiskt.

Sverige hjälper på plats, i afrika:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/po...ar_3992513.svd
Citera
2014-10-08, 21:36
Medlem
Citat:
Det är en på millionen att vi existerar (eller billionen).
Mja, visst är jag tacksam över att få uppleva saker på ett så pass sofistikerat sätt som jag faktiskt tycker mig göra, men det verkar som att chansen att existera under de förhållanden som vi gör är strax under 50 %. Antingen är universum evigt eller inte, och är det evigt så finns all tid i världen för att det skall utvecklas en situation likt den jag befinner mig i nu, och eftersom universum eventuellt är evigt så är det inte heller särskilt konstigt att jag tilldelats just detta medvetande och upplever just detta liv.

Men tack till livet även om existentiella frågor etc. ibland gör livet till en utdragen snetripp.
Citera
2014-10-08, 21:40
Medlem
Jag hade hellre varit ett "annat" djur med ett mer spännande liv. Människan är tråkig och allt är regler och skapat som en stor fabrik. Kanske en uggla, eller en bläckfisk.
Citera
2014-10-08, 21:44
Medlem
Strand.s avatar
Det som är fantastiskt är ju det faktum att grunden till allt liv bara är en rad biokemiska processer. Att organiska reaktioner på det molekylära planet kan ge upphov till liv är bortom min förmåga att förstå, visst kan jag läsa och lära om DNA-molekylens komplexa uppbyggnad och dess kemiska aspekter, men att egentligen, på riktigt, verkligen förstå och greppa hur långa, och till synes slumpmässiga, sekvenser av kvävebaser kan ge upphov till högt utvecklade organismer som kan tänka och reflektera, det är fascination utan dess like.
Citera
2014-10-08, 21:47
Medlem
Citat:

Tror du har fel. Livet är så starkt och givande att de faktiskt tycker att livet är just fantastiskt (i sina stunder). De vet just inget annat, och du kan ju inte jämföra dina standarder och upplevelser med deras. (är inte säker - men tror att västerlänningarna begår självmord pga olycklighet oftare än afrikaner i allmänhet)
Citera
2014-10-08, 23:08
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Vilka sidor menar du?
Varför skulle barn i Afrika inte uppskatta livet lika mycket som barn i andra världsdelar?
Citera
2014-10-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ganska fantastiskt att alltet "finns". Svårt att vara på annat vis, men om man nu ska filosofera så kan man väl lika gärna fundera på hela alltet och inte en liten del som inte är mer speciell än något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av lingoalla
Visst är det fantastiskt, att vi förstör både för oss själva, miljön och andra djur.
Förstör? Är det inte lite onödigt att ha en sån tråkig syn? Den är trots allt subjektiv och helt valfri.
Citera
2014-10-09, 00:33
Medlem
Badfingers avatar
TS får mig att tänka på http://youtu.be/nl5dlbCh8lY

Sen kan man ju romantisera/avromantisera existensen hur mycket man vill. Blir ju bara massa filosofiskt grubbel i slutändan och då vet man ännu mindre hur man ska förhålla sig till det omkring en
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in